Η Δεξιά και οι κυβερνήσεις της, ως φανατικοί και κατεξοχήν διαχειριστές του καπιταλισμού του «μερικού» ανθρώπου-υποζύγιου, αποστρέφονταν πάντα τον πολιτισμό, ακριβώς γιατί αυτός αποτελούσε παράθυρο για τον εξανθρωπισμό του ατόμου και την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας.
Η συντριπτική πλειοψηφία των πνευματικών ανθρώπων, των καλλιτεχνών αξιώσεων και εγνωσμένης αξίας, ποτέ δεν προσδέθηκαν στο άρμα της, λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τους, της προσέγγισης της τέχνης ως πανανθρώπινου αγαθού και κεκτημένου, ως μέσο φωτισμού της πραγματικότητας, αφύπνισης, προβληματισμού και καλλιέργειας, αξίες που εξέφραζε η Αριστερά (με την ευρεία έννοια), εξ ου και συμπορεύθηκαν διαχρονικά μαζί της.
Η κυβέρνηση των Μητσοτάκηδων, με προσδεδεμένους στο κάρο της ορφανά του «εκσυγχρονιστικού» ΠΑΣΟΚ και κάποιες «γλάστρες» για ξεκάρφωμα, για να της προσδώσουν το άρωμα ότι τάχα είναι ανοικτή και ανεκτική στη διαφορετικότητα, διαχειρίζεται τον ελληνικό καπιταλισμό ως μια καθαρά ακροδεξιά κυβέρνηση και αυτό το βεβαιώνει κάθε μέρα με όσα άκρως αντιδραστικά προωθεί, βάζοντας ταφόπλακα στα εργατικά και λαϊκά δικαιώματα και οξύνοντας στο έπακρο την καταστολή.
Ως τέτοια και ως κυβέρνηση της Δεξιάς μισεί τους καλλιτέχνες και τους ανθρώπους που οξύνουν το πνεύμα και απόδειξη γι’ αυτό αποτελεί και η έκδοση του κατάπτυστου ΠΔ 85/2022 με τίτλο «Καθορισμός προσόντων διορισμού σε φορείς του Δημοσίου (Προσοντολόγιο-Κλαδολόγιο)», με το οποίο υποβιβάζονται οι καλλιτεχνικές σχολές και τα πτυχία των αποφοίτων τους στην κατηγορία ΔΕ, δηλαδή στην κατηγορία των αποφοίτων Λυκείου(!) (ΔΕ Ηθοποιοί, ΔΕ Θεάτρου, ΔΕ Χοροδιδάσκαλοι, ΔΕ Χορού-διάφορες ειδικεύσεις, κ.λπ.), μαζί με τους απόφοιτους ΙΕΚ, Μεταλυκειακού Ετους – Τάξη Μαθητείας ΕΠΑΛ ή Επαγγελματικής Κατάρτισης επιπέδου μεταδευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης ΙΕΚ ή Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑΛ) κ.λπ.!
Επιστρέφουμε, λοιπόν, τάχιστα στην εποχή των μπουλουκιών, στην εποχή των σαλτιμπάγκων, των διασκεδαστών στην αυλή των αρχόντων. Σβήνεται η εποχή των καλλιτεχνών που πραγματοποιούν εξειδικευμένες εντατικές σπουδές με καθημερινή αυτοπρόσωπη παρουσία και πολύ κόπο. Δικαίως επομένως οι καλλιτέχνες ξεσηκώθηκαν.
Βγήκε, λοιπόν, ο πρώην τσεκουροφόρος υπουργός Εσωτερικών Βορίδης και έβγαλε τρελούς για δέσιμο όλους τους καλλιτέχνες απόφοιτους των Ανώτερων Δραματικών Σχολών Τέχνης, των Ανώτερων Σχολών Χορού και όλους τους σκεπτόμενους ανθρώπους που κατάλαβαν αυτό που ακριβώς κάνει το ΠΔ και δεν καταπίνουν αμάσητο το κουτόχορτο των κούληδων.
Από κοντά και ο «ευαισθητούλης» Γιατρομανωλάκης, υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, αρμόδιος για θέματα Σύγχρονου Πολιτισμού, που είπε τα ίδια ακριβώς με αυτά που αναίσχυντα δήλωσε ο Βορίδης: «Θέλουμε να ξεκαθαρίσουμε ακόμα μία φορά ότι το ΠΔ δεν εξισώνει τους τίτλους σπουδών των δραματικών σχολών με το απολυτήριο λυκείου, τελεία και παύλα. Το ΠΔ δεν προκάλεσε καμία απολύτως αλλαγή σε αυτό το στάτους. Καμία. Ο,τι ίσχυε πριν ισχύει και σήμερα, και ίσχυε και επί ΣΥΡΙΖΑ».
Εδώ, πλέον το θράσος ξεπέρασε κάθε όριο, καθώς το ΠΔ παραβιάζει κατάφωρα όλο το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο. Στην πολιτική αλητεία της κυβέρνησης Μητσοτάκη συνέπραξε και το ΣτΕ, εφαρμόζοντας για πολλοστή φορά το «δίκαιο του μονάρχη».
Συγκεκριμένα αναφέρουμε:
Καταρχάς υπάρχει ο βασικός ιδρυτικός νόμος 1158/1981, ο οποίος ορίζει τα εξής:
«Αρθρο 1 Βαθμίς: «Η Ανωτέρα Καλλιτεχνική Εκπαίδευσις ανήκει εις την τρίτη βαθμίδα εκπαιδεύσεως, παρέχεται δε εις τας Ανωτέρας Δημοσίας και Ιδιωτικάς Σχολάς Καλλιτεχνικής Εκπαιδεύσεως.
Αρθρο 2 Σκοπός – Εποπτεία: «1. Αι ανώτεραι Σχολαί Καλλιτεχνικής Εκπαιδεύσεως έχουν ως σκοπόν την παροχήν εκπαιδεύσεως εις την Δραματικήν Τέχνην την Τέχνην του Χορού και την ΚινηματογραφικήνΤηλεοπτικήν Τέχνην.
- Αι εν λόγω Σχολαί τελούν υπό την εποπτείαν του Υπουργείου Πολιτισμού και Επιστημών.
Αρθρο 3 Κατηγορίαι Σχολών:
- Αι Ανώτεραι Σχολαί Καλλιτεχνικής Εκπαιδεύσεως διακρίνονται εις Σχολάς:
α/ Δραματικής Τέχνης, περιλαμβάνουσας τα Τμήματα:
- Υποκριτικής
- Αρχαίων Ελληνικών Δραμάτων και Ποιητικού Λόγου
- Σκηνοθεσίας
- Δραματολογίας
β/ Χορού, περιλαμβανούσας τα Τμήματα:
- Καθηγητών Χορού και
- Χορευτών.
γ/ Κινηματογραφίας-Τηλεοράσεως, περιλαμβανούσας τα Τμήματα:
- Σκηνοθεσίας-Κριτικής-Σεναρίου.
- Σκηνογραφίας-Ενδυματολογίας.
- Φωτογραφίας Κινηματογράφου-Τηλεοράσεως.
- Οργανώσεως Παραγωγής.
- Εγγραφής Ηχου και
- Κινουμένου Σχεδίου.
- Τμήμα Μοντάζ.
- Δια Π.Δ/των, εκδιδομένων προτάσει των Υπουργών Πολιτισμού και Επιστημών και Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, δύναται να προστίθενται εις τας ανωτέρω και έτεραι Ανώτεραι Σχολαί Καλλιτεχνικής Εκπαιδεύσεως, ως και έτερα Τμήματα εις τας προβλεπομένας υπό του παρόντος άρθρου Σχολάς ή τας εν τω μέλλοντι προστεθησομένας».
Στη συνέχεια υπάρχουν όλα τα ΠΔ που αφορούν τους Κανονισμούς Οργάνωσης και Λειτουργίας των Ανώτερων Σχολών Δραματικής Τέχνης, Ανώτερων Σχολών Χορού, Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης (ΚΣΟΤ), Ανώτερης Σχολής Δραματικής Τέχνης Εθνικού Θεάτρου και Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδας (ΠΔ 370/1983, ΠΔ 372/1983, 598/1985, ΠΔ 336/1989, αντίστοιχα).
Ειδικά για την ΚΣΟΤ, που είναι ΝΠΔΔ υπό την εποπτεία του υπουργείου Πολιτισμού, όπως περιγράψαμε σε προηγούμενο σημείωμά μας, προβλεπόταν:
- Με τον ιδρυτικό της νόμο (Νομοθετικό Διάταγμα 209/1973) ακόμα και μεταπτυχιακό τμήμα, διάρκειας ενός (1) έτους.
- Με το ΠΔ 367/11 Μαΐου 1974 τετραετής φοίτηση και κατατακτήριες εξετάσεις «προς μετεγγραφήν σπουδαστών προερχομένων εξ ετέρας ισοτίμου Σχολής της αλλοδαπής».
- Με τον Ν. 342/1976, άρθρο 2, ότι σκοπός της Σχολής είναι «η δημιουργία επαγγελματικών στελεχών της Ορχηστικής Τέχνης, ήτοι: α) Καθηγητών Ορχηστικής. β) Χορευτών και γ) Χορογράφων».
- Ενώ με το ΠΔ 598/1985, άρθρο 1, καθορίζεται με σαφήνεια η βαθμίδα στην οποία ανήκει η ΚΣΟΤ και ο σκοπός της:
«1. Η Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης (Κ.Σ.Ο.Τ.) κατατάσσεται στην ανώτερη βαθμίδα εκπαίδευσης.
- Σκοπός της Σχολής είναι η δημιουργία επαγγελματικών στελεχών της Ορχηστικής Τέχνης, στους τομείς Καθηγητών Χορού και Χορευτών».
Κοντολογίς, η κυβέρνηση Μητσοτάκη με το εκτρωματικό ΠΔ 85/2022 ξεπέρασε ακόμη και τη φασιστική χούντα των συνταγματαρχών, με χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης (ΚΣΟΤ).
Αναφέρουμε επίσης το ΠΔ 50/2001, το οποίο καθόριζε τα προσόντα διορισμού σε θέσεις φορέων του δημόσιου τομέα, όπως καλή ώρα κάνει τώρα και το ΠΔ 85 του Μητσοτάκη. Στο ΠΔ 50/2001, λοιπόν, στους κλάδους Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΤΕ), στο άρθρο 16, ως κλάδος ΤΕ περιλαμβάνεται μόνο ο κλάδος ΤΕ Γραφικών Τεχνών και Καλλιτεχνικών Σπουδών που αναφέρεται στις ειδικότητες γραφιστικής, τεχνολογίας γραφικών τεχνών, φωτογραφίας, διακοσμητικής και συντήρησης αρχαιοτήτων και έργων τέχνης, με προσόν διορισμού κατά ειδικότητα πτυχίο ή δίπλωμα ΤΕΙ. Αφήνονται δηλαδή τελείως απέξω και ξεκρέμαστοι όλοι οι υπόλοιποι κλάδοι καλλιτεχνικών σπουδών, ενώ καμιά αναφορά τους δεν υπάρχει στην κατηγορία ΔΕ, όπως κάνει το ΠΔ των κούληδων.
Η πρόβλεψη αυτή για τους κλάδους ΤΕ γραφικών τεχνών, συντηρητών αρχαιοτήτων και έργων τέχνης με προσόν διορισμού πτυχίο ή δίπλωμα ΤΕΙ μεταφέρεται και στο ΠΔ 85/2022 ενώ προστίθεται ως ΤΕ και ο κλάδος Μουσικών Σπουδών με κύριο προσόν πτυχίο ή δίπλωμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής ΤΕΙ. Προστίθεται, όμως, και το ανοσιούργημα όλοι οι υπόλοιποι κλάδοι καλλιτεχνικών επαγγελμάτων (οι έως και σήμερα Ανώτερες Σχολές Δραματικής Τέχνης, Χορού, κ.λπ.) να κατατάσσονται στην κατηγορία ΔΕ!
Μετά το 2001, με τα ΠΔ 347/2003, 44/2005, 116/2006, 146/2007 και τους Νόμους 4115/2013 και 4148/2013 έγιναν μεν τροποποιήσεις στο ΠΔ 50/2001, αλλά δεν έγινε καμιά αλλαγή στο επίμαχο άρθρο του, το 16 (αναφέρουμε παραπάνω), ούτε στην κατηγορία ΔΕ προστέθηκε κάποια από όλες τις Ανώτερες Καλλιτεχνικές Σχολές που λειτουργούσαν και λειτουργούν με τους νόμους που αναφέρουμε στις πρώτες παραγράφους (ιδρυτικός νόμος 1158/1981, κ.λπ.).
Εδώ πρέπει να υπογραμμίσουμε και την υποκριτική συμπεριφορά της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, που ενώ διαχειριζόταν τον ελληνικό καπιταλισμό για τεσσεράμισι χρόνια δεν έλυσε το πρόβλημα της ανωτατοποίησης ούτε αυτών των ελάχιστων Κρατικών Σχολών Τέχνης (Δραματική Σχολή Εθνικού Θεάτρου, Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, ΚΣΟΤ, Σχολή Χορού Λυρικής) και τις άφησε ακάλυπτες στα νύχια των εραστών των σχολαρχών, των κολλεγίων, των λογιών λογιών πιστοποιήσεων, κ.λπ. Για τις υπόλοιπες Ανώτερες Ιδιωτικές Καλλιτεχνικές Σχολές υπάρχει βεβαίως το άρθρο 16 του Συντάγματος που απαγορεύει την ένταξη στην ανώτατη εκπαίδευση ιδιωτικών σχολών.
Ομως οι συριζαίοι διέπραξαν και ένα ακόμη έγκλημα. Με το άρθρο 79 του Ν. 4481/2017 (ΦΕΚ 100/Α/20-7-17) αναγνώρισαν τους τίτλους σπουδών των Ανώτερων Δημόσιων και Ιδιωτικών Σχολών Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης ως ισότιμους με τους τίτλους σπουδών που χορηγούσαν τα ΤΕΙ έως τις 10/6/2003, με την προϋπόθεση ότι οι τίτλοι σπουδών των Ανώτερων Καλλιτεχνικών Σχολών να έχουν αποκτηθεί μέχρι την ημερομηνία έναρξης του ν. 3149/2003 (Α΄ 141): «Οι τίτλοι σπουδών που χορηγήθηκαν από Ανώτερες Δημόσιες και Ιδιωτικές Σχολές Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης, εφόσον οι τίτλοι αυτοί αποκτήθηκαν, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 1158/1981 (Α΄ 127), έως την ημερομηνία έναρξης ισχύος του ν. 3149/2003 (Α΄ 141), θεωρούνται ισότιμοι προς τους τίτλους σπουδών που χορηγούσαν έως τις 10.6.2003 τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, χωρίς αντιστοιχία προς υπάρχουσες κατά το κρίσιμο χρονικό διάστημα ειδικότητες των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων. Αρμόδιος για την αναγνώριση της ισοτιμίας ορίζεται ο Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.). Με κοινή απόφαση των Υπουργών Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και Πολιτισμού και Αθλητισμού καθορίζονται οι Ανώτερες Σχολές Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος άρθρου, καθώς και οι προϋποθέσεις και η διαδικασία αναγνώρισης της ισοτιμίας».
Το χρονικό όριο που έβαλαν οι συριζαίοι, το 2003 δηλαδή, ήταν η εποχή που τα ΤΕΙ έγιναν μέσα σε μια νύκτα, με διαδικασίες fast track ΑΤΕΙ (Ανώτατα ΤΕΙ) με τις κρίσεις καθηγητών τους να γίνονται ο περίγελως σε δωμάτια ξενοδοχείων.
Ετσι έχουμε τον τραγέλαφο απόφοιτοι Ανώτερων Καλλιτεχνικών Σχολών μέχρι την επίμαχη ημερομηνία 10/6/2003 να ισοτιμούν τους τίτλους τους με τίτλους ΤΕΙ και οι μετέπειτα, που είχαν και έχουν τα ίδια προγράμματα σπουδών, να μένουν στον άσο.
Σημειώνουμε επίσης ότι δεν ήταν στην πρόθεση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ να προχωρήσει ούτε καν σε αυτήν την κολοβή ρύθμιση. Και αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι αυτή ήρθε ως προσωπική τροπολογία βουλευτή του. Περισσός και ΠΑΣΟΚ ψήφισαν «παρών». Ο μεν βουλευτής του «Κ»ΚΕ Δελής εξέφρασε κάποιες επιφυλάξεις σχετικά με τη διατύπωση της τροπολογίας, που δίνει αρµοδιότητες µε τη µέθοδο των υπουργικών αποφάσεων στα αρµόδια υπουργεία και που εισάγουν και την πιστοποίηση που κατηγοριοποιεί τις καλλιτεχνικές σχολές, όμως δεν εκφράζει καμιά απολύτως αντίρρηση στο χρονικό όριο του 2003.
Η δε Χαρά Κεφαλίδου του ΠΑΣΟΚ χρησιμοποιεί το επιχείρημα της προχειρότητας της ρύθμισης και ζητά μια «εξαντλητική» συζήτηση στο μέλλον, αποσιωπώντας, βεβαίως, το γεγονός ότι το ΠΑΣΟΚ, που είχε τόσα χρόνια την κυβέρνηση, δεν έπραξε απολύτως τίποτε για να λύσει «την εκκρεμότητα του παρελθόντος».
Η ψήφιση από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ του νόμου Γαβρόγλου (Ν. 4610/2019) για τις «Συνέργειες Πανεπιστημίων και ΤΕΙ», με τον οποίο όλα τα ΤΕΙ εντάχθηκαν στα Πανεπιστήμια, πλην βεβαίως ακόμα και των κρατικών καλλιτεχικών σχολών, δημιούργησε πραγματικό κομφούζιο.
Ακόμη και οι δικαιούχοι της ισοτίμησης με τα ΤΕΙ -οι μέχρι το 2003- των Ανώτερων Καλλιτεχνικών Σχολών έχουν μείνει ξεκρέμαστοι, καθώς η προϋπόθεση της ισοτιμίας από τον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.), έχει μποκαριστεί με προσφυγή στο ΣτΕ από τις σχολές Θεατρικών Σπουδών των ΑΕΙ, που κινήθηκαν με καθαρά συντεχνιακά κίνητρα.
Τέλος, αξίζει να υπογραμμίσουμε την απαράδεκτη και προκλητική σύνταξη του ΣτΕ στο πλευρό της κυβέρνησης Μητσοτάκη-ΑΕ, υπηρετώντας, όπως προείπαμε, το «δίκαιο του μονάρχη».
Αναφέρει το ΣτΕ στο Πρακτικό Συνεδριάσεως και Γνωμοδότησή του, Τμήμα Ε΄ (αριθμός εγγράφου 158/2022) στην επεξεργασία του ΠΔ 85/2022 του Μητσοτάκη (Παναγιώτα Καρλή, Αντιπρόεδρος, Προεδρεύουσα, σε αναπλήρωση της Προέδρου του Τμήματος, που είχε κώλυμα, Δημήτριος Βασιλειάδης, Σύμβουλος, Δημήτριος Πυργάκης, Πάρεδρος):
Γνώμη 35: «Κατά τη διαβεβαίωση της Διοίκησης, τα απαιτούμενα τυπικά προσόντα του Παραρτήματος Α΄ (σ.σ. οι κλάδοι ΠΕ και ΤΕΙ, ΔΕ, ΥΕ) αντιστοιχούν σε αυτά που ορίζονται και στις προκηρύξεις του Α.Σ.Ε.Π. και περιλαμβάνονται στη βάση δεδομένων του. Λόγω της πολυπλοκότητας της ρύθμισης του ζητήματος, ιδίως σε σχέση με την αξιολόγηση του γνωστικού αντικειμένου των απαιτούμενων πτυχίων, διπλωμάτων ή τίτλων και την εκτίμηση, κατά την τεχνική κρίση της Διοίκησης, της επάρκειάς τους για την εκπλήρωση των συνδεόμενων με την προς πλήρωση θέση καθηκόντων, οι διατάξεις του Παραρτήματος Α΄ τίθενται, κατ’ αρχήν, νομίμως, με ευθύνη της Διοικήσεως, υπό την επιφύλαξη, βεβαίως, της τήρησης των αρχών της ισότητας, της αξιοκρατίας και της διαφάνειας…».
Εδώ στεκόμαστε σε δύο σημεία: Πρώτον, το ΣτΕ επικαλείται ψευδώς τη βάση δεδομένων του ΑΣΕΠ για τον χαρακτηρισμό των τυπικών προσόντων των επίμαχων κλάδων καλλιτεχνικών επαγγελμάτων (ΤΕ, ΔΕ) όταν ούτε στο ΠΔ 50/2001 ούτε σε όλα τα υπόλοιπα δεν υπάρχουν πουθενά οι καλλιτεχνικές σχολές ούτε ως ΤΕ ή ΔΕ.
Δεύτερον, το ΣτΕ θεωρεί θέσφατο «την εκτίμηση και τεχνική κρίση της Διοίκησης», δηλαδή, την εκτίμηση της κυβέρνησης των α(χ)ρίστων και δεν μπαίνει καν στον κόπο, όπως υποχρεούται εκ του νόμου, να εξετάσει σε ποιους νόμους βασίζεται αυτή η «εκτίμηση». Που δεν βασίζεται, βεβαίως, σε κανέναν ισχύοντα νόμο, που ονοματίζει τις Ανώτερες Καλλιτεχνικές Σχολές, όπως αποδείξαμε, αλλά υπηρετεί την αισχρή σκοπιμότητα των Μητσοτάκηδων-ανθρώπων του κεφαλαίου να προωθήσουν τον υποβιβασμό γενικά των πανεπιστημιακών σπουδών, την εξίσωση με κάθε είδους κολλέγια και «μαγαζιά» των εκλεκτών της κυβέρνησης εμπόρων της γνώσης, ώστε οι απόφοιτοι-μελλοντικοί εργαζόμενοι να γίνουν ακόμη πιο φθηνοί και «ευέλικτοι» και οι απόφοιτοι κολλεγίων και οι κάτοχοι κάθε είδους «πιστοποιήσεων» να τρυπώνουν στο Δημόσιο, εξισωμένοι με τους κατόχους πτυχίων ΑΕΙ ή παλαιότερα των ΤΕΙ (βλέπε Μπολόνια).
ΥΓ. Παραθέτουμε την τοποθέτηση του βουλευτή του «Κ»ΚΕ Δελή και της Χαράς Κεφαλίδου από το ΠΑΣΟΚINAΛ, κατά τη συζήτηση στη Βουλή (συνεδρίαση 13 Ιουλίου 2017) της προσωπικής τροπολογίας βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, που ισοτιμούσε τα πτυχία των απόφοιτων έως το 2003 των Ανώτερων Καλλιτεχνικών Σχολών με τα πτυχία ΤΕΙ:
Δελής: «Πάω στην τροπολογία για τους ηθοποιούς, για τις σχολές καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, όπου ενώ φαίνεται ότι αποκαθίσταται ή επιχειρείται να αποκατασταθεί, τέλος πάντων, µια αδικία µέσα στις διατάξεις, έτσι όπως είναι διατυπωµένες, του άρθρου της τροπολογίας υπάρχουν ορισµένες παγίδες, σε σχέση, κυρίως, µε το ορόσηµο του 2003, που αρχικά δίνουν ένα σωρό αρµοδιότητες µε τη µέθοδο των υπουργικών αποφάσεων στα αρµόδια Υπουργεία και που εισάγουν, κατά κάποιον τρόπο, και την πιστοποίηση και οδηγούν και στην κατηγοριοποίηση αυτών των σχολών.
Θέλουμε να σας ρωτήσουμε. Εμείς θα προτιμούσαμε, θα θέλαμε να υπάρχει µια καθαρή διατύπωση, όπως «να ισοτιµηθούν ή να ισοτιµούνται τα πτυχία των αναγνωρισµένων σχολών καλλιτεχνικής εκπαίδευσης µέχρι το 2003». Αυτό είναι µια καθαρή διατύπωση. Δεν είναι διατυπωµένο έτσι. Εάν κάνετε δεκτή αυτή τη διατύπωση, έτσι όπως την είπα τώρα, εµείς θα το ψηφίσουµε.
Εάν, όµως, δεν γίνει δεκτή, τότε θα τοποθετηθούµε ψηφίζοντας ‘’παρών’’».
Χαρά Κεφαλίδου: «Σχολές καλλιτεχνικής εκπαίδευσης. Η τροπολογία αυτή αφορά αποφοίτους δηµοσίων και ιδιωτικών σχολών καλλιτεχνικής εκπαίδευσης. Είναι εκκρεµότητα από το 2003. Οι άνθρωποι προσπαθούν να βρουν µια ισοτιµία των τίτλων σπουδών τους. Κάποτε έδινε την αναγνώριση το ΙΤΕ. Τώρα έχει καταργηθεί. Αντικαταστάθηκε από το ΔΟΑΤΑΠ. Είναι µια περιπέτεια ένα θέµα εξαιρετικά σοβαρό και χρήζει µιας γενικότερης και σε βάθος µεταρρύθµισης σε συνεργασία πάντα µε το Υπουργείο Παιδείας.
Αυτό που προτείνετε σήμερα θεωρούμε ότι είναι πάρα πολύ πρόχειρο και εμβαλλωματικό και θα θέλαμε να γίνει μια κουβέντα εξαντλητική. Ψηφίζοντας ‘’παρών’’ σας βάζουμε και τον προβληματισμό να το φέρετε μια άλλη στιγμή, να το συζητήσουμε. Σας το λέω ξανά ότι είναι μια εκκρεμότητα του παρελθόντος. Πρέπει να λήξει».
Γιούλα Γκεσούλη