Νομοσχέδιο για τον αγροτικό τομέα που, εκτός των άλλων, βάζει σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία

0

 
Nομοσχέδιο του ΥΠΑΑΤ «για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του αγροτικού τομέα» ψηφίστηκε στην Oλομέλεια της Bουλής, την περασμένη Τρίτη και Τετάρτη. Πίσω από τις βαρύγδουπες φράσεις κρύβεται η δυσάρεστη πραγματικότητα που βιώνουν όχι μόνο οι φτωχοί αλλά και οι πλούσιοι αγρότες. Καμία από τις διατάξεις που ψηφίστηκαν δεν είναι προς όφελος συνολικά της αγροτιάς.
 
Διατηρούνται διατάξεις για τα ληγμένα γεωργικά και κτηνοτροφικά φάρμακα, που επιτρέπουν στους εισαγωγείς και εμπόρους των φαρμάκων να συνεχίζουν να διοχετεύουν στην αγορά ληγμένα φάρμακα βγάζοντας τεράστια κέρδη. Η χρήση -και μάλιστα αλόγιστη- αυτών των επικίνδυνων φαρμάκων έχει τεράστιες επιπτώσεις στη γεωργική και κτηνοτροφική παραγωγή. Και τίθεται ευθέως ζήτημα καταλληλότητας για χρήση από τον άνθρωπο των παραγόμενων γεωργικών και κτηνοτροφικών προϊόντων, μεταποιημένων ή μη.
 
Την ιστορία με τη φοβερά μεγάλη μείωση των προστίμων για την κυκλοφορία ληγμένων γεωργικών και κτηνοτροφικών φαρμάκων την ξεκίνησε η κυβέρνηση Τσίπρα. Συγκεκριμένα, οι υπουργοί του Δραγασάκης, Πιτσιόρλας, Αραχωβίτης και Κόκκαλης υπέγραψαν στις 15 Φλεβάρη του 2019 Κοινή Απόφαση, η οποία δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 778Β/6.3.2019. Ο τίτλος αυτής της κατάπτυστης απόφασης ήταν «Αναπροσαρμογή του ύψους των επιβαλλόμενων προστίμων για παράβαση του νόμου 4036 του 2012». Ο τίτλος ήταν παραπειστικός, γιατί με την απόφαση μειώθηκαν δραστικά τα προβλεπόμενα από το νόμο 4036/2012 πρόστιμα.
 
Δεν αφήσαμε τότε να περάσει στο ντούκου η κατάπτυστη απόφαση του συριζαίικου κουαρτέτου. Αντιδράσαμε με το άρθρο: «Μείωσαν δραστικά τα πρόστιμα στους εμπόρους και εισαγωγείς φυτοπροστατευτικών προϊόντων ακόμα και ληγμένων – Δεν έχουν ιερό και όσιο οι συριζαίοι δούλοι των καπιταλιστών» (https://www.eksegersi.gr/issue/999/Αγροτικά/32633.Δεν-έχουν-ιερό-και-όσιο-οι-συριζαίοι-δούλοι-των). Από το άρθρο αυτό αναδημοσιεύουμε ένα εκτενές απόσπασμα, καθώς είναι εξαιρετικά επίκαιρο μετά απ΄αυτά που ψήφισε η κυβέρνηση Μητσοτάκη:
 
«Παράγραφος 3 του άρθρου 1 της ΚΥΑ. Μειώνεται δραστικά το πρόστιμο για τη διακίνηση ληγμένων φυτοπροστατευτικών προϊόντων. Στην παράγραφο 6 του άρθρου 9 του νόμου 4036/2012 προβλεπόταν πρόστιμο από 1.000 έως 30.000 ευρώ, το οποίο μειώνεται σε 150 έως 10.000 ευρώ!
 
Η παράγραφος 6 του άρθρου 9 του νόμου 4036 προέβλεπε: “6. Οποιος εισάγει, χρησιμοποιεί για επαγγελματική χρήση, διακινεί, διαθέτει καθ’ οιονδήποτε τρόπο, έστω και δωρεάν, ανταλλάσσει, μεταφέρει φυτοπροστατευτικά προϊόντα πέραν της ημερομηνίας λήξης που αναγράφεται ή προκύπτει από τη συσκευασία ή την ετικέτα, τιμωρείται με πρόστιμο από χίλια (1.000) έως τριάντα χιλιάδες (30.000) ευρώ. Τα φυτοπροστατευτικά προϊόντα του προηγούμενου εδαφίου δεσμεύονται και καταστρέφονται, με δαπάνη που βαρύνει αποκλειστικά τον υπεύθυνο για την παράβαση“.
 
Το μέγεθος του προβλεπόμενου προστίμου καταδεικνύει ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με τη διακίνηση και εμπορία ληγμένων φυτοπροστατευτικών προϊόντων. Η απάντηση του ΣΥΡΙΖΑ ήταν να μειώσει αυτά τα πρόστιμα, παρά τη σοβαρότητα του προβλήματος για τους αγρότες και τη δημόσια υγεία. Περιττεύει να πούμε ότι οι καπιταλιστές άνοιξαν σαμπάνια, αφού τώρα θα μπορούν ελεύθερα να διακινούν τα ληγμένα, χωρίς ν’ ανησυχούν για το πρόστιμο.
 
Παράγραφος 3 του άρθρου 2 της ΚΥΑ. Μειώνονται δραστικά τα πρόστιμα για πολύ σοβαρές παραβάσεις που αφορούν τη διακίνηση προϊόντων με υπολείμματα φυτοπροστατευτικών προϊόντων πάνω από τα επιτρεπτά όρια.
 
Τα πρόστιμα αυτά προβλέπονται στην παράγραφο 1 του άρθρου 13 του νόμου 4036/2012, η οποία έχει ως εξής: “1. Σε όποιον παράγει, εισάγει ή εξάγει φυτικά προϊόντα ή προϊόντα πρώτης μεταποίησης που φέρουν υπολείμματα φυτοπροστατευτικών προϊόντων υψηλότερα από τα ανώτατα επιτρεπτά όρια, όπως αυτά ορίζονται στον Κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 396/2005 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, επιβάλλεται πρόστιμο από χίλια (1.000) έως πενήντα χι-λιάδες (50.000) ευρώ και τα φυτικά προϊόντα δεσμεύονται. Οι προκαλούμενες δαπάνες βαρύνουν τον υπεύθυνο για την παράβαση. Επόμενη διάθεση στην αγορά παρτίδας φυτικών προϊόντων ιδίας προέλευσης επιτρέπεται μόνο εφόσον προηγηθεί έλεγχος υπολειμμάτων από την Αρμόδια Αρχή και διαπιστωθεί ότι τα υπολείμματα δεν υπερβαίνουν τα ανώτατα επιτρεπτά όρια όπως αυτά ορίζονται στον Κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 396/2005. Αν διατεθούν προϊόντα στην αγορά πριν προηγηθεί επαναληπτικός έλεγχος υπολειμμάτων επιβάλλεται πρόστιμο από χίλια (1.000) έως εξήντα χιλιάδες (60.000) ευρώ“.
 
Η πρόβλεψη για πρόστιμα που φτάνουν ακόμα και τα 50.000 ευρώ δείχνει τη σοβαρότητα της παράβασης. Κι έρχονται οι συριζαίοι και ανερυθρίαστα μειώνουν το πρόστιμο στο πεντακοσάρικο ως ελάχιστο και στα 10.000 ευρώ μέγιστο (πέντε φορές χαμηλότερο απ’ αυτό που προβλεπόταν ως τώρα)! Η δεύτερη περίπτωση της ίδιας παραγράφου προέβλεπε πρόστιμο από 1.000 έως 60.000 ευρώ για ν’ αποτρέψει τη διάθεση προϊόντων πριν πραγματοποιηθεί επαναληπτικός έλεγχος. Οι κύριοι αυτοί μειώνουν και αυτό το πρόστιμο σε 500 ευρώ ελάχιστο μέχρι 20.000 ευρώ μέγιστο (τρεις φορές χαμηλότερο απ’ αυτό που προβλεπόταν ως τώρα)!
 
Είναι σαν να κλείνουν το μάτι στους καπιταλιστές να διακινούν προϊόντα με υπολείμματα φυτοφαρμάκων χωρίς να φοβούνται τα πρόστιμα, τα οποία στην πράξη θα είναι γελοία. Αν υπήρχε μια πιθανότητα, η απειλή υψηλών προστίμων να λειτουργήσει αποτρεπτικά, καθιστώντας τους καπιταλιστές προσεκτικούς, οι συριζαίοι φροντίζουν να την εξαφανίσουν».
 
Πώς αντέδρασε ο Βορίδης με το νομοσχέδιό του, όσον αφορά το νόμο 4036/2012 που τον κατακρεούργησε το κουαρτέτο του ΣΥΡΙΖΑ με την Κοινή Απόφασή του;
 
Καταρχάς, με το 6ο άρθρο του νομοσχεδίου δεν ακούμπησε την Κοινή Υπουργική Απόφαση του συριζαίικου κουαρτέτου. Εκανε στο νόμο 4036 μια προσθήκη (στο άρθρο 13) επουσιώδους σημασίας, ενώ θα έπρεπε να καταργήσει την κατάπτυστη ΚΥΑ.
 
Δεύτερο, με το 14ο άρθρο τροποποίησε -επουσιωδώς πάλι- μερικές διατάξεις του νόμου 2538/1997, που τροποποιούσε τη νομοθεσία για τα γεωργικά και κτηνιατρικά φάρμακα. Οχι μόνο δεν ακούμπησε την κατάπτυστη ΚΥΑ, αλλά εισήγαγε παραπλήσια διάταξη με αυτήν της ΚΥΑ για τα ληγμένα κτηνιατρικά φάρμακα. Παραθέτουμε την παράγραφο 7 του άρθρο 14 του νομοσχεδίου:
 
«7. Σε κάθε αντιπρόσωπο ή εισαγωγέα ή κτηνίατρο ή φαρμακοποιό ή άλλο επιτηδευματία ο οποίος εισάγει, αποθηκεύει ή διαθέτει με οποιονδήποτε τρόπο κτηνιατρικά φαρμακευτικά προϊόντα χωρίς την άδεια κυκλοφορίας που απαιτείται από την κείμενη νομοθεσία ή μετά τη λήξη ή ανάκληση αυτής ή μετά την ημερομηνία λήξης των παραπάνω προϊόντων, κατά παράβαση των διατάξεων και κανόνων καλής φύλαξης και διάθεσης, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο από πέντε χιλιάδες (5.000) έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ» (η έμφαση δική μας).
 
Θυμίζουμε ότι, σύμφωνα με το νόμο 4036/2012, το πρόστιμο για τα ληγμένα φάρμακα κινούνταν από 1.000 έως 30.000 ευρώ και η ΚΥΑ του ΣΥΡΙΖΑ το είχε κατεβάσει μεταξύ 150 και 10.000 ευρώ.
 
Οι διατάξεις που εισήγαγε ο Βορίδης για τα προϊόντα ΠΟΠ και ΠΓΕ είναι μια από τα ίδια και το πάρτι με τις ελληνοποιήσεις συνεχίζεται, γιατί τον έρωτά τους για την περιβόητη ιδιωτική πρωτοβουλία ο Βορίδης και η κυβέρνηση του Μητσοτάκη δεν τον κρύβουν.
 
Οι αγρότες υποφέρουν διαχρονικά, όχι μόνο από την ασκούμενη αντιαγροτική πολιτική από τις κυβερνήσεις όλων των χρωμάτων και την Ευρωπαϊκή Ενωση, αλλά και από το πολύ σοβαρό πρόβλημα, ότι δεν πληρώνονται με την παράδοση της παραγωγής τους στους εμπόρους και εξαγωγείς αγροτικών προϊόντων. Οι τελευταίοι εφαρμόζουν την τακτική είτε των ανοικτών λογαριασμών είτε των μεταχρονολογημένων επιταγών, που πολλές φορές είναι και ακάλυπτες. Γι΄αυτό το πολύ σπουδαίο ζήτημα ο Βορίδης, παρά το γεγονός ότι είχε εμπλακεί στο πρόβλημα με μια εκπρόθεσμη (ν)τροπολογία, δεν εισήγαγε την παραμικρή διάταξη για να μπει τέλος σ’ αυτό το βάσανο των αγροτών (περισσότερα στο https://www.eksegersi.gr/Επικαιρότητα/34727.Ξεσαλωμένοι-χοντρέμποροι-απελπισμένοι-αγρότες).
 
Ολες ανεξαίρετα οι κυβερνήσεις κουνάνε τη σημαία ότι ενδιαφέρονται για τη χρήση υγιεινών και φτηνών εφοδίων στη γεωργική παραγωγή (λιπασμάτων κτλ.). Την ίδια στιγμή, όμως, είχαν νομοθετήσει να χρησιμοποιούνται αστικά και βιομηχανικά απόβλητα για την παραγωγή λιπασμάτων. Για να χρυσώσουν το χάπι, είχαν εκδώσει δύο υπουργικές αποφάσεις, με τις οποίες γινόταν υποτίθεται κάποιος έλεγχος. Εγραφε η σχετική διάταξη του νόμου 1565/1985: «εε) Αν το προϊόν περιέχει πρώτες ύλες από αστικά ή βιομηχανικά απόβλητα, η διαχείριση των οποίων πρέπει να είναι σύμφωνη με τις αριθ. 80568/4225/22.3.1991 (Β΄641) και 114218/31.10.1997 (Β΄ 1016) υπουργικές αποφάσεις, να αναγράφεται η ένδειξη: “Το προϊόν περιέχει πρώτες ύλες από αστικά ή βιομηχανικά απόβλητα, η διαχείριση των οποίων γίνεται σύμφωνα με τις αριθ. 80568/4225/22.3.1991 (Β΄ 641) και 114218/31.10.1997 (Β΄ 1016) υπουργικές αποφάσεις, όπως κάθε φορά ισχύουν“».
 
Ερχεται τώρα ο Βορίδης και με την παράγραφο 1 του άρθρου 3 του νομοσχεδίου του καταργεί την αναφορά στις δύο υπουργικές αποφάσεις: «1. Το στοιχείο εε΄ της υποπερ. α΄ της περ. Β΄ της παρ. 1 του άρθρου 3 του ν. 1565/1985 (Α΄ 164) αντικαθίσταται ως εξής: εε) Αν το προϊόν περιέχει πρώτες ύλες από αστικά ή βιομηχανικά απόβλητα να αναγράφεται η ένδειξη: “Το προϊόν περιέχει πρώτες ύλες από αστικά ή βιομηχανικά απόβλητα“». Βλέπετε τι θαύματα κάνει ο έρωτας για την «ιδιωτική πρωτοβουλία» και το κεφάλαιο.
 
ΥΓ. Ο Βορίδης, με το άρθρο 18 του νομοσχεδίου, ικανοποίησε και αιτήματα που είχαν θέσει ο πρόεδρος και το ΔΣ του ΓΕΩΤΕΕ με ομόφωνη απόφαση. Ετσι, οι αυξήσεις των εισφορών των μελών του ΓΕΩΤΕΕ δεν αποφασίζονται από τη Γενική Συνέλευση των Αντιπροσώπων αλλά από το ΔΣ. Οι αυξήσεις των οδοιπορικών για τα μέλη του ΔΣ και των άλλων οργάνων του ΓΕΩΤΕΕ θα αποφασίζονται με Κοινή Απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης, όχι όμως με εισήγηση της Γενικής Συνέλευσης των Αντιπροσώπων του ΓΕΩΤΕΕ, αλλά με εισήγηση του Συντονιστικού Συμβουλίου του ΓΕΩΤΕΕ. Αυτή η προσφορά του Βορίδη βάρυνε, όπως ήταν φυσικό, στη διατύπωση θετικής γνώμης γα το νομοσχέδιο από τον πρόεδρο του ΓΕΩΤΕΕ.
 
Γεράσιμος Λιόντος

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ: