Μπορεί να έκλεισε το click away, μπορεί να έκλεισαν μπαρμπέρικα και νυχάδικα, όμως οι εκκλησιές δεν πρέπει να κλείσουν. Ποιος το λέει; Οι δεσποτάδες, που έκαναν αμέσως την τηλεδιάσκεψή τους και «κατόπιν διαλογικής συζητήσεως» αποφάσισαν ομόφωνα ότι το ιερατείο «δεν συναινεί στα νέα κυβερνητικά μέτρα ως προς τη λειτουργία των Ιερών Ναών, εμμένει σε όσα συμφωνήθηκαν αρχικώς με την Πολιτεία και εντέλλεται οι Ιεροί Ναοί να παραμείνουν ανοικτοί για την συμμετοχή των πιστών στη Θεία Λειτουργία και τον Αγιασμό των υδάτων εντός των Ιερών Ναών της Εορτής των Θεοφανείων».
Προσέξτε το «εντέλλεται»: το δεσποταριάτο κάνει κουμάντο, όχι η κυβέρνηση. Η οποία κυβέρνηση –η ίδια που διά στόματος Χρυσοχοΐδη απειλούσε ότι θα μπουκάρει στα σπίτια έτσι και διαπιστώσει ότι μαζεύτηκαν πάνω από εννιά για ρεβεγιόν- έβγαλε μια ανακοίνωση για να πιστοποιήσει την ξεφτίλα της. Αφού υπενθύμισε ότι «βεβαίως, παραμένει η δυνατότητα παρεμπίπτουσας ατομικής προσευχής των πιστών στους ναούς» (το ατομικό μανικιούρ απαγορεύεται, όχι η ατομική προσευχή στο «μαγαζί») και σημείωσε υποκριτικά ότι «ο νόμος δεν μπορεί να εφαρμόζεται κατά το δοκούν, ώστε να τον αγνοεί όποιος διαφωνεί», κατέληξε: «Ευελπιστούμε ότι η Εκκλησία θα αντιληφθεί την κρισιμότητα των στιγμών για την κοινωνία, όπως έως σήμερα με υπευθυνότητα έπραξε. Η εφαρμογή των μέτρων πρόληψης και προφύλαξης αποτελεί υποχρέωση αλλά και πράξη κοινωνικής αλληλεγγύης και ευθύνης όλων μας».
Και βέβαια, ο Χρυσοχοΐδης δεν έκανε δήλωση ότι θα ζώσει με τους μπάτσους κάθε εκκλησιά και δε θα επιτρέψει να μπει ρουθούνι (πέρα από παππά, ψάλτες και νεωκόρο). Αυτού του τύπου οι απειλές, με ύφος λοχία της χούντας, εκτοξεύτηκαν μόνο για τους κατοίκους της Δυτικής Αττικής.
Κι αύριο μέρα είναι, βέβαια. Προλαβαίνουν. Οι δεσποτάδες θα πάνε στο Προεδρικό για να ορκίσουν τη νέα κυβέρνηση των ευσεβών δεξιών, τα τηλέφωνα έχουν ήδη πάρει φωτιά και είναι πολύ πιθανό να έχουμε νέο συμβιβασμό προτού εκφωνηθεί το «εν Ιορδάνη».
Παπάδες και δεσποτάδες πληρώνονται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Τι προβλέπει ο Δημοσιοϋπαλληλικός Κώδικας σε περίπτωση άρνησης υπαλλήλου να πειθαρχήσει σε νόμιμη εντολή προϊσταμένου; Τι προβλέπει ο Ποινικός Κώδικας για προτροπή σε διάπραξη παράνομης πράξης (το «εντέλλεται»); Τι προβλέπει η ΚΥΑ για το λοκντάουν για όσους παραβιάσουν ατομικά τα μέτρα και για τους διοργανωτές;
Οπως αντιλαμβάνεστε, στην περίπτωση του ιερατείου τα ερωτήματα έχουν καθαρά ρητορικό χαρακτήρα. Ιδιαίτερα όταν απευθύνονται σε μια δεξιά κυβέρνηση υπό το κράτος πανικού. Το ιερατείο επηρεάζει την εκλογική βάση της Δεξιάς σε μεγαλύτερο βαθμό απ’ αυτή των άλλων κομμάτων, οπότε… αντιλαμβάνεστε.
Εχουμε γράψει και άλλη φορά πως ο δεδομένος αθεϊσμός μας δεν μας φέρνει «απέναντι» στον κόσμο των θρησκευόμενων. Ξέρουμε ότι η θρησκευτική πίστη, όπως και κάθε ανορθολογισμός, δεν ξεριζώνεται από την κοινωνική συνείδηση με βρισιές και ειρωνικά αποφθέγματα. Ούτε με διαταγές. Ομως εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με τη θρησκευτικότητα των απλών ανθρώπων, αλλά με την εξουσιαστική συμπεριφορά μιας χρυσοποίκιλτης κάστας, που συμπεριφέρεται ως κράτος εν κράτει, επειδή το ελληνικό αστικό κράτος δεν έχει διαχωριστεί από την Εκκλησία της Ελλάδος. Αυτός ο σφιχτός εναγκαλισμός έχει ξεφτιλίσει ουκ ολίγες κυβερνήσεις μέχρι τώρα. Κι όπως δείχνουν τα πράγματα, ένα καθαρά αστικοδημοκρατικό ζήτημα, ο διαχωρισμός της Εκκλησίας από το κράτος, έχει μετατραπεί σε ζήτημα της κομμουνιστικής επανάστασης.
ΥΓ. Γιατί τόση τσαντίλα οι δεσποτάδες για τα Φώτα; Δεν είναι μόνο ζήτημα εξουσιαστικών συσχετισμών. Είναι και ζήτημα εμπορίου. Τη συγκεκριμένη μέρα διακινείται το αγίασμα, οπότε θέλουν και το μίνιμουμ των πιστών που προβλεπόταν για χριστούγεννα και πρωτοχρονιά και το take away που θα ακολουθήσει. Κι ως γνωστόν, όταν το ιερατείο βλέπει να του χαλάνε τη μπίζνα, γίνεται… Ταλιμπάν.