Με άγριες διαθέσεις μπήκε το 2012 για τους εκπαιδευτικούς. Σε συνάντηση που είχε με την ΟΛΜΕ, η Διαμαντοπούλου ανακοίνωσε ότι δεν πρόκειται να πραγματοποιηθεί ακόμη κι αυτός ο διαγωνισμός της ντροπής, ο διαγωνισμός του ΑΣΕΠ, για την πρόσληψη των εκπαιδευτικών και οι διορισμοί για το 2012 θα κινηθούν σε μηδενικά επίπεδα. Ετσι, μετά τον μποναμά του νέου μισθολόγιου, που προβλέπει μισθούς άγριας πείνας των 660 ευρώ για τους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς ήρθε τώρα και η χαριστική βολή.
Η μέγκενη του Μνημόνιου σφίγγει απειλητικά την εκπαίδευση. Από τις 546 όλες κι όλες προσλήψεις που έγιναν πέρυσι (133 στην πρωτοβάθμια και 413 στη δευτεροβάθμια) θα αγγίξουμε το 2012 το μηδέν. Η φθίνουσα πορεία στους διορι- σμούς την τελευταία τετραετία είναι χαρακτηριστική. Το υπουργείο Παιδείας προετοίμαζε το έδαφος για τη σημερινή απελπιστική κατάσταση. Από τις 7.836 προσλήψεις το 2008 οδηγηθήκαμε στις 5.556 το 2009 και πέσαμε στις 2.825 το 2010, προσλήψεις που και πάλι ήταν ψίχουλα μπροστά στις πραγματικές ανάγκες της εκπαίδευσης.
Με πολυπληθή τμήματα, με μπαράζ συγχωνεύσεων-καταργήσεων σχολείων, με την εξαφάνιση των τμημάτων ένταξης, ενισχυτικής διδασκαλίας, με εκπαιδευτικούς-μπαλαντέρ ανάμεσα σε δευτεροβάθμια και πρωτοβάθμια, με χρηματοδοτήσεις-ψίχουλα στις σχολικές επιτροπές, κ.λπ., το υπουργείο Παιδείας συναγωνίζεται τις άλλες δομές του κρατικού μηχανισμού στην επίδειξη υποτέλειας στις απαιτήσεις των τροϊκανών και του κεφαλαίου.
Κι ενώ έχουν έρθει τα πάνω-κάτω στην εκπαίδευση, όπως άλλωστε και σ’ όλη την εργαζόμενη κοινωνία, η επαίσχυντη συνδικαλιστική γραφειοκρατία των εκπαιδευτικών, που πούλησε ως τώρα όλους τους μεγάλους αγώνες τους, συνεισφέροντας τα μέγιστα στην εμπέδωση της αναποτελεσματικότητάς τους (πρόσφατη είναι η εμπειρία από τη μεγάλη απεργία των δασκάλων το 2006) και «ξόδεψε» την τελευταία διετία στις σκόρπιες ντουφεκιές των κεφαλών του αστικού γραφειοκρατικού συνδικαλισμού (ΓΣΕΕ-ΑΔΕΔΥ), συναντάται με την υπουργό Παιδείας, για να της κουνήσει τάχα το δάκτυλο ότι η εφαρμογή της εργασιακής εφεδρείας στους εκπαιδευτικούς αποτελεί αιτία πολέμου. Και η καλή Διαμαντοπούλου διαβεβαιώνει πως η εφεδρεία δεν έχει εφαρμογή στην εκπαίδευση, μετά τα στοιχεία που η ίδια κατέθεσε, πως είχε απλά «συμβολικό χαρακτήρα», γιατί πράγματι το στοίχημα ήταν να αρχίσει να ξηλώνεται το πουλόβερ και να καμφθεί η συνταγματική επιταγή για την απαγόρευση απολύσεων στο δημόσιο.
Και μετά από αυτές τις διαβεβαιώσεις, ΟΛΜΕ και ΔΟΕ σιωπούν και κάνουν πως δεν άκουσαν το δεύτερο απειλητικό καμπανάκι που χτύπησε η Διαμαντοπούλου, όταν μίλησε για την «ορθολογική διαχείριση του προσωπικού στο χώρο της εκπαίδευσης», η οποία «πρέπει να γίνεται βάσει θεσμών που εξασφαλίζουν αξιοκρατία και διαφάνεια». Η υπουργός Παιδείας έθεσε ευθέως το θέμα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου, την επιστροφή δηλαδή του επιθεωρητισμού, που θα αποτελέσει το μοχλό, σε συνδυασμό με την κατάργηση σχολικών μονάδων και οργανικών θέσεων, για τις απολύσεις στην εκπαίδευση.
Εν τω μεταξύ, υπουργείο Παιδείας, διευθυντές εκπαίδευσης και περιφερειακοί διευθυντές συνεχίζουν αταλάντευτα το έργο της καταστρατήγησης των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών. Οπως καταγγέλλει η ΟΛΜΕ, ο περιφερειακός διευθυντής εκπαίδευσης Αττικής Κουμέντος, προφανώς με τις πλάτες της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου, υποχρεώνει τους εκπαιδευτικούς να εργαστούν υπερωρίες, Σάββατα και αργίες, χωρίς μάλιστα να έχουν εξασφαλιστεί οι αναγκαίες πιστώσεις, με το άλλοθι της αναπλήρωσης των «χαμένων ωρών» από τις μαθητικές καταλήψεις. Ολη η διοικητική ιεραρχία του υπουργείου θέλει να τιμωρήσει μαθητές και καθηγητές, τους πρώτους γιατί αγωνίστηκαν και τους δεύτερους γιατί δε μπήκαν με τραμπούκικο τρόπο εμπόδιο στον αγώνα τους.
Εκτός, όμως, από την επίθεση στους μισθούς και τις εργασιακές σχέσεις, οι εκπαιδευτικοί θα δουν να κατακρεουργείται ακόμη κι αυτό το αίτημα της επιμόρφωσής τους. Οχι πανεπιστημιακού τύπου επιμόρφωση δε θα δουν, αλλά θα χάσουν κι αυτή που είχαν μέχρι πέρυσι, μετά την ουσιαστική κατάργηση των Διδασκαλείων (διετούς διάρκειας), με το υποκριτικό επιχείρημα της αναμόρφωσής τους. Το φθηνό, ευέλικτο σχολείο, της απόκτησης απλά «των δεξιοτήτων για τον 21ο αιώνα» απαιτεί και το ανάλογο εκπαιδευτικό προσωπικό. Γι’ αυτό η επιμόρφωση θα είναι της πλάκας, ταχύρρυθμη (τρίμηνη, εξαμηνιαία, ετήσια, όπως δήλωσε η Διαμαντοπούλου).
Στη συνάντηση με την υπουργό Παιδείας, η ΟΛΜΕ ζήτησε να παγώσουν οι προω- θούμενες αλλαγές για το «νέο Λύκειο» και το «νέο Τεχνολογικό Λύκειο». Η φράου Αννα, όμως, φάνηκε αδιάλλακτη και είπε ότι συνεδρίασε η διακομματική επιτροπή και έγινε η προετοιμασία για να κατατεθεί στη Βουλή το σχετικό νομοσχέδιο. «Ο χρόνος δεν παγώνει, η χώρα προχωρά, τα ζητήματα είναι τεράστια. Μια κυβέρνηση που έχει διακομματική συμφωνία είναι το ιδανικό περιβάλλον για να προωθηθούν θέματα Παιδείας. Εύχομαι και ελπίζω να υπάρχει αυτή η συναίνεση», δήλωσε. Η υπουργός Παιδείας ελπίζει, με δεκανίκι τον έτερο Καππαδόκη, τη ΝΔ, με την οποία ψήφισε σε αγαστή συνεργασία το άλλο μεγάλο έκτρωμα, το νόμο-πλαίσιο, που βάζει την ταφόπλακα στο δημόσιο Πανεπιστήμιο, ότι θα προωθήσει τώρα και τα σχέδια για το φθηνό, αυταρχικό Λύκειο της απόλυτης εξειδίκευσης. Επειδή, όμως, την έχουν φάει οι έγνοιες να λανσάρεται διαρκώς ως μια εκ των εγκεφάλων της διαχείρισης της οικονομικής και πολιτικής κατάστασης της χώρας και οι έγνοιες της εσωκομματικής σκυταλοδρομίας για την αρχηγία στο ΠΑΣΟΚ, και επειδή βλέπει ότι πιθανόν να μην προκάνει, άφησε διά παν ενδεχόμενο ανοικτό και το ζήτημα οι φετινοί μαθητές της Α΄ Λυκείου (στην οποία, σημειωτέον, εφαρμόζονται οι αλλαγές που σκάρωσε για το «νέο Λύκειο») να πάνε στις εισαγωγικές εξετάσεις για το Πανεπιστήμιο με το υπάρχον σύστημα, διότι, λέει, επιθυμία της είναι μια τέτοια αλλαγή να έχει την πολιτική συναίνεση όλων των κομμάτων. Προς τούτο, ανέθεσε τη διαμόρφωση του νέου εξεταστικού στον γνωστό και μη εξαιρετέο Μπαμπινιώτη (που χρησιμοποίησε στην προετοιμασία των «μεταρρυθμίσεών» της η προηγούμενη κυβέρνηση Καραμανλή), ο οποίος, κατά την εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος», έσπευσε να αποδεχτεί την πρόταση της υπουργού και δεσμεύτηκε ότι θα παρουσιάσει σχέδιο του νέου εξεταστικού εντός δεκαημέρου!
Ο Μπαμπινιώτης αναμένεται, λοιπόν, να κάνει την κωλοτούμπα και να συγκεράσει τις προτάσεις που ο ίδιος διατύπωνε, όντας επικεφαλής της «επιτροπής Μπαμπινιώτη» (κατάργηση κατευθύνσεων στο Λύκειο, σύστημα πολλών επιλογών, εξετάσεις δυο και τρεις φορές το χρόνο για την εισαγωγή στα ΑΕΙ-ΤΕΙ, κ.λπ.), με τις αλλαγές που έχει εξαγγείλει για το «νέο Λύκειο» η Διαμαντοπούλου. Αλλωστε, δεν είναι και τόσο δύσκολο να κάνει το μπαλαμούτι, αφού η ουσία και των δυο μοντέλων παραμένει η ίδια.
Γιούλα Γκεσούλη