Ως άτακτη υποχώρηση της κυβέρνησης από τα αρχικώς σχεδιασθέντα εκλαμβάνουμε την ΚΥΑ για τα ιδιωτικά σχολεία και τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς, που δημοσιεύτηκε τελικά στο ΦΕΚ 1217 Τεύχος Β’ 8/4/2020, που δημοσιοποιήθηκε στις 9/4.
Η ΚΥΑ υπογράφεται μόνο από τους Σταϊκούρα (υπουργός Οικονομικών), Βεσυρόπουλο (υφυπουργός Οικονομικών) και Βρούτση (υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων), ενώ , όπως και οποιουδήποτε υφυπουργού του υπουργείου Παιδείας, παρόλο που η ΚΥΑ αφορά και τα ιδιωτικά σχολεία και τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς!
Η σημειολογία αυτής της απουσίας, όπως και το γεγονός ότι η ΚΥΑ έχει ημερομηνία 5/4/2020 (δηλαδή ήταν έτοιμο το ΦΕΚ από την προηγούμενη Κυριακή και δεν δινόταν στη δημοσιότητα), προφανώς και δεν είναι τυχαία. Υποδηλώνει ότι υπάρχουν ισχυρές αντιθέσεις, οι οποίες, βεβαίως δεν έχουν αντικείμενο τη στήριξη των ιδιωτικών εκπαιδευτικών, όπως διαφαίνεται και από το άρθρο 1 της ΚΥΑ (ο πίνακας με τους ΚΑΔ που αναφέρουμε στη συνέχεια), παρόλο που τελικά η κυβέρνηση έκανε πίσω με τις ρυθμίσεις που προβλέπονται στα υπόλοιπα άρθρα (άρθρα 2 και 4).
Σε αυτό συνέβαλαν ασφαλώς και οι απεργίες των εκπαιδευτικών με αποχή από την τηλεδιδασκαλία, σε πολύ δύσκολες συνθήκες (γνωστό το κλίμα τρομοκρατίας από τους σχολάρχες), που διοργανώθηκαν σε μεγάλα ιδιωτικά σχολεία (Ιόνιος Σχολή, εκπαιδευτήρια νέα γενιά Ζηρίδη) και η στήριξη που παρείχαν σε αυτούς οι συνάδελφοί τους ( Σύλλογος Διδασκόντων της Γερμανικής Σχολής Αθηνών, Σύλλογοι εκπαιδευτικών πολλών δημόσιων σχολείων), όπως και η συνεχής ανάδειξη του θέματος με ερωτήσεις και επίκαιρες ερωτήσεις στη Βουλή από τα κόμματα της αντιπολίτευσης (ΣΥΡΙΖΑ και ΚΚΕ).
Το ότι πρώτιστο μέλημα της κυβέρνησης και του υπουργείου Παιδείας ήταν και είναι η στήριξη των καπιταλιστών σχολαρχών φαίνεται και από την απάντηση που έδωσε στις 8/4 στη Βουλή η Κεραμέως, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του Φίλη:
Ο αρχικός σχεδιασμός της κυβέρνησης αποκαλύπτεται καθαρά με το άρθρο 1 της ΚΥΑ. Προβλέπεται η στα «μέτρα στήριξης εργαζομένων και επιχειρήσεων-εργοδοτών πάσης φύσεως εκπαιδευτικών δομών του ιδιωτικού τομέα, στους οποίους έχει επιβληθεί το μέτρο της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας με εντολή δημόσιας αρχής για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού COVID-19». Ο σχεδιασμός αυτός θα είχε ως αποτέλεσμα όλοι οι σχολάρχες να μπορούν να αναστέλλουν τις συμβάσεις των ιδιωτικών εκπαιδευτικών, , και επομένως αυτοί να αρκούνται στο εξευτελιστικό προνοιακό βοήθημα των 800 ευρώ, συν τις απώλειες στα ασφαλιστικά τους δικαιώματα.
Και ενώ υπάρχει αυτή η αναφορά στο άρθρο 1, στη συνέχεια υπάρχει το άρθρο 2, με το οποίο ανατρέπεται ο αρχικός σχεδιασμός.
Δηλαδή, οι σχολάρχες με διοριστήριο και έχουν την υποχρέωση να τους καταβάλλουν τους πλήρεις μισθούς τους, συν τις ασφαλιστικές εισφορές.
Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί με διοριστήριο, ως προς την υπηρεσιακή τους κατάσταση ακολουθούν αυτήν των δημόσιων εκπαιδευτικών και δεν μπορεί να επιτραπεί αναστολή των συμβάσεών τους χωρίς προηγούμενη Πράξη του υπουργείου Παιδείας. Αυτό ήταν και το ανυπέρβλητο εμπόδιο (συν το ότι υπήρξαν ισχυρές αντιδράσεις), που υποχρέωσε τον Μητσοτάκη να κάνει πίσω.
Το άρθρο 1, σε συνδυασμό με το άρθρο 4 εξειδικεύει ποιοι έχουν το δικαίωμα να λάβουν την αποζημίωση ειδικού σκοπού των 800 ευρώ: μόνο εργαζόμενοι με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας σε επιχειρήσεις-εργοδότες που με διοριστήριο ή εκπαιδευτικοί χωρίς διοριστήριο. Οι εργαζόμενοι αυτοί υποχρεούνται να υποβάλουν εκ νέου υπεύθυνη δήλωση στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ, στην περίπτωση που ανήκουν σε ιδιωτικά σχολεία ή ιδιωτικές δομές εκπαίδευσης, των οποίων οι εργοδότες παράνομα είχαν υποβάλει υπεύθυνες δηλώσεις από 1/4/2020 στο ΕΡΓΑΝΗ, δηλώσεις που «λογίζονται ως μη γενόμενες». Αυτό έρχεται να αποδείξει την εκτίμησή μας.
Το άρθρο 2 αναφέρει επίσης τα εξής: Δηλαδή, η εξ αποστάσεως εργασία για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς είναι υποχρεωτική.
Υπάρχει, βεβαίως, και η παράγραφος 5 του άρθρου 2, που αναφέρει τα εξής:
Την αναφορά αυτή μόνο ως «σάλτσα» μπορούμε να τη χαρακτηρίσουμε, λαμβάνοντας υπόψη τα όσα γράψαμε παραπάνω σχετικά με τα οριζόμενα στο άρθρο 2 – παράγραφος 1 και στο άρθρο 4 για τους εκπαιδευτικούς με διοριστήριο. Λέει εν ολίγοις στους σχολάρχες ότι είναι υποχρεωμένοι να κάνουν τηλεκπαίδευση. Μόνο έτσι θα δικαιολογήσουν τα δίδακτρα που επιβάλλουν στους γονείς.
Βέβαια, ελλοχεύει ο κίνδυνος να υπάρξουν και «πονηροί» σχολάρχες που θα δηλώνουν ότι στο σχολείο τους δε γίνεται τηλεκπαίδευση, ώστε να απαλλάσσονται από τους μισθούς των εκπαιδευτικών τους και αυτούς να τους εκβιάζουν, με κρυφές παρεμβάσεις, με το φόβο της απόλυσης, να πραγματοποιούν την εξ αποστάσεως διδασκαλία.
Σημειώνουμε ότι στο Δημόσιο οι εκπαιδευτικοί πληρώνονται κανονικά και δεν είναι προϋπόθεση γι’ αυτούς η προσφορά τηλεκπαίδευσης, προκειμένου να τους καταβάλλεται ο μισθός τους (άσχετα αν εκβιάζονται και τους ασκούνται πιέσεις να συμμετέχουν στο εγχείρημα). Εφόσον η υπηρεσιακή κατάσταση των ιδιωτικών εκπαιδευτικών, με διοριστήριο από το υπουργείο Παιδείας, ακολουθεί αυτήν των δημόσιων εκπαιδευτικών, πρέπει και αυτοί να αμειφθούν κανονικά από τους σχολάρχες με το σύνολο των αποδοχών τους, ανεξαρτήτως της προσφοράς εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
Πρόκειται για «τρικυμία εν κρανίω» αυτών που υπογράφουν την ΚΥΑ ή οι αντικρουόμενες διατάξεις κρύβουν «παράθυρα» για τους σχολάρχες;
Η παράγραφος 2 του άρθρου 2 της ΚΥΑ αναφέρεται στους εκπαιδευτικούς που δεν έχουν λάβει διοριστήριο καθώς και στο πάσης φύσεως εκπαιδευτικό προσωπικό σε κάθε άλλη περίπτωση εκπαιδευτικών δομών. Η παράγραφος αυτή αφορά τους εκπαιδευτικούς που εργάζονται σε φροντιστήρια, κέντρα ξένων γλωσσών, κ.λπ.
Για τους ανθρώπους αυτούς η παροχή εξ αποστάσεως εργασία γίνεται δυνητική: , προφανώς αναλόγως των διαθέσεων του εργοδότη. , λοιπόν, και επομένως δεν είναι δικαιούχοι της αποζημίωσης ειδικού σκοπού.
Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν, το είδος των «συνεννοήσεων» των εργαζόμενων με τους εργοδότες. Το μπαράζ πιέσεων θα απογειωθεί, ειδικά στις μικρές επιχειρήσεις, που ακόμη και στους «καλούς καιρούς» πλήρωναν με εξοντωτικά χαμηλά ποσά -και όχι πάντα στην ώρα τους- τους εργαζόμενους.
Για τους εργαζόμενους στα φροντιστήρια, κέντρα ξένων γλωσσών κ.λπ. υπάρχει επιπλέον μια κατάφωρη αδικία, που δεν υπάρχει καμιά πρόβλεψη στην ΚΥΑ ώστε να αρθεί. Οι εργαζόμενοι αυτοί, κατά κανόνα, εργάζονται σε πολλές εκπαιδευτικές δομές, με λίγες ώρες στην κάθε μια, και θα μείνουν κυριολεκτικά στον αέρα, θα πεταχτούν έξω και από αυτό το άθλιο επίδομα των 800 ευρώ, εφόσον μία από τις επιχειρήσεις αυτές φαίνεται ότι είναι σε λειτουργία.
To άρθρο 3 της ΚΥΑ των Σταϊκούρα, Σκυλακάκη, Βρούτση της 23 Μάρτη του 2010 (ΦΕΚ 1078 Β’) αναφέρει:
Η παράγραφος 3 του άρθρου 2 αναφέρεται σε εργαζόμενους στις ιδιωτικές δομές εκπαίδευσης με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας που δεν εμπίπτουν στις ανωτέρω δύο κατηγορίες (εκπαιδευτικοί με διοριστήριο και εκπαιδευτικοί χωρίς διοριστήριο). Οι συμβάσεις αυτών αναστέλλονται για το χρονικό διάστημα από 15/3/2020 έως και 30/4/2020 και οι εργαζόμενοι αυτοί είναι δικαιούχοι της αποζημίωσης ειδικού σκοπού.
Ομως, ακόμη και αν κάποιοι από αυτούς παρέχουν διοικητικές υπηρεσίες ή εξ αποστάσεως εργασία με σκοπό την υποστήριξη της τηλεκπαίδευσης ή και άλλων λειτουργικών αναγκών της εκπαιδευτικής δομής, αν θα αναστείλει τις συμβάσεις εργασίας τους:
Η παράγραφος 4 του άρθρου 2 αναφέρει τα εξής:
Κοντολογίς, στις ιδιωτικές εκπαιδευτικές επιχειρήσεις παρέχονται όλα τα μέτρα στήριξης, που πήρε η κυβέρνηση Μητσοτάκη για να στηρίξει το κεφάλαιο (φορολογικά, ασφαλιστικά, μείωση μισθώματος επαγγελματικής μίσθωσης). Δηλαδή, οι έμποροι της γνώσης και δίδακτρα θα εισπράττουν και «μέτρα στήριξης» θα απολαμβάνουν!
Με το άρθρο 3 της ΚΥΑ απαγορεύονται οι απολύσεις προσωπικού και σε περίπτωση πραγματοποίησής τους, οι καταγγελίες αυτές είναι άκυρες από 18.3.2020, ημερομηνία δημοσιοποίησης του μέτρου.
Με το άρθρο 5 γίνονται ρυθμίσεις και για τα δίδακτρα. Δεν υπάρχει υποχρέωση καταβολής από τους γονείς του ποσού των διδάκτρων που αφορά υπηρεσίες όπως μεταφορά, σίτιση, απογευματινές δραστηριότητες κ.ά., που δεν παρέχονται αυτήν την περίοδο με φυσική παρουσία και για όσο διάστημα διαρκεί η απαγόρευση της εκπαιδευτικής λειτουργίας. Η αναπροσαρμογή των διδάκτρων θα γίνεται με συμφωνίες ανάμεσα στους σχολάρχες και τους γονείς και αφορά και το μέρος που αναφέρεται στην τηλεργασία/τηλεκατάρτιση (ανάλογα δηλαδή με τις ώρες της τηλεργασίας): .
Εφόσον δεν πραγματοποιείται ούτε η εξ αποστάσεως διδασκαλία/κατάρτιση δεν υπάρχει καμιά υποχρέωση καταβολής διδάκτρων για το διάστημα αυτό.
Καραμπινάτη παραβίαση του άρθρου 16 του Συντάγματος, με το οποίο απαγορεύεται η ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα, αποτελεί η συμπερίληψη στους ΚΑΔ των πάσης φύσεως εκπαιδευτικών δομών του ιδιωτικού τομέα, στους οποίους έχει επιβληθεί το μέτρο της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας με εντολή δημόσιας αρχής (αναγράφονται στην αρχή του άρθρου άρθρου 1 των επιχειρήσεων-εργοδοτών) και του Εδώ φωτογραφίζονται καθαρά τα κολλέγια, τα οποία δεν ανήκουν ούτε καν στην τυπική εκπαίδευση, πόσω μάλλον στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (πανεπιστήμια)!
Η αναφορά αυτή δεν έγινε τυχαία. Σταθερή επιδίωξη του νεοφιλελεύθερου Μητσοτάκη και της ΝΔ είναι να εφευρίσκουν τρόπους να ανωτατοποιούν τα κολλέγια και να τα ενισχύουν με κάθε τρόπο οικονομικά.
Με το ακροτελεύτιο άρθρο της ΚΥΑ (άρθρο 6 Λοιπές διατάξεις), η κυβέρνηση κάνει ένα ακόμη μεγάλο δώρο στο ιερατείο της ορθόδοξης εκκλησίας και των συναγωγών της ισραηλιτικής κοινότητας.
Τους δίνει το δικαίωμα να εντάξουν τους εργαζομένους τους «στα μέτρα στήριξης» (800 ευρώ), απαλλάσσοντας την εκκλησία (ορθόδοξη και συναγωγές) από την καταβολή των μισθών τους. Επίσης, η ΚΥΑ χρησιμοποιεί ψεύδη προκειμένου να κάνει αυτήν τη ρύθμιση, αναφέροντας ότι «τα νομικά πρόσωπα της υποπαρ. 3 της παρ. 1 του άρθρου 68 του ν. 4235/2014 (Α’ 32)» «».
Η υποπαρ. 3 της παρ. 1 του άρθρου 68 του ν. 4235/2014 (Α’ 32), όμως, αναφέρει τα εξής:
.