Τις ημέρες αυτές συγκροτούνται οι τριμελείς επιτροπές που ορίζει το άρθρο 33, παράγ. 3γ του νόμου 4521 («Ιδρυση Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής») για να εισηγηθούν την επέκταση ή μη της υποχρεωτικότητας της φοίτησης στο Νηπιαγωγείο για τα προνήπια (ηλικία 4 ετών) στους δήμους της αρμοδιότητάς τους.
Οταν ψηφίστηκε η σχετική διάταξη, σημειώναμε ότι στο υποχρεωτικό διετές δημόσιο Νηπιαγωγείο μπαίνει ακόμη μια τρικλοποδιά από τους ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, που στα λόγια διατείνονται ότι θεσμοθετούν τη δίχρονη προσχολική εκπαίδευση και το παρουσιάζουν αυτό ως ένα μεγάλο επίτευγμα της κυβερνητικής τους θητείας.
Χαρακτηρίζαμε τη ρύθμιση «κολοβή» πρώτον γιατί η υποχρεωτικότητα της φοίτησης στο Νηπιαγωγείο για τα προνήπια δεν εφαρμόζεται άμεσα, αλλά κατά δήμους και μάλιστα σε βάθος τριετίας, δεύτερον γιατί αναγορεύει τους δήμους σε συνδιαμορφωτές της εκπαιδευτικής πολιτικής, ανοίγοντας επικίνδυνους δρόμους για το μέλλον του Νηπιαγωγείου και γενικά της εκπαίδευσης, δεδομένων των νόμων της αποκέντρωσης (οι σχετικές διατάξεις τους έμειναν ανενεργές μετά το μεγαλειώδες κίνημα των εκπαιδευτικών που ξεσηκώθηκε) και τρίτον γιατί το χρονικό όριο της τριετίας είναι πολύς χρόνος, μέσα στον οποίο μπορούν να συμβούν πολλά, με πρώτο και κύριο το γεγονός ότι ο ΣΥΡΙΖΑ μπορεί να μην είναι κυβέρνηση. Αλλωστε, η εφαρμοστική ΚΥΑ προβλέπει τη συνυπογραφή του υπουργού Οικονομικών, πράγμα που αμέσως-αμέσως θέτει προϋποθέσεις οικονομικού περιεχομένου, που έχουν να κάνουν με τη μνημονιακή πολιτική και τους ασφυκτικούς περιορισμούς της σκληρής δημοσιονομικής πειθαρχίας.
Η έκδοση της σχετικής ΚΥΑ διέψευσε κάθε αυταπάτη και αποκάλυψε τις πραγματικές προθέσεις των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ. Η «γνώμη» για την εφαρμογή της υποχρεωτικότητας, που εκφράζουν οι τριμελείς επιτροπές έγινε «ομόφωνη γνώμη» και μάλιστα απέκτησε και αποφασιστικό χαρακτήρα στο σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείας.
Δεδομένης της σαμποταριστικής τακτικής των δήμων και του βρόμικου ρόλου της ΚΕΔΕ στο συγκεκριμένο ζήτημα, που αναζητούν «πελάτες» για τις δομές τους (οι δήμοι υλοποιούν το πρόγραμμα φιλοξενίας παιδιών μέσω ΕΣΠΑ «Εναρμόνιση της Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής» στους παιδικούς σταθμούς, αποκομίζοντας ευρωπαϊκό παραδάκι, χώρια τα «τροφεία» που πληρώνουν οι γονείς), καταλήγαμε στη διαπίστωση ότι ο δρόμος για την εφαρμογή της καθολικότητας στη διετή υποχρεωτική φοίτηση στο Νηπιαγωγείο δεν είναι μόνο ανηφορικός και δύσβατος, αλλά γίνεται και απροσπέλαστος.
Με αυτά τα δεδομένα, για τη σχολική χρονιά 2018-2019, το υπουργείο Παιδείας, αποφάσισε την εφαρμογή της δίχρονης Προσχολικής Εκπαίδευσης μόνο σε 184 δήμους από τους 325 της χώρας! Το κριτήριο επιλογής των δήμων ήταν η ομόφωνη γνώμη των τριμελών επιτροπών, ενώ ακόμη και σε δήμους που υπήρχε ομόφωνη γνώμη αυτοί δεν επελέγησαν.
Τώρα βρισκόμαστε μπροστά σε ένα ακόμη επεισόδιο αυτού του σίριαλ. Με αφορμή αυτό το γεγονός το Συντονιστικό Νηπιαγωγών εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση, αποσπάσματα της οποίας δημοσιεύουμε:
Συντονιστικό Νηπιαγωγών
ΕΩΣ ΤΙΣ 28 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ ΟΙ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΤΡΙΜΕΡΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΔΙΧΡΟΝΟΥ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟΥ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ
Η υποχρεωτική φοίτηση των νηπίων α’ και β’ ηλικίας αποκλειστικά στο Νηπιαγωγείο αποτελεί από τις 2 Μαρτίου 2018 νόμο του κράτους (Ν. 4521, ΦΕΚ 38/2-3-2018). Η ΚΕΔΕ και όσοι συντάσσονται μαζί της πίστευαν ότι είχαν ισχυρά επιχειρήματα για τη μη ένταξη των νηπίων β΄ηλικίας αποκλειστικά στο Νηπιαγωγείο. Ομως τα επιχειρήματά τους για συρρίκνωση-αποδόμηση των παιδικών σταθμών και απώλεια θέσεων εργασίας ήταν αβάσιμα και κατέρρευσαν. Χιλιάδες παιδιά δεν έχουν πρόσβαση στους παιδικούς σταθμούς και αυτό αποδεικνύεται με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η ΕΕΤΑΑ και τα οποία δεν μπορούν να αμφισβητηθούν.
Το Συντονιστικό Νηπιαγωγών τονίζει ότι αν εφαρμοζόταν η Δίχρονη Υποχρεωτική Προσχολική Αγωγή και Εκπαίδευση σε όλη τη χώρα, χιλιάδες παιδιά 3-4 χρόνων, τα οποία τώρα δε βρίσκουν θέση στους Παιδικούς Σταθμούς (γιατί οι θέσεις καλύπτονται από παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας) θα μπορούσαν να έχουν πρόσβαση σε παιδικούς σταθμούς. Επισημαίνουμε ότι οι παιδικοί σταθμοί είναι οι μοναδικές δομές αγωγής και φροντίδας στις οποίες μπορούν να φιλοξενηθούν τα παιδιά 3-4 χρόνων.
Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΗΣ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΜΕΧΡΙ ΤΩΡΑ ΚΑΙ Η ΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ
Για τη σχολική χρονιά 2018-19 η Δίχρονη Προσχολική Αγωγή και Εκπαίδευση εφαρμόστηκε σε 184 από τους 325 Δήμους της επικράτειας. Το Υπουργείο Παιδείας το καλοκαίρι του 2018 εξέδωσε πρόσκληση προς τους Δήμους για αγορά αιθουσών.
Στην α’ πρόσκληση που αφορούσε αγορά αιθουσών κ.λπ., που θα τοποθετηθούν εντός των υπαρχόντων σχολικών μονάδων, συμμετείχαν 26 Δήμοι. Στην ολοκλήρωση της διαδικασίας διαπιστώθηκε ότι από τους 26 δήμους που έκαναν αιτήματα για προκάτ, οι 6 δεν κατέθεσαν τελικά Τεχνικό Δελτίο με αποτέλεσμα να βγουν εκτός διαδικασίας (ανάμεσα σε αυτούς ήταν και δήμοι με αυξημένες ανάγκες σε αίθουσες όπως οι δήμοι Αθηναίων, Καισαριανής, Χερσονήσου και Ξάνθης). Φυσικά με τις αίθουσες αυτές δε θα έλυναν συνολικά το πρόβλημά τους αλλά τουλάχιστον θα έλυναν μέρος του, χρησιμοποιώντας τις αίθουσες ως προσωρινή λύση έως ότου κατασκευαστούν κτίρια σύγχρονων προδιαγραφών.
Στη β’ πρόσκληση που αφορά αγορά αιθουσών οι οποίες θα τοποθετηθούν εντός οικοπέδων της ΚτΥπ ή εντός των δημοτικών οικοπέδων, δεν ανακοινώθηκαν ακόμη οι Δήμοι που θα συμμετέχουν, αλλά σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες που έχει το Συντονιστικό Νηπιαγωγών από νηπιαγωγούς ελάχιστοι Δήμοι υπέβαλαν αιτήματα.
Επίσης, μετά την τροποποίηση της Υπουργικής Απόφασης για τα προς ενοικίαση κτίρια Νηπιαγωγείων που επιτρέπει την ενοικίαση και μικρότερων χώρων, π.χ. αίθουσες από 15 τ.μ. όπου μπορούν να φιλοξενήσουν 10 νήπια, δεν εκδόθηκε από τους Δήμους καμιά δημόσια πρόσκληση για εύρεση χώρων προς ενοικίαση.
Με βάση τα παραπάνω φαίνεται ότι από τους Δημάρχους, οι οποίοι συντάσσονται με τη γνωστή «γραμμή» της ηγεσίας της ΚΕΔΕ (και των κομμάτων που ήταν αντίθετα στη θεσμοθέτηση της δίχρονης υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης), αναπτύσσεται ένα ιδιότυπο καθεστώς άρνησης εφαρμογής του πρόσφατα ψηφισμένου νόμου ή αδράνειας σε πρωτοβουλίες που θα βοηθήσουν την υλοποίηση της Δίχρονης Υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.
ΚΑΙ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ;
Η Κυβέρνηση παραχωρεί στο Υπερταμείο οικόπεδα που θα έλυναν άμεσα και ποιοτικά το πρόβλημα της σχολικής στέγης για την καθολική εφαρμογή της δίχρονης Υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.
To Υπουργείο Παιδείας δεν προχωρά σε αλλαγές χρήσης οικοπέδων (π.χ. Δήμων Ζωγράφου, Αθηναίων, Πειραιά, Νέα Σμύρνης, Καλλιθέας κ.α.) άλλων Υπουργείων, της εκκλησίας, του Στρατού, των Πανεπιστημίων ή ακόμη και σε απαλλοτριώσεις οικοπέδων που υπάρχουν σε πολλούς Δήμους και είναι σε αχρησία ή εγκαταλελειμμένα.
Αν και κάνει κάποια δειλά βήματα προς τη σταδιακή εφαρμογή της, συνεχίζει να εμπλέκει τους Δήμους στην εκπαιδευτική πολιτική, κλυδωνίζοντας την εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Η εμπλοκή των Δήμων έχει ήδη δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα και αν συνεχιστεί υπάρχει κίνδυνος να ακυρωθεί η εφαρμογή του νομοθετήματος (ακόμα και σε βάθος τριετίας, όπως προβλέπεται).
ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΡΝΕΙΤΑΙ τη δημιουργία ενός δημόσιου φορέα που θα είναι υπεύθυνος για τη Σχολική Στέγη, αν και αποτελεί επιτακτική ανάγκη. Η κατάργηση του ΟΣΚ και η μεταφορά όλης της αρμοδιότητας για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση σχολικών κτιρίων-υποδομών στους Δήμους (χωρίς να συνοδεύεται μάλιστα από την απαιτούμενη χρηματοδότηση) αποδείχτηκε λανθασμένη και με επιπτώσεις ολέθριες για την εκπαίδευση. Επιβάλλεται άμεσα η μεταφορά όλων των αρμοδιοτήτων για το σχεδιασμό -υλοποίηση- ανέγερση σχολικών κτιρίων στο Υπουργείο Παιδείας.
Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ άμεσα χρηματοδότηση, απαλλοτρίωση οικοπέδων και ανέγερση σύγχρονων εκπαιδευτικών δομών.
ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΝΑ:
♦ Ζητά ξανά την άποψη των τριμερών, ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΔΗΜΟΥΣ όπου είναι περιττές οι συνεδριάσεις των τριμερών, αφού οι υπάρχουσες δομές επαρκούν για τη φοίτηση όλων των νηπίων και προνηπίων.
♦ Συνεχίζει να δίνει λόγο στους Δημάρχους, όχι απλά για τις κτιριακές υποδομές (όπως ήταν μέχρι τώρα) αλλά ζητά ξανά την ψήφο τους για να λειτουργήσει κομμάτι της εκπαίδευσης. Η επιμονή στον «υποκειμενισμό» των Δημάρχων αποτελεί επικίνδυνη τακτική για το σύνολο της εκπαίδευσης. Οι δήμαρχοι απέκτησαν ενεργό ρόλο στον εκπαιδευτικό σχεδιασμό, ένα ρόλο που διεκδικούσαν από χρόνια και δεν είχαν αποκτήσει εξαιτίας των σφοδρών αντιδράσεων του εκπαιδευτικού κινήματος.
♦ Δε διασφαλίζει τη δίχρονη προσχολική αγωγή και εκπαίδευση αφού η άρνηση ή η εσκεμμένη αδράνεια αποτελούν άλλοθι για όλους όσοι αρνούνται.
ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ
Επειδή η εφαρμογή της Δίχρονης Υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης είναι μια ουσιαστικής σημασίας παρέμβαση στο εκπαιδευτικό σύστημα και απαιτεί όρους ποιοτικούς και οικονομικούς για να εφαρμοστεί σε όλη την επικράτεια.
Επειδή η εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης θα είναι εφικτή μόνο αφού υπάρξει ΑΜΕΣΑ διασφάλιση των δύο βασικών της παραμέτρων, της επάρκειας των υποδομών και της στελέχωσής των με το απαραίτητο μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό.
Επειδή τα σχολεία για να λειτουργήσουν ποιοτικά χρειάζονται ΜΟΝΙΜΟΥΣ ΔΙΟΡΙΣΜΟΥΣ.
ΚΑΛΟΥΜΕ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ
♦ Να προβεί άμεσα στις απαραίτητες ενέργειες για την εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης.
♦ Να ανακοινώσει χρονοδιάγραμμα σχολικής στέγης για τα Νηπιαγωγεία.
♦ Να προβεί σε μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών…
Οι πολιτικές των περικοπών και οι απαιτήσεις των δανειστών διαλύουν καθημερινά το δημόσιο σχολείο και το μετατρέπουν σε προϊόν προς πώληση. Ο αγώνας για το δίχρονο υποχρεωτικό Νηπιαγωγείο είναι αγώνας όλης της εκπαίδευσης για την υπεράσπιση του δημόσιου αγαθού της παιδείας, αγώνας ενάντια στην ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης και κατά της αποκέντρωσης.