Ελαχιστότατοι είναι οι διορισμοί μονίμων εκπαιδευτικών, μέσω ΑΣΕΠ, για τη διετία 2009-2010 και 2010-2011 (3.120 δάσκαλοι-νηπιαγωγοί και 2.610 καθηγητές, σύνολο 5.730), και αυτό παρότι το υπουργείο Παιδείας γνώριζε ότι ειδικά φέτος θα υπάρξει μαζική τάση για συνταξιοδότηση στην εκπαίδευση, εν αναμονή του νέου αντιασφαλιστικού νομοσχέδιου για το δημόσιο και ύστερα από την απανταχούσα που έλαβε η εργαζόμενη κοινωνία με το αντιασφαλιστικό έκτρωμα που ήδη ψηφίστηκε και ισχύει για τον ιδιωτικό τομέα.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, οι εκπαιδευτικοί που θα συνταξιοδοτηθούν την επόμενη σχολική χρονιά αναμένεται να ξεπεράσουν τις 7.000. Την περσινή χρονιά κατέθεσαν αίτηση για συνταξιοδότηση 6.500 εκπαιδευτικοί (από την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση), ενώ το 2006 3.500. Είναι γεγονός ότι η αναμονή αντιασφαλιστικών ρυθμίσεων, σε περιόδους έντονου ατομισμού και απουσίας κινήματος, δημιουργούν έντονη ανησυχία στους εργαζόμενους και ισχυρές τάσεις φυγής από την εργασία αυτών που έχουν τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης. Ετσι και τώρα ήταν δεδομένο ότι θα έχουμε κύμα φυγής. Παρόλ’ αυτά, το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ελάχιστους διορισμούς σε θέσεις μονίμων εκπαιδευτικών. Και αυτό γιατί θέλει να καλύψει τις υπόλοιπες θέσεις με συμβασιούχους εκπαιδευτικούς, αναπληρωτές και ωρομίσθιους γιατί του κοστίζουν λιγότερο. Αλλωστε, είναι πάγια τακτική του ΥΠΕΠΘ, όλα τα τελευταία χρόνια, να διορίζει πολύ λιγότερους μόνιμους εκπαιδευτικούς από αναπληρωτές και η χορήγηση πιστώσεων για τους δεύτερους να γίνεται με το σταγονόμετρο, γεγονός που δημιουργεί χιλιάδες κενά στα σχολεία και χιλιάδες χαμένες ώρες εκπαιδευτικής διαδικασίας. Είναι σίγουρο, μετά και το κύμα συνταξιοδότησης που αναμένεται, ότι τις επόμενες χρονιές θα σπάσουμε κάθε ρεκόρ σε διορισμούς αναπληρωτών και ωρομισθίων και ρεκόρ στα κενά και τις χαμένες ώρες, σε βάρος βεβαίως των παιδιών και της δημόσιας εκπαίδευσης.
Οι διοριστέοι μέσω ΑΣΕΠ προορίζονται για το 60% του συνόλου των οργανικών θέσεων. Το υπόλοιπο 40% θα καλυφθεί από τον πίνακα αναπληρωτών. Η παραμονή χιλιάδων εκπαιδευτικών για πολλά χρόνια στην κατάσταση των αναπληρωτών, η παραμονή χιλιάδων εκπαιδευτικών στις λίστες των αναπληρωτών, υποχρέωσαν το υπουργείο Παιδείας σε μια ρύθμιση, που φαντάζει φιλολαϊκή. Η ρύθμιση, που συμπεριλαμβάνεται στο νομοσχέδιο για θέματα προσωπικού, που κατατέθηκε εν μέσω θέρους στη βουλή, προβλέπει ότι «ο εκπαιδευτικός που συμπληρώνει 24 μήνες πραγματικής προϋπηρεσίας, είναι επιτυχών σε οποιονδήποτε διαγωνισμό εκπαιδευτικών του ΑΣΕΠ και διαθέτει παιδαγωγική επάρκεια, για τους κλάδους της ειδικότητας που απαιτείται, διορίζεται στη δημόσια εκπαίδευση», ενώ προβλέπεται ότι «κατ’ εξαίρεση, οι εκπαιδευτικοί που συμπληρώνουν την 30-6-2008 30 μήνες πραγματική προϋπηρεσία, ανεξαρτήτως του αν είναι επιτυχόντες ή όχι σε διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ, διορίζονται εντός πενταετίας στη δημόσια εκπαίδευση». Στο δελτίο τύπου που εξέδωσε το ΥΠΕΠΘ αναφέρεται ότι οι διορισμοί που θα πραγματοποιηθούν με βάση την παρούσα ρύθμιση, είναι επιπλέον του ποσοστού 60% και 40%. Πρόκειται, όμως για ένα μεγάλο ψέμα, που συνιστά εμπαιγμό των αναπληρωτών, αφού στην ίδια την εισηγητική έκθεση του νομοσχεδίου αναφέρεται ότι «δεν επιβαρύνεται ο κρατικός προϋπολογισμός δεδομένου ότι: 1)για το σχολικό έτος 2008-09 ο αριθμός των κατά τις ανωτέρω προτεινόμενες ρυθμίσεις διοριζόμενων εκπαιδευτικών θα αφαιρεθεί από τον αριθμό των πιστώσεων που θα διατεθούν για την πρόσληψη αναπληρωτών για το οικείο έτος και 2)Από τα έτη 2009-2010 και εξής ο αριθμός των θέσεων διορισμού που θα καθορίζονται με κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων θα προσαρμόζεται ανάλογα με τον αριθμό των κατά τις ανωτέρω προτεινόμενες ρυθμίσεις διοριζόμενων εκπαιδευτικών».
Κοντολογίς, άνθρακες ο θησαυρός, αφού ο συνολικός αριθμός διορισμών, που θα είναι προσαρμοσμένος στα δεδομένα της σκληρής δημοσιονομικής πειθαρχίας και της λιτότητας, θα είναι αυτός που θα ρυθμίζει και τις εσωτερικές σχέσεις μεταξύ των διορισμών από τον ΑΣΕΠ και των διορισμών από τον πίνακα αναπληρωτών. Εξ ου και οι ελαχιστότατοι διορισμοί που ανακοινώθηκαν από τον ΑΣΕΠ.
Επιπλέον, το υπουργείο Παιδείας θέλει να εξασφαλίσει την απόλυτη υποταγή των εκπαιδευτικών σ’ αυτό τον άθλιο διαγωνισμό, που παρόλα τα χρόνια που πέρασαν από την καθιέρωσή του (από το 1998), δεν κατοχυρώθηκε στη συνείδησή τους. Γι’ αυτό και επιβάλλει και μέσω της εν λόγω ρύθμισης, την απαραίτητη συμμετοχή στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ και μάλιστα την επιτυχή συμμετοχή.
Τα γεγονότα αποδεικνύουν για πολλοστή φορά ότι μια είναι η λύση: η κατάργηση του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ, η επαναφορά της μιας και μόνης επετηρίδας διορισμού με βάση το χρόνο λήψης του πτυχίου, ο άμεσος διορισμός όλων των αναπληρωτών, η κατάργηση του θεσμού των αναπληρωτών και των ωρομισθίων, οι μαζικοί διορισμοί των εκπαιδευτικών, με βάση τις πραγματικές ανάγκες της εκπαίδευσης, που θα προκύψουν και από τη μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα, από την ενίσχυση όλων των δομών ενισχυτικής διδασκαλίας, από την απορρόφηση όλων των παιδιών που ανήκουν στις περιθωριοποιημένες μαθητικές-κοινωνικές ομάδες (αλλοδαποί, παλιννοστούντες, τσιγγανόπουλα, κ.λ.π.), από τη μείωση των χρόνων για συνταξιοδότηση των εκπαιδευτικών, από την επιμόρφωσή τους με απόσπαση από τα διδακτικά τους καθήκοντα. Αλλά αυτό απαιτεί τη γενναία αύξηση των δαπανών για την Παιδεία, πράγμα που δεν είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης. Γι’ αυτό και είναι απαραίτητη η ανάπτυξη ενός ταξικού κινήματος, που δεν θα εγκλωβίζεται στα μικροσυμφέροντα των διάφορων ομάδων μέσα στον εκπαιδευτικό κόσμο (μόνιμοι, επιτυχόντες, του διαγωνισμού, αναπληρωτές διάφορου χρόνου προϋπηρεσίας, κ.λ.π.), αλλά θα προτάσσει το κοινό ταξικό συμφέρον.
Γιούλα Γκεσούλη








