Ως άτακτη υποχώρηση της κυβέρνησης από τα αρχικώς σχεδιασθέντα εκλαμβάνουμε την ΚΥΑ για τα ιδιωτικά σχολεία και τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς, που δημοσιεύτηκε τελικά στο ΦΕΚ 1217 Τεύχος Β’ 8/4/2020, που δημοσιοποιήθηκε στις 9/4.
Η ΚΥΑ υπογράφεται μόνο από τους Σταϊκούρα (υπουργός Οικονομικών), Βεσυρόπουλο (υφυπουργός Οικονομικών) και Βρούτση (υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων), ενώ απουσιάζει η υπογραφή της υπουργού Παιδείας Κεραμέως, όπως και οποιουδήποτε υφυπουργού του υπουργείου Παιδείας, παρόλο που η ΚΥΑ αφορά και τα ιδιωτικά σχολεία και τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς!
Η σημειολογία αυτής της απουσίας, όπως και το γεγονός ότι η ΚΥΑ έχει ημερομηνία 5/4/2020 (δηλαδή ήταν έτοιμο το ΦΕΚ από την προηγούμενη Κυριακή και δεν δινόταν στη δημοσιότητα), προφανώς και δεν είναι τυχαία. Υποδηλώνει ότι υπάρχουν ισχυρές αντιθέσεις, οι οποίες, βεβαίως δεν έχουν αντικείμενο τη στήριξη των ιδιωτικών εκπαιδευτικών, όπως διαφαίνεται και από το άρθρο 1 της ΚΥΑ (ο πίνακας με τους ΚΑΔ που αναφέρουμε στη συνέχεια), παρόλο που τελικά η κυβέρνηση έκανε πίσω με τις ρυθμίσεις που προβλέπονται στα υπόλοιπα άρθρα (άρθρα 2 και 4).
Σε αυτό συνέβαλαν ασφαλώς και οι απεργίες των εκπαιδευτικών με αποχή από την τηλεδιδασκαλία, σε πολύ δύσκολες συνθήκες (γνωστό το κλίμα τρομοκρατίας από τους σχολάρχες), που διοργανώθηκαν σε μεγάλα ιδιωτικά σχολεία (Ιόνιος Σχολή, εκπαιδευτήρια νέα γενιά Ζηρίδη) και η στήριξη που παρείχαν σε αυτούς οι συνάδελφοί τους ( Σύλλογος Διδασκόντων της Γερμανικής Σχολής Αθηνών, Σύλλογοι εκπαιδευτικών πολλών δημόσιων σχολείων), όπως και η συνεχής ανάδειξη του θέματος με ερωτήσεις και επίκαιρες ερωτήσεις στη Βουλή από τα κόμματα της αντιπολίτευσης (ΣΥΡΙΖΑ και ΚΚΕ).
Το ότι πρώτιστο μέλημα της κυβέρνησης και του υπουργείου Παιδείας ήταν και είναι η στήριξη των καπιταλιστών σχολαρχών φαίνεται και από την απάντηση που έδωσε στις 8/4 στη Βουλή η Κεραμέως, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του Φίλη: «Βεβαίως και πρέπει να προστατεύσουμε τα δικαιώματα των εκπαιδευτικών. Το κάναμε ήδη με μια υπουργική απόφαση. Αλλά όχι μόνο αυτών, κύριε Φίλη. Και των λοιπών εργαζομένων των ιδιωτικών εκπαιδευτικών δομών, των διοικητικών εργαζομένων, των οικογενειών. Επίσης, των φορέων των ίδιων, διότι αν αυτοί οι φορείς δεν είναι βιώσιμοι, τότε όλοι οι άνθρωποι θα χάσουν τη δουλειά τους».
Ο αρχικός σχεδιασμός της κυβέρνησης αποκαλύπτεται καθαρά με το άρθρο 1 της ΚΥΑ. Προβλέπεται η ένταξη όλων των ιδιωτικών σχολείων στα «μέτρα στήριξης εργαζομένων και επιχειρήσεων-εργοδοτών πάσης φύσεως εκπαιδευτικών δομών του ιδιωτικού τομέα, στους οποίους έχει επιβληθεί το μέτρο της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας με εντολή δημόσιας αρχής για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού COVID-19». Ο σχεδιασμός αυτός θα είχε ως αποτέλεσμα όλοι οι σχολάρχες να μπορούν να αναστέλλουν τις συμβάσεις των ιδιωτικών εκπαιδευτικών, ακόμη και αν αυτοί έχουν διοριστήριο από το υπουργείο Παιδείας, και επομένως αυτοί να αρκούνται στο εξευτελιστικό προνοιακό βοήθημα των 800 ευρώ, συν τις απώλειες στα ασφαλιστικά τους δικαιώματα.
Αρθρο 1
Πεδίο εφαρμογής
1. Στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας εμπίπτουν οι εργαζόμενοι (εκπαιδευτικό και λοιπό προσωπικό) επιχειρήσεων-εργοδοτών πάσης φύσης εκπαιδευτικών δομών του ιδιωτικού τομέα, οι οποίες πλήττονται και οι οποίες έχουν ενεργό, κύριο κωδικό δραστηριότητας στις 20/3/2020, τους αναφερόμενους στον κάτωθι πίνακαή των οποίων τα ακαθάριστα έσοδα ενεργού κατά την 20/3/2020 ΚΑΔ δευτερεύουσας δραστηριότητας από τους αναγραφόμενους στον κάτωθι πίνακα, όπως αυτά προκύπτουν από την αρχική δήλωση φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2018, είναι μεγαλύτερα από τα ακαθάριστα έσοδα που αντιστοιχούν στον κύριο ΚΑΔ στις 20/3/2020 ή κύριας δραστηριότητας υποκαταστήματος/ων, στις οποίες έχει επιβληθεί το μέτρο της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας με εντολή δημόσια αρχής:
KΑΔ ΚΛΑΔΟΣ
85.10 Προσχολική εκπαίδευση
85.20 Πρωτοβάθμια εκπαίδευση
85.31 Γενική Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
85.32 Τεχνική και Επαγγελματική Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
85.41 Μεταδευτεροβάθμια μη τριτοβάθμια εκπαίδευση
85.42 Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
85.51 Αθλητική και ψυχαγωγική εκπαίδευση
85.52 Πολιτιστική εκπαίδευση
85.59 Άλλη εκπαίδευση π.δ.κ.α
85.60 Εκπαιδευτικές υποστηρικτικές δραστηριότητες
88.91 Δραστηριότητες βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών
Και ενώ υπάρχει αυτή η αναφορά στο άρθρο 1, στη συνέχεια υπάρχει το άρθρο 2, με το οποίο ανατρέπεται ο αρχικός σχεδιασμός.
Αρθρο 2
1. Οι συμβάσεις εργασίας των εκπαιδευτικών που έχουν λάβει διοριστήριο, σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, δεν αναστέλλονται και οι αποδοχές αυτών των εργαζομένων καταβάλλονται από τους εργοδότες. Οι εκπαιδευτικοί αυτοί, παρέχουν εξ αποστάσεως εργασία (τηλεκπαίδευση), σύμφωνα με τα οριζόμενα στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα των επιχειρήσεων –εργοδοτών της παραγράφου 1 του άρθρου 1 της παρούσας. Οι εν λόγω εκπαιδευτικοί δεν είναι δικαιούχοι της αποζημίωσης ειδικού σκοπού του άρθρου δέκατου τρίτου της από 14.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α’ 64), των φορολογικών και ασφαλιστικών μέτρων στήριξης, όπως αυτά περιγράφονται στις οικείες υπουργικές αποφάσεις του Υπουργείου Οικονομικών και του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, καθώς και της μείωσης του συνολικού μισθώματος κύριας κατοικίας σύμφωνα με το άρθρο δεύτερο της από 20.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α’ 68).
Δηλαδή, οι σχολάρχες δεν έχουν το δικαίωμα να αναστέλλουν τις συμβάσεις των ιδιωτικών εκπαιδευτικών με διοριστήριο και έχουν την υποχρέωση να τους καταβάλλουν τους πλήρεις μισθούς τους, συν τις ασφαλιστικές εισφορές.
Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί με διοριστήριο, ως προς την υπηρεσιακή τους κατάσταση ακολουθούν αυτήν των δημόσιων εκπαιδευτικών και δεν μπορεί να επιτραπεί αναστολή των συμβάσεών τους χωρίς προηγούμενη Πράξη του υπουργείου Παιδείας. Αυτό ήταν και το ανυπέρβλητο εμπόδιο (συν το ότι υπήρξαν ισχυρές αντιδράσεις), που υποχρέωσε τον Μητσοτάκη να κάνει πίσω.
Το άρθρο 1, σε συνδυασμό με το άρθρο 4 εξειδικεύει ποιοι έχουν το δικαίωμα να λάβουν την αποζημίωση ειδικού σκοπού των 800 ευρώ: μόνο εργαζόμενοι με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας σε επιχειρήσεις-εργοδότες που δεν είναι εκπαιδευτικοί με διοριστήριο ή εκπαιδευτικοί χωρίς διοριστήριο. Οι εργαζόμενοι αυτοί υποχρεούνται να υποβάλουν εκ νέου υπεύθυνη δήλωση στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ, στην περίπτωση που ανήκουν σε ιδιωτικά σχολεία ή ιδιωτικές δομές εκπαίδευσης, των οποίων οι εργοδότες παράνομα είχαν υποβάλει υπεύθυνες δηλώσεις από 1/4/2020 στο ΕΡΓΑΝΗ, δηλώσεις που «λογίζονται ως μη γενόμενες». Αυτό έρχεται να αποδείξει την εκτίμησή μας.
Το άρθρο 2 αναφέρει επίσης τα εξής: «Οι εκπαιδευτικοί αυτοί (σ.σ. όσοι έχουν διοριστήριο), παρέχουν εξ αποστάσεως εργασία (τηλεκπαίδευση), σύμφωνα με τα οριζόμενα στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα των επιχειρήσεων–εργοδοτών της παραγράφου 1 του άρθρου 1 της παρούσας…». Δηλαδή, η εξ αποστάσεως εργασία για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς είναι υποχρεωτική.
Υπάρχει, βεβαίως, και η παράγραφος 5 του άρθρου 2, που αναφέρει τα εξής: «Στην περίπτωση που οι επιχειρήσεις-εργοδότες της παραγράφου 1 του άρθρου 1 δεν προβαίνουν καθόλου στην παροχή εξ αποστάσεως διδασκαλίας/κατάρτισης, τότε αναστέλλονται οι συμβάσεις του συνόλου του προσωπικού όλων των κατηγοριών που αναφέρεται στις παραγράφους 1 έως 3 του παρόντος άρθρου, το οποίο δικαιούται την αποζημίωση ειδικού σκοπού του άρθρου δέκατου τρίτου της από 14.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α’ 64), των φορολογικών και ασφαλιστικών μέτρων στήριξης,…».
Την αναφορά αυτή μόνο ως «σάλτσα» μπορούμε να τη χαρακτηρίσουμε, λαμβάνοντας υπόψη τα όσα γράψαμε παραπάνω σχετικά με τα οριζόμενα στο άρθρο 2 – παράγραφος 1 και στο άρθρο 4 για τους εκπαιδευτικούς με διοριστήριο. Λέει εν ολίγοις στους σχολάρχες ότι είναι υποχρεωμένοι να κάνουν τηλεκπαίδευση. Μόνο έτσι θα δικαιολογήσουν τα δίδακτρα που επιβάλλουν στους γονείς.
Βέβαια, ελλοχεύει ο κίνδυνος να υπάρξουν και «πονηροί» σχολάρχες που θα δηλώνουν ότι στο σχολείο τους δε γίνεται τηλεκπαίδευση, ώστε να απαλλάσσονται από τους μισθούς των εκπαιδευτικών τους και αυτούς να τους εκβιάζουν, με κρυφές παρεμβάσεις, με το φόβο της απόλυσης, να πραγματοποιούν την εξ αποστάσεως διδασκαλία.
Σημειώνουμε ότι στο Δημόσιο οι εκπαιδευτικοί πληρώνονται κανονικά και δεν είναι προϋπόθεση γι’ αυτούς η προσφορά τηλεκπαίδευσης, προκειμένου να τους καταβάλλεται ο μισθός τους (άσχετα αν εκβιάζονται και τους ασκούνται πιέσεις να συμμετέχουν στο εγχείρημα). Εφόσον η υπηρεσιακή κατάσταση των ιδιωτικών εκπαιδευτικών, με διοριστήριο από το υπουργείο Παιδείας, ακολουθεί αυτήν των δημόσιων εκπαιδευτικών, πρέπει και αυτοί να αμειφθούν κανονικά από τους σχολάρχες με το σύνολο των αποδοχών τους, ανεξαρτήτως της προσφοράς εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
Πρόκειται για «τρικυμία εν κρανίω» αυτών που υπογράφουν την ΚΥΑ ή οι αντικρουόμενες διατάξεις κρύβουν «παράθυρα» για τους σχολάρχες;
Εκπαιδευτικοί χωρίς διοριστήριο
Η παράγραφος 2 του άρθρου 2 της ΚΥΑ αναφέρεται στους εκπαιδευτικούς που δεν έχουν λάβει διοριστήριο καθώς και στο πάσης φύσεως εκπαιδευτικό προσωπικό σε κάθε άλλη περίπτωση εκπαιδευτικών δομών. Η παράγραφος αυτή αφορά τους εκπαιδευτικούς που εργάζονται σε φροντιστήρια, κέντρα ξένων γλωσσών, κ.λπ.
Για τους ανθρώπους αυτούς η παροχή εξ αποστάσεως εργασία γίνεται δυνητική: «μπορούν να παρέχουν εργασία εξ αποστάσεως (τηλεκπαίδευση/τηλεκατάρτιση)», προφανώς αναλόγως των διαθέσεων του εργοδότη. Εφόσον, λοιπόν, παρέχουν τηλεκπαίδευση/τηλεκατάρτιση «οι συμβάσεις εργασίας τους δεν αναστέλλονται και οι αποδοχές τους καταβάλλονται από τους εργοδότες» και επομένως δεν είναι δικαιούχοι της αποζημίωσης ειδικού σκοπού.
Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν, το είδος των «συνεννοήσεων» των εργαζόμενων με τους εργοδότες. Το μπαράζ πιέσεων θα απογειωθεί, ειδικά στις μικρές επιχειρήσεις, που ακόμη και στους «καλούς καιρούς» πλήρωναν με εξοντωτικά χαμηλά ποσά -και όχι πάντα στην ώρα τους- τους εργαζόμενους.
Για τους εργαζόμενους στα φροντιστήρια, κέντρα ξένων γλωσσών κ.λπ. υπάρχει επιπλέον μια κατάφωρη αδικία, που δεν υπάρχει καμιά πρόβλεψη στην ΚΥΑ ώστε να αρθεί. Οι εργαζόμενοι αυτοί, κατά κανόνα, εργάζονται σε πολλές εκπαιδευτικές δομές, με λίγες ώρες στην κάθε μια, και θα μείνουν κυριολεκτικά στον αέρα, θα πεταχτούν έξω και από αυτό το άθλιο επίδομα των 800 ευρώ, εφόσον μία από τις επιχειρήσεις αυτές φαίνεται ότι είναι σε λειτουργία.
To άρθρο 3 της ΚΥΑ των Σταϊκούρα, Σκυλακάκη, Βρούτση της 23ης Μάρτη του 2010 (ΦΕΚ 1078 Β’) αναφέρει:
«1) Αποζημίωση ειδικού σκοπού
1. Οι εργαζόμενοι, των οποίων η σύμβαση εργασίας τελεί σε αναστολή, σε επιχειρήσεις- εργοδότες, των οποίων αναστέλλεται η επιχειρηματική τους δραστηριότητα με εντολή δημόσιας αρχής, βάσει ΚΑΔ, οριζόμενων από το Υπουργείο Οικονομικών, λαμβάνουν ως έκτακτη οικονομική ενίσχυση, αποζημίωση ειδικού σκοπού ύψους οκτακοσίων ευρώ (800€), η οποία καλύπτει χρονικό διάστημα 45 ημερολογιακών ημερών, εφόσον δεν έχουν άλλη σύμβαση εξαρτημένης εργασίας σε άλλον εργοδότη».
Εργαζόμενοι με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας
Η παράγραφος 3 του άρθρου 2 αναφέρεται σε εργαζόμενους στις ιδιωτικές δομές εκπαίδευσης με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας που δεν εμπίπτουν στις ανωτέρω δύο κατηγορίες (εκπαιδευτικοί με διοριστήριο και εκπαιδευτικοί χωρίς διοριστήριο). Οι συμβάσεις αυτών αναστέλλονται για το χρονικό διάστημα από 15/3/2020 έως και 30/4/2020 και οι εργαζόμενοι αυτοί είναι δικαιούχοι της αποζημίωσης ειδικού σκοπού.
Ομως, ακόμη και αν κάποιοι από αυτούς παρέχουν διοικητικές υπηρεσίες ή εξ αποστάσεως εργασία με σκοπό την υποστήριξη της τηλεκπαίδευσης ή και άλλων λειτουργικών αναγκών της εκπαιδευτικής δομής, είναι στην επιλογή του εργοδότη-καπιταλιστή αν θα αναστείλει τις συμβάσεις εργασίας τους: «Για όσους από τους εργαζομένους της παρούσας παραγράφου παρέχουν υπηρεσίες σε διοικητικές λειτουργίες ή εξ’ αποστάσεως εργασία με σκοπό την υποστήριξη της διαδικασίας της τηλεκπαίδευσης ή των λοιπών λειτουργικών αναγκών της εκπαιδευτικής δομής, οι συμβάσεις εργασίας, κατ’ επιλογή της επιχείρησης – εργοδότη, δεν αναστέλλονται, δεν είναι δικαιούχοι της αποζημίωσης ειδικού σκοπού και των λοιπών μέτρων του Κεφαλαίου Α1 της με αριθμ. 12998/232/23.3.2020 κοινής υπουργικής απόφασης και οι αποδοχές τους καταβάλλονται από τις επιχειρήσεις – εργοδότες τους».
Ολα για το κεφάλαιο
Η παράγραφος 4 του άρθρου 2 αναφέρει τα εξής: «Οι επιχειρήσεις-εργοδότες της παραγράφου 1 του άρθρου 1 της παρούσας είναι δικαιούχοι των μέτρων στήριξης, όπως αυτά περιγράφονται και εξειδικεύονται στις οικείες υπουργικές αποφάσεις του Υπουργείου Οικονομικών και του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, ως προς τα φορολογικά και ασφαλιστικά μέτρα στήριξης. Επίσης, οι ανωτέρω επιχειρήσεις – εργοδότες, είναι δικαιούχοι της μείωσης του συνολικού ποσού του μισθώματος επαγγελματικής μίσθωσης, σύμφωνα με το άρθρο δεύτερο της από 20.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου…».
Κοντολογίς, στις ιδιωτικές εκπαιδευτικές επιχειρήσεις παρέχονται όλα τα μέτρα στήριξης, που πήρε η κυβέρνηση Μητσοτάκη για να στηρίξει το κεφάλαιο (φορολογικά, ασφαλιστικά, μείωση μισθώματος επαγγελματικής μίσθωσης). Δηλαδή, οι έμποροι της γνώσης και δίδακτρα θα εισπράττουν και «μέτρα στήριξης» θα απολαμβάνουν!
Απαγόρευση απολύσεων
Με το άρθρο 3 της ΚΥΑ απαγορεύονται οι απολύσεις προσωπικού και σε περίπτωση πραγματοποίησής τους, οι καταγγελίες αυτές είναι άκυρες από 18.3.2020, ημερομηνία δημοσιοποίησης του μέτρου.
Ρυθμίσεις για δίδακτρα
Με το άρθρο 5 γίνονται ρυθμίσεις και για τα δίδακτρα. Δεν υπάρχει υποχρέωση καταβολής από τους γονείς του ποσού των διδάκτρων που αφορά υπηρεσίες όπως μεταφορά, σίτιση, απογευματινές δραστηριότητες κ.ά., που δεν παρέχονται αυτήν την περίοδο με φυσική παρουσία και για όσο διάστημα διαρκεί η απαγόρευση της εκπαιδευτικής λειτουργίας. Η αναπροσαρμογή των διδάκτρων θα γίνεται με συμφωνίες ανάμεσα στους σχολάρχες και τους γονείς και αφορά και το μέρος που αναφέρεται στην τηλεργασία/τηλεκατάρτιση (ανάλογα δηλαδή με τις ώρες της τηλεργασίας): «Περαιτέρω, εναπόκειται στις επιχειρήσεις-εργοδότες και στους υπόχρεους καταβολής διδάκτρων, να συμφωνούν ενδεχόμενη αναπροσαρμογή των διδάκτρων που αντιστοιχούν στο πρόγραμμα διδασκαλίας/κατάρτισηςγια το χρονικό διάστημα της προηγούμενης παραγράφου, κατ’ αναλογία της παρεχόμενης υπηρεσίας τηλεκπαίδευσης/τηλεκατάρτισης».
Εφόσον δεν πραγματοποιείται ούτε η εξ αποστάσεως διδασκαλία/κατάρτιση δεν υπάρχει καμιά υποχρέωση καταβολής διδάκτρων για το διάστημα αυτό.
Τα κολλέγια στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
Καραμπινάτη παραβίαση του άρθρου 16 του Συντάγματος, με το οποίο απαγορεύεται η ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα, αποτελεί η συμπερίληψη στους ΚΑΔ των πάσης φύσεως εκπαιδευτικών δομών του ιδιωτικού τομέα, στους οποίους έχει επιβληθεί το μέτρο της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας με εντολή δημόσιας αρχής (αναγράφονται στην αρχή του άρθρου άρθρου 1 των επιχειρήσεων-εργοδοτών) και του ΚΑΔ 85.42 ΚΛΑΔΟΣ Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Εδώ φωτογραφίζονται καθαρά τα κολλέγια, τα οποία δεν ανήκουν ούτε καν στην τυπική εκπαίδευση, πόσω μάλλον στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (πανεπιστήμια)!
Η αναφορά αυτή δεν έγινε τυχαία. Σταθερή επιδίωξη του νεοφιλελεύθερου Μητσοτάκη και της ΝΔ είναι να εφευρίσκουν τρόπους να ανωτατοποιούν τα κολλέγια και να τα ενισχύουν με κάθε τρόπο οικονομικά.
Αβάντα στο ιερατείο (ορθόδοξο και εβραϊκό)
Με το ακροτελεύτιο άρθρο της ΚΥΑ (άρθρο 6 Λοιπές διατάξεις), η κυβέρνηση κάνει ένα ακόμη μεγάλο δώρο στο ιερατείο της ορθόδοξης εκκλησίας και των συναγωγών της ισραηλιτικής κοινότητας.
Τους δίνει το δικαίωμα να εντάξουν τους εργαζομένους τους «στα μέτρα στήριξης» (800 ευρώ), απαλλάσσοντας την εκκλησία (ορθόδοξη και συναγωγές) από την καταβολή των μισθών τους. Επίσης, η ΚΥΑ χρησιμοποιεί ψεύδη προκειμένου να κάνει αυτήν τη ρύθμιση, αναφέροντας ότι «τα νομικά πρόσωπα της υποπαρ. 3 της παρ. 1 του άρθρου 68 του ν. 4235/2014 (Α’ 32)» «είναι αυτοχρηματοδοτούμενα».
Η υποπαρ. 3 της παρ. 1 του άρθρου 68 του ν. 4235/2014 (Α’ 32), όμως, αναφέρει τα εξής:
«3. Τα νομικά πρόσωπα του άρθρου 1 παρ. 4 του ν. 590/1977 (Α΄ 146) και του ν. 4149/1961 (Α΄ 41), του άρθρου 1 του ν. 349/1976 (Α΄ 149), οι Ιερές Μητροπόλεις της Δωδεκανήσου (Ρόδου, Κώου και Νισύρου, Λέρου, Καλύμνου και Αστυπάλαιας, Καρπάθου και Κάσου και Σύμης) και οι Ενορίες και οι Μονές τους, καθώς και η Πατριαρχική Εξαρχία Πάτμου, οι Πατριαρχικές και Σταυροπηγιακές Μονές στην Ελλάδα, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου του άρθρου 1 του ν. 2456/1920 (Α΄ 173) του άρθρου 1 του ν.δ. 301/1969 (Α΄ 195) και του άρθρου 1 του β.δ. της 29.3.1949 (Α΄ 79) υπάγονται στις διατάξεις που διέπουν τη Γενική Κυβέρνηση και τον δημόσιο τομέα ως προς την οργάνωση και διοίκησή τους, την εν γένει περιουσιακή και λογιστική διαχείρισή τους, τους λειτουργούς και το προσωπικό τους, μόνον εφόσον αυτές το ορίζουν ρητά. Οι ισχύουσες διατάξεις, γενικές ή ειδικές, που ορίζουν ρητώς την κρατική εποπτεία επί των ανωτέρω νομικών προσώπων, τη διοίκηση και διαχείρισή τους, το δημοσιονομικό και διαχειριστικό έλεγχό τους, καθώς και τη διαδικασία πρόσληψης και την υπηρεσιακή κατάσταση του κάθε είδους προσωπικού τους δεν θίγονται. Διαχειριστικές πράξεις των ανωτέρω προσώπων, για τις οποίες αυτά επιχορηγούνται ή χρηματοδοτούνται από εθνικούς ή ευρωπαϊκούς πόρους, υπόκεινται στις διατάξεις για τις κρατικές ή δημόσιες συμβάσεις και την εποπτεία και έλεγχο της διαχείρισης κρατικών και ευρωπαϊκών πόρων».
Γιούλα Γκεσούλη