Την περασμένη Τρίτη ανοίχτηκαν στο δημαρχείο της Αίγινας οι προσφορές εταιριών για μεταφορά νερού με πλοία στο νησί. Για τη γραμμή Πέρδικα-Αίγινα προσφορά υπέβαλε μόνο η εταιρία του Ηλιακίδη με 4 πλοία, η οποία και πήρε τη δουλειά. Για τη γραμμή Ελευσίνα-Αίγινα προσφορές υπέβαλαν η εταιρία ΓΕΩΒΑ (με 3 πλοία) και η εταιρία «Σαρωνικός Κόλπος», που έχει τον ίδιο ιδιοκτήτη με την Aquarius. Η προσφορά της απορρίφτηκε, επειδή στο φάκελο δεν περιλαμβάνονταν πιστοποιητικά καταλληλότητας. Προφανώς, αφορούσε τις δυο πλωτές δεξαμενές (πρώην γκαζάδικα που επί δεκαετίες μετέφεραν μαζούτ), για τις οποίες γράψαμε αναλυτικά στα δυο προηγούμενα φύλλα μας. Τα δυο αυτά πλωτά μέσα δεν έχουν πάρει πιστοποιητικά καταλληλότητας από το Υγειονομείο Πειραιά, διότι οι σχετικοί έλεγχοι βρίσκονται ακόμη σε εξέλιξη (όπως πληροφορηθήκαμε θα απαιτηθεί ένα δεκαήμερο ακόμη).
Ο δήμαρχος Αίγινας, με τον οποίο επικοινωνήσαμε, μας διαβεβαίωσε ότι όλα τα πλοία που επιλέχτηκαν έχουν πιστοποιητικά καταλληλότητας. Τα περισσότερα απ’ αυτά, μάλιστα, έχουν πιστοποιητικά καταλληλότητας από το Υγειονομείο Πειραιά, μερικά εκ των οποίων είναι πρόσφατα. Ο προϊστάμενος του Υγειονομείου μας διαβεβαίωσε ότι οι υπηρεσίες τους κάνουν τη δουλειά τους όπως πρέπει.
Αυτές οι διαβεβαιώσεις, όμως, για μας τουλάχιστον δεν αρκούν, μετά από όσα έχουμε δει στη διάρκεια της έρευνάς μας, η οποία γίνεται με τεράστιες δυσκολίες, επειδή οι δημόσιες υπηρεσίες είναι εξαιρετικά φειδωλές (για να μην πούμε αρνητικές) στη χορήγηση των στοιχείων που τους ζητάμε. Ρωτάμε, λοιπόν, ευθέως το Υγειονομείο Πειραιά και τον πολιτικό του προϊστάμενο νομάρχη Πειραιά: έγιναν στα πλοία που ζήτησαν και πήραν πιστοποιητικά από το Υγειονομείο Πειραιά όλοι οι απαιτούμενοι έλεγχοι; Πάρθηκαν δείγματα με τον τρόπο που προβλέπουν οι σχετικές εγκύκλιοι; Εγιναν επαναλήψεις των δειγματοληψιών και των ελέγχων; Εξετάστηκαν τα ημερολόγια γέφυρας των πλοίων, για να διαπιστωθεί το «ιστορικό» τους (τι κουβαλούσαν, δηλαδή, πριν γίνουν υδροφόρα);
Δεν έχουμε κανένα στοιχείο στα χέρια μας που να επιβεβαιώνει το αντίθετο, αλλά και δε μπορούμε να δεχτούμε χωρίς έλεγχο οποιαδήποτε πιστοποίηση. Γιατί υπάρχουν δυο δεδομένα πέρα από κάθε αμφισβήτηση:
♦ Το πρώτο έχει να κάνει με τουλάχιστον δύο πλοία του εφοπλιστή Ηλιακίδη, το «Χρήστος» και το «Λέρος», που είναι πρώην μονοπύθμενα γκαζάδικα και κουβαλούν νερό σε νησιά του Αιγαίου. Τα δύο αυτά πλοία πήραν πιστοποιητικά από το Υγειονομείο Ρόδου, ενώ δεν έπρεπε να πάρουν. Το γεγονός αυτό καταγγέλθηκε στο υπουργείο Υγείας και Πρόνοιας από πολίτη και αυτή η καταγγελία αποτέλεσε το έναυσμα για το ξεκίνημα της δικής μας έρευνας. Η αναμετάδοση του δημοσιεύματός μας από δωδεκανησιακό ραδιοσταθμό ανάγκασε το υπουργείο να αντιδράσει (με καθυστέρηση δύο μηνών!) και να αναθέσει στο Σώμα Επιθεωρητών Υπηρεσιών Υγείας και Πρόνοιας (ΣΕΥΥΠ) να ελέγξει τη νομιμότητα της χορήγησης των σχετικών πιστοποιητικών. Οταν το ΣΕΥΥΠ άρχισε τον έλεγχο, παραιτήθηκε ο προϊστάμενος του Υγειονομείου και η παραίτησή του έγινε δεκτή από τον νομάρχη, όπως έχουμε γράψει! Για την πορεία του ελέγχου του ΣΕΥΥΠ δεν έχουμε κανένα στοιχείο, παρά τις προσπάθειές μας. Πώς, λοιπόν, να μην έχουμε ερωτηματικά για κάθε πιστοποιητικό καταλληλότητας που εκδίδεται από οποιαδήποτε υπηρεσία της χώρας; Εμείς γνωρίζουμε από σίγουρη πηγή, ότι το ΣΕΥΥΠ «ψάχνει» όλα τα πλοία που πήραν πιστοποιητικά από το Υγειονομείο Ρόδου. Πόσα πλοία του εφοπλιστή Ηλιακίδη έχουν πάρει χαρτιά απ’ αυτή την υπηρεσία; Οταν μια εφοπλιστική εταιρία μεταβαπτίζει σε υδροφόρα πρώην γκαζάδικα, όπως έχει καταγγελθεί και ερευνάται, πώς να μην εγείρονται ερωτηματικά για όλα τα πλοία της;
♦ Το δεύτερο δεδομένο είναι ο πόλεμος των εφοπλιστών. Το τελευταίο δίμηνο, ενόψει του διαγωνισμού της Αίγινας, στα δημοσιογραφικά γραφεία έφταναν συνεχώς πληροφορίες για πλοία που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις, συνοδευόμενες και από φωτογραφίες και από «καλοθελητές» πρόθυμους να παράσχουν κάθε βοήθεια για τη διασταύρωση αυτών των πληροφοριών. Για παράδειγμα, εφημερίδες της Αίγινας είχαν ρεπορτάζ ταυτόσημα με τα δικά μας (από άποψη πληροφοριών) για τις δυο πλωτές δεξαμενές – πρώην γκαζάδικα, που «μετασκευάζονταν» στο Πέραμα για να πάρουν μέρος στο διαγωνισμό της Αίγινας. Οι ανταγωνιστές της συγκεκριμένης εταιρίας, που πήγαινε να τους μπει σφήνα σε μια δουλειά που ήταν δική τους, φρόντισαν να την εκθέσουν αποκαλύπτοντας τις βρομιές της. Και βέβαια, δεν έλεγαν τίποτα για τις δικές τους βρομιές. Ούτε οι «καλοί συνάδελφοι» αυτών των εφημερίδων μπήκαν στον κόπο να ψάξουν, να κάνουν ρεπορτάζ, μολονότι δεν ήταν καθόλου δύσκολο να καταλάβουν ότι οι άνθρωποι που τους έδιναν τα στοιχεία δεν ήταν καθόλου «αγνοί ιδεολόγοι που ενδιαφέρονται για την προστασία της δημόσιας υγείας». Προσπαθήσαμε να βοηθήσουμε κάποιους απ’ αυτούς. Τους ενημερώσαμε για την έρευνα που γίνεται από το ΣΕΥΥΠ στο Υγειονομείο Ρόδου για τις άδειες που χορήγησε. Ξέρετε τι μας απάντησε ένας; Να του στείλουμε χαρτιά! Δεν του αρκούσε το γεγονός ότι ο αντινομάρχης Δωδεκανήσου, του οποίου το τηλέφωνο του δώσαμε, μπορούσε να του επιβεβαιώσει το γεγονός ότι το ΣΕΥΥΠ «ξεσκονίζει» τους φακέλους βάσει των οποίων δόθηκαν πιστοποιητικά καταλληλότητας σε πλοία εφοπλιστή ο οποίος μετέφερε και θα συνεχίσει να μεταφέρει νερό (και) στην Αίγινα. Τόσο πολύ τους ενδιαφέρει η αλήθεια και η προστασία της υγείας των κατοίκων του νησιού τους (εκτός αν αυτοί πίνουν μόνο εμφιαλωμένο νερό).
Εμείς, φυσικά, θα εξακολουθήσουμε να ψάχνουμε το θέμα. Και να ‘ναι όλοι τους σίγουροι, ότι τίποτα δε θα μείνει κρυφό.