Τεράστια μείωση της λαϊκής κατανάλωσης δείχνουν τα στοιχεία της ΕλΣτατ για την πορεία του λιανικού εμπόριου τον πρώτο μήνα του 2011. Εκείνο που προκύπτει από την ανάλυση του Δείκτη Κύκλου Εργασιών στο Λιανικό Εμπόριο είναι πως τα νοικοκυριά αναγκάζονται να κόψουν και τα απαραίτητα, γιατί δεν μπορούν να τα βγάλουν πέρα.
Ο Δείκτης Κύκλου Εργασιών χωρίς τα καύσιμα, το Γενάρη του 2011, σε σύγκριση με το Γενάρη του 2010, σημείωσε μείωση 13,3%, ενώ το Γενάρη του 2010 (σε σύγκριση με το Γενάρη του 2009) είχε σημειωθεί αύξηση κατά 5,3%. Αν υπολογίσουμε ότι ο πληθωρισμός φέτος το Γενάρη «τρέχει» με ρυθμό υπερδιπλάσιο από πέρυσι, μπορούμε να καταλάβουμε πόσο σημαντική πτώση της κατανάλωσης έχουμε.
Αυτό αποτυπώνεται καλύτερα στο Δείκτη Ογκου (στον οποίο δεν υπεισέρχεται η διακύμανση των τιμών), που χωρίς τα καύσιμα σημείωσε το Γενάρη του 2011 μείωση κατά 14,8%, έναντι αύξησης 5,5% που είχε σημειώσει το Γενάρη του 2010.
Συνυπολογίζοντας και τα καύσιμα, ο μεν Δείκτης Κύκλου Εργασιών έπεσε το Γενάρη του 2011 κατά 10,5% (η μικρότερη μείωση του τζίρου οφείλεται στις τερατώδεις αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων), έναντι αύξησης 8,3% το Γενάρη του 2010, ενώ ο Δείκτης Ογκου σημείωσε μείωση 16%, έναντι αύξησης 6% που σημείωσε το Γενάρη του 2010.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η ανάλυση της ΕλΣτατ για τις μεταβολές του Δείκτη ανά κατηγορία καταστημάτων. Βλέπουμε, λοιπόν, ότι στην κατηγορία «Καύσιμα και λιπαντικά αυτοκινήτων» έχουμε μείωση του όγκου της κατανάλωσης κατά 25,5%, στην κατηγορία «Φαρμακευτικά-Καλλυντικά» έχουμε μείωση κατά 22,9%, στην κατηγορία «Επιπλα-Ηλεκτρικά είδη-Οικιακός εξοπλισμός» μείωση κατά 20,6%, στην κατηγορία «Βιβλία-Χαρτικά-Λοιπά είδη» μείωση κατά 7,2% και στην κατηγορία «Μεγάλα καταστήματα τροφίμων» μείωση κατά 9%.
Οταν μείωνεται τόσο πολύ η κατανάλωση στα σούπερ μάρκετ, δε χρειαζόμαστε άλλη απόδειξη για να καταλάβουμε πως τα λαϊκά νοικοκυριά βρίσκονται σε απόγνωση και πλέον κόβουν και από τα είδη που αποτελούν τον πυρήνα της στοιχειώδους διαβίωσης.
Μένοντας στο συγκεκριμένο τομέα, μπορούμε να κάνουμε κι άλλη μια επισήμανση. Ο τζίρος στα σούπερ μάρκετ έπεσε κατά 4,7%, ενώ ο όγκος κατά 9%. Η σύγκριση ανάμεσα στους δυο δείκτες δείχνει ότι τα εμπορεύματα που αγοράζονται από τα σούπερ μάρκετ έχουν ανατιμηθεί κατά 4,7%. Αυτή είναι η έμπρακτη απάντηση στην προπαγάνδα των Χρυσοχοΐδη-Ρόβλια, σύμφωνα με την οποία το «καλάθι της νοικοκυράς» φτήνηνε, χάρι στις συμφωνίες «κοινωνικής ευθύνης» με τους καπιταλιστές.