Μητσοτάκης, Τριαντόπουλος και Αυγενάκης, αντιμετωπίζοντας τους αγρότες της Θεσσαλίας σαν Χαχόλους, επιδόθηκαν σ’ ένα κρεσέντο προεκλογικής δημαγωγίας, προσπαθώντας να στηρίξουν τον εκλεκτό της ΝΔ Αγοραστό, ώστε να εκλεγεί και πάλι περιφερειάρχης Θεσσαλίας. Στις 11 Οκτώβρη μοίρασαν «χάντρες και καθρεφτάκια», πέτσινες υποσχέσεις μαυρογιαλούρικου τύπου, όχι μόνο για να στηρίξουν τον Αγαπητό, αλλά και με την προσδοκία ότι θα καλμάρουν τη δυσαρέσκεια των αγροτών και θα αποτρέψουν τη μαζική και μαχητική αντίστασή τους.
Σε εκλογικό επίπεδο οι θεσσαλοί αγρότες δεν παραμυθιάστηκαν. Τα τεράστια προβλήματα, όμως, παραμένουν και δε θα τα λύσει ο Κουρέτας, τον οποίο έσπευσαν να αγκαλιάσουν Μητσοτάκης και Αυγενάκης, την επομένη κιόλας της εκλογής του.
Θυμίζουμε ότι οι αποζημιώσεις των αγροτών από τον ΕΛΓΑ και από τις περιβόητες ΚΟΕ, την περίοδο 2011 μέχρι και 2022, πληρώθηκαν αποκλειστικά από τις ασφαλιστικές εισφορές που κατέβαλαν στον ΕΛΓΑ οι ίδιοι οι αγρότες με την Ενιαία δήλωση Καλλιέργειας/Εκτροφής.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ
Δραματικό το μέλλον για τους αγρότες της Θεσσαλίας – Προδιαγράφτηκε από την κυβέρνηση Μητσοτάκη
Ο ισχυρισμός του Αυγενάκη ότι θα υπάρχει κάλυψη 100%, με την εγγύηση της κυβέρνησης, κάθε δαπάνης για αντικατάσταση ζωικού κεφαλαίου και για νέες σταυλικές εγκαταστάσεις, είναι ψευδέστατος.
- Σύμφωνα με τον κανονισμό του ΕΛΓΑ (άρθρο 8) για το ζωικό κεφάλαιο -αιγοπρόβατα και βοοειδή- (ΦΕΚ 1669Β/2011), αποζημιώνεται το (75 Χ 80% =) 60% και όχι το 100%.
- Σύμφωνα με τον κανονισμό για τις ΚΟΕ (άρθρο 25Γ της ΚΥΑ 619/146296, ΦΕΚ 4562Β/2016) αποζημιώνεται το 64%.
Σύμφωνα με τον κανονισμό για τις ΚΟΕ (άρθρο 25Β της ίδιας ΚΥΑ), για τη δαπάνη για την εκ νέου κατασκευή των σταυλικών εγκαταστάσεων, που υπάγεται στην κατηγορία «πάγιο κεφάλαιο και εξοπλισμός» δίνεται το (80 Χ 70%=) 56%!
Αποζημίωση υλικοτεχνικού εξοπλισμού των αγροτών που καταστράφτηκε
Καταρχάς, να θυμίσουμε ότι η αποκατάσταση του υλικοτεχνικού εξοπλισμού γίνεται με χρηματοδότηση από τις ΚΟΕ (Κρατική Οικονομική Ενίσχυση) και όχι από τον ΕΛΓΑ ή από την περιβόητη Κρατική Αρωγή. Η αποζημίωση ανέρχεται στο 56%.
Δεύτερο, η διαδικασία που ακολουθείται σύμφωνα με την ΣΛΕΕ (Συνθήκη Λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ενωσης), άρθρο 108 παράγραφος 3, προβλέπει ως προαπαιτούμενο την αποστολή πλήρους φακέλου στην Κομισιόν (όχι μόνο για τον καταστραφέντα υλικοτεχνικό εξοπλισμό π.χ. από πλημμύρες), προκειμένου να εξεταστεί και να κριθεί ότι «δεν νοθεύεται ο ανταγωνισμός στην εσωτερική αγορά της Ευρωπαϊκής Ενωσης». Δηλαδή, μια χώρα δεν μπορεί να δώσει κρατική ενίσχυση αν δεν εγκριθεί από την Κομισιόν.
Παραθέτουμε την παράγραφο 1 του άρθρου 107 και την παράγραφο 3 του άρθρου 108 της Συνθήκης Λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ενωσης (οι εμφάσεις δικές μας):
Αρθρο 107 (πρώην άρθρο 87 της ΣΕΚ)
-
- Ενισχύσεις που χορηγούνται υπό οποιαδήποτε μορφή από τα κράτη ή με κρατικούς πόρους και που νοθεύουν ή απειλούν να νοθεύσουν τον ανταγωνισμό διά της ευνοϊκής μεταχειρίσεως ορισμένων επιχειρήσεων ή ορισμένων κλάδων παραγωγής είναι ασυμβίβαστες με την εσωτερική αγορά, κατά το μέτρο που επηρεάζουν τις μεταξύ κρατών μελών συναλλαγές, εκτός αν οι Συνθήκες ορίζουν άλλως…
Αρθρο 108 (πρώην άρθρο 88 της ΣΕΚ)…
Η Επιτροπή ενημερώνεται εγκαίρως περί των σχεδίων που αποβλέπουν να θεσπίσουν ή να τροποποιήσουν τις ενισχύσεις, ώστε να δύναται να υποβάλει τις παρατηρήσεις της. Αν κρίνει ότι σχέδιο ενισχύσεως δεν συμβιβάζεται με την εσωτερική αγορά, κατά το άρθρο 107, κινεί αμελλητί τη διαδικασία που προβλέπεται από την προηγούμενη παράγραφο. Το ενδιαφερόμενο κράτος μέλος δεν δύναται να εφαρμόσει τα σχεδιαζόμενα μέτρα πριν η Επιτροπή καταλήξει σε τελική απόφαση.
EL C 83/92 Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης 30.3.2010.
Προτού συνεχίσουμε κρίνουμε απαραίτητο να κάνουμε τις εξής διευκρινήσεις.
Πρώτο, οι Κομισάριοι επιβάλλουν μεν την προέγκριση των ΚΟΕ, αλλά αυτές καταβάλλονται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό της χώρας. Δηλαδή, από τον Κοινοτικό Προϋπολογισμό δεν καταβάλλεται ούτε ένα ευρώ.
Δεύτερο, οι ντιρεκτίβες που επιβάλλονται με τα άρθρα 107 και 108 εφαρμόζονται μονομερώς στον αγροτικό τομέα, ενώ αυτός είναι εξαιρετικά ευάλωτος στις φυσικές καταστροφές. Αντίθετα, οργιάζει το πάρτι με τις κρατικές χρηματοδοτήσεις της βιομηχανικής παραγωγής. Αυτό συμβαίνει επειδή οι Κομισάριοι θέλουν να επιταχύνουν τη διαδικασία εγκατάλειψης της αγροτικής παραγωγής και του χωριού από τη συντριπτική πλειοψηφία των φτωχών αγροτών.
Τρίτο, δική μας θέση είναι πως η αγροτική παραγωγή πρέπει να χρηματοδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό, προκειμένου οι ζημιές από τις φυσικές καταστροφές να αποζημιώνονται πλήρως.
Ο Αυγενάκης γνωρίζει ότι, σύμφωνα με τα άρθρα 107 και 108 της ΣΛΕΕ, δεν επιτρέπεται η κρατική χρηματοδότηση για την αντικατάσταση του καταστραφέντος υλικοτεχνικού εξοπλισμού. Ομως, στις 9 Οκτώβρη του 2023 προχώρησε μαζί με άλλους υπουργούς της κυβέρνησης Μητσοτάκη στην έκδοση ΚΥΑ (ΦΕΚ 5893Β), στην οποία προβλέπεται ότι θα δοθεί ένα «φιλοδώρημα» 2.000 ευρώ στους γεωργούς (φυτική παραγωγή) και 4.000 ευρώ στους κτηνοτρόφους.
Με την κίνηση αυτή προσπάθησαν να καλλιεργήσουν στους αγρότες της Θεσσαλίας την ψευδαίσθηση ότι μετά από αυτό το «φιλοδώρημα» θα δοθεί νέα κρατική χρηματοδότηση, προκειμένου να καλυφθεί όλη η δαπάνη για την αγορά υλικοτεχνικού εξοπλισμού. Ηταν ο ύστατος εκβιασμός για να νικήσει ο Αγοραστός στο δεύτερο γύρο των περιφερειακών εκλογών. Ο εκλογικός εκβιασμός της κυβέρνησης Μητσοτάκη δεν έπιασε, εκτιμούμε όμως ότι δεν θα τολμήσουν να μην καταβάλουν τα «φιλοδωρήματα» των 2.000 και 4.000 ευρώ.
Επειδή αυτό το «φιλοδώρημα» υπολείπεται του ύψους της δαπάνης για την αγορά υλικοτεχνικού εξοπλισμού, θα πρέπει να σταλεί, από το ΥΠΑΑΤ φάκελος στην Κομισιόν για να εγκρίνει τη χρηματοδότηση μέσω ΚΟΕ (Κρατική Οικονομική Ενίσχυση). Μια διαδικασία που κρατάει χρόνο, τόσο για την έγκρισή της όσο και για την εν συνεχεία έκδοση της απαιτούμενης ΚΥΑ που θα ορίζει το ύψος των χρηματοδοτήσεων που εγκρίθηκαν.
Θυμίζουμε ότι, με βάση την ΚΥΑ για τις ενισχύσεις μέσω ΚΟΕ, προβλέπεται χρηματοδότηση του 56% της δαπάνης για την αγορά του εξοπλισμού.
Θυμίζουμε, επίσης, ότι ο φάκελος που θα σταλεί στην Κομισιόν για έγκριση αυτού του προγράμματος δεν θα αφορά μόνο τον υλικοτεχνικό εξοπλισμό, αλλά και άλλα θέματα (π.χ. το φυτικό κεφάλαιο, το ζωικό κεφάλαιο, το πάγιο κεφάλαιο, φυτική και ζωική παραγωγή που θα απολεσθεί λόγω καταστροφής του φυτικού και ζωικού κεφαλαίου, αποθηκευμένα προϊόντα και ζωοτροφές).
Προεκλογικές χάντρες και καθρεφτάκια
Η ίδια η πραγματικότητα αποδεικνύει ότι τα «φιλοδωρήματα» των 2.000 και 4.000 ευρώ αποφασίστηκαν για να υπηρετήσουν την εκλογική τακτική της κυβέρνησης.
Στην ΚΥΑ που υπέγραψαν στις 11 Σεπτέμβρη του 2023 οι υπουργοί Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας (δημοσιεύτηκε αυθημερόν στο ΦΕΚ 5404Β), οι αγρότες αποκλείστηκαν από την ενίσχυση των 2.000 και 4.000 ευρώ. Παραθέτουμε τα άρθρα 2 και 3 (η έμφαση δική μας):
Αρθρο 2
Δικαιούχοι
-
- Δικαιούχοι – λήπτες της ενίσχυσης είναι μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς, όπως αυτοί ορίζονται στην υποπερ. ββ της περ. β του άρθρου 3 του ν. 4797/2021, καθώς και οι επιχειρήσεις, όπως αυτές ορίζονται στην υποπερ. βα της περ. β του άρθρου 3 του ν. 4797/2021, ανεξάρτητα από τη νομική τους μορφή, εξαιρουμένων των αγροτικών εκμεταλλεύσεων.
Αρθρο 3
Υψος ενίσχυσης
-
- Το ύψος της ενίσχυσης για επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς, εξαιρουμένων των αγροτικών εκμεταλλεύσεων, καθορίζεται ως εξής:
α) στο ποσό των τεσσάρων χιλιάδων (4.000) ευρώ, ανά επιχείρηση ή φορέα, του οποίου τα στοιχεία ενεργητικού έχουν υποστεί πολύ σοβαρές υλικές ζημιές ή
β) στο ποσό των δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ, ανά επιχείρηση ή φορέα, του οποίου τα στοιχεία ενεργητικού έχουν υποστεί σοβαρές υλικές ζημιές.
Τονίζουμε πως ο Αυγενάκης συνυπέγραψε αυτή την ΚΥΑ!
Στις 9 Οκτώβρη, μια μέρα μετά τον πρώτο γύρο των δημοτικών και περιφερειακών εκλογών, οι ίδιοι υπουργοί της κυβέρνησης Μητσοτάκη υπέγραψαν νέα ΚΥΑ (ΦΕΚ 5983Β), με την οποία τροποποίησαν την προηγούμενη που εξαιρούσε τους αγρότες από την καταβολή των «φιλοδωρημάτων» των 2.000 και 4.000 ευρώ. Παραθέτουμε τη νέα ΚΥΑ (η έμφαση δική μας):
Αρθρο μόνο
Τροποποιούμε την υπ’ αρ. 17173/11.09.2023 κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας «Διαδικασία χορήγησης εφάπαξ έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης, ως πρώτη αρωγή, έναντι επιχορήγησης για την αντιμετώπιση ζημιών, σε επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς που επλήγησαν από τις πλημμύρες που εκδηλώθηκαν από την 4η ως την 11η Σεπτεμβρίου 2023 στη χώρα» (Β’ 5404), ως εξής:
-
- Στο άρθρο 2 η παρ. 1 αντικαθίσταται, οι περ. ε και στ της παρ. 2 αντικαθίστανται και προστίθεται νέα περ. ζ στην παρ. 2 και το άρθρο 2 διαμορφώνεται ως εξής:
«Αρθρο 2
Δικαιούχοι
-
- Δικαιούχοι – λήπτες της ενίσχυσης είναι μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς, όπως αυτοί ορίζονται στην υποπερ. ββ της περ. β του άρθρου 3 του ν. 4797/2021, καθώς και οι επιχειρήσεις, όπως αυτές ορίζονται στην υποπερ. βα της περ. β του άρθρου 3 του ν. 4797/2021, ανεξάρτητα από τη νομική τους μορφή, συμπεριλαμβανομένων των αγροτικών εκμεταλλεύσεων.
«Αρθρο 3
Υψος ενίσχυσης
-
- Το ύψος της ενίσχυσης για επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς, εξαιρουμένων των αγροτικών εκμεταλλεύσεων αλλά συμπεριλαμβανομένων των κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων, καθορίζεται ως εξής:
α) στο ποσό των τεσσάρων χιλιάδων (4.000) ευρώ, ανά επιχείρηση ή φορέα, του οποίου τα στοιχεία ενεργητικού έχουν υποστεί πολύ σοβαρές υλικές ζημιές ή β) στο ποσό των δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ, ανά επιχείρηση ή φορέα, του οποίου τα στοιχεία ενεργητικού έχουν υποστεί σοβαρές υλικές ζημιές.
Το ύψος της ενίσχυσης για αγροτικές εκμεταλλεύσεις, εξαιρουμένων των κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων, καθορίζεται στο ποσό των δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ, ανά αγροτική εκμετάλλευση.
Γι’ αυτό λέμε ότι αντιμετώπισαν τους αγρότες σαν Χαχόλους. Πρώτα τους εξαίρεσαν ρητά και κατηγορηματικά ακόμα και από το άθλιο «φιλοδώρημα» των 2.000 και 4.000 ευρώ και ένα μήνα αργότερα, μόλις είδαν το αποτέλεσμα του πρώτου γύρου των εκλογών, έσπευσαν να βάλουν και τους αγρότες στο «φιλοδώρημα». Και εγκαταστάθηκε ο Αυγενάκης στη Λάρισα και γυρνούσε τον κάμπο κουνώντας στον αέρα τα «φιλοδωρήματα», παίζοντας αισχρά με τον αβάσταχτο πόνο και την απελπισία των αγροτών.
Για την αποκατάσταση εγγείου κεφαλαίου
Γνωρίζουμε ότι οι ζημιές που έχουν προκληθεί στο έγγειο κεφάλαιο καθιστούν αδύνατη την εκ νέου καλλιέργεια στο άμεσο μέλλον. Η Κυβερνητική Επιτροπή Κρατικής Αρωγής έχει αποφασίσει να καλύψει τις δαπάνες οι οποίες απαιτούνται για την αποκατάσταση των χωραφιών. Αποδείξαμε ότι αυτό είναι μεγάλο ψέμα.
Θυμίζουμε ότι η κρατική χρηματοδότηση του ΕΛΓΑ για την καταβολή αποζημιώσεων για καταστροφές της παραγωγής αγροτικών προϊόντων από πλημμύρες απαγορεύεται. Αναλυτικά γράψαμε στο άρθρο με τίτλο: Δραματικό το μέλλον για τους αγρότες της Θεσσαλίας – Προδιαγράφτηκε από την κυβέρνηση Μητσοτάκη.
Ενας Κομισάριος, κάτι ανάμεσα σε μάγο με τα δώρα και Πυθία
Το βασικό που ζήτησε ο Κούλης από την Ούρσουλα, όταν συναντήθηκαν εσπευσμένα στο Στρασβούργο, αμέσως μετά τις καταστροφικές και φονικές πλημμύρες, ήταν να τον βοηθήσει στην πολιτική διαχείριση, γιατί έχει και εκλογές μπροστά του. Η περιβόητη Task Force που δημιουργήθηκε ήταν κάτι σαν προεκλογικό επιτελείο προπαγάνδας, που μέχρι στιγμής έχει λειτουργήσει αποκλειστικά με τη μορφή του… ιπτάμενου τουρισμού.
Πρώτα ήρθε ο Κομισάριος Σμιτ, που επιβιβάστηκε παρέα με τον Χατζηδάκη σε ελικόπτερο και έβγαλαν φωτογραφίες πάνω από τον πλημμυρισμένο θεσσαλικό κάμπο. Μετά, ήταν η σειρά του Αυγενάκη να κόψει βόλτε με το ελικόπτερο πάνω από τον πλημμυρισμένο θεσσαλικό κάμπο, συνοδευόμενος από τον Κομισάριο Γεωργίας, Γιάνους Βοϊτσεσχόφσκι. Ο προεκλογικός τουρισμός του Βοϊτσεσχόφσκι έγινε στις 5 Οκτώβρη, τρεις μέρες πριν από τον πρώτο γύρο των δημοτικών και περιφερειακών εκλογών.
Παλιά καραβάνα της πολωνικής πολιτικής, για πολλά χρόνια ευρωβουλευτής, ο Βοϊτσεσχόφσκι ξεκίνησε με το δεξιό Λαϊκό Κόμμα του Ντόναλντ Τουσκ, αλλά από το 2010 πέρασε στο ακροδεξιό κόμμα «Νόμος και Δικαιοσύνη» των Κατσίνσκι, Ντούντα, Μοραβιέτσκι και σία. Ξέρει από προεκλογική δημαγωγία και έδειξε προθυμία να εξυπηρετήσει τις ανάγκες του Μητσοτάκη, όπως του υπέδειξε η αφέντρα Ούρσουλα.
Εννοείται πως δήλωσε… συγκλονισμένος. Ο Αυγενάκης τον παρουσίασε σαν τον μάγο με τα δώρα της Ευρώπης, όταν όμως ήρθε η ώρα να μιλήσει για τη χρηματοδότηση από το γεωργικό αποθεματικό του κοινοτικού προϋπολογισμού του 2024, ντύθηκε Πυθία και άρχισε τα «ήξεις αφή(ί)ξεις. Ανέφερε χαρακτηριστικά: «Ο στόχος της επίσκεψής μου είναι να δω ποιες είναι οι ζημιές και να προετοιμάσω στήριξη για τους έλληνες αγρότες που επλήγησαν από την τεράστια καταστροφή, καθώς και να εξετάσουμε το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσουμε το γεωργικό αποθεματικό κρίσης, το οποίο είναι μέρος του γεωργικού αποθεματικού από τον προϋπολογισμό του 2024».
Δηλαδή, η χρηματοδότηση από το «γεωργικό αποθεματικό κρίσης» δεν είναι δεδομένη, αλλά θα εξεταστεί ως ενδεχόμενο το 2024! Να συμπληρώσουμε ότι ο προϋπολογισμός του γεωργικού αποθεματικού ανέρχεται σε 400 εκατ. ευρώ και δεν χρηματοδοτεί αποκλειστικά ζημιές του αγροτικού τομέα από φυσικές καταστροφές.
Συνεχίζοντας στο ίδιο στιλ, ο Βοϊτσεσχόφσκι αναφέρθηκε και στη χρηματοδότηση των αποζημιώσεων λόγω καταστροφών από το δεύτερο πυλώνα του ΠΑΑ 2023-2027, μέσω της ανακατανομής των κονδυλίων του. Είπε: «Επίσης, πρέπει να χρησιμοποιήσουμε όλες τις πιθανές ευελιξίες της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου στον δεύτερο πυλώνα της κοινής γεωργικής πολιτικής».
Ο Επίτροπος Γεωργίας δεν έκανε την παραμικρή νύξη για ενδεχόμενη χρηματοδότηση του ΕΛΓΑ από τον κρατικό προϋπολογισμό και μάλιστα 100 εκατομμυρίων ευρώ, γιατί απλά αγορεύεται.
Ομως, την ίδια ημέρα, στο Δελτίο Τύπου που εξέδωσε το Γραφείο Τύπου του ΥΠΑΑΤ διαβάσαμε: «Ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Λευτέρης Αυγενάκης ευχαρίστησε τον Επίτροπο για τη στήριξή του τόσο στο αίτημα για αυξημένη χρηματοδότηση από το Αγροτικό Αποθεματικό όσο και για το αίτημα να εξαιρεθεί ο ΕΛΓΑ από περιορισμούς και να μπορέσει να στηριχθεί, αρχικώς με 100 εκατ. ευρώ, από τον κρατικό προϋπολογισμό» (η έμφαση δική μας)!
Σαν σύγχρονος Μαυρογιαλούρος, σαν βουλευτής Καλοχαιρέτας παλαιάς κοπής, ο Αυγενάκης κατασκεύασε μια ερμηνεία της δήλωσης του Κομισάριου που να είναι ασορτί με τις ανάγκες της ψηφοθηρικής δημαγωγίας της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Ενώ ο Βοϊτσεσχόφσκι είπε: «θα εξετάσουμε ως ενδεχόμενο να χρησιμοποιηθεί το γεωργικό αποθεματικό», ο Αυγενάκης μετέτρεψε την εξέταση ενός ενδεχόμενου σαν αποδοχή του αιτήματός του!
Αλλά δεν του έφτασε η διατροφή μιας πυθιακής φράσης του Κομισάριου. Εβαλε στο στόμα του Βοϊτσεσχόφσκι λόγια που δεν αυτός δεν είχε πει. Κατασκεύασε την είδηση ότι δήθεν ο Επίτροπος Γεωργίας δέχτηκε το αίτημά του να χρηματοδοτηθεί ο ΕΛΓΑ, αρχικώς με 100 εκατ. ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό! Εδώ μιλάμε για γκεμπελισμό που φτάνει στα όρια της πολιτικής αλητείας.
Για το περιβόητο γεωργικό αποθεματικό κρίσεων
Οπως αναφέραμε παραπάνω, ο ετήσιος προϋπολογισμός του περιβόητου γεωργικού αποθεματικού κρίσεων ανέρχεται σε 400 εκατομμύρια ευρώ και συγκεντρώνεται από κρατήσεις που γίνονται στις ενισχύσεις των αγροτών ύψους πάνω από 2.000 ευρώ.
Θυμίζουμε ότι το ποσό αυτό δεν χρησιμοποιείται μόνο για ζημιές που προκαλούνται από φυσικές καταστροφές, αλλά και για άλλες αιτίες. Είναι προφανές ότι για το 2023 το γεωργικό αποθεματικό κρίσεων έχει στραγγιστεί. Αλλιώς, ο Επίτροπος Γεωργίας θα έλεγε ότι θα εξετάσουμε το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσουμε το γεωργικό αποθεματικό του 2023. Αυτός, όμως, μίλησε για το 2024. Αρα, τα 400 εκατ. ευρώ έχουν εξαντληθεί.
Αυτά, όμως, είναι… λεπτομέρειες για τον Αυγενάκη. Αυτός τόσο στις 10 όσο και στις 11 Οκτώβρη δήλωσε ότι «το δεύτερο χρηματοδοτικό εργαλείο αφορά το Γεωργικό Αποθεματικό του 2023, ύψους 15,8 εκατ. ευρώ».
Τα αιτήματα για χρηματοδότηση ζημιών από το γεωργικό αποθεματικό κρίσεων υποβάλλονται και εγκρίνονται μετά την εκδήλωση του ζημιογόνου αίτιου. Πότε η κυβέρνηση Μητσοτάκη υπέβαλε αίτημα για χρηματοδότηση το 2023 και πότε εγκρίθηκε αυτή;
Αν πράγματι είχε η κυβέρνηση Μητσοτάκη στα ταμεία του κράτους το αποθεματικό των 15,8 εκατ. ευρώ, γιατί υπέβαλε αίτημα (όπως ισχυρίζεται ο Αυγενάκης) να λάβει και άλλη ενίσχυση, από το γεωργικό αποθεματικό του 2024; Οταν γνωρίζει, μάλιστα, ότι οι Κομισάριοι είναι πολύ σφιχτοί και επιπλέον πως θα συναντούσε ισχυρές αντιδράσεις από τις κυβερνήσεις άλλων αστικών κρατών της ΕΕ και ιδιαίτερα του γαλλογερμανικού άξονα.
Στις 11 Οκτώβρη, ο Αυγενάκης ισχυρίστηκε ότι εκτός από το δεύτερο χρηματοδοτικό εργαλείο υπάρχει και το πρώτο χρηματοδοτικό εργαλείο, που είναι το μέτρο 5.2 του ΠΑΑ (Πρόγραμμα Αγροτική Ανάπτυξης) 2014-2022. Στο μέτρο 5 υπάρχει το 5.1 και όχι το 5.2 που αναφέρει ο Αυγενάκης, αλλά το προσπερνάμε. Παραθέτουμε ένα μεγάλο απόσπασμα από το έγγραφο του ΥΠΑΑΤ με τίτλο: «Συνοπτική Παρουσίαση του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020» (σελίδα 25). Στο τέλος παραθέτουμε ολόκληρο αυτό το έγγραφο:
«Υπομέτρο 5.1: Επενδύσεις σε προληπτικές δράσεις που αποσκοπούν στη μείωση των συνεπειών πιθανών φυσικών καταστροφών, δυσμενών κλιματικών φαινομένων και καταστροφικών συμβάντων
Στόχος του Υπομέτρου
Το καθεστώς ενισχύσεων “Επενδύσεις ενεργητικής προστασίας στις γεωργικές εκμεταλλεύσεις“ στόχο έχει να στηρίξει την ανταγωνιστικότητα των γεωργικών εκμεταλλεύσεων από τον παγετό, το χαλάζι και τη βροχή μέσω της παροχής δημόσιας οικονομικής στήριξης (ενίσχυσης) για την υλοποίηση επενδύσεων ενεργητικής προστασίας ώστε να επιτραπεί στις εκμεταλλεύσεις να διατηρήσουν τα επίπεδα ποιότητας και εμπορευσιμότητας των προϊόντων τους και συνεπώς τη θέση τους στην αγορά…
Επιλέξιμες Δαπάνες
Αφορούν σε προληπτικές δράσεις, με σκοπό τη μείωση των συνεπειών από πιθανές φυσικές καταστροφές, δυσμενή κλιματικά φαινόμενα και καταστροφικά συμβάντα στο παραγωγικό δυναμικό. Ενδεικτικά αναφέρονται οι κάτωθι δαπάνες, που αφορούν στο κόστος ειδικών προληπτικών δράσεων:
– Αγορά υλικών και εγκατάσταση συστημάτων προστασίας αγροτικών καλλιεργειών, όπως πάσσαλοι υποστύλωσης, συρματόσχοινα, αντιχαλαζικά δίχτυα, άγκυρες κ.λπ.,
– Αγορά υλικών και εγκατάσταση συστημάτων προστασίας του ζωικού κεφαλαίου και των σταβλικών εγκαταστάσεων, όπως από πυρκαγιά π.χ. πυροσβεστήρες, αισθητήρες καπνού κ.λπ».
Από την προσεκτική ανάγνωση των παραπάνω προκύπτει σαφέστατα ότι με το μέτρο αυτό επιδιώκεται η προστασία της φυτικής και ζωικής παραγωγής, του φυτικού και ζωϊκού κεφαλαίου κ.λπ. από τις φυσικές καταστροφές, δηλαδή πρόκειται για ενεργητική προστασία. Γι’ αυτό και επιτρέπεται χρηματοδότηση του ΕΛΓΑ από τον κρατικό προϋπολογισμό για ενεργητική προστασία.
Επομένως, δεν μπορεί να είναι χρηματοδοτικό εργαλείο για την αποζημίωση της καταστραφείσας – λόγω των πλημμυρών- φυτικής και ζωικής παραγωγής στη Θεσσαλία, όπως ψευδώς ισχυρίζεται ο Αυγενάκης.
Το συμπέρασμα είναι πως και τα δύο χρηματοδοτικά εργαλεία που τόσο πολύ διαφήμισε ο Αυγενάκης είναι πέτσινα, δηλαδή χωρίς πρακτικό αντίκρισμα.
Η ΚΥΑ-φάντασμα
Μιλώντας στις 11 Οκτώβρη στη Λάρισα, ο Αυγενάκης ανακοίνωσε ότι την ίδια ημέρα υπογράφτηκε ΚΥΑ με την οποία αυξήθηκε η κρατική χρηματοδότηση για την αποζημίωση του καταστραφέντος ζωικού κεφαλαίου στη Θεσσαλία κατά 2 εκατ. ευρώ. Είπε: «Υπεγράφη ΚΥΑ των κρατικών αποζημιώσεων απώλειας ζωικού κεφαλαίου από ασθένειες, όπου στην περιφέρεια Θεσσαλίας αναλογούν περί τα 2 εκατ. ευρώ».
Μια μέρα νωρίτερα, στις 10 Οκτώβρη, είχε κάνει την προαναγγελία (πες, πες, κάτι θα μείνει, έλεγε ο Γκέμπελς: «Αναμένεται η υπογραφή της ΚΥΑ των κρατικών αποζημιώσεων απώλειας ζωικού κεφαλαίου από ασθένειες, όπου στην περιφέρεια Θεσσαλίας αναλογούν περί τα 2 εκατ. ευρώ».
Στις 13 Οκτώβρη επικοινωνήσαμε με την αρμόδια υπηρεσία της Γενικής Γραμματείας της Κυβέρνησης και ρωτήσαμε αν από το Εθνικό Τυπογραφείο τούς είχε σταλεί αυτή η ΚΥΑ. Μας απάντησαν ότι δεν είχαν λάβει κάτι και μας συνέστησαν να απευθυνθούμε στο Εθνικό Τυπογραφείο, πράγμα που κάναμε δύο φορές μία τη Δευτέρα 16 και μία την Τρίτη 17 Οκτώβρη. Η απάντηση ήταν ότι αυτή η ΚΥΑ δεν τους έχει διαβιβαστεί!
Αν η ΚΥΑ είχε υπογραφεί απ’ όλους τους συναρμόδιους υπουργούς στις 11 Οκτώβρη, όπως ανακοίνωνε ο Αυγενάκης στη Θεσσαλία, έπρεπε, αν όχι την ίδια ημέρα, την επομένη (Πέμπτη, 12 Οκτώβρη) να έχει σταλεί στο Εθνικό Τυπογραφείο.
Πρέπει να προσθέσουμε πως όταν υπογράφεται μια ΚΥΑ για χρηματοδότηση ενός φορέα (εδώ ο ΕΛΓΑ) και δημοσιεύεται στο ΦΕΚ, δεν σημαίνει ότι ο φορέας μπορεί να εκταμιεύσει αμέσως. Για να εκταμιεύσει το ποσό πρέπει να γίνουν μια σειρά βήματα που τα απαριθμούμε συνοπτικά :
Πρώτο, οι υπηρεσίες του ΕΛΓΑ να φτιάξουν πλήρη φάκελο.
Δεύτερο, ο φάκελος να σταλεί στην Κομισιόν για έγκριση. Η διαδικασία της έγκρισης είναι χρονοβόρα, μολονότι η χρηματοδότηση καταβάλλεται από το κράτος μέλος.
Τρίτο, μετά την έγκριση ο φάκελος θα επιστρέψει και οι συναρμόδιοι υπουργοί θα εκδώσουν τη σχετική ΚΥΑ, με την οποία θα ολοκληρωθεί αυτή η χρονοβόρα και άκρως γραφειοκρατική διαδικασία.
Αφού γίνουν όλα τα παραπάνω, θα αρχίσει η καταβολή στους πληγέντες αγρότες των κουτσουρεμένων αποζημιώσεων που, όπως αναφέραμε παραπάνω προέρχονται από λεφτά που κατέβαλαν οι αγρότες ως ασφαλιστικές εισφορές στον ΕΛΓΑ (και οι αποζημιώσεις που καταβάλλει ο ΕΛΓΑ και αυτές που καταβάλλονται μέσω των ΚΟΕ).
Υπάρχουν και άλλες πέτσινες εξαγγελίες της κυβέρνησης Μητσοτάκη, με τις οποίες θα ασχοληθούμε σε επόμενο σημείωμα. Δεν θα κουραστούμε να επαναλαμβάνουμε ότι οι αγρότες της Θεσσαλίας πρέπει να πάρουν την υπόθεση στα χέρια τους, γιατί μόνο έτσι θα πετύχουν να αποζημιωθούν πλήρως για τις ζημιές που υπέστησαν, ώστε να συνεχίσουν να παράγουν.