10.000 μόνμους διορισμούς στη δημόσια εκπαίδευση ανακοίνωσαν από κοινού Κυριάκος Πιερρακάκης (υπουργείο Παιδείας), Θοδωρής Λιβάνιος (υπουργείο Εσωτερικών) και Νίκος Παπαθανάσης (υπουργείο Οικονομικών), με δηλώσεις-φανφάρες περί «έμπρακτης σημασίας που αποδίδει η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη στην ενίσχυση της δημόσιας Παιδείας».
Τα περί «έμπρακτης σημασίας» οι εκπαιδευτικοί και η εργαζόμενη κοινωνία τα γνωρίζουν από πρώτο χέρι. Αποτυπώνεται στα γερασμένα και επικίνδυνα σχολικά κτίρια, που πλημμυρίζουν και πέφτουν ταβάνια και αυλόπορτες, στα πολυπληθή τμήματα των 25, 27,28 και 29 μαθητών, στην κάλυψη των κενών ως το τέλος σχεδόν της σχολικής χρονιάς, στους πάνω από 50.000 αναπληρωτές που καλύπτουν πραγματικές ανάγκες, ταλαιπωρούμενοι ανά την Ελλάδα, στις συγχωνεύσεις-καταργήσεις σχολείων και τμημάτων, στην αντικατάσταση της ζωντανής διδασκαλίας μέσα στην τάξη από τηλεκπαίδευση στα απομακρυσμένα και δυσπρόσιτα σχολεία, στην απουσία ή και στη λειψή υποστηρικτική παράλληλη στήριξη, στο πλήγμα της ειδικής αγωγής μέσω της διάχυσης των μαθητών ΑΜΕΑ στις συμβατικές τάξεις, στους μισθούς πείνας των εκπαιδευτικών, στην επιβολή αμέτρητων ταξικών φραγμών που κάνουν κόλαση τη ζωή και την μαθησιακή πορεία των μαθητών, στις απανωτές αγωγές κατά των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών για να βγει παράνομη η απεργία-αποχή από την αξιολόγηση, στις τρομοκρατικές εγκυκλίους Κατσαρού, στην καταστρατήγηση του άρθρου 16 του Συντάγματος και την επιβολή των ιδιωτικών πανεπιστημίων, στην ανωτατοποίηση των μαγαζιών των κολλεγίων, κ.λπ.
Προς τι, λοιπόν, η τόση «γενναιοδωρία» στους φετινούς μόνιμους διορισμούς;
Καταρχάς, η κατάσταση στη δημόσια εκπαίδευση με τους πάνω από 50.000 αναπληρωτές (το 1/3 του εκπαιδευτικού προσωπικού) είχε φθάσει στο μη παρέκει. Η δωδεκαετία της πλήρους απουσίας μόνιμων διορισμών δημιούργησε εκρηκτική κατάσταση στο δημόσιο σχολείο και μια τεράστια δεξαμενή αδιόριστων-αναπληρωτών εκπαιδευτικών που αποτελούσε βραδυφλεγή βόμβα στα θεμέλια του συστήματος με τις συνεχείς κινητοποιήσεις και πιέσεις τους.
Επειτα πρέπει να πάρουμε υπόψη μας ότι τέλος Ιουλίου αναμένεται το «μπουγιουρντί» του «ανοιχτού σχολείου», που θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων «την ελεύθερη επιλογή σχολείου» από τους γονείς και τον νέο τρόπο προσλήψεων/διορισμών εκπαιδευτικών με επαναφορά του «διαγωνισμού της ντροπής».
Το τελευταίο, η επαναφορά του διαγωνισμού, αποτελεί, ως γνωστόν, καρφί στο μάτι των εκπαιδευτικών, γιατί ακυρώνει τα πτυχία και θα λειτουργήσει ως «κόφτης» για τη μείωση των μόνιμων διορισμών.
Θυμίζουμε ότι πρόθεση του ΥΠΑΙΘΑ είναι η απόκτηση της βάσης στον διαγωνισμό που θα αποτελεί προϋπόθεση για να μετρούν από κει και ύστερα τα ακαδημαϊκά προσόντα και η προϋπηρεσία, ενώ ο Πιερρακάκης έκανε επίσης λόγο στο παρελθόν και για ένα «υβριδικό» σύστημα διορισμών στην αρχή.
Με τους 10.000 διορισμούς, κυβέρνηση και υπουργείο Παιδείας επιδιώκουν να αποδυναμώσουν την αντίδραση, να προσφέρουν στους αδιόριστους-αναπληρωτές ένα «τυράκι» για να χάσουν από τα μάτια τους τη «φάκα», δημιουργώντας ψευδαισθήσεις ότι μπορεί η «συνταγή» να συνεχιστεί και για κάποιες επόμενες μεταβατικές χρονιές.
Ο αριθμός των διορισμών για την σχολική χρονιά 2024-2025 μπορεί να είναι μεγαλύτερος από το παρελθόν, όμως αυτή η αύξηση δεν αφορά αποκλειστικά εκπαιδευτικό διδακτικό προσωπικό, είναι άνισα κατανεμημένος, γεγονός που δημιουργεί προστριβές και όπως και νά ΄χει είναι σταγόνα στον ωκεανό των δεκάδων χιλιάδων κενών και πολύ πίσω από τις πραγματικές ανάγκες των δημόσιων σχολείων.
Οι ανακοινώσεις Πιερρακάκη
Οι 10.000 νέες θέσεις μόνιμων διορισμών από τους οριστικούς πίνακες του ΑΣΕΠ διαρθρώνονται ως ακολούθως:
Α) 4.451 θέσεις προς κάλυψη με βάση τον δημοσιονομικό κανόνα μία πρόσληψη για μία αποχώρηση (4.050 αποχωρήσεις μόνιμων εκπαιδευτικών και μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού μετά το πέρας του σχολικού έτους 2023-2024, και 401 ήδη υφιστάμενα κενά λόγω αποχωρήσεων μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού κατά το σχολικό έτος 2022-2023).
Β) 5.549 επιπλέον θέσεις, καθώς μετά από μελέτη των στοιχείων προκύπτει ανάγκη κάλυψης κενών. Η συνολική δαπάνη κάλυψης των νέων θέσεων, ύψους 110 εκατ. ευρώ θα καλυφθεί αποκλειστικά από εθνικούς πόρους που μέχρι τώρα διατίθενται για προσλήψεις αναπληρωτών.
Στην κατεύθυνση αυτή θα διενεργηθούν διορισμοί με έμφαση:
– στην ειδική αγωγή όπου θα καλυφθούν περισσότερες από τετραπλάσιες σε σχέση με το προηγούμενο έτος θέσεις ειδικοτήτων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και οκταπλάσιες θέσεις Ειδικού Εκπαιδευτικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού σε όλες τις ειδικότητες, δεδομένου ότι την προηγούμενη χρονιά οι διορισμοί αφορούσαν αποκλειστικά ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς,
– στις ειδικότητες της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, αφού σε υπάρχουσες και νεοσυσταθείσες θέσεις ειδικοτήτων τοποθετούνται πενταπλάσιοι σε σχέση με πέρσι εκπαιδευτικοί, ενώ συνολικά στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση οι διορισμοί θα ξεπεράσουν τους 2.800.
– στην κάλυψη αναγκών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όπου θα γίνουν άνω των 5.000 προσλήψεων σε όλες τις ειδικότητες.
Ο ακριβής αριθμός των διορισμών ανά ειδικότητα θα προσδιοριστεί το αμέσως προσεχές διάστημα, πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.