Ουδείς δικαιούται να δηλώνει έκπληκτος με τις ανακοινώσεις του υπουργού Μεταφορών Κ. Χατζηδάκη για κλείσιμο της «Ολυμπιακής». Οχι τόσο γιατί ο συγκεκριμένος πολιτικός ήταν γνωστός για τον επί σειρά ετών πόλεμό του κατά του κρατικού αερομεταφορέα στο ευρωκοινοβούλιο, αλλά κυρίως γιατί το κλείσιμο της «Ολυμπιακής» είναι ειλημμένη απόφαση εδώ και χρόνια και ο Χατζηδάκης τοποθετήθηκε στο συγκεκριμένο υπουργείο για να τολμήσει να κάνει αυτό που δεν τολμούσε ο Λιάπης. Ηταν ζήτημα χρόνου πότε θα ξεκινούσε. Ξεκίνησε νωρίς, στο πλαίσιο του σχεδιασμού του μεγάρου Μαξίμου για κλείσιμο των μεγάλων μετώπων τον πρώτο χρόνο της θητείας της νέας κυβέρνησης Καραμανλή.
Οπως κάθε αντιλαϊκή πράξη, έτσι και το κλείσιμο της «Ολυμπιακής» χρειάζεται την προπαγάνδα. Την προπαγάνδα τη στηριγμένη στο ψέμα. Ποιο είναι το ψέμα; Τα 250 εκατ. ευρώ που η «Ολυμπιακή» υποτίθεται ότι κάθε χρόνο «κοστίζει στον έλληνα φορολογούμενο». Πρόκειται για ψέμα με ουρά, διότι η «Ολυμπιακή» δεν έχει κοστίσει τίποτα στον κρατικό προϋπολογισμό. Το αντίθετο συμβαίνει. Κοιτάζοντας το ζήτημα καθαρά λογιστικά, βλέπουμε το κράτος να χρωστάει στην «Ολυμπιακή» 14 δισ. ευρώ. Το ποσό προκύπτει από μελέτη που έχουν κάνει οι διορισμένες διοικήσεις της εταιρίας και όχι κάποιος άλλος. Η «Ολυμπιακή» είναι μια εταιρία τεχνητά ελλειμματική. Οσο για τη δήθεν «επιβάρυνση του φορολογούμενου», για την οποία κόπτεται η κυβέρνηση, πέρα από το ψέμα, θα θέλαμε να θυμίσουμε μερικά ακόμη πράγματα: η κυβέρνηση έχει αναλάβει την υποχρέωση να εγγυάται τα κέρδη της γερμανικής «Χόχτιφ», σύμφωνα με την αποικιοκρατική σύμβαση κατασκευής και λειτουργίας του αεροδρόμιου των Σπάτων. Με μια άλλη αποικιοκρατική σύμβαση έχει αναλάβει να εγγυάται συγκεκριμένα κέρδη της ρωσικής «Γκαζπρόμ» και του ομίλου Κοπελούζου. Γιατί, λοιπόν, θεωρείται έγκλημα καθοσιώσεως η στήριξη τυχόν ελλειμματικών κρατικών επιχειρήσεων;
Πάνω σ’ αυτό το ψέμα, λοιπόν, οικοδομείται μια ακόμα ιδιωτικοποίηση, η οποία προωθείται εδώ και χρόνια. Ας αναλογιστούμε μόνο πως μέσα από τη συνεχή απαξίωση της «Ολυμπιακής» στήθηκε η ιδιωτική Aegean. Κι ας πάρουμε υπόψη μας ότι με την ιδιωτική Ryanair, που προσέφυγε κατά της «Ολυμπιακής» (και της Air France) στα κοινοτικά όργανα, συναντήθηκε προ ημερών στο Λονδίνο ο Αρούλης ο Σπηλιωτόπουλος, συζητώντας για μπίζνες! Η συνέχεια είναι γνωστή: η μεν Air France, με τη στήριξη της κυβέρνησης Σαρκοζί, πέρασε στην αντεπίθεση, υποβάλλοντας αγωγή κατά της Raynair, η δε «Ολυμπιακή» οδηγείται σε κλείσιμο από την κυβέρνηση Καραμανλή. Αλλο, όμως, γαλλικός ιμπεριαλισμός (ή γερμανικός, που η Μέρκελ βάζει όριο συμμετοχής του γερμανικού κεφάλαιου σε κάθε ιδιωτικοποίηση) και άλλο ο καπιταλισμός της ψωροκώσταινας.
Η κατεύθυνση στις ευρωπαϊκές αερομεταφορές είναι να παραδοθεί η «πίτα» στα χέρια τριών τεσσάρων κολοσσών και οι υπόλοιπες εταιρίες να έχουν περιφερειακό ρόλο. Η «Ολυμπιακή» ήταν μια εταιρία με καλό όνομα τα slots της οποίας στα μεγαλύτερα αεροδρόμια του κόσμου εποφθαλμιούν οι ανταγωνιστές της. Αυτή τη στιγμή και παρά την πολύχρονη απαξίωσή της από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, μόνο το πτητικό της έργο έχει ένα τζίρο 1,2 δισ. ευρώ το χρόνο. Χώρια οι τζίροι από την τεχνική βάση, το handling (επίγεια εξυπηρέτηση, τις εμπορευματικές μεταφορές κ.λπ. Αυτούς τους τζίρους εποφθαλμιά η κάθε Lufthansa και η κάθε Ryanair.
Για τη συνδικαλιστική γραφειοκρατία τα έχουμε γράψει και άλλες φορές. Εχει επιλέξει την τακτική των παζαριών με τις κυβερνήσεις και των «καλών τρόπων». Είναι χαρακτηριστικός ο τρόπος με τον οποίο έσπευσε να «μαζέψει» τις απειλές για κλείσιμο των αεροδρομίων και μέσα στις γιορτές, που ακούστηκαν από την πλευρά των συμβασιούχων. Αντί για σκληρές αγωνιστικές κινητοποιήσεις (θυμηθείτε τι είχε γίνει πριν μερικά χρόνια στην Air France) επιλέγονται τα τηλεοπτικά πάνελ και τα χάπενινγκ.
Verba
Αντιγράφουμε από ρεπορτάζ του φιλοπασοκικού «Εθνους» (5.12.07):
«Εναν απρόσμενο σύμμαχο στο πρόσωπο της Αννας Διαμαντοπούλου βρήκε χθες ο υπουργός Μεταφορών Κ. Χατζηδάκης καθώς εμμέσως πλην σαφώς η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ άφησε ανοικτό ακόμη και το κλείσιμο της Ολυμπιακής. Το μέλος του Πολιτικού Συντονιστικού Οργάνου σε ραδιοφωνική συνέντευξη στη ΝΕΤ τόνισε μεταξύ άλλων πως “το ΠΑΣΟΚ λέει ότι πρέπει σε αυτήν την εταιρεία να υπάρξει στρατηγική εταιρική σχέση και βεβαίως με διεθνή αερομεταφορέα και για να γίνει αυτό πιθανόν πρέπει να κλείσει, πιθανόν να μετεξελιχθεί”».
Οταν η κυβέρνηση έχει τέτοια αντιπολίτευση, τι να την κάνει τη συμπολίτευση;