Το υπουργείο Παιδείας πότε κραδαίνει τον πέλεκυ πάνω από τα κεφάλια των εκπαιδευτικών, ασκώντας τρομοκρατία, μην τυχόν και χαλαρώσει η κατάσταση μπροστά στο κύμα αντίστασης στην αξιολόγηση και πότε τάζει διορισμούς και αυξήσεις, μπας και ρετουσάρει λίγο την κατάμαυρη εικόνα του, ενόψει εκλογών.
Ο λόγος για τα όσα είπε ο Γ.Γ. του ΥΠΑΙΘ Κόπτσης για την ατομική αξιολόγηση και την άρνηση να μονιμοποιηθούν οι νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί, παρότι έχει παρέλθει η διετία, και για τα όσα τάζει η Κεραμέως, πρώτη στη λίστα των χειρότερων υπουργών κατά την αξιολόγηση των α(χ)ρίστων.
Ο πέλεκυς
Σύμφωνα με δελτίο Τύπου του Συλλόγου Εκπαιδευτικών ΠΕ «ο Σωκράτης», στην προγραμματισμένη από την πανελλαδική σύσκεψη συντονισμού πρωτοβάθμιων σωματείων κινητοποίηση Συλλόγων Π. Ε. και ΕΛΜΕ στο Υπουργείο Παιδείας, την Παρασκευή 25/11/2022, ο Κόπτσης έκανε φανερό ότι προετοιμάζεται νέος γύρος επίθεσης.
Συγκεκριμένα:
«α) Ο Γ.Γ. του ΥΠΑΙΘ δήλωσε ότι η ατομική αξιολόγηση θα εφαρμοστεί από φέτος. Τα πάντα είναι έτοιμα (πλατφόρμες, ΚΥΑ κλπ), όπως ο ίδιος δήλωσε.
β) Για το ζήτημα της μονιμοποίησης των νεοδιόριστων-«δόκιμων» συναδέλφων δήλωσε πως το ΥΠΑΙΘ θα τοποθετηθεί την επόμενη βδομάδα. Ωστόσο, δεν δεσμεύτηκε για την εφαρμογή του νόμου, που προβλέπει τη μονιμοποίηση των “δόκιμων” συναδέλφων, αφού έχει πλέον παρέλθει η διετία. Είναι φανερό, με βάση και τα παραπάνω, ότι προετοιμάζεται ρύθμιση, που θα συνδέει την μονιμοποίηση των εκπαιδευτικών με την ατομική τους αξιολόγηση, δηλαδή πρώτα αξιολόγηση και μετά μονιμοποίηση. Ο Γ.Γ. επιφυλάχθηκε να απαντήσει για το τι θα γίνει και στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης που προχώρησαν στην έκδοση των διαπιστωτικών πράξεων μονιμοποίησης, παραπέμποντας σε απόφαση του ΥΠΑΙΘ την επόμενη βδομάδα».
Τα λεγόμενα Κόπτση αποδεικνύουν ότι η καθυστέρηση μονιμοποίησης των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών από κάποιες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης είναι σκόπιμη και πραγματοποιείται με εντολές άνωθεν. Το μήνυμα είναι βεβαίως «πρώτα ατομική αξιολόγηση και μετά μονιμοποίηση», όμως οι σχετικές διαδικασίες ορισμού των αξιολογητών τους, δηλαδή των Συντονιστών Εκπαίδευσης (πρώην Σχολικοί Σύμβουλοι) και των Διευθυντών των σχολείων ακόμη βρίσκονται είτε σε εξέλιξη είτε δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη.
Το τραγελαφικό είναι ότι ενώ οι «δόκιμοι» εκπαιδευτικοί δεν κρίνονται ικανοί να νομιμοποιηθούν πριν αξιολογηθούν εντούτοις κρίνονται ικανοί να είναι υποψήφιοι και να συμμετέχουν σε διαδικασίες επιλογής για θέσεις στελεχών της εκπαίδευσης (!) σύμφωνα με το άρθρο 4 της τροπολογίας 1492/138 23.11.2022, που κατατέθηκε στο νομοσχέδιο «Εξορθολογισμός ασψαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας, ενίσχυση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και άλλες διατάξεις»:
άρθρο 232 του ν. 4823/2021 (Α’ 136), περί μεταβατικών διατάξεων, προστίθεται παρ. 5Α, ως εξής:
- «5Α. Οι δόκιμοι εκπαιδευτικοί και τα μέλη Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού, που διορίστηκαν τα 2019 έως και 2021 πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση στα Κ.Ε.Δ.Α.Σ.Υ. και, μέχρι λήξη προθεσμίας υποβολής υποψηψιοτήτων, έχουν συμπληρώσει τουλάχιστον (2) δοκιμαστικής υπηρεσίας, ακόμα και αν υλοποιήθηκε διαδικασία αξιολόγησής τους του Κεψαλαίου Γ’ του Μέρους Γ’, οποία απαιτείται για μονιμοιτο[ησή τους σύμφωνα παρ. 7 του άρθρου 62 του ν. 4589/2019 (Α’ 13) και τις παρ. 7 του άρθρου 66 και 3 του άρθρου 78 του παρόντος, μπορούν να είναι υποψήφιοι και να συμμετέχουν διαδικασία επιλογής για θέσεις στελεχών εκπαίδευσης και να τοποθετούνται αυτές, συντρέχουν και οι λοιπές προϋποθέσεις συμμετοχής τους σχετική διαδικασία και επιλεγούν».
Σχετικά με την άσκηση τρομοκρατίας στους εκπαιδευτικούς θυμίζουμε τα όσα είχαμε αναφέρει σε άρθρο στις 19/10:
Το υπουργείο Παιδείας ασκεί τρομοκρατία στους εκπαιδευτικούς με την εσκεμμένη καθυστέρηση της μονιμοποίησης των εκπαιδευτικών που διορίστηκαν στην Ειδική Αγωγή το 2020.
Ο εκφοβισμός και η τρομοκρατία κρίνονται απαραίτητα στοιχεία εν όψει της ατομικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών (ν. 4823/2021), που η Κεραμέως θέλει να επιβάλει με το βούρδουλα, πλην όμως δεν έχει κατορθώσει παρά να κάνει ως τώρα μόνο τα πρώτα προπαρασκευαστικά βήματα (ενδοσχολικοί συντονιστές, μέντορες), που και αυτά οι εκπαιδευτικοί τα ακυρώνουν με μαζική συμμετοχή στην απεργία-αποχή.
Ετσι δημιουργείται ένα οργουελικό περιβάλλον -πέραν των κατεπειγουσών αγωγών στην αστική δικαιοσύνη από την Κεραμέως- φημών και κατευθυνόμενων διαρροών ότι υπάρχουν προφορικές εντολές στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης να μην προχωρήσουν στη μονιμοποίηση των εκπαιδευτικών που υπηρέτησαν δύο χρόνια τώρα ως «δόκιμοι» στην Ειδική Αγωγή.
Περιττό να υπογραμμίσουμε ότι οι «δόκιμοι» αυτοί εκπαιδευτικοί στήριξαν ως αναπληρωτές για πολλά χρόνια, με φοβερό οικογενειακό, προσωπικό και οικονομικό κόστος, το δημόσιο σχολείο, συνεπώς απέδειξαν εν τοις πράγμασι την «αξιοσύνη» τους να υπηρετήσουν στη δημόσια εκπαίδευση, γεγονός που και το υπουργείο Παιδείας ντε φάκτο αποδέχεται χρησιμοποιώντας τους (για άλλους βεβαίως λόγους που είναι η πολιτική των ελάχιστων διορισμών με το σταγονόμετρο και η πρόσληψη δεκάδων χιλιάδων αναπληρωτών κατ’ έτος με στόχο τη μείωση των δαπανών).
Η αυτοδίκαιη μονιμοποίηση των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών, έπειτα από δυο χρόνια υπηρεσίας, αποτελεί ουσιαστικά μια τυπική γραφειοκρατική διαδικασία, που ακολουθείται δεκαετίες τώρα, εφόσον αυτοί δεν έχουν πειθαρχικές ποινές ή δεν υπάρχει γι’ αυτούς «δυσμενής έκθεση αξιολόγησης των ουσιαστικών προσόντων».
Αυτό προβλέπεται ήδη από το άρθρο 40, παράγ. 3 του Ν. 3528/2007 (πρόκειται για την επικαιροποίηση του φασιστικού Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα «Κύρωση του Κώδικα κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών υπαλλήλων και Υπαλλήλων ΝΠΔΔ):
«3. Με τη συμπλήρωση της διετούς δοκιμαστικής υπηρεσίας οι υπάλληλοι μονιμοποιούνται αυτοδίκαια, με εξαίρεση τους υπαλλήλους στους οποίους έχει επιβληθεί πειθαρχική ποινή ή για τους οποίους υφίσταται πειθαρχική εκκρεμότητα ή υπάρχει δυσμενής έκθεση αξιολόγησης των ουσιαστικών προσόντων. Στις τελευταίες αυτές περιπτώσεις για τη μονιμοποίηση ή μη αποφαίνεται το υπηρεσιακό συμβούλιο εντός δύο (2) μηνών από τη συμπλήρωση της δοκιμαστικής υπηρεσίας. Για την αυτοδίκαιη μονιμοποίηση εκδίδεται διαπιστωτική πράξη του οργάνου που είναι αρμόδιο για το διορισμό».
Το 2019, ο Γαβρόγλου, με το νόμο για τις Συνέργειες των ΑΕΙ (Ν. 4589, άρθρο 62 παράγ. 7), επιδιώκοντας να προωθήσει ύπουλα την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, όρισε πως όσον αφορά τον «τρόπο και τα κριτήρια κρίσης της καταλληλότητας των νεοδιοριζομένων», προκειμένου αυτοί να μονιμοποιηθούν έπειτα από 2 έτη που υπηρέτησαν ως «δόκιμοι», αυτά «καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευμάτων:
«Οι νεοδιοριζόμενοι υπηρετούν επί δύο (2) έτη ως δόκιμοι. Στο τέλος του δεύτερου έτους οι νεοδιοριζόμενοι κρίνονται προκειμένου να μονιμοποιηθούν. Ο τρόπος και τα κριτήρια κρίσης της καταλληλότητας των νεοδιοριζομένων καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευμάτων. Αν νεοδιοριζόμενος δεν κριθεί κατάλληλος να μονιμοποιηθεί, εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις των παραγράφων 5 και 6 του Κεφαλαίου Α΄ του άρθρου 16 του ν. 1566/1985(Α΄167)».
Η ΥΑ αυτή, όμως, που προβλέπεται από την ως άνω σχετική διάταξη, δεν έχει ακόμη εκδοθεί.
Συνεπώς, καμιά δικαιολογία, κανένα νομικό έρεισμα δεν υφίσταται για τη μη μονιμοποίηση των εκπαιδευτικών που διορίσθηκαν στην Ειδική Αγωγή, πέραν της σκοπιμότητας να καλλιεργηθεί ένα κλίμα τρομοκρατίας και φόβου που προετοιμάζει το έδαφος για την αξιολόγηση.
Οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης που δεν το πράττουν (κάποιες έχουν ήδη προχωρήσει στη μονιμοποίηση) παρανομούν κανονικότατα, γιατί ως γνωστόν, δημόσια διοίκηση δεν ασκείται με προφορικές εντολές και εντολές κάτω απ’ το τραπέζι.
Προεκλογικές υποσχέσεις
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη βιάζεται να ξεθεμελιώσει τα πάντα -και αυτό αφορά και τα όσα έπραξε ή προγραμματίζει να νομοθετήσει στην Παιδεία-, αντιλαμβανόμενη ότι πνέει τα λοίσθια, όμως υπάρχει και η αγωνία των υπουργών να επανεκλεγούν και να μην μπουν στο χρονοντούλαπο της ιστορίας. Εξ ου και η Κεραμέως αρχίζει να τάζει «λαγούς με πετραχήλια», αν και η παράδοση θέλει τους υπουργούς που πέρασαν από την ηλεκτρική καρέκλα του υπουργείου Παιδείας να τους τρώει το μαύρο σκοτάδι. Πολύ δε περισσότερο, την Κεραμέως που είναι η πλέον μισητή μεταξύ των μαθητών και των εκπαιδευτικών, καθώς πολιτεύεται κυρίως με τον βούρδουλα και ξεπάτωσε τα πάντα (π.χ. Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, Τράπεζα Θεμάτων, μείωση αριθμού εισακτέων, ένταση ταξικών φραγών, αξιολόγηση, απανωτές αγωγές κατά των ΔΟΕ-ΟΛΜΕ, ώστε να κηρυχτεί παράνομη η απεργία-αποχή από αξιολόγηση, κολλέγια, πανεπιστήμια Α.Ε., κ.λπ.).
Προσπαθεί, λοιπόν, να μεταφορφωθεί σε θηλυκό Μαυρογιαλούρο, θεωρώντας τον κόσμο της εκπαίδευσης αμνήμονες, πλην, όμως, ατυχώς, κατά τη γνώμη μας, γιατί φέρει πολύ βεβαρυμένο παρελθόν.
Ετσι, έταξε και άλλους διορισμούς στην εκπαίδευση, αν ξανακυβερνήσει η ΝΔ, και αυξήσεις στους μισθούς των εκπαιδευτικών:
– «Προτεραιότητα της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη ήταν να επενδύσουμε σε ανθρώπινο δυναμικό. Για αυτό και τα τελευταία δύο χρόνια έχουμε διορίσει 25.000 εκπαιδευτικούς. Η πρόθεσή μας είναι, και εφόσον ο ελληνικός λαός τιμήσει εκ νέου την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη με την ψήφο του, αυτή η προσπάθεια να συνεχιστεί έτσι ώστε να πάμε σε έναν πλήρη εξορθολογισμό του ανθρώπινου δυναμικού» (στο Πρώτο Πρόγραμμα και τον Θ. Σιαφάκα).
– «Προτεραιότητα της κυβέρνησης για την επόμενη τετραετία είναι ο εξορθολογισμός των μισθών των δημοσίων υπαλλήλων, με έμφαση στο εκπαιδευτικό προσωπικό. Για πρώτη φορά στην Ιστορία της χώρας δόθηκε, οριζοντίως, επίδομα στους εκπαιδευτικούς για την αγορά τεχνολογικού εξοπλισμού. Είναι μια έμπρακτη στήριξη στο έργο του εκπαιδευτικού, ωστόσο, είναι σημαντικό να αυξηθούν οι απολαβές τους, γι’ αυτό και θα αποτελέσει προτεραιότητά μας την επόμενη τετραετία» (στο Newsbomb.gr και την Ολγα Τρέμη).
Από κοντά και ο υφυπουργός Συρίγος. Αυτός έπιασε τους πανεπιστημιακούς, μιας και η αρμοδιότητά του είναι στην τριτοβάθμια εκπαίδευση:
«Κατά τη συνάντηση αναγνωρίζοντας το γεγονός ότι τα μέλη ΔΕΠ έχουν υποστεί λόγω της οικονομικής κρίσης σημαντική μείωση των αποδοχών τους οι συμμετέχοντες εκ μέρους του Υπουργείου Παιδείας, ενημέρωσαν τα μέλη της εκτελεστικής γραμματείας ότι παρά τα συνεχιζόμενα προβλήματα του δημοσιονομικού χώρου ειδικά υπό τις παρούσες συνθήκες, έχουν συζητήσει με το Υπουργείο Οικονομικών τη δυνατότητα αύξησης των αποδοχών. Αναφορικά δε με την έκδοση της πρόσφατης απόφασης του ΣτΕ που αφορά στην καταβολή αναδρομικών αποδοχών των μελών ΔΕΠ έγινε γνωστό ότι εκκρεμεί ερώτημα στο Νομικό Συμβούλιο του κράτους και σχετικά με τον τρόπο υλοποίησης της απόφασης και το πεδίο εφαρμογής της» (Συρίγος στους συνδικαλιστές της ΠΟΣΔΕΠ).
Η δήλωση Συρίγου, εκτός της προεκλογικής σκοπιμότητάς της, περιέχει και την προσπάθεια προσεταιρισμού των πανεπιστημιακών, ώστε αυτοί να παραιτηθούν από την αντίθεση στον εκτρωματικό νόμο-πλαίσιο Μητσοτάκη-Κεραμέως.
Γιούλα Γκεσούλη