«Η σημερινή κυβέρνηση σταμάτησε ήδη αυτή την πορεία των συνεχών μειώσεων και για πρώτη φορά μετά από το 2009 σταθεροποίησε τις δαπάνες του Υπουργείου Παιδείας στο 2,8% επί του ΑΕΠ στον προϋπολογισμό του 2016 (όσο ήταν και το 2015), παρά την πρόβλεψη που υπήρχε στο μεσοπρόθεσμο 2013-18 για νέα μείωση. Επίσης έχουμε ήδη καταθέσει στους θεσμούς τη μελέτη του υπουργείου για την ανάγκη 20.000 μόνιμων διορισμών την επόμενη τριετία. Στόχος κοινός όλων μας είναι – μετά έξι χρόνια μνημονιακών πολιτικών και αδιοριστίας – να υπάρξουν επιτέλους μόνιμοι διορισμοί στην εκπαίδευση»: Νίκος Φίλης, υπουργός Παιδείας.
Οι συριζαίοι επαίρονται γιατί δεν εξαΰλωσαν εντελώς τις δαπάνες του προϋπολογισμού για την Παιδεία και τις διατήρησαν στα ίδια άθλια επίπεδα με αυτά του 2015!
Οι δαπάνες για την Παιδεία έχουν φθάσει ήδη πολύ κάτω από αυτό που συνηθίζουμε να λέμε ανελαστικό όριο. Δεν επαρκούν ούτε για τα απαραίτητα. Τα σχολεία «κρυώνουν», πολλές φορές δεν μπορούν να αποπληρώσουν τους λογαριασμούς τους σε ηλεκτρικό ρεύμα και νερό, ενώ δε γίνεται λόγος για την ανανέωση και τον εκσυγχρονισμό του εποπτικού υλικού και της υλικοτεχνικής υποδομής.
Οι εκπαιδευτικοί παλεύουν να επιβιώσουν, μόνιμοι διορισμοί, παρά τις συνταξιοδοτήσεις έχουν να γίνουν μια εξαετία. Τα κενά στα σχολεία δεν καλύπτονται ούτε μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς (φέτος υπολογίζονται σε 3.000 κενά) και πολλοί εκπαιδευτικοί έχουν μετατραπεί σε μπαλαντέρ, περιπλανώμενοι σε δυο και τρία σχολεία για να «βουλώσουν τις τρύπες» των ωρών διδασκαλίας, που ορίζουν τα αναλυτικά προγράμματα.
Σημασία δίδεται στο φαίνεσθαι και όχι στην ουσία που είναι τέτοια ώστε υπονομεύεται η μάθηση: Η σταθερή σχέση δάσκαλου-μαθητή, βασικό συστατικό στοιχείο της μαθησιακής διαδικασίας πλήττεται, αφού η κάλυψη των ωρών διδασκαλίας των γνωστικών αντικειμένων αντιμετωπίζεται λογιστικά με περιφερόμενους εκπαιδευτικούς. Το πολυδιαφημισμένο Ολοήμερο σχολείο (που αποτελεί ευθυγράμμιση του σχολείου με τις ανάγκες της καπιταλιστικής αγοράς που έχει ξεχαρβαλώσει τα ωράρια εργασίας των γονιών και όχι με τις καθαυτό ανάγκες των παιδιών) υπολειτουργεί συνήθως με έναν μόνο δάσκαλο και ελάχιστες έως καθόλου ειδικότητες. Τους μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών έχει αντικαταστήσει ο διορισμός αναπληρωτών (στη συντριπτική τους πλειοψηφία αναπληρωτές ΕΣΠΑ) με το σταγονόμετρο καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς. Η λεγόμενη αντισταθμιστική εκπαίδευση είναι είδος εν ανεπαρκεία. Τα τμήματα ένταξης φυτοζωούν όταν δεν έχουν ουσιαστικά καταργηθεί, αφού δεν αναπληρώνονται στις θέσεις τους οι εκπαιδευτικοί που τα στελέχωναν και έχουν συνταξιοδοτηθεί, η ενισχυτική διδασκαλία ξεκινάει ένα μήνα πριν το τέλος της σχολικής χρονιάς και κονδύλια για την πρόσθετη διδακτική στήριξη δεν υπάρχουν, η παράλληλη στήριξη γίνεται με πασαλείμματα.
Οι ελλείψεις δεν έχουν τέλος, γι' αυτό όποιος σέβεται τον εαυτό του πρέπει τουλάχιστον να το βουλώνει και όχι να επαίρεται που κράτησε τις δημόσιες δαπάνες στα ίδια επίπεδα ή που έκανε παραπάνω διορισμούς αναπληρωτών σε σχέση με πέρυσι.
Κάθε δημαγωγική προπαγάνδα πλέον συναντά ελάχιστα ευήκοα ώτα, μιας και η δριμύτητα της κρίσης και η διαχείρισή της απ' όλες τις αστικές κυβερνήσεις προς όφελος του κεφαλαίου, έχουν ρίξει όλες τις μάσκες. Ετσι δεν πείθουν και οι εξαγγελίες του υπουργού Παιδείας για 20.000 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών την επόμενη τριετία, που όμως αποτελούν «μελέτη» που έχει κατατεθεί στους θεσμούς.
Δεν χρειάζεται πολύ σκέψη για να φανταστούμε την τύχη της, όπως άλλωστε έγινε και με την εξαγγελία Λοβέρδου, όταν αυτός πέρασε ένα φεγγάρι από το υπουργείο Παιδείας.
Την τακτική του υπουργείου κατήγγειλαν και οι δυο Ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών, ΔΟΕ και ΟΛΜΕ.
Ιδού το σχετικό εδάφιο από την ανακοίνωση της ΔΟΕ:
«Πραγματοποιήθηκε σήμερα, 11/3/2016 συνάντηση των Δ.Σ. Δ.Ο.Ε. και Ο.Λ.Μ.Ε. με τον Υπουργό Παιδείας κ. Φίλη (έπειτα από πρόσκλησή του) με μοναδικό θέμα συζήτησης: Διορισμοί – Προσλήψεις.
Από την αρχή της συζήτησης καλέσαμε τον Υπουργό να ανακοινώσει τον αριθμό των μόνιμων διορισμών που θα πραγματοποιηθούν φέτος καθώς και την πρόταση του Υπουργείου προς τις Εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες σχετικά με τον τρόπο πρόσληψης μόνιμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών.
Αντί συγκεκριμένων δεσμεύσεων ο Υπουργός Παιδείας μας ενημέρωσε (για μια ακόμη φορά) ότι το Υπουργείο Παιδείας έχει ολοκληρωμένη πρόταση – μελέτη πραγματοποίησης 20.000 μόνιμων διορισμών την επόμενη τριετία την οποία πρόκειται να καταθέσει στους εκπροσώπους των θεσμών την ερχόμενη εβδομάδα. Σε ότι αφορά τον τρόπο διορισμού των μόνιμων και πρόσληψης αναπληρωτών εκπαιδευτικών μας ενημέρωσε για τους περιορισμούς που, κατά την εκτίμηση του Υπουργείου, προκύπτουν από τις αποφάσεις του ΣτΕ καθώς και για την πρόθεση της πολιτικής ηγεσίας να υιοθετήσει ένα προσωρινό (για την επόμενη σχολική χρονιά) και ένα σταθερό σύστημα διορισμών – προσλήψεων.
Ο Υπουργός Παιδείας δεν κατέθεσε καμία συγκεκριμένη πρόταση και δεν ανέλαβε οποιαδήποτε δέσμευση. Μπροστά, μάλιστα, στον κίνδυνο να χαρακτηριστεί ως εντελώς αναξιόπιστος μετά τις επαναλαμβανόμενες υποσχέσεις για πραγματοποίηση χιλιάδων διορισμών, ζήτησε, επί της ουσίας, από τις Ομοσπονδίες να στηρίξουν πολιτικά το Υπουργείο “στην προσπάθειά του'' σε επίπεδο διεκδικήσεων, προτάσεων ακόμη και γνωμοδοτήσεων νομικών συμβούλων…».