Σε συνέντευξη στον αγαπημένο της κυβέρνησης ΣΚΑΙ και στον γνωστό Πορτοσάλτε, έδωσε συνέντευξη ο Πιερρακάκης. Στην εκπομπή, σε αγαστή συνεργασία, το νεοφιλελεύθερο δίδυμο ανέπτυξε με τη μορφή ερωτο-απαντήσεων τα σχέδια για την αξιολόγηση σχολικών μονάδων, εκπαιδευτικών και μαθητών.
Η αξιολόγηση θα εφαρμοστεί, γιατί λέει είναι αίτημα των Ελλήνων, δήλωσε με θράσος ο Πιερρακάκης, μεταφράζοντας -κατά πως συνηθίζουν όλα τα γκεσέμια της ΝΔ, γιατί έτσι βολεύει- ένα αντιδραστικό, αντιεκπαιδευτικό, μεσαιωνικό μέτρο του κυβερνητικού προγράμματος σε …κοινωνική απαίτηση. Είναι σαν να λέει ότι ο κόσμος που ψήφισε ΝΔ στις εκλογές το έκανε επειδή συμφωνεί με το πρόγραμμα και την πολιτική της κυβέρνησης Κούλη-2 (να μην ξεχνάμε ότι η κυβέρνηση Κούλη-2 δεν προέκυψε από παρθενογένεση, αλλά έχει ήδη μια βαριά προϊστορία τετραετίας με σκληρά αντιλαϊκά μέτρα) και όχι από φόβο για τα χειρότερα, που εκπροσωπούσε ο ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος διέψευσε οικτρά κάθε ελπίδα για καλυτέρευση της ζωής μετά από μια δεκαετία συνεχούς ήττας.
Θα εφαρμοστεί με το κνούτο, γιατί αλλιώς δεν γίνεται, αφού η συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών αντιδρά και δεν την αποδέχεται γιατί αντιλαμβάνεται ότι οδηγεί στην κατηγοριοποίηση, τον εκφοβισμό, την υποταγή και τέλος στις απολύσεις. Δεν είναι τυχαίο ότι ακόμη και τώρα η συνδικαλιστική γραφειοκρατία των εκπαιδευτικών τάσσεται ενάντια στην αξιολόγηση, επειδή δεν μπορεί να σηκώσει μια αντίθετη απόφαση, καθώς οι εκπαιδευτικοί θα την πάρουν με τις πέτρες. Μάλιστα, η πρόσφατη 92η ΓΣ της ΔΟΕ αποφάσισε ομόφωνα ότι και τη νέα σχολική χρονιά, 2023-2024, συνεχίζεται ο αγώνας ενάντια στην αξιολόγηση: «Συνεχίζουμε και τη νέα σχολική χρονιά, 2023-2024, με την απόφαση για απεργία-αποχή από την ατομική αξιολόγηση που προβλέπουν οι ήδη ψηφισμένοι νόμοι και υπουργικές αποφάσεις και τις στάσεις εργασίας για να καλύπτονται όλοι οι συνάδελφοι σε όλες τις φάσεις της αξιολόγησης
Συνεχίζουμε τον αγώνα ενάντια στην εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό τους έργο με όλες τις ενδεδειγμένες, επιτυχημένες μορφές».
Στα πλοκάμια της αξιολόγησης αναφέρθηκε επίσης ο υπουργός Παιδείας. Πρόκειται για την δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων των πανελλαδικών εξετάσεων ανά σχολική μονάδα και την «ελεύθερη επιλογή σχολείου» από τους γονείς των μαθητών.
Δεν είναι τυχαίο ότι η δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων των πανελλαδικών υπήρξε πρόταση του αγρίως νεοφιλελεύθερου Στέφανου Μάνου, την οποία ο Πιερρακάκης, σαν έτοιμος από καιρό -«παραβιάζετε ανοιχτές θύρες» είπε στον Πορτοσάλτε- έσπευσε να αποδεχτεί, γιατί λέει είναι ευρωπαϊκή οδηγία. Είναι το γνωστό κριτήριο αξιολόγησης των «μαθησιακών αποτελεσμάτων» των σχολικών μονάδων, που πετάει στα σκουπίδια την χωροθέτηση του κάθε σχολείου σε συνάρτηση με την κοινωνική ταξική διαστρωμάτωση του μαθητικού του πληθυσμού.
Οσον αφορά δε, την «ελεύθερη επιλογή σχολείου», που θα είναι αποτέλεσμα της αξιολόγησης της σχολικής μονάδας, ο Πιερρακάκης επικαλέστηκε μια πρακτική που παράνομα ακολουθούν κάποιοι ελάχιστοι γονείς -να δίνουν δηλαδή άλλη διεύθυνση κατοικίας για να γραφτεί το παιδί τους σε άλλο σχολείο- για να τη γενικεύσει, στο όνομα δήθεν του «εκδημοκρατισμού» και της πάταξης της γραφειοκρατίας! Μια «σάπια», ελιτίστικη, δηλαδή, κατάσταση και νοοτροπία κάποιας ελάχιστης μειοψηφίας, γενικεύεται και νομιμοποιείται, για να αρθεί δήθεν η αδικία σε βάρος των πολλών. Τα περί κανόνων που επικαλείται ότι τάχα θα νομοθετήσει ο Πιερρακάκης είναι κοινώς «φούμαρα» και λέγονται απλώς για εφησυχασμό των εκπαιδευτικών που αντιδρούν.
Κοντολογίς, «ελεύθερη επιλογή σχολείου», δημοσιοποίηση αποτελεσμάτων των πανελλαδικών και αξιολόγηση είναι ενωμένα πέρα ως πέρα με μια κόκκινη κλωστή και έχουν τον ίδιο στόχο.
Ο Πιερρακάκης στον Πορτοσάλτε (ραδιόφωνο ΣΚΑΙ 17.7.2023)
Πιερρακάκης: Μια πτυχή (σ.σ. των προγραμματικών δηλώσεων) είναι η ελεύθερη επιλογή σχολείου με κανόνες, με την έννοια να μπορεί κανείς, να μπορεί ο γονιός, εφόσον υπάρχουν κενές θέσεις σε κάποιο άλλο σχολείο, να μπορεί να κάνει επιλογή…
Πορτοσάλτε: Μ’ έναν τρόπο θα γίνεται γνωστό ότι το τάδε σχολείο…
Πιερρακάκης: Να πω ότι αυτό συμβαίνει ήδη σ’ ένα βαθμό.
Πορτοσάλτε: Αρα ξέρει η κοινωνία -από στόμα σε στόμα που λέμε- μεταδίδεται μια πληροφορία ότι το τάδε σχολείο είναι καλό σχολείο.
Πιερρακάκης: Οταν λέω ότι συμβαίνει ήδη, αλλά συμβαίνει αδόκιμα, είναι γνωστό ότι υπάρχει μια πρακτική σ’ εκείνους που έχουν τη δυνατότητα όμως -και εδώ είναι η αδικία- να δηλώνουν κάποιες άλλες διευθύνσεις για να μπορούν να γραφτεί το παιδί τους σε κάποιο άλλο σχολείο, εφόσον, με δικά τους κριτήρια, προτιμούν το σχολείο Α από το σχολείο Β. Αυτό δεν είναι σωστό, υπό την έννοια ότι πρέπει να αφορά όλους τους γονείς, να έχουν αυτήν τη δυνατότητα. Αλλά πρέπει να υπάρξουν κανόνες για να μην διαταραχτεί ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί γενικά η εκπαίδευση στη χώρα μας.
Πορτοσάλτε: Εσείς, όμως, θα δημοσιοποιείτε μ’ έναν τρόπο κάποια στοιχεία αξιολόγησης για να μπορούν οι πολίτες, οι γονείς, οι ενδιαφερόμενοι να βλέπουν, να πληροφορούνται.
Πιερρακάκης: Ηδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία αυτή και δρομολογείται και θα ολοκληρωθεί. Η αξιολόγηση είναι κοινωνικό αίτημα πλέον και νομίζω ότι τυγχάνει της αποδοχής της συντριπτικής πλειοψηφίας των Ελλήνων.
Πορτοσάλτε: Εσείς πρέπει να συνδυάσετε αξιολόγηση μονάδας και αξιολόγηση εκπαιδευτικών για να βγει ένας μέσος όρος κατάταξης.
Πιερρακάκης: Θα τα πούμε όλα συγκεκριμένα στην πορεία. Εμάς ο στόχος μας είναι κάτι το οποίο συμβαίνει ήδη με μια λογική απλούστευσης γραφειοκρατίας, να το εκδημοκρατίσουμε, δηλαδή να μη συμβαίνει μόνο για κείνους που έχουν δυνατότητα…
Πορτοσάλτε: Αυτήν την πρόταση Στέφανου Μάνου να δημοσιοποιούνται τα στοιχεία, η επίδοση των σχολικών μονάδων στις πανελλαδικές για να είναι ένα κριτήριο αξιολόγησης, πώς το ακούτε;
Πιερρακάκης: Παραβιάζετε ανοιχτές θύρες, υπό την έννοια ότι το νόμο για τα ανοιχτά δεδομένα, την ευρωπαϊκή οδηγία, είχα την ευκαιρία να την επεξεργαστεί η ομάδα μου κι εγώ όταν ήμουν στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Αρα εκ των πραγμάτων, όλα τα δεδομένα τα οποία είναι δημόσια οφείλουν να δημοσιοποιούνται. Τα συγκεκριμένα δεδομένα είναι δημόσια, άρα θα δημοσιοποιηθούν. Αυτό θα ήταν αδόκιμο από τον υπουργό που έχει φέρει το συγκεκριμένο νομοθέτημα. Από κει και πέρα υπάρχουν πτυχές και παράμετροι που πρέπει να δούμε σε σχέση με την επεξεργασία τους, ανωνυμοποίηση, προσωπικά δεδομένα, όλα αυτά λοιπόν πρέπει να τηρηθούν απαρέγκλιτα και μετά τα όποια δεδομένα είναι δημοσιοποιήσιμα θα δημοσιοποιούνται…γιατί αυτή είναι η ευρωπαϊκή πολιτική.
Απόφαση της 92ης Γενικής Συνέλευσης της ΔΟΕ για την αξιολόγηση
Συνεχίζουμε αταλάντευτα των αγώνα μας ενάντια στην αξιολόγηση – κατηγοριοποίηση των Ν. 4692/2020 και 4823/2021 και την ερχόμενη σχολική χρονιά 2023-2024.
Ο Κλάδος μας δίνει εδώ και δύο χρόνια με οδηγό τις αποφάσεις των Γενικών Συνελεύσεων και του Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. έναν μεγάλο και νικηφόρο αγώνα ενάντια στις αντιεκπαιδευτικές αλλαγές στη δομή και το περιεχόμενο του σχολείου και στον ρόλο του εκπαιδευτικού που επιβάλλονται με «όχημα» τη λεγόμενη αξιολόγηση των Ν. 4692/2020 και 4823/2021 και των σχετικών Υπουργικών Αποφάσεων, που, όπως έχει επιβεβαιώσει η διεθνής εμπειρία οδηγεί στην κατηγοριοποίηση σχολείων, εκπαιδευτικών και μαθητών.
Ο αγώνας αυτός δίνεται ενιαία από την Ομοσπονδία και τους Συλλόγους Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης έχει στο επίκεντρό του την υπεράσπιση του δημόσιου χαρακτήρα του σχολείου και στηρίζεται από το γονεϊκό κίνημα.
Τη σχολική χρονιά 2022-2023 η κυβέρνηση επιχείρησε να προωθήσει, με τον «εκβιασμό» της μονιμοποίησης, την ατομική αξιολόγηση θεωρώντας ότι θα την περάσει, σε πρώτη φάση, στους νεοδιόριστους συναδέλφους του 2020 και του 2021. Για μία ακόμα φορά, όλοι οι συνάδελφοι, μόνιμοι και δόκιμοι, συσπειρώθηκαν στη βάση της ομόφωνης απόφασης του Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. για απεργία-αποχή από όλες τις προβλέψεις του Ν4823/2021 και των σχετικών Υ.Α. και της κήρυξης στάσεων εργασίας για την αποτροπή της επιχειρούμενης ατομικής αξιολόγησης.
Ο αγώνας του Κλάδου ενάντια στην «αξιολόγηση» – κατηγοριοποίηση θα συνεχιστεί και θα είναι νικηφόρος. Στην κατεύθυνση αυτή, η 92η Γενική Συνέλευση αποφασίζει πως:
Συνεχίζουμε και τη νέα σχολική χρονιά, 2023-2024, με την απόφαση για απεργία-αποχή από την ατομική αξιολόγηση που προβλέπουν οι ήδη ψηφισμένοι νόμοι και υπουργικές αποφάσεις και τις στάσεις εργασίας για να καλύπτονται όλοι οι συνάδελφοι σε όλες τις φάσεις της αξιολόγησης
Συνεχίζουμε τον αγώνα ενάντια στην εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό τους έργο με όλες τις ενδεδειγμένες, επιτυχημένες μορφές.
Συνεχίζουμε να αναδεικνύουμε και να αντιπαλεύουμε με όλους τους τρόπους και τις μορφές την πραγματική στόχευση της επιχειρούμενης «αξιολόγησης» η οποία δεν στοχεύει στην όποια αναβάθμιση. Επιχειρεί να αλλάξει τη δομή και το περιεχόμενο του σχολείου και οδηγεί στην κατηγοριοποίηση και υποβάθμισή του.
Στο πλαίσιο αυτό καλούνται οι Σύλλογοι Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης όλης της χώρας να οργανώσουν στην περιοχή ευθύνης τους τον αγώνα με βάση την απόφαση του Κλάδου, να δώσουν τη μάχη σχολείο το σχολείο, συνάδελφο τον/τη συνάδελφο, ώστε και αυτή τη φορά να μην περάσει η αξιολόγηση – κατηγοριοποίηση των Ν. 4692/2020 και 4823/2021.
Οι εκπαιδευτικοί ενωμένοι και συσπειρωμένοι στους Σ.Ε.Π.Ε. και τη Δ.Ο.Ε. θα βγούμε και πάλι νικητές!