Για να ελέγχει και διασφαλίζει τη διαδικασία αξιολόγησης του εκπαιδευτικού, αλλά και για να την συμπληρώσει με την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου που παράγεται στις σχολικές μονάδες, η οποία με μαθηματικό τρόπο θα οδηγήσει στην κατηγοριοποίηση των σχολείων, το υπουργείο Παιδείας συγκροτεί την Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ), με τροπολογία που κατέθεσε σε άσχετο νομοσχέδιο (του υπουργείου Περιβάλλοντος).
Σύμφωνα με την τροπολογία, η ΑΔΙΠΠΔΕ θα «παρακολουθεί, μελετά και αξιολογεί την εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση» και θα «αξιολογεί την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου των σχολικών μονάδων» («ως εκπαιδευτικό έργο νοείται και το έργο επιστημονικής και παιδαγωγικής καθοδήγησης καθώς και της εν γένει οργάνωσης και κάθε είδους στήριξης του έργου των σχολικών μονάδων»).
Κοντολογίς, η Αρχή θα διασφαλίζει την πιστή εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής και θα αξιολογεί το εκπαιδευτικό έργο των σχολικών μονάδων, ψυχή του οποίου είναι ο εκπαιδευτικός της τάξης (κατά συνέπεια και αυτόν), αλλά και τους μετέχοντες στην αξιολογική πυραμίδα, με βάση το βαθμό υποταγής και συμμόρφωσης στους σχεδιασμούς του υπουργείου Παιδείας. Στόχος να μη παρεκκλίνει κανείς και να εξασφαλίζεται ο μέγιστος βαθμός χειραγώγησης.
Για την επίτευξη της αποστολής της, η Αρχή θα αντλεί «τεχνογνωσία» από «διεθνή πρότυπα» (π.χ. τις εκθέσεις του ΟΟΣΑ και της ΕΕ με τα «μετρήσιμα κριτήρια» για την εκπαίδευση και κατάρτιση), ώστε τα κριτήρια και οι δείκτες που θα ορι- στούν να οδηγούν στην επίτευξη της «α-νταγωνιστικότητας» του εκπαιδευτικού συστήματος, που συνεπάγεται τον προσανατολισμό του σχολείου αυστηρά στην «βελτίωση των ικανοτήτων για τον 21ο αιώνα», στην ιδιωτικοποίηση πλευρών της λειτουργίας του με παράλληλη μείωση των κρατικών δαπανών, στην πλήρη υποταγή του στους νόμους και τις ανάγκες της αγοράς (η Αρχή «διαμορφώνει, οργανώνει, εξειδικεύει, τυποποιεί και δημοσιοποιεί εκ των προτέρων τις διαδικασίες αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και τα σχετικά κριτήρια και δείκτες, στο πλαίσιο, ιδίως, αντίστοιχων διεθνών προτύπων»).
Ως γενικά κριτήρια αξιολόγησης περιλαμβάνονται ιδίως τα εξής:
– «Προκειμένου για τις σχολικές μονάδες και τις διευθύνσεις εκπαίδευσης, ο βαθμός ανταπόκρισης στα προγράμματα δράσης».
– «Τα μαθησιακά αποτελέσματα».
– «Η ποιότητα και αποτελεσματικότητα του διδακτικού και γενικότερα του εκπαιδευτικού έργου, όπως τεκμηριώνεται ιδίως από την αξιολόγηση από τους μαθητές και τα πρόσωπα που ασκούν τη γονική τους μέριμνα».
– «Η καταλληλότητα των προσόντων του διδακτικού προσωπικού» κ.λπ.
Το υπουργείο Παιδείας θέλει να δέσει χειροπόδαρα τους εκπαιδευτικούς, αλλά και τους μαθητές. Αξιολογεί το βαθμό οσφυοκαμψίας και προσαρμοστικότητας των εκπαιδευτικών στα «καινοτόμα» προγράμματα δράσης που υποδεικνύονται από το υπουργείο και τα οποία υλοποιού-νται σε μεγάλο βαθμό με την ευγενική «χορηγία» ιδιωτών και επιχειρήσεων, αξιολογεί την «καταλληλότητα των προσόντων» τους, αμφισβητώντας ευθέως το πτυχίο ως μοναδικό προσόν διορισμού, και εισάγει και την αξιολόγησή τους από μαθητές και γονείς. Αντιλαμβάνεστε τι σχέσεις υποκρισίας πρόκειται να θρέψει τούτη η ρύθμιση, που θα αντικαθιστούν την έντιμη παιδαγωγική σχέση μαθητή και δάσκαλου. Αντιλαμβάνεστε τις συνέπειες, τη στιγμή που έχει αποθρασυνθεί το ναζιστικό μόρφωμα και παρεμβαίνει συχνά στα σχολεία εκφοβίζοντας τους προοδευτικούς εκπαιδευτικούς. Τιμωρεί, όμως, και τους μαθητές, ορίζοντας ως κριτήριο «τα μαθησιακά αποτελέσματα». Το γεγονός αυτό θα οδηγήσει στην «αναγκαιότητα» της «αντικειμενικής μέτρησης», που με τη σειρά της θα οδηγήσει σε νέα ένταση των ταξικών φραγμών, με την καθιέρωση πανελλαδικών τεστ, εξετάσεων, κ.λπ.
Η Αρχή διοικείται από Συμβούλιο, τα μέλη του οποίου πρέπει να έχουν εξειδίκευση στην αξιολόγηση. Για να διασφαλίζεται η αποτελεσματικότητα του έργου της Αρχής, αυτή συγκροτεί πενταμελείς Επιτροπές Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Εργου (ΕΑΕΕ) ανά διεύθυνση εκπαίδευσης. Οι επιτροπές συγκροτούνται από «εμπειρογνώμονες», που είναι εγγεγραμμένοι σε ειδικό μητρώο. Στο μητρώο «υποχρεωτικά περιλαμβάνονται και Ελληνες ή αλλοδαποί αναγνωρισμένου κύρους εμπειρογνώμονες».
Τα «φυτευτά», λοιπόν, εξωτερικά μέλη, κατά το πρότυπο των κακόφημων Συμβουλίων διοίκησης των Πανεπιστημίων εμφανίζονται και εδώ ως εγγύηση τάχαμου «αντικειμενικότητας» και «αναβάθμισης» του συστήματος αξιολόγησης, που στόχο έχει την υποταγή και τις απολύσεις των εκπαιδευτικών και την κατάταξη-κατηγοριοποίηση των σχολείων.
Γιούλα Γκεσούλη