Η ΣΤΡΑΤΕΥΜΕΝΗ ΠΕΡΙΠΛΑΝΗΣΗ
ΤΗΣ «ΟΜΑΔΑΣ ΤΖΙΓΚΑ ΒΕΡΤΟΦ»
~ Παρασκευή 03/04/2015 ~
ΕΔΩ ΚΙ ΑΛΛΟΥ
(Ici et ailleurs, Γαλλία, 1974, 53’)
Σενάριο, Σκηνοθεσία: Ζαν-Λικ Γκοντάρ, Ζαν-Πιέρ Γκορέν, Αν-Μαρί Μιεβίλ
Φωτογραφία: Ουιλιάμ Λουμπτσαντσκί
Μοντάζ: Αν-Μαρί Μιεβίλ
Μουσική: Ζαν Σβαρτς
Αφηγητής: Ζαν-Λικ Γκοντάρ
Παραγωγή: Sonimage / Gaumont
«Το να έρθουμε να γυρίσουμε μια ταινία εδώ, δεν είναι για να δώσουμε μαθήματα, αλλά για να πάρουμε μαθήματα από ανθρώπους που είναι πιο προχωρημένοι από εμάς. Προσπαθώ να χρησιμοποιήσω τις τεχνικές γνώσεις μου για να εκφράσω τις ιδέες της παλαιστινιακής επανάστασης (…) Δεν αναζητούμε εικόνες που να προκαλούν αίσθηση. Ολες αυτές οι εικόνες έχουν ήδη γυριστεί από την αμερικανική τηλεόραση CBS και την ORTF. Προσπαθούμε να κάνουμε μια πολιτική ανάλυση της παλαιστινιακής επανάστασης. Δεν εκπαιδευτήκαμε ποτέ να παρουσιάζουμε πολιτικές εικόνες. Είμαστε ακόμα στην αρχή. Αυτή η ταινία θέτει έναν διπλό στόχο: 1. Να βοηθήσει τους ανθρώπους που παλεύουν με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο στη χώρα τους, ενάντια στον ιμπεριαλισμό. 2. Να παρουσιάσει ένα νέο κινηματογραφικό είδος. Ενα είδος πολιτικής μπροσούρας». (Συνέντευξη του Ζαν-Λικ Γκοντάρ στον Μισέλ Γκαρέν, L’Express, 27 Ιούλη 1970).
Με ανάθεση από την Κεντρική Επιτροπή της Οργάνωσης για την Απελευθέρωση της Παλαιστίνης και με αυτές τις προθέσεις ξεκίνησε μια ταινία, της οποίας ο τίτλος επρόκειτο να ήταν: «Μέχρι τη νίκη» – το πλέον φιλόδοξο εγχείρημα της Ομάδας Τζίγκα Βερτόφ. Μετά από τα πρώτα γυρίσματα στο παλαιστινιακό στρατόπεδο στο Αμμάν της Ιορδανίας το 1970, η ομάδα επιστρέφει στη Γαλλία. Ομως τότε ξεκινά ο Μαύρος Σεπτέμβρης. Ολοι οι Παλαιστίνιοι που είχαν συμμετάσχει στα γυρίσματα της ταινίας, σφαγιάζονται. Το εγχείρημα παγώνει, ενώ δύο χρόνια μετά η ομάδα Τζίγκα Βερτόφ διαλύεται. Το 1974, ο Γκοντάρ επιστρέφει μαζί με την Αν-Μαρί Μιεβίλ στις εικόνες εκείνης της ταινίας που δεν μπόρεσε να ολοκληρωθεί. Το εγχείρημα μεταμορφώνεται σε ένα στοχασμό πάνω στο πώς ο κινηματογράφος καταγράφει την ιστορία, πώς η πολιτική σκέψη συνδέεται με τις δομές της μυθοπλασίας, μέσα από δύο αντιτιθέμενες πραγματικότητες. Εδώ: η ασφαλής και εφησυχασμένη ζωή μιας μεσοαστικής οικογένειας Γάλλων. Εκεί: η Παλαιστινιακή Αντίσταση.









