Αν οι μαθητές κατανοούσαν τι τους περιμένει μετά την ψήφιση του νόμου Κεραμέως και την καθιέρωση νέου τρόπου εισαγωγής στα Πανεπιστήμια, θα «έπαιρναν με τις πέτρες» την υπουργό Παιδείας και την κυβέρνηση Μητσοτάκη και θα πλημμύριζαν τους δρόμους. Πλην, όμως, «πίσω έχει η αχλάδα την ουρά»…
Ο νέος τρόπος εισαγωγής είναι κυριολεκτικά καρμανιόλα για τα παιδιά που ονειρεύονται και πασχίζουν ν’ ακολουθήσουν πανεπιστημιακές σπουδές. Μπορούμε να πούμε ότι είναι εφάμιλλος ή και χειρότερος σε σκληρότητα ακόμη και από τον νόμο Αρσένη, ο οποίος έγινε αφορμή να ξεσπάσει το μεγαλειώδες μαθητικό κίνημα του 1997-1998, που έστειλε τελικά το νόμο στα σκουπίδια.
Εξηγούμαστε:
Σύμφωνα με το νόμο Κεραμέως (νόμος 4777/17-2-2021, άρθρο 4Β), προϋπόθεση για να συμμετάσχει κάποιος υποψήφιος στη διαδικασία επιλογής για τις σχολές και τα τμήματα των πανεπιστημίων είναι η επίτευξη στις πανελλαδικές εξετάσεις βαθμολογικής επίδοσης ίσης ή μεγαλύτερης από την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (Ε.Β.Ε.) ανά σχολή ή τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση.
Δηλαδή για να έχει δικαίωμα ο υποψήφιος να συμπληρώσει ακόμη και το μηχανογραφικό δελτίο κατά την πρώτη φάση (φάση Α΄), θα πρέπει οπωσδήποτε να έχει σημειώσει βαθμολογική επίδοση στις πανελλαδικές εξετάσεις τουλάχιστον ίση με την Ε.Β.Ε. ανά σχολή ή τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση.
Κοντολογίς, ένας αριθμός υποψήφιων, ευθύς εξαρχής, θα εμποδίζεται ακόμη και να προσεγγίσει τις πόρτες των ΑΕΙ, κάτι που δεν ίσχυε μέχρι πριν την ψήφιση του νόμου, καθώς δικαίωμα συμπλήρωσης μηχανογραφικού είχαν όλοι οι απόφοιτοι της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και αυτό τους παρείχε την ευκαιρία να μπουν ίσως σε κάποιο τμήμα -ειδικά τμήμα ΤΕΙ-, που στο μέλλον μπορεί να τους έδινε κάποια δυνατότητα επαγγελματικής αποκατάστασης.
[Θυμίζουμε ότι η συμπλήρωση του μηχανογραφικού γίνεται σε δύο φάσεις: Στη φάση Α΄ δικαίωμα συμπλήρωσης μηχανογραφικού δελτίου έχουν όλοι οι υποψήφιοι που πληρούν την παραπάνω προϋπόθεση, της επίτευξης δηλαδή βαθμολογικής επίδοσης ίσης ή μεγαλύτερης της Ε.Β.Ε., όμως με περιορισμένο αριθμό επιλογών: έως 10% του συνόλου των τμημάτων κάθε επιστημονικού πεδίου για τους υποψήφιους από ΓΕΛ και έως 20% για τους υποψήφιους από ΕΠΑΛ (σε αντίθεση με τον απεριόριστο αριθμό που ισχύει σήμερα). Στη Β΄ φάση, συμμετέχουν οι μη εισαχθέντες της φάσης Α΄. Αυτοί μόνο θα συμπληρώνουν δεύτερο μηχανογραφικό και οι επιλογές τους θα περιλαμβάνουν αυστηρά όσα τμήματα εξακολουθούν να έχουν κενές θέσεις από την Α΄ φάση, χωρίς περιορισμό αριθμού επιλογών, εφόσον επιτυγχάνεται η καθορισμένη Ε.Β.Ε. κάθε τμήματος].
Ιδού το σχετικό άρθρο:
Αρθρο 4Β
Ελάχιστη βάση εισαγωγής
- Προϋπόθεση συμμετοχής των υποψηφίων των πανελλαδικών εξετάσεων στη διαδικασία επιλογής για εισαγωγή στα Α.Ε.Ι., στις Α.Ε.Α., στις Α.Σ.Τ.Ε. του Υπουργείου Τουρισμού, στις σχολές των Α.Σ.Ε.Ι. και Α.Σ.Σ.Υ., στη Σ.Σ.Α.Σ., στις σχολές της Αστυνομικής και Πυροσβεστικής Ακαδημίας, στις Α.Ε.Ν., καθώς και τις Σχολές Δοκίμων Σημαιοφόρων Λιμενικού Σώματος και Λιμενοφυλάκων, αποτελεί η επίτευξη στις πανελλαδικές εξετάσεις βαθμολογικής επίδοσης ίσης ή μεγαλύτερης της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής ανά σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση (Ε.Β.Ε. σχολής, τμήματος ή εισαγωγικής κατεύθυνσης). Η επίτευξη της Ε.Β.Ε. ανά σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση απαιτείται για τους υποψηφίους τωνπανελλαδικών εξετάσεων της γενικής κατηγορίας, καθώς και των, κατά περίπτωση, προβλεπόμενων ειδικών κατηγοριών, με εξαίρεση τους υποψηφίους που υπάγονται: α) στις υποπερ. i, ii, iii και vii της περ. α΄ της παρ. 4 του άρθρου 2 του ν. 2525/1997 (Α΄188), β) στην παρ. Α΄ του άρθρου 12 του ν. 2552/1997 (Α΄266), γ) στην περ. στ΄ της παρ. 1 του άρθρου 3 του π.δ. 44/2016 (Α΄ 68) και , δ) στο άρθρο 19 του ν. 4559/2018 (Α΄ 142). Για τη διαπίστωση της συνδρομής της προϋπόθεσης αυτής, συγκρίνεται η ανά σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση Ε.Β.Ε., όπως διαμορφώνεται σύμφωνα με το παρόν, με τον μέσο όρο που συγκέντρωσε ο υποψήφιος στα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη και κατά το στάδιο αυτό οι συντελεστές βαρύτητας των μαθημάτων.
Οπως θα δείξουμε αμέσως παρακάτω, ο αριθμός των απόφοιτων της δευτεροβάθμιας που θα αποκλειστεί ευθύς εξαρχής από οποιαδήποτε δυνατότητα επιλογής είναι πολύ μεγάλος.
Για τους υπολογισμούς μας χρησιμοποιήσαμε τα στατιστικά στοιχεία των πανελλαδικών εξετάσεων του σχολικού έτους 2019-2020, που δημοσίευσε το Υπουργείο Παιδείας. Με προσέγγιση 2 δεκαδικών ψηφίων καταρτίσαμε τον πίνακα 1:
Πίνακας 1
Η ελάχιστη βάση εισαγωγής (Ε.Β.Ε.) στα διάφορα επιστημονικά πεδία σύμφωνα με τα στοιχεία των πανελλαδικών εξετάσεων της περιόδου 2019-2020 | |||
Μέσος όρος επιδόσεων και στα 4 μαθήματα |
Η Ε.Β.Ε. με συντελεστή το 0,8 |
Η Ε.Β.Ε. με συντελεστή το 1,2 |
|
Ανθρωπιστικών, Νομικών και Κοινωνικών Σπουδών | 11,11 | 8,89 | 13,33 |
Θετικών και Τεχνολογικών Σπουδών | 11,39 | 9,11 | 13,67 |
Σπουδών Υγείας και Ζωής | 11,63 | 9,3 | 13,96 |
Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής | 9,82 | 7,86 | 11,78 |
Για να υπολογίσουμε, για παράδειγμα, το Μ.Ο. 11,39 των Θετικών Σπουδών, βρήκαμε τους μέσους όρους των βαθμών όλων των υποψήφιων σε κάθε μάθημα, όπως φαίνεται στον πίνακα 2. Την ίδια πρακτική ακολουθήσαμε και για να εξάγουμε τους μέσους όρους των βαθμών σε κάθε μάθημα όλων των υποψήφιων των υπόλοιπων επιστημονικών πεδίων:
Πίνακας 2
2ο Επιστημονικό Πεδίο: Θετικών και Τεχνολογικών Σπουδών | |
Μέσος όρος των βαθμών όλων των υποψήφιων του πεδίου |
|
Νεοελληνική γλώσσα και Λογοτεχνία | 12,13 |
Φυσική | 11,28 |
Χημεία | 10,11 |
Μαθηματικά | 12,04 |
Μέσος όρος των 4 μαθημάτων | 11,39 |
Στο σημείο αυτό θα κάνουμε ορισμένες παρατηρήσεις:
- Για τους μέσους όρους δεν χρησιμοποιούνται οι συντελεστές βαρύτητας κάθε μαθήματος, οι οποίοι επανήλθαν για τις εξετάσεις του 2021, αλλά θα χρησιμοποιηθούν μόνο για τον υπολογισμό των μορίων των υποψήφιων, αφού πρώτα αυτοί αποκτήσουν δικαίωμα να υποβάλουν μηχανογραφικό.
- Για να αποκτήσει ένας υποψήφιος δικαίωμα να υποβάλει μηχανογραφικό δελτίο πρέπει ο μέσος όρος της βαθμολογίας των 4 πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων να είναι ίσος ή να υπερβαίνει την ελάχιστη βάση εισαγωγής. Η Ε.Β.Ε. αποτελεί το γινόμενο του μέσου όρου των βαθμών όλων των υποψήφιων του επιστημονικού πεδίου με τον συντελεστή που θα καθορίσει κάθε σχολή ή τμήμα. Ο συντελεστής αυτός κυμαίνεται από 0,8 έως 1,2 σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε για φέτος το υπουργείο Παιδείας.
- Στον πίνακα 1 υπολογίσαμε την Ε.Β.Ε. με τον ελάχιστο συντελεστή 0,8 που είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα επιλέξουν ορισμένα όχι και τόσο δημοφιλή τμήματα, πρώην ΤΕΙ, που ανησυχούν ότι θα μείνουν χωρίς φοιτητές και θα κλείσουν, και με τον μέγιστο συντελεστή 1,2 την Ε.Β.Ε. που θα επιλέξουν κατά πάσα πιθανότητα τα κορυφαία πολυζήτητα τμήματα κάθε πεδίου, όπως Ιατρικές, Νομικές, Πολυτεχνικές Σχολές, ικανοποιώντας έτσι το χρόνιο αίτημα της πανεπιστημιακής ελίτ που ζητάει πλήρη αντιστοίχιση των αριθμού των αποφοίτων των σχολών με τις ανάγκες της καπιταλιστικής αγοράς (οι τεράστιες ανάγκες του ΕΣΥ σε ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, η αδήριτη ανάγκη για μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, ώστε να πάρει σάρκα και οστά το δίκαιο αίτημά τους για σπάσιμο των πολυπληθών τμημάτων των μαθητών, είναι δυο μόνο παραδείγματα, που έφερε στο προσκήνιο με ιδιαίτερα απαιτητικό τρόπο η πανδημία και τα οποία υπογραμμίζουν την αντιδραστικότητα του αντικοινωνικού και έξω από τα εργατικά συμφέροντα αιτήματος του πανεπιστημιακού κατεστημένου).
Ανατρέχοντας και πάλι στους πίνακες από τις περσινές πανελλαδικές εξετάσεις εύκολα βρίσκουμε πόσοι υποψήφιοι δεν θα είχαν δικαίωμα υποβολής μηχανογραφικού δελτίου (αν ο νόμος ίσχυε την περσινή χρονιά!).
Αριθμός υποψηφίων που μένουν εκτός διαδικασίας υποβολής μηχανογραφικού | Σύνολο υποψηφίων επιστημονικού πεδίου | Ποσοστό υποψηφίων που μένουν εκτός διαδικασίας υποβολής μηχανογραφικού | |
Ανθρωπιστικών, Νομικών και Κοινωνικών Σπουδών | 7.689 | 21.597 | 35,6% |
Θετικών και Τεχνολογικών Σπουδών | 4.637 | 15.187 | 30,5% |
Σπουδών Υγείας και Ζωής | 3.421 | 10.989 | 31,1% |
Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής | 8.744 | 23.386 | 37,4% |
Σύνολα | 24.491 | 71.159 | 34,4% |
Συμπεράσματα:
- 24.491 μαθητές (ένα ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό 34,4%) δεν μπορούν καν να θεωρηθούν υποψήφιοι επιλογής για τα ΑΕΙ. Δεν μπορούν δηλαδή να υποβάλουν κανένα μηχανογραφικό και μια κι έξω παίρνουν την άγουσα είτε για τα ΙΕΚ είτε για τις διετείς επαγγελματικές σχολές κατάρτισης είτε θα πυκνώσουν τη στρατιά των ανέργων, προσδοκώντας να ενταχθούν μετά χιλίων βασάνων στην αγορά εργασίας.
Βεβαίως, οι πιο εύποροι μπορούν να αγοράσουν «πτυχίο» από κάποιο κολλέγιο, καθώς για την εγγραφή σε αυτά τα μαγαζιά των εμπόρων της γνώσης, δεν απαιτούνται οι σκληρές διαδικασίες αξιολόγησης-εξετάσεων που εφαρμόζονται για την εισαγωγή στα δημόσια πανεπιστήμια. Αλλωστε, η Κεραμέως έχει φροντίσει να εξομοιώσει τα «πτυχία» τους με τα πτυχία των δημόσιων πανεπιστημίων, ξηλώνοντας βήμα-βήμα το άρθρο 16 του Συντάγματος.
- Στον αριθμό αυτών που έτσι κι αλλιώς αποκλείονται από κάθε διαδικασία επιλογής θα προστεθούν και οι υποψήφιοι που δεν θα πετύχουν την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ, επειδή η βαθμολογία τους μπορεί να είναι μεν ίση ή και μεγαλύτερη της Ε.Β.Ε, πλην, όμως δεν «χωρούν» στον συγκεκριμένο αριθμό εισακτέων που θα ανακοινωθεί από το υπουργείο Παιδείας σε συνεργασία με τα πανεπιστήμια. Σε αυτό θα παίξουν ρόλο ο αριθμός των υποψήφιων που θα επιλέξουν τις συγκεκριμένες σχολές-τμήματα, όπως επίσης και το γεγονός ότι ο αριθμός των επιλογών που συμπληρώνει κάθε υποψήφιος με το μηχανογραφικό της Α΄φάσης είναι περιορισμένος (10% του συνόλου των τμημάτων κάθε επιστημονικού πεδίου για τους υποψήφιους από ΓΕΛ και έως 20% για τους υποψήφιους από ΕΠΑΛ).
Οι μη τυχεροί μπορούν να συμπληρώσουν δεύτερο μηχανογραφικό (Β΄φάση) χωρίς περιορισμούς στον αριθμό των επιλογών, όμως, οι επιλογές τους θα περιλαμβάνουν αυστηρά όσα τμήματα εξακολουθούν να έχουν κενές θέσεις από την Α΄φάση, εφόσον επιτυγχάνεται η καθορισμένη Ε.Β.Ε. κάθε τμήματος. Ετσι κάποιοι θα επιλέξουν να εισαχθούν σε ένα τμήμα, έστω και από τα «αζήτητα», αντί της πλήρους αποτυχίας τους. Θα έχουμε δηλαδή μια άλλη βερσιόν του φαινομένου να επιλέγουν οι υποψήφιοι σχολές και τμήματα που δεν ανήκουν στην πρώτη προτίμησή τους, κάτι που το υπουργείο Παιδείας, αναλογιζόμενο -υποτίθεται- το καλό των παιδιών, ήθελε να αποκλείσει με το σύστημα-καρμανιόλα που ψήφισε.
Με την πανδημία να καλπάζει δημιουργώντας άπειρα προβλήματα (υγείας, οικονομικά, κ.λπ.) στα νοικοκυριά της εργαζόμενης κοινωνίας και την εκπαίδευση να καρκινοβατεί με την τηλεκπαίδευση, δημιουργώντας τεράστια προβλήματα στους μαθητές, μεγεθύνοντας το καθεστώς των διακρίσεων και ανεβάζοντας στα ύψη το άγχος ιδιαίτερα αυτών που προετοιμάζονται για τις πανελλαδικές, η Κεραμέως επιμένει ακόμη και τώρα ότι η Ε.Β.Ε. θα εφαρμοστεί ήδη από τις φετινές πανελλαδικές. Αποκλειστικά δε, για φέτος, οι υποψήφιοι θα συμπληρώσουν μόνο ένα μηχανογραφικό δελτίο. Ενώ παράλληλα, καθιερώνεται και ένα μηχανογραφικό για εγγραφή σε Δημόσιο ΙΕΚ.
Από την επόμενη χρονιά (καλοκαίρι 2022) θα εφαρμοστούν:
- Συγκεκριμένος αριθμός επιλογών μηχανογραφικού.
- Υποβολή μηχανογραφικού σε δύο φάσεις.
- Ορισμός συντελεστών βαρύτητας πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων από τα ΑΕΙ.
Γιούλα Γκεσούλη