Κανέναν οίκτο και, βέβαια, καμιά συμπάθεια δεν τρέφουμε για τον καπετάνιο του Costa Concordia, που ναυάγησε λίγα μίλια από τις ακτές της Τοσκάνης, με δραματικό απολογισμό (μέχρι στιγμής) 15 νεκρούς και 17 αγνοούμενους. Ο καπετάνιος ενός τέτοιου βαποριού είναι όπως ο διευθυντής ενός μεγάλου εργοστάσιου, με πάνω από χίλιους εργάτες. Είναι, δηλαδή, ένα σκληρό τσιράκι των αφεντικών, παχυλά αμειβόμενο, που έχει ως μοναδικό μέλημά του να στύψει τους ναυτεργάτες για ν’ αυγατήσουν τα κέρδη των εφοπλιστών. Δεν δεχόμαστε, όμως, τη μετατροπή του σ’ ένα βολικό αποδιοπομπαίο τράγο, για να συγκαλυφθούν οι εγκληματικές ευθύνες της πλοιοκτήτριας εταιρίας. Αλλωστε, αν ο καπετάνιος ήταν τόσο ανεπαρκής, όπως ανακοίνωσε η εταιρία από την πρώτη κιόλας μέρα, αυτή είναι που τον επέλεξε. Ισως γιατί ένας επαρκής θα της «κόστιζε» περισσότερο.
Δεν θεωρούμε τυχαίο, ότι μια μέρα μετά το ναυάγιο κυκλοφόρησε σε όλα τα τηλεοπτικά δίκτυα η μαγνητοφωνημένη συνομιλία του καπετάνιου με τον επικεφαλής της τοπικής ακτοφυλακής. Κυκλοφόρησε, δηλαδή, σημαντικό ανακριτικό υλικό, το οποίο δεν είναι δημοσιοποιήσιμο μέχρι να ολοκληρωθεί η ανάκριση. Δημιουργώντας κλίμα κατά του ανίκανου καπετάνιου, που εγκατέλειψε το σκάφος πριν αποβιβαστούν οι επιβάτες, άφησαν στο απυρόβλητο την εταιρία.
Ομως, ο καπετάνιος σ’ ένα τέτοιο βαπόρι δεν κάνει τίποτα χωρίς να συνεννοηθεί με την εταιρία, με τον αρχικαπετάνιο της που βρίσκεται κάπου στα κεντρικά της εταιρίας. Αυτό είναι το μόνο βέβαιο και δεν χρειαζόταν να μας το πει κανένας. Μάλιστα, με τα σύγχρονα δορυφορικά μέσα, η επικοινωνία από τη μια άκρη του κόσμου στην άλλη είναι πλέον πολύ εύκολη.
Αποδεδειγμένα, πλέον, ο καπετάνιος του Costa Concordia, ακόμα και μισή ώρα μετά την πρόσκρουση στον ύφαλο, διαβεβαίωνε την ακτοφυλακή ότι το μόνο πρόβλημα που έχει ήταν μια διακοπή ρεύματος, την οποία προσπαθούσε να βρει και να επισκευάσει. Η καθυστέρηση στην εντολή εκκένωσης του πλοίου ήταν μοιραία, γιατί χάθηκε πολύτιμος χρόνος, το πλοίο πήρε κλίση και τα πράγματα έγιναν μετά εξαιρετικά κρίσιμα. Γιατί παραπλανούσε την ακτοφυλακή επί τόση ώρα; Μόνος του να πάρει τέτοια πρωτοβουλία αποκλείεται. Εντολή της εταιρίας εκτελούσε που ήθελε να αποφύγει τις αποζημιώσεις της εκκένωσης. Κάθε επιβάτης δικαιούται να ζητήσει αποζημίωση 10.000 ευρώ σε περίπτωση ναυάγιου. Με πάνω από 3.000 επιβάτες, η εταιρία θα έπρεπε να πληρώσει πάνω από 30 εκατομμύρια αποζημιώσεις κι αυτό θέλησε να αποφύγει. Εδωσε στον καπετάνιο εντολή να «παίξει καθυστέρηση», μπας και βρουν άλλη λύση για να κρατήσουν το πλοίο στον αφρό και να μπορέσει να πιάσει λιμάνι.
Από την εταιρία τού έδωσαν και τις εντολές για τους χειρισμούς. Οπως λένε αυτοί που ξέρουν, του είπαν ν’ ανοίξει τις μπουκαπόρτες στην αντίθετη πλευρά απ’ αυτή που δημιουργήθηκε το ρήγμα, ώστε με τα νερά που θα μπουν να αντισταθμιστούν τα νερά που μπήκαν από το ρήγμα και το πλοίο να ισορροπήσει και να μπορέσει να κινηθεί, έστω και με μικρή ταχύτητα. Το κόλπο, όμως, δεν πέτυχε. Προκάλεσε το αντίθετο αποτέλεσμα, καθώς από τις μπουκαπόρτες μπήκε πολύ περισσότερο νερό σε σχέση μ’ αυτό που μπήκε από το ρήγμα. Γι’ αυτό και το πλοίο έγειρε από τη δεξιά μεριά και όχι από την αριστερή που είχε το ρήγμα.
Να γιατί ο καπετάνιος στην αρχή προσπάθησε να κρατήσει στο σκοτάδι την ακτοφυλακή. Αυτή την εντολή είχε από την εταιρία. Να προσπαθήσει να κρατήσει το πλοίο όρθιο, μπας και γλιτώσουν τα ασφάλιστρα. Αν ενημέρωνε την ακτοφυλακή αμέσως, αυτή θα απαιτούσε να διατάξει εγκατάλειψη του πλοίου αμέσως. Ο καπετάνιος έχει τις δικές του ευθύνες, ως εκτελεστικό όργανο (άλλωστε, αν είχε φιλότιμο, δεν θα υπάκουγε στις εντολές της εταιρίας, αλλά θα έκανε αυτό που η ναυτοσύνη επιβάλλει σ’ αυτές τις περιπτώσεις), όμως οι μεγάλοι εγκληματίες κάθονται στα πολυτελή γραφεία της εφοπλιστικής εταιρίας.
Το μόνο που είπε ο καπετάνιος, στην πρώτη κατάθεσή του, ήταν ότι η εταιρία ήξερε πως έβγαινε από τη ρότα και πλησίαζε το νησί για να βγάλουν φωτογραφίες οι τουρίστες και μάλιστα η εταιρία προτρέπει όλους τους πλοιάρχους της να κάνουν το ίδιο. Για το μαύρο κουτί του πλοίου, όμως, είπε πως ήταν χαλασμένο τις τελευταίες δυο εβδομάδες! Οσο για το λάπτοπ του, οι ιταλικές αρχές το ψάχνουν ακόμα, ενώ πληροφορίες λένε ότι το παρέδωσε στην ακτή σε μια ξανθιά γυναίκα, που είναι δικηγόρος! Επομένως, έχουν εξαφανιστεί όλα τα στοιχεία επικοινωνίας του καπετάνιου με την εταιρία. Ούτε η μαφία δεν δρα με τόση αποτελεσματικότητα.