Ως πρόγευση για όσα θα ακολουθήσουν όταν πάρουμε στα χέρια μας το σύνολο των συμβάσεων του ΨΝΑ με τον εργολάβο καθαριότητας, παραθέτουμε σήμερα μια αποκάλυψη που προκύπτει από τα έγγραφα που ήδη μας παραδόθηκαν.
Στις 16 Φλεβάρη του 2007 υπογράφηκε η σύμβαση καθαριότητας ανάμεσα στο ΨΝΑ και την εργολαβική εταιρία ΑΡΙΑΝΘΗ ΗΛΙΑ ΕΠΕ. Η σύμβαση αναφέρει ότι ο αριθμός των απασχολούμενων στην καθαριότητα «θα είναι 164 άτομα μόνιμης παρουσίας και για το σύνολο της προϋπολογισθείσας επιφάνειας (ήτοι λειτουργούντα και υπό ανεύρεση ακίνητα) 193 άτομα μόνιμης παρουσίας». Το ωράριο απασχόλησης των εργαζόμενων θα είναι 7ωρο (δυο βάρδιες, 07.00-14.00 και 14.00-21.00, στα νοσηλευτικά τμήματα και τις δομές, μια βάρδια 07.00-14.00 στη διοικητική και τεχνική υπηρεσία και ένα άτομο νυχτερινή βάρδια (23.00-06.00) στο τμήμα επειγόντων περιστατικών.
Παρά τη σαφήνεια της σύμβασης ως προς τον αριθμό του προσωπικού και το ωράριο, ο εργολάβος επικαλείται ασάφεια και «αναγκαιότητα ερμηνείας» του άρθρου 12 της σύμβασης, που ορίζει τον αριθμό του προσωπικού. Την 1 Νοέμβρη του 2007, ο διοικητής του νοσοκομείου εισηγείται την πλήρη ανατροπή της σύμβασης, προς όφελος του εργολάβου. Σημειώνουμε τα βασικά σημεία αυτής της ανατροπής.
1. «Ο αριθμός του απασχολούμενου προσωπικού από το συνεργείο καθαριότητας, για τον καθαρισμό των ήδη λειτουργούντων μισθωμένων και ιδιόκτητων ακινήτων καθώς και του περιβάλλοντος χώρου αυτών θα είναι 164 άτομα, στα οποία συμπεριλαμβάνονται τα ρεπό και οι άδειές τους, προκειμένου να καλύπτονται οι ανάγκες και παράλληλα να τηρείται η Εργατική Νομοθεσία, σχετικά με το προβλεπόμενο εργατικό κόστος, σε σχέση με τον εγκεκριμένο προϋπολογισμό του έργου».
Η σύμβαση, όμως, ήταν σαφής: 164 άτομα μόνιμης παρουσίας. Που σημαίνει ότι ο εργολάβος έπρεπε να μισθώσει περισσότερους, για να καλύπτει ρεπό και άδειες. Ο αριθμός δεν βγήκε τυχαία, αλλά με βάση τους χώρους που έπρεπε να καθαριστούν, οι οποίοι αναφέρονται αναλυτικά στη σύμβαση μαζί με την πυκνότητα καθαρισμού (15 σελίδες πίνακες). Πώς θα καλύψει ο εργολάβος τους χώρους με λιγότερους εργαζόμενους, αφού κάποιοι θα έχουν ρεπό και δεν θα είναι 164 με μόνιμη παρουσία; Βάζοντας τους εργαζόμενους να δουλεύουν περισσότερες ώρες χωρίς να τους πληρώνει.
2. Στην εισήγησή του ο διοικητής, αναφέρει ότι έγινε «σύσκεψη όλων των εμπλεκομένων υπηρεσιακών παραγόντων», για να βρει τρόπο ώστε ο καθαρισμός του νοσοκομείου να είναι σωστός, να τηρηθεί ο όρος της σύμβασης με την ερμηνεία που αυτός έδωσε (164 όχι μόνιμης παρουσίας, αλλά συνολικά, μαζί με ρεπό και άδειες), να μην αυξηθεί το κόστος που προβλέπει η σύμβαση, να μη μειωθούν οι ώρες εργασίας του προσωπικού καθαριότητας και να μην υπάρχουν ελλείψεις ως προς την παρουσία του προσωπικού. Και καταλήγει: «Το συμπέρασμα από την εν λόγω σύσκεψη, το οποίο καταθέτω ενώπιόν σας, είναι ότι για την τήρηση των ανωτέρω, πρέπει να εφαρμοσθεί από την ανάδοχο εταιρία πεντάωρη απασχόληση του προσωπικού της, με παράλληλη αύξηση του αριθμού των εργαζομένων»!!!
Δηλαδή, όχι μόνο μειώθηκε ο αριθμός των εργαζόμενων μόνιμης παρουσίας, αλλά μειώθηκε κατά 2 ώρες και το ωράριο! Αυτή είναι η δεύτερη μεγάλη αβάντα στον εργολάβο, ο οποίος με το πεντάωρο έπαψε να ασφαλίζει τους εργαζόμενους στα Βαρέα και Ανθυγιεινά. Μ’ έναν πρόχειρο υπολογισμό, βρήκαμε ότι έτσι ο εργολάβος κερδίζει περίπου 30 χιλιάρικα το χρόνο.
Και πώς καθαρίζεται το νοσοκομείο, όταν το ωράριο από 7ωρο γίνεται 5ωρο; Με τη γνωστή μέθοδο των εργολάβων: αναγκάζοντας τους εργαζόμενους να δουλεύουν 6ωρο και να πληρώνονται για 5ωρο. Αυτές ήταν οι καταγγελίες που οδήγησαν την ΠΕΚΟΠ ν’ αρχίσει να «ψάχνει» την κατάσταση στο ΨΝΑ. Ομως, ο διοικητής αρνήθηκε να της δώσει τη σύμβαση για να μπορεί να διασταυρώσει τα στοιχεία από τις καταγγελίες.
Η αύξηση του προσωπικού που αναφέρει στην εισήγησή του ο διοικητής του ΨΝΑ είναι κυριολεκτικά ένα εφεύρημα. Πουθενά δεν ορίζεται πόσο θα είναι τελικά το προσωπικό. Ενώ στο πρώτο σκέλος της εισήγησης γίνεται λόγος για 164 άτομα μαζί με ρεπό και άδειες, όταν έρχεται η ώρα να αποφασιστεί η μείωση του ωράριου, δεν αναφέρεται τίποτα για τον αριθμό των επιπλέον εργαζόμενων που θα απαιτηθούν για να καλυφθεί η μείωση του ωράριου. Το μόνο που α-ναφέρεται είναι ότι ο εργολάβος θα πρέπει να προσκομίζει κάθε μήνα στην υπηρεσία τις καταστάσεις προσωπικού που υποβάλλει στην επιθεώρηση εργασίας, «οι οποίες πρέπει να συμφωνούν με το πρόγραμμα που έχει συντάξει η Διευθύντρια Νοσηλευτικής Υπηρεσίας». Δεν υπάρχει τίποτα για ορισμένο αριθμό εργαζόμενων. Αρκούν οι καταστάσεις της εργολαβικής εταιρίας και το πρόγραμμα της Διευθύντριας, που δεν ξέρουμε με τι κριτήρια καταρτίζεται. ‘Η μάλλον ξέρουμε. Καταρτίζεται με τα κριτήρια του εργολάβου και σε συνεννόηση μαζί του.
Συνοψίζουμε: Εχουμε μια σύμβαση, σαφέστατη ως προς τον αριθμό των εργαζόμενων και το ωράριο εργασίας, η οποία αλλάζει σ’ αυτά τα σημεία με μια απόφαση του διοικητικού συμβούλιου του ΨΝΑ, ύστερα από εισήγηση του διοικητή (μειοψήφισε μόνο ο εκπρόσωπος των εργαζόμενων, ενώ ο εκπρόσωπος των γιατρών ήταν με την πλειοψηφία). Η αλλαγή αυτή είναι παράνομη. Δεν μπορείς ν’ αλλάζεις το περιεχόμενο μιας σύμβασης προς όφελος του εργολάβου με μια απόφαση του ΔΣ. Πέρα από την παρανομία, όμως, η αλλαγή αυτή, που πλήττει ευθέως τα συμφέροντα των εργαζόμενων και τους παραδίδει βορά στα νύχια του εργολάβου, αποκαλύπτει τη συνενοχή των κρατικών φορέων για την άνθιση του σύγχρονου δουλεμπόριου.