Ποιος είναι αυτός ο κακομοίρης που του έκανε την τιμή να ποζάρει μαζί του κοτζάμ περιφερειάρχης; Κάνας άστεγος, κάνας μετανάστης που κατάφερε να φτάσει από τον Εβρο στη Θεσσαλονίκη; Πλάκα κάνουμε, βέβαια. Ακόμα κι όσοι/ες δεν αντέχουμε να παρακολουθήσουμε τα ντιπ σκουπίδια του Χόλιγουντ (τις ονομαζόμενες «ταινίες δράσης«) γνωρίζουμε τον διάδοχο του Σταλόνε. Τζέισον Στέιθαμ ονομάζεται και γυρίζει ταινία στη Θεσσαλονίκη.
Είδε ο Τζιτζικώστας την άλλη, τη «βαρεμένη,» που φώναζε από μακριά «πραγματικά, θέλω να πεθάνω, να πέσω κάτω, down, down… I love you», χωρίς να μπορεί να πλησιάσει το ίνδαλμά της (οι «γορίλες» προστατεύουν τους σταρ) και του μπήκε η ιδέα: «Εγώ θα πάω και θα βγάλω και φωτογραφία». Και πήγε και φωτογραφίστηκε.
Ο ατζέντης του Στέιθαμ ενημερώθηκε από την παραγωγή ότι έρχεται ο «γκόβερνορ» και ότι σύμφωνα με το άρθρο τάδε, παράγραφος τάδε, εδάφιο τάδε του συμβολαίου, ο σταρ πρέπει να συναντιέται και να φωτογραφίζεται με τις τοπικές αρχές (το local friendly είναι στοιχείο της τακτικής στις κινηματογραφικές παραγωγές, μεγάλες και μικρές), οπότε ο Τζέισον φόρεσε το χαμόγελό του και φωτογραφίστηκε με τον «μικρό». Πώς πάνε οι μπαμπάδες τα παιδάκια στο «Καραϊσκάκης» μπας και καταφέρουν να φωτογραφιστούν με τον Ελ Αραμπί; Το ίδιο. Ο εκλεγμένος περιφερειάρχης ως «γκρούπι» ενός χολιγουντιανού σταρ, απ’ αυτούς που φημίζονται για τα μούσκουλα και τη γνώση πολεμικών τεχνών και όχι για τις υποκριτικές τους ικανότητες.
Πέρα από την πολιτική και πολιτιστική ξεφτίλα (είμαστε σίγουροι ότι όλα τα παιδοβούβαλα της Δεξιάς θεωρούν κορυφαία έργα αυτά τα σκουπίδια, ενώ μια ταινία που έχει κάποια ποιότητα τη θεωρούν «κουλτουριάρικη» και «βαριά»), πρέπει να ξέρουμε γιατί γυρίζονται τελευταία μεγάλες ξένες κινηματογραφικές παραγωγές στην Ελλάδα. Γιατί υπάρχει ένα κρατικό μαγαζί που ονομάζεται ΕΚΟΜΕ ΑΕ (Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας) που δίνει ζεστό χρήμα στους παραγωγούς. Μιλάμε για πολύ χρήμα. Μέχρι και το 40% του κόστους παραγωγής μπορεί να φτάσει το περιβόητο cash rebate (αντιλαμβάνεστε πού μπορεί να εκτιναχτεί το ποσοστό με τις γνωστές υπερτιμολογήσεις).
Παράλληλα, όλες οι κρατικές Αρχές έχουν εντολή να ανταποκρίνονται άμεσα σε κάθε απαίτηση των παραγωγών, προκειμένου να εδραιωθεί η φήμη μιας μπανανίας που επιτρέπει στους μανατζαραίους της κινηματογραφικής βιομηχανίας να κάνουν τα γυρίσματα με το χαμηλότερο δυνατό κόστος.
Λεπτομέρεια: αυτό το μαγαζί το έστησε ο ΣΥΡΙΖΑ το 2017. Η ΝΔ το βρήκε έτοιμο και… ώριμο. Η χρηματοδότηση του κόστους παραγωγής ήταν αρχικά 25% των επιλέξιμων δαπανών (με τον ν. 4448/2017), έγινε 35% (ν. 4563/2018) πάλι από τον ΣΥΡΙΖΑ και η ΝΔ το εκτίναξε στο 40% (ν. 4704/2020), που ισχύει μέχρι σήμερα. Ο τελευταίος νόμος έδωσε τη δυνατότητα στις κινηματογραφικές εταιρίες να φέρνουν και τεχνικό και άλλο προσωπικό από το εξωτερικό.
Το πρόσχημα είναι ότι δεν υπάρχει τέτοιο προσωπικό στην Ελλάδα! Και καλά, να δεχτούμε ότι δεν υπάρχουν κασκαντέρ ή εξειδικευμένοι χειριστές κάποιων μηχανημάτων και φέρνουν Αμερικανούς. Οταν όμως φέρνουν τεχνικούς από τη Σερβία και τη Βουλγαρία, λέτε αυτοί να είναι πιο εξειδικευμένοι από τους Ελληνες; Οχι βέβαια. Τους φέρνουν γιατί είναι φτηνότεροι και με τον τρόπο αυτό πιέζουν τις αμοιβές και τους όρους εργασίας των ελλήνων τεχνικών προς τα κάτω. ‘Η θα δεχτούν τις αποικιοκρατικού τύπου απαιτήσεις των εταιριών παραγωγής από το εξωτερικό (τις ΗΠΑ συνήθως) ή θα κουβαλήσουν τεχνικούς από γειτονικές χώρες.