Η δημόσια εκπαίδευση θεωρείται πάρεργο για το αστικό σύστημα και η μόρφωση μια επικίνδυνη διαδικασία, καθώς ανοίγει το μυαλό και οξύνει τη σκέψη. Γι’ αυτό και η κυβέρνηση καταργεί και συγχωνεύει σχολεία λογίζοντας τους μαθητές ως απλά αριθμητικά δεδομένα. Δεκάρα δεν δίνει για τη μόρφωσή τους, για το αν ταλαιπωρούνται αυτοί και οι γονείς τους προκειμένου να πάνε σε σχολείο που δεν ανήκει στη γειτονιά τους και στον τόπο τους, για το αν ερημώνεται η ύπαιθρος.
Ανάστατοι, λοιπόν, είναι οι μαθητές, οι οικογένειές τους και οι κάτοικοι της περιοχής, γιατί συγχωνεύονται τα Γυμνάσια Κράνας και Συβρίτου με του Γαράζου και του Φουρφουρά αντίστοιχα, με εντολή της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Ετσι ελλοχεύει ο κίνδυνος να αποθαρρυνθούν οι οικογένειες να στηρίξουν τα παιδιά τους ώστε να φοιτήσουν σε ένα πιο απομακρυσμένο σχολείο, καθώς και ο κίνδυνος της βαθμιαίας κατάρρευσης και των υπόλοιπων εκπαιδευτικών μονάδων της περιοχής.
Ανακοίνωση-καταγγελία για το ζήτημα αυτό εξέδωσε η ΕΛΜΕ Ρεθύμνου, την οποία συνυπογράφουν οι Πολιτιστικοί Σύλλογοι της περιοχής.
H ανακοίνωση
Οι τοπικές κοινότητες, οι πολιτιστικοί σύλλογοι, ο Δήμος και όλοι οι κάτοικοι είναι ανάστατοι μετά την πρόσφατη εισήγηση του προϊστάμενου της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κ. Μανούσου Μαραγκάκη, που προτείνει τη «συγχώνευση» των Γυμνασίων Κράνας και Συβρίτου με του Γαράζου και του Φουρφουρά αντίστοιχα. Η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας, αντί να κάνει εισηγήσεις για κλείσιμο σχολείων, βάζοντας ουσιαστικά και την υπογραφή της για την περαιτέρω ερήμωση της υπαίθρου και των χωριών της, οφείλει να στηρίζει αυτές τις περιοχές και τις οικογένειες που ζουν εκεί, καθώς και να διεκδικεί την αποτελεσματική οργάνωση και λειτουργία των σχολείων με την επαρκή και έγκαιρη στελέχωσή τους.
Τα κριτήρια αναδιοργάνωσης των σχολικών μονάδων δεν πρέπει να καθορίζονται από αυστηρά αριθμητικά δεδομένα. Χρειάζεται να λαμβάνονται υπόψη οι ανάγκες και οι ιδιαιτερότητες ενός τόπου. Το σχολείο αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο των κοινωνικών ζυμώσεων μιας περιοχής. Και με αποφάσεις όπως η προαναφερθείσα ελλοχεύει ο κίνδυνος αποθάρρυνσης των οικογενειών ως προς την φοίτηση των παιδιών τους σε ένα πιο απομακρυσμένο σχολείο, καθώς και ο κίνδυνος της βαθμιαίας κατάρρευσης και των υπόλοιπων εκπαιδευτικών μονάδων της περιοχής.
Η απόφαση αυτή θα βαραίνει την τωρινή Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου. Είμαστε εδώ για να υψώσουμε τη φωνή μας και να αποτρέψουμε οποιονδήποτε επιθυμεί να οδηγήσει τον τόπο μας σε εγκατάλειψη. Στόχο όλων θα έπρεπε να συνιστά η αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου και του ρόλου που εκείνο διαδραματίζει στην τοπική κοινωνία και όχι η συρρίκνωσή του. Χαιρετίζουμε την αναφορά της ΕΛΜΕ Ρεθύμνου και τις ακόλουθες δράσεις της και συνυπογράφουμε το κείμενο της θέσης της όπως εκείνη δημοσιοποίησε στα τοπικά μέσα ενημέρωσης.
«Στον συντάκτη της εισήγησης διαφεύγουν γεγονότα όπως: Το πιθανό κλείσιμο των δύο σχολείων θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη μαθητική διαρροή και ‘’αποκοινωνικοποίηση’’ καθώς αρκετοί μαθητές, με δεδομένη είτε τη συνδρομή που προσφέρουν σε εργασίες της οικογενείας τους, είτε λόγω των δυσκολιών στη μετακίνηση, δεν θα πάνε καν στο Γυμνάσιο, ή θα φοιτούν με αρκετές απουσίες. Αυτό θα οδηγήσει και στη μείωση των εγγραφών στα αντίστοιχα Λύκεια. Οι μαθητές αυτών των περιοχών δεν πάνε στα γειτνιάζοντα Λύκεια όχι γιατί δεν αποφοίτησαν από το αντίστοιχο Γυμνάσιο, αλλά είτε γιατί το γειτνιάζον Λύκειο δεν είναι εύκολα προσβάσιμο με τη συγκοινωνία από το σπίτι τους, είτε γιατί αργεί να στελεχωθεί με εκπαιδευτικούς. (Να σημειώσουμε πως οι δυσκολίες στη μετακίνηση αφορούν και τους εκπαιδευτικούς, καθώς τα δρομολόγια είναι απαράδεκτα αραιά). Η ρεθυμνιώτικη ύπαιθρος είναι ένας τόπος με τα δικά του γεωγραφικά, οικονομικά και πολιτισμικά στοιχεία. Κάθε σχολική μονάδα έχει μόνο θετικά στοιχεία να προσφέρει.
Η κατάργησή τους θα δώσει ένα ακόμα σήμα απαξίωσης της υπαίθρου μας με μακροχρόνιες συνέπειες που δεν είναι εύκολο να προβλεφθούν. Τέτοιες εισηγήσεις, χωρίς μάλιστα τη σύμφωνη γνώμη γονέων και τοπικών αρχών, αποτελούν βούτυρο στο ψωμί κάθε κυβέρνησης που περιστέλλει αδίστακτα τις κοινωνικές δαπάνες για να χαρίζει τον δημόσιο πλούτο σε μεγαλοεργολάβους, καναλάρχες, εφοπλιστές και άλλους ημετέρους.
Ως ΕΛΜΕ Ρεθύμνου:
Απαιτούμε από τον κ. Μαραγκάκη να αποσύρει άμεσα τις απαράδεκτες εισηγήσεις. Σε περίπτωση που δεν το πράξει, ζητάμε από την ΠΔΕ Κρήτης να εισηγηθεί αρνητικά ως προς την πρόταση της ΔΔΕ Ρεθύμνου και το ΥΠΑΙΘΑ να μην την κάνει αποδεκτή, ενώ ως σωματείο επιφυλασσόμαστε για τις επόμενες κινήσεις μας. Καλούμε τις διευθύνσεις των εμπλεκόμενων σχολείων (και των σχολείων υποδοχής), τις δημοτικές αρχές, τους γονείς και κάθε άλλο εμπλεκόμενο φορέα σε κοινό μέτωπο ώστε να κρατήσουμε τα σχολεία μας ανοιχτά, στελεχωμένα και επαρκώς εξοπλισμένα.
Εκφράζουμε τη συμπαράστασή μας στους συναδέλφους των δύο σχολείων που, μέσα στον αγώνα που δίνουν για να μεταδώσουν γνώσεις και ευρύτερη μόρφωση στους μαθητές, καλούνται να αντιμετωπίσουν και αυτή τη δύσκολη κατάσταση».
Συνυπογράφουν οι πολιτιστικοί σύλλογοι: Π.Σ. Νευς Αμαρίου- Οψυγιά , Π.Σ. Βισταγής, Π.Σ. Αποστόλων, Π.Σ. Μέρωνα, Π.Σ. Μοναστηρακίου, Π.Σ. Μεσονησίων, Π.Σ. Βρυσών- Καρδακίου, Π.Σ. Φουρφουρά, Π.Σ. Κουρουτιανών, Π.Σ. Πετροχωρίου, Π.Σ. Λοχριάς, Π.Σ. Βολεώνων, Π.Σ. Παντάνασσας, Π.Σ. Αϊ Γιάννη, Π.Σ. Άνω Μέρους, Π.Σ. Πατσού, Π.Σ. Θρόνους- Κλεισιδίου, Π.Σ. Γερακαρίου, Π.Σ. Πλατάνου, Π.Σ. Λαμπιωτών, Π.Σ. Νίθαυρης.