Στην 11σέλιδη ανακοίνωσή που δημοσιοποίησε στις 20 Νοέμβρη η Κομισιόν εισηγείται τον λεγόμενο διαγνωστικό έλεγχο της ΚΑΠ, πριν καλά-καλά κλείσουν δύο χρόνια από την έναρξη λειτουργίας της. Για να χρυσώσει το χάπι μιλάει για διαγνωστικό έλεγχο, ενώ χρησιμοποιεί νυστέρι για να κόψει τις κοινοτικές ενισχύσεις.
Με την ισχύουσα ΚΑΠ, η ενιαία ενίσχυση-προνοιακού χαρακτήρα που παίρνουν οι αγρότες υπολογίζεται με βάση αυτή που εισέπρατταν την περίοδο 2000-2002. Τώρα, η Κομισιόν εισηγείται να καταργηθεί αυτή η ιστορική βάση υπολογισμού της ενίσχυσης, γιατί με την εφαρμογή της νέας ΚΑΠ μειώθηκαν δραστικά τόσο η καλλιεργούμενη έκταση όσο και ο όγκος παραγωγής σε αρκετά προϊόντα.
Για το σχόλιό μας αυτό βασιστήκαμε σε ένα δελτίο Τύπου της Αντιπροσωπείας στις Βρυξέλλες και όχι στην Ανακοίνωση της Κομισιόν και έτσι δεν γνωρίζουμε την πρότασή της για το νέο τρόπο υπολογισμού της ενιαίας ενίσχυσης. Εκτιμούμε, ότι στο νομικό κείμενο που θα παρουσιάσει την άνοιξη του 2008 θα προτείνει τον υπολογισμό ανά περιφέρεια και με βάση τα δεδομένα της περιόδου 2006-2007. Θα το κάνει αυτό για να μειώσει δραστικά τις κοινοτικές επιδοτήσεις τις αποσυνδεδεμένες από την παραγωγή. Αντιλαμβάνεστε τι θα παίρνουν οι καπνοπαραγωγοί, που η επιδότησή τους αποδεσμεύτηκε κατά 100% από την παραγωγή, ενώ μειώθηκαν δραστικά όχι μόνο η καλλιεργούμενη έκταση αλλά και οι καπνοπαραγωγοί. Πιθανόν εδώ οι Κομισάριοι να εισηγηθούν τμηματική εφαρμογή της μείωσης των επιδοτήσεων.
Προκειμένου να δικαιολογήσουν τη νέα αυτή ρύθμιση, οι Κομισάριοι θα επικαλεστούν τους ευρωπαίους φορολογούμενους. Θα πουν, ότι δεν θα ανέχονται τη συνέχιση της καταβολής των κοινοτικών ενισχύσεων με βάση τα δεδομένα της περιόδου 2000-2002, τη στιγμή που μεταγενέστερα μειώθηκαν οι αγρότες που καλλιεργούν, η καλλιεργούμενη έκταση και ο όγκος της παραγωγής αγροτικών προϊόντων.
Στους αγρότες που λαμβάνουν ενιαία ενίσχυση μεγαλύτερη από 5.000 ευρώ το χρόνο (1.703.000 δραχμές) κρατείται το 5% και πηγαίνει υπέρ της λεγόμενης αγροτικής ανάπτυξης. Τώρα, οι Κομισάριοι εισηγούνται ότι το 2013 η κράτηση πρέπει να ανέλθει σε 13%. Δίνουμε ένα παράδειγμα για να καταδειχτεί ο αντιαγροτικός χαρακτήρας αυτής της ρύθμισης. Με την ισχύουσα διάταξη, από ένα παραγωγό που έχει αγροτικό εισόδημα 10.000 ευρώ (3,4 εκατ. δρχ.) κρατούνται 500 ευρώ. Με την προτεινόμενη ρύθμιση η κράτηση θα ανέλθει σε 1.300 ευρώ (αύξηση κατά 2,6 φορές).
Προτείνεται ακόμη η κατάργηση της παρέμβασης σ’ όλα σχεδόν τα προϊόντα και άλλες αλλαγές της ισχύουσας ΚΑΠ. Αναφέραμε μόνο ορισμένες, γιατί αυτές και ιδιαίτερα η πρώτη πλήττουν καίρια τους φτωχούς αγρότες.
Επαληθεύεται έτσι για μια ακόμη φορά η θέση μας, ότι οι Κομισάριοι έχουν μόνιμα το κομπιουτεράκι στο χέρι και ανά μικρά χρονικά διαστήματα κάνουν υπολογισμούς και αποφαίνονται ότι πρέπει να μειωθούν οι κοινοτικές επιδοτήσεις που λαμβάνουν οι αγρότες, γιατί δήθεν επιβαρύνεται δυσβάστακτα ο κοινοτικός προϋπολογισμός. Για μια ακόμη φορά αποδεικνύεται ότι η Κομισιόν και οι κυβερνήσεις των κρατών-μελών της ΕΕ είναι συνειδητοί ψεύτες. Διαβεβαίωναν τους αγρότες ότι είναι εγγυημένο το εισόδημά τους μέχρι το 2013, ενώ γνώριζαν ότι θα γίνει μέσα στο 2009 ενδιάμεση αναθεώρηση και ότι θα μειωθούν δραστικά οι κοινοτικές επιδοτήσεις.