Ο Ιερώνυμος έκανε χτες βίζιτα στον Κούλη στο Μαξίμου. Μπροστά στις κάμερες μίλησαν για την ανάγκη εμβολιασμού των ηλικιωμένων. «Θέλω να ζητήσω ακόμα μία φορά την παρότρυνσή σας, και ενδεχομένως μέσω των κηρυγμάτων των ιερέων στο ποίμνιο, ώστε να κάνουν οι καχύποπτοι αυτό το πρόσθετο βήμα. Να τους πείσουμε ότι αυτό είναι κάτι το οποίο δεν είναι απλά επιβεβλημένο για να επανέλθουμε στους κανονικούς μας ρυθμούς αλλά είναι στοιχειώδης αυτοπροστασία, δική τους και των οικογενειών τους. Το έχετε κάνει πολλές φορές στο παρελθόν και θέλω να σας ευχαριστήσω. Θα σας ζητήσω να το κάνετε μία φορά ακόμα», είπε ο Μητσοτάκης.
«Ναι. Είναι πεποίθησή μας πλέον ότι στο πρόβλημα αυτό το μεγάλο, που όλοι αντιμετωπίζουμε και αγωνιούμε, είναι απαραίτητη η συνεργασία της Πολιτείας με την Εκκλησία, με εμπιστοσύνη στην επιστήμη. Ολα αυτά που ακούγονται είναι ανορθόδοξα. Δεν μπορεί η επιστήμη με τη θρησκεία, με την πίστη μας, στο προκείμενο θέμα να είναι αντίθετη», απάντησε ο Ιερώνυμος. Και… δεσμεύτηκε: «Είναι βασική μας αρχή και το κάναμε και θα το κάνουμε συνέχεια, να γίνει πεποίθηση όλων των ανθρώπων. Ετσι μόνο μπορεί να δημιουργηθεί το τείχος που θα μας προφυλάξει από ό,τι πιθανόν καινούργιο προβάλει πάλι. Επομένως δεν έχουμε καμία αντίρρηση, θα το κάνουμε και πάλι και όσες φορές χρειαστεί».
Αυτά ακούγονται τόσο ωραία, από πίσω όμως συνεχίζεται η δράση των σκοταδιστών-αντιεμβολιαστών, που δρουν ανενόχλητοι από την ηγεσία του ιερατείου. Αμα θέλει η ηγεσία, μπορεί «να τους κόψει τον κώλο». Ξέρει ποια είναι αυτά τα κέντρα. Και κάθε δεσπότης ξέρει τι κάνει και ο τελευταίος παπάς της μητρόπολης-επικράτειάς του. Οι δεσποτάδες διοικούν ως απόλυτοι μονάρχες της φεουδαρχικής περιόδου. Αμα ήθελαν, θα περιθωριοποιούσαν τους σκοταδιστές-αντιεμβολιαστές από την αρχή και θα έστελναν όλους τους παππούδες και όλες τις γιαγιάδες στα εμβολιαστικά κέντρα.
Δεν το έκαναν γιατί δε θέλουν να συγκρουστούν με το ακραίο ρεύμα στο εσωτερικό του συστήματός τους για το ζήτημα του εμβολιασμού. Αυτό το ρεύμα είναι -τηρουμένων των αναλογιών- «η Χρυσή Αυγή της Εκκλησίας». Μια χρήσιμη δύναμη κρούσης για την ηγεσία του ιερατείου, φτάνει να παραμένει υπό τον έλεγχό του και να μην ξεφεύγει από κάποια όρια. Δεν είναι ο εμβολιασμός θέμα για να συγκρουστεί η ηγεσία του ιερατείου με το ακραίο ρεύμα στο εσωτερικό του συστήματός του.
Πρακτικά, λοιπόν, δε θα γίνει τίποτα. Θα κάνουν δηλώσεις υπέρ του εμβολιασμού κάποιοι ανοιχτόμυαλοι δεσποτάδες (σαν τον Γαβριήλ, τον Αθηναγόρα και τ’ άλλα «παιδιά» του Ιερώνυμου), μπορεί να στείλουν και καμιά εγκύκλιο στους παπάδες να κάνουν αναφορά υπέρ του εμβολιασμού στο «ποίμνιό» τους και θα βγουν από την υποχρέωση. Οχι μόνο θα βγουν από την υποχρέωση, αλλά θα μοστράρονται κιόλας σαν… εθνικά υπεύθυνη δύναμη. Σ’ αυτό το παιχνίδι δεν τους ξεπερνά κανένας πόλος του αστικού συστήματος εξουσίας. Εχουν μακρά παράδοση, που ξεκινά από το Βυζάντιο, συνεχίζεται στην Οθωμανική Αυτοκρατορία και φτάνει μέχρι τις μέρες μας. Δεν υπήρξε δυνάστης ή κατακτητής που να μη συνεργάστηκαν αρμονικά μαζί του και να μην εισέπραξαν τα ανταλλάγματα αυτής της συνεργασίας.
Τι θα μπορούσαν να κάνουν άμα ήθελαν να βοηθήσουν; Πρώτον, να «μαζέψουν» όλους τους παπάδες, καλογέρους, ιεροκήρυκες και… νεωκόρους που κάνουν αντι-εμβολιαστικό αγώνα. Τους ξέρουν έναν προς έναν, μην έχετε την παραμικρή αμφιβολία γι’ αυτό. Δεύτερο, να υποχρεώσουν τους παπάδες να δίνουν αναφορά για το πώς πάει ο εμβολιασμός της «πελατείας» τους. Σας φαίνεται παράξενο; Τότε δεν ξέρετε πώς δουλεύει το σύστημα. Ο παπάς, ως καλός επαγγελματίας, ξέρει τα πάντα για τους μόνιμους πελάτες του. Πότε πρέπει να κάνουν τρισάγιο στον οικογενειακό τάφο, πότε πρέπει να «διαβάσει» ονόματα στα ψυχοσάββατα, πότε πρέπει να κάνει αγιασμό στο σπίτι, τα πάντα όλα που θα έλεγε ο μακαρίτης ο Αλέφαντος. Επομένως, ξέρει και ποιοι/ες δεν έχουν εμβολιαστεί. Και το κυριότερο: μπορεί να τους επηρεάσει. Είτε με την πειθώ είτε με την απειλητική επίκληση της θέλησης του Κυρίου, που μόνο αυτός τη γνωρίζει.
Εν πάση περιπτώσει, ο Ιερώνυμος δεν πήγε στο Μαξίμου για να συζητήσει on camera με τον Κούλη για τον εμβολιασμό. Αυτό ήταν αίτημα του Κούλη και ο Ιερώνυμος δεν είχε κανένα λόγο να αρνηθεί, αφού εξασφάλισε αυτό που ήταν η πραγματική αιτία της επίσκεψής του. Είναι γνωστό, άλλωστε, ότι οι δεσποτάδες δε χαρίζουν ούτε τον πυρετό τους. Ο πραγματικός λόγος της συνάντησης περιγράφεται ασαφώς στην κατακλείδα του Δελτίου Τύπου που δημοσιεύτηκε στην επίσημη ιστοσελίδα του πρωθυπουργού: «Στη διάρκεια της συνάντησης αποφασίστηκε η σύσταση ολιγομελούς μεικτής επιτροπής για την εξέταση όλων των ζητημάτων Πολιτείας και Εκκλησίας».
Τα της εκκλησιαστικής εκπαίδευσης ρυθμίζονται από το νομοσχέδιο Κεραμέως, όπως ακριβώς τα υπαγόρευσε το ιερατείο. Τι μένει ως ανοιχτό ζήτημα; Τα της εκκλησιαστικής περιουσίας. Το ιερατείο διεκδικεί δάση (και όχι μόνο). Ο Ιερώνυμος, προτού διαβεί την πύλη του Μαξίμου, είχε ήδη στείλει επιστολή στον Σκρέκα, στην οποία έγραφε ότι με την ανάρτηση των δασικών χαρτών επιχειρείται μια νέα «επιδρομή καταλήψεως» της εκκλησιαστικής περιουσίας. Οταν οι δεσποτάδες θέλουν να περάσουν στην επίθεση (συνήθως αυτό γίνεται για υποθέσεις που έχουν σχέση με λεφτά), σκληραίνουν το λόγο τους. Οι λέξεις «επιδρομή καταλήψεως» επιλέχτηκαν για να υποδηλώσουν πρόθεση αντίστασης (στον επιδρομέα αντιστέκεσαι).
Ο Ιερώνυμος έγραψε και σχετικό βιβλίο, με τίτλο «Διατηρητέα και εκποιητέα μοναστηριακή περιουσία», και άρχισε να σερβίρει προδημοσιεύσεις για να φτιάξει το κλίμα. Από τις προδημοσιεύσεις φαίνεται καθαρά ότι εκτοξεύει απειλές ακόμα και για χρήση βίας! Παίρνει, μάλιστα, υπό την προστασία του τους κάθε είδους καταπατητές, μετατρεπόμενος σε άτυπο αρχηγό τους: «Η ανάρτηση των Δασικών Πινάκων εκ μέρους της Πολιτείας κατά την τρέχουσα χρονική περίοδο δημιούργησε πανικό στην ελληνική κοινή γνώμη λόγω του αυθαίρετου χαρακτηρισμού των εκτάσεων γης»! Και απειλεί ότι το ιερατείο θα τεθεί επικεφαλής του… ανένδοτου αγώνα: «Είναι φυσικό λοιπόν να επακολουθήσουν αρνητικά σχόλια, αντιδράσεις, δυσμενείς κρίσεις, ακόμη και βίαια επεισόδια από ανθρώπους που δεν γνωρίζουν σε βάθος την ιστορική εξέλιξη των θεμάτων αυτών»!
Οι δεσποτάδες ισχυρίζονται ότι δάση και δασικές εκτάσεις είναι… καλλιεργήσιμες εκτάσεις και κακώς χαρακτηρίζονται δάση. Μέσα σ’ αυτές τις εκτάσεις υπάρχουν σίγουρα και «φιλέτα». «Φιλέτα» υπάρχουν και εκτός δασών και οι δεσποτάδες τα διεκδικούν. «Δεν θα αφήσουμε σε καμία περίπτωση να γίνει αρπαγή της εκκλησιαστικής περιουσίας. Εχουμε τίτλους από πέντε αιώνες», λέει ο δεσπότης Δωδώνης (πρώην Ζακύνθου) Χρυσόστομος, για τη διάσημη παραλία «Ναυάγιο» στη Ζάκυνθο, για την οποία το υπουργείο Τουρισμού έχει δρομολογήσει τη δημιουργία ανώνυμης εταιρίας (Ναυάγιο Ζακύνθου ΑΕ). Και τι δουλειά έχει ένας μητροπολίτης που έχει παραιτηθεί από το θρόνο του; Είναι πρόεδρος της διοικούσας επιτροπής της Ιεράς Μονής Αγίου Γεωργίου Γκρεμνών, αλλά και της Επιτροπής Θρησκευτικού Τουρισμού της Ιεράς Συνόδου. Είναι ένας μάνατζερ με ράσα, δηλαδή.
Ο Χρυσόστομος καταγγέλλει τον Θεοχάρη ότι θέλει να δώσει την έκταση σε ξένη εταιρία, η οποία είχε εμπλακεί προ ετών σε ύποπτη αγοραπωλησία στην περιοχή. Δεν αμφιβάλλουμε καθόλου για τις προθέσεις του Θεοχάρη (ξέρουμε τι σημαίνει να παραχωρούνται κρατικές εκτάσεις – τουριστικά «φιλέτα» σε ανώνυμες εταιρίες), ταυτόχρονα όμως δεν αμφιβάλλουμε και για τις προθέσεις του Χρυσόστομου, που απλά θέλει έλεγχο της μπίζνας από το ιερατείο. Εχουν τίτλους πριν από πέντε αιώνες, λέει. Από ποιους κατακτητές πήραν αυτούς τους τίτλους, γιατί το ελληνικό κράτος έχει μόλις δύο αιώνες ιστορία; Από τους βυζαντινούς, τους βενετούς ή κάποιους σικελούς δούκες του μεσαίωνα; Μια ματιά στην Ιστορία μας λέει ότι τίτλους ιδιοκτησίας εκείνη την περίοδο είχε η αριστοκρατία, που ρούφαγε το αίμα των ποπολάρων-αγροτών, οι οποίοι ουκ ολίγες φορές εξεγέρθηκαν (τα γνωστά «ρεμπελιά»). Σ’ αυτή την αριστοκρατία ανήκε προφανώς και το ιερατείο που έρχεται σήμερα να μας κουνήσει σαν τίτλους ιδιοκτησίας τα «κωλόχαρτα», τα βαμμένα με το αίμα των δουλοπάροικων αγροτών.
Για τους δασικούς χάρτες και τη μετατροπή της προστασίας των δασών και δασικών εκτάσεων της χώρας σε σουρωτήρι, με συνεχείς δασοκτόνες διατάξεις απ’ όλες τις κυβερνήσεις, η εφημερίδα μας έχει συνεχή αρθρογραφία εδώ και πολλά χρόνια. Και σίγουρα δε θ’ αφήσουμε ασχολίαστα τα σχέδια του ιερατείου. Θα τα βρούμε και θα τα ξεκαθαρίσουμε όλα. Εδώ μένουμε μόνο στην πολιτική διάσταση του ζητήματος.
Μόλις ο Ιερώνυμος άρχισε τις απειλές, ο Μητσοτάκης τον κάλεσε στο Μαξίμου και συμφώνησαν να φτιάξουν «ολιγομελή μεικτή επιτροπή»! Από την εμπειρία του παρελθόντος ξέρουμε ότι αυτές οι επιτροπές έχουν ως αποκλειστικό αντικείμενο την ικανοποίηση των απαιτήσεων του ιερατείου, που μετά παρουσιάζεται σαν… αμοιβαία επωφελής συμβιβασμός Πολιτείας και Εκκλησίας. Το γεγονός ότι όλο αυτό το επένδυσαν με το αισχρό θέατρο της «συμβολής της Εκκλησίας στον εμβολιασμό» δείχνει πόσο αχόρταγοι είναι οι ρασοφόροι μπίζνεσμεν και πόσο αδίστακτοι είναι οι αστοί πολιτικοί. Ειδικά όταν αντιμετωπίζουν προβλήματα εξαιτίας της πολιτικής τους (όπως ο Μητσοτάκης με την εγκληματική διαχείριση της πανδημίας) και έχουν και εκλογές μπροστά τους.