Οπως έχουμε γράψει επανειλημμένως, η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών από τους πρόθυμους επιθεωρητές της θεούσας νεοφιλελεύθερης Κεραμέως παραπαίει. Χιλιάδες είναι οι εκπαιδευτικοί που δεν σκύβουν το κεφάλι στις απειλές του ΥΠΑΙΘ και με όπλο την απεργία-αποχή από τις διαδικασίες της αξιολόγησης, απαγορεύουν την είσοδο στους επιθεωρητές σε όλα τα σχολεία της Ελλάδας και τους αναγκάζουν να φύγουν άπραγοι και με σκυμμένο το κεφάλι. Βλέποντας, λοιπόν, ότι οι εκπαιδευτικοί δεν υποκύπτουν στις απειλές του ΥΠΑΙΘ και τα ποσοστά υπέρ της απεργίας – αποχής είναι συντριπτικά, προσπαθούν να κρατήσουν μία στάση τάχα φιλική. Επισκέπτονται τα Δημοτικά και τα Νηπιαγωγεία όχι ως αξιολογητές, αλλά, ως απλοί «σύμβουλοι» που ενδιαφέρονται να γνωρίσουν τους εκπαιδευτικούς και να μάθουν τα προβλήματα που υπάρχουν. Στάση υποκριτική, βεβαίως, καθώς το μόνο που τους νοιάζει είναι να «κόψουν κίνηση», να πλησιάσουν αυτούς τους ελάχιστους που δεν έχουν συνταχθεί με την πλειοψηφία των συναδέλφων τους, αλλά και να κάμψουν πιθανές αντιστάσεις των εκπαιδευτικών, κυρίως των νεοδιόριστων, που ενδεχομένως να φοβούνται.
Κάπως έτσι έγινε και σε σχολείο της Βόρειας Ελλάδας, όπου εκπαιδευτικός πείστηκε από τον επιθεωρητή να προχωρήσει στην ατομική αξιολόγησή της καθώς είχαν από πριν συμφωνήσει ότι θα ήταν μια απλή διαδικασία και όλα θα πήγαιναν καλά. Ομως, η πραγματικότητα ήταν άλλη. Η βαθμολογία που έλαβε η εκπαιδευτικός δεν ήταν καλή καθώς οι μαθητές της τάξης δεν ανταποκρίθηκαν με επιτυχία στο …πολύ επιτυχημένο σχέδιο διδασκαλίας, που είχε επιλέξει. Μάλλον η εκπαιδευτικός δεν είχε δασκαλέψει τους μαθητές της να σηκώνουν όλοι το χέρι, είτε ξέρουν είτε όχι, για να δίνεται η εντύπωση ότι η τάξη κινείται. Το αποτέλεσμα ήταν η εκπαιδευτικός να ξεσπάσει σε κλάματα.
Αυτό που γίνεται φανερό, πέραν του άγχους που προκαλεί στον εκπαιδευτικό η παρακολούθηση του μαθήματος από τον αξιολογητή, είναι ότι η ατομική αξιολόγηση είναι μία παράλογη, αντιπαιδαγωγική και αντιεπιστημονική διαδικασία. Οι επιθεωρητές καλούνται μέσα σε δύο διδακτικές ώρες να αξιολογήσουν έναν εκπαιδευτικό που διδάσκει πάνω από δέκα χρόνια τουλάχιστον και έχει γυρίσει όλη την Ελλάδα ως αναπληρωτής. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα στημένο σόου, όπου οι εκπαιδευτικοί θα κάνουν πρόβα τα σχέδια διδασκαλίας με τους μαθητές τους με σκοπό να αρέσουν στους επιθεωρητές. Πόσο επιστημονικό και παιδαγωγικό είναι αυτό άραγε; Είναι φανερό ότι κανένα συμπέρασμα δεν μπορεί να βγει μέσα σε δύο ώρες για έναν εκπαιδευτικό και την τάξη του και αυτό το ξέρουν και οι ά(χ)ριστοι του ΥΠΑΙΘ αλλά και οι επιθεωρητές. Ο μόνος που γνωρίζει καλά το επίπεδο της τάξης και τις ανάγκες των μαθητών του είναι ο εκπαιδευτικός ο οποίος αυτενεργεί και επιλέγει τρόπους για να κρατάει ζωντανό το ενδιαφέρον και την προσοχή τους. Αυτό που ουσιαστικά θέλουν να κάνουν είναι να κατηγοριοποιήσουν σχολεία και εκπαιδευτικούς γιατί κάποιοι πρέπει να πάρουν και κακό βαθμό (όλοι θυμόμαστε την αξιολόγηση με ποσοστά των υπαλλήλων του Μητσοτάκη).
Παρόλα αυτά, επειδή ορισμένοι αξιολογητές – επιθεωρητές θέλουν διακαώς να παρουσιάσουν έργο, δίνοντας διαπιστευτήρια στα αφεντικά τους, καταφεύγουν σε κινήσεις που μόνο ως γελοίες μπορούν να χαρακτηρισθούν. Φυσικά, σε ορισμένες περιπτώσεις, δέχονται και τη βοήθεια από διευθυντές σχολείων που παίζουν τον ρόλο του μπαμπούλα για να καμφθεί η αντίσταση των εκπαιδευτικών. Ας δούμε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα που συνέβη σε Δημοτικό Σχολείο της Αττικής. Παραθέτουμε την ανακοίνωση του ΣΕΠΕ «Αριστοτέλης» στις 6/6/2023:
«Εξευτελισμός, Γελοιοποίηση και Αναξιοπρέπεια μαζί με Αυταρχισμό, Δεσποτισμό και Εκβιασμούς, το κοκτέιλ της αξιολόγησης Καταγγελία για όσα συνέβησαν στο 4ο ειδικό δημοτικό
Καταγγέλλουμε την κατ΄επανάληψη αυταρχική και αντισυναδελφική συμπεριφορά του διευθυντή του 4ου Ειδικού Δημοτικού Αθηνών, Καμούδη Μιχάλη καθώς και των αξιολογητών Ημέλλου και Κύργινα. Την Τρίτη 30/5/2023 ο διευθυντής της σχολικής μονάδας μαζί με τους αξιολογητές, προχώρησαν σε ολόκληρη συνωμοσία για να μπουν κρυφά στο σχολείο, χωρίς να το γνωρίζει ο σύλλογος διδασκόντων. Μάλιστα, έφτασαν στο σημείο να το αποκρύψουν από τις/τους νεοδιόριστες/ους που συμμετέχουν στην Απεργία Αποχή και κανόνισαν να γίνει μυστική συνάντηση μεταξύ των αξιολογητών και τριών δασκάλων και δυο ΕΒΠ, οι οποίοι δεν έχουν υπογράψει απεργία αποχή. Η αξιολόγηση των νεοδιόριστων έγινε με άκρα μυστικότητα, σε κλειδαμπαρωμένη αίθουσα, καλλιεργώντας κλίμα φόβου και δόλου. Ηταν τόση η βιασύνη των αξιολογητών να καταγράψουν νούμερα που έφτασαν στο σημείο να παραβιάσουν ακόμα και το επαίσχυντο νομοθετικό πλαίσιο της αξιολόγησης, και να κάνουν όλες τις αξιολογικές διαδικασίες μαζεμένες, το συμβόλαιο και την πρώτη παρακολούθηση (ίσως και τη δεύτερη), αποκαλύπτοντας έτσι το πραγματικό πρόσωπο της αξιολόγησης, εξευτελισμός, αναξιοπρέπεια και υποταγή.
Ο ίδιος διευθυντής, πριν από δυο εβδομάδες, πρωταγωνιστώντας στην προώθηση της αξιολόγησης, εμπόδισε την είσοδο των μελών της επιτροπής αγώνα, του ΔΣ του Αριστοτέλη και του ΔΣ της ΔΟΕ για να ενημερώσουν τις/τους συναδέλφισσες/ους του σχολείου -κάτι που κάνει κατ’ επανάληψη-, ενώ εγκλώβισε μέσα στο σχολείο μέλη της επιτροπής απαγορεύοντας τους την έξοδο.
Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, ο εν λόγω διευθυντής εμπόδισε ξανά την είσοδο στην Επιτροπή Αγώνα και σε μέλη του ΔΣ του Αριστοτέλη και της ΔΟΕ και ανακοίνωσε σε όλους όσους βρίσκονταν μέσα στο σχολείο εκείνη την ημέρα ότι απαγορεύεται η έξοδος τους από το σχολείο, και η πόρτα θα άνοιγε αποκλειστικά στις 13:15, την ώρα που σχολούν τα παιδιά. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούσαν να βγουν από το κτίριο ούτε οι εργαζόμενες/οι που είχαν σχολάσει ούτε οι φοιτητ(ρι)ες του ΙΕΚ, οι οποίοι είχαν ολοκληρώσει την παρακολούθηση της πρακτικής τους άσκησης. Να σημειωθεί ότι ο διευθυντής αρνείται να δώσει κλειδιά στους εκπαιδευτικούς του σχολείου(!) ενώ έχει δώσει σε όλους τους άλλους, στη σχολική τροχονόμο, στην καθαρίστρια, στον φύλακα! Και όχι μόνο αρνείται να τους δώσει κλειδιά αλλά ανάλογα με «τα κέφια του» απαγορεύει ή επιτρέπει στον φύλακα να ανοίγει την πόρτα στις/στους εκπαιδευτικούς της σχολικής μονάδας! Οταν τελικά η πόρτα άνοιξε, ο διευθυντής απαγόρευσε την είσοδο στα μέλη της Επιτροπής Αγώνα και των μελών του Δ.Σ. με επιθετικότητα, προκαλώντας επίτηδες αναταραχή με φωνές και απαράδεκτες προσφωνήσεις. Οι αξιολογητές έφυγαν όπως μπήκαν, σαν τους κλέφτες. Ο δε αξιολογητής των εκπαιδευτικών προσπάθησε να κρυφτεί ανάμεσα στους μαθητές που αποχωρούσαν με σκοπό να αποφύγει την αντιπαράθεση με την επιτροπή αγώνα και το σωματείο!
Ολη την περίοδο προσπάθειας επιβολής της αξιολόγησης, καταγγέλλονται καταδικαστέες συμπεριφορές τρομοκρατίας, αυτοεξευτελισμού και γελοιοποίησης αξιολογητ(ρι)ών και διευθυντ(ρι)ών που προσπαθούν με το ζόρι να περάσουν τους αντιεκπαιδευτικούς νόμους του υπουργείου από την πίσω πόρτα. Ο λόγος είναι απλός. Γιατί δεν έχουν καμία νομιμοποίηση! Γιατί δεκάδες χιλιάδες εκπαιδευτικοί σε όλη τη χώρα συμμετέχουν στην Απεργία Αποχή, χιλιάδες από αυτούς είναι οι νεοδιόριστες/οι, σε εκατοντάδες σχολεία μπλοκάρουν τις απόπειρες αξιολογήσεων. Το ίδιο στον Αριστοτέλη, το 90% των νεοδιόριστων απαντά με Απεργία Αποχή στις κλήσεις των αξιολογητών.
Καλούμε όλες/ους τις συναδέλφισσες και τους συναδέλφους νεοδιόριστες/ους να συμμετέχουν σε αυτό τον αγώνα. Να μην παραδώσουν στον κανιβαλισμό του ατομισμού τις συλλογικές μας διεκδικήσεις, να μην επιτρέψουν στην κατίσχυση των εκβιασμών και της τρομοκρατίας, να μη διαλέξουν τον ατομικό βόλεμα σε βάρος των συλλογικών δικαιωμάτων.
Δηλώνουμε ότι δε θα αφήσουμε αναπάντητες τέτοιες συμπεριφορές. Τους ξεκαθαρίζουμε ότι το μαχόμενο εκπαιδευτικό κίνημα, οι επιτροπές αγώνα και τα αγωνιστικά σωματεία δεν θα τους επιτρέψουν να διαλύσουν το δημόσιο σχολείο ούτε τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών!
Θα συνεχίσουμε να υπερασπιζόμαστε τις συλλογικές μας αποφάσεις, τις αποφάσεις των Γενικών Συνελεύσεων δεκάδων Συλλόγων ΠΕ και ΕΛΜΕ, του εκπαιδευτικού κινήματος, σε σύγκρουση με τον φόβο, την τρομοκρατία και τον ατομισμό. Θα μπλοκάρουμε κάθε απόπειρα αξιολόγησης.
Ο αυταρχισμός και η τρομοκρατία δε θα περάσουν! Ο κλάδος θα «σπάσει» στην πράξη την αξιολόγηση και θα καταργήσει όλους τους νόμους που αναφέρονται σε αυτή. Κανένας φόβος και καμία ανοχή στο έγκλημα που σχεδιάζουν υπουργείο και όλοι οι εμπλεκόμενοι για την υποβάθμιση και κατηγοριοποίηση σχολείων και μαθητών! Η μαζική, δυναμική και περήφανη στάση των εκπαιδευτικών στον Αριστοτέλη και σε όλες τις περιοχές της χώρας που αντιστέκονται στην εφαρμογή της ατομικής αξιολόγησης, δίνει ένα ηχηρό χαστούκι στην πολιτική της κυβέρνησης και του ΥΠΑΙΘ, δείχνει τον δρόμο.
Ούτε βήμα πίσω! Δεν μας τρομάζουν η τρομοκρατία και οι απειλές τους!
Συσπειρωνόμαστε στα σωματεία μας, στηρίζουμε τις/τους νεοδιόριστους συναδέλφισσες/ους! Ο αγώνας συνεχίζεται. Εμείς θα νικήσουμε!»
Διαβάζοντας την ανακοίνωση του σωματείου αντιλαμβανόμαστε ότι για τους επιθεωρητές οι λέξεις ξεφτίλα και αυτογελοιοποίηση έχουν χάσει την έννοιά τους. Οι άνθρωποι συνωμότησαν κανονικά και αυτογελοιοποιήθηκαν μόνο και μόνο για να γράψουν ότι έκαναν μία αξιολόγηση παραπάνω. Το μόνο που καταφέρνουν είναι να πεισμώνουν τους εκπαιδευτικούς ακόμα περισσότερο. Η αξιολόγηση έχει πεθάνει εδώ και τέσσερις δεκαετίες και οι εκπαιδευτικοί δεν θα αφήσουν τους πρόθυμους επιθεωρητές του ΥΠΑΙΘ να την ξεθάψουν.