-
Τα διοικητικά όργανα των πανεπιστημίων και η πανεπιστημιακή κοινότητα να τιμήσουν το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων και το κύρος της ακαδημαϊκής ιδιότητας
Μητοστάκης και Πιερρακάκης, που παριστάνουν τους κήνσορες της «αξιοκρατίας» και της «αριστείας», αδιαφορούν τώρα για το αδιάβλητο των εξετάσεων με ηλεκτρονικά μέσα και τις επιβάλουν ουσιαστικά με εκβιασμούς στις Πρυτανικές Αρχές (βλέπε εγκύκλιο Πιερρακάκη που υπογραμμίζει την εφαρμογή του θεσμικού πλαισίου, δηλαδή την κατάργηση του ασύλου και την επιβολή πειθαρχικών ποινών και την εκβιαστική παρουσία Πιερρακάκη στην έκτακτη Σύνοδο των Πρυτάνεων την οποία απαίτησε ο ίδιος να συγκληθεί).
Τώρα, στριμωγμένοι από τις καταλήψεις, τις μαζικότατες γενικές συνελεύσεις των φοιτητών και τις δυναμικές μαζικές διαδηλώσεις ενάντια στα ιδιωτικά πανεπιστήμια, έχουν πετάξει στα σκουπίδια αυτά τα οποία υποκριτικά πρέσβευαν για να περάσουν και νομιμοποιήσουν την αξιολόγηση, τις συγχωνεύσεις-καταργήσεις σχολείων και πανεπιστημιακών τμημάτων, την δημιουργία όλο και περισσότερων Πρότυπων-Πειραματικών σχολείων σε βάρος του σχολείου της γειτονιάς, τις απολύσεις εκπαιδευτικών, την επιβολή ισχυρών και πολλαπλών εξεταστικών φραγμών και απαιτούν εξετάσεις με ψηφιακά μέσα, μολονότι γνωρίζουν ότι αυτές είναι διαβλητές, προσδοκώντας ότι με αυτόν τον τρόπο θα «σπάσει» το κίνημα.
Εχουν τόση πρεμούρα να ικανοποιήσουν τους φίλους τους εμπόρους της γνώσης και τα αφεντικά τους, του κεφαλαίου, που τσαλαπατούν τα δικά τους ψευδο-αφηγήματα και πιέζουν στην κατεύθυνση της δημιουργίας απεργοσπαστικού μηχανισμού από φοιτητές-φοβισμένους, υποταγμένους, φίλα και κομματικά προσκείμενους και από πανεπιστημιακούς, που δεν θα τιμήσουν την ακαδημαϊκή τους ιδιότητα. Εως τώρα έχουν βρει «πρόθυμους» ιμάντες υλοποίησης αυτής της στρατηγικής, τη Σύνοδο Πρυτάνεων και αρκετές Συγκλήτους.
Υπάρχουν όμως και πανεπιστημιακοί δάσκαλοι που αντιστέκονται, τιμούν το ρόλο τους και στέκονται δίπλα στους αγωνιζόμεους φοιτητές που σηκώνουν το κύριο βάρος.
Μετά την απόφαση του ΕΣΔΕΠ ΑΠΘ και του Συντονισμού Φορέων ΕΜΠ και ο Σύλλογος Διδασκόντων Θετικών Επιστημών ΕΚΠΑ δηλώνει ότι «Θα συνεχίσουμε να υπερασπιζόμαστε την ακαδημαϊκή ελευθερία και την προαγωγή της επιστήμης και δεν θα απαξιώσουμε την δουλειά μας ακολουθώντας αμφίβολες πρακτικές τηλε-εξέτασης και τηλε-εκπαίδευσης». Καλεί δε «τα διοικητικά όργανα των πανεπιστημίων και την πανεπιστημιακή κοινότητα να τιμήσουν το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων και το κύρος της ακαδημαϊκής ιδιότητας».
Η ανακοίνωση του Συλλόγου
Πανεπιστήμιο αυτοδιοίκητο ή εξαναγκαζόμενο;
Η άποψη του ΔΣ του Συλλόγου Διδασκόντων Θετικών Επιστημών για το κυοφορούμενο νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια έχει εκφραστεί ήδη στην ανακοίνωση του Συλλόγου από 29/12/2023.
Εξακολουθούμε να πιστεύουμε ότι η παραβίαση του Συντάγματος, όπως αυτή που επιχειρείται για το άρθρο 16, οδηγεί σε επικίνδυνες ατραπούς, καθώς δημιουργεί προηγούμενο για την παραβίαση οποιοιδήποτε άλλου άρθρου του Συντάγματος. Εκτός αν η παραβίαση του Συντάγματος δεν συνιστά «ανομία», και μάλιστα βαρύτατη. Επιπλέον, τα ιδιωτικά πανεπιστήμια όχι μόνο δεν θα λύσουν κανένα από τα προβλήματα της ανώτατης εκπαίδευσης (υποστελέχωση, υποχρηματοδότηση, έλλειψη φοιτητικής μέριμνας), αλλά θα οδηγήσουν στην περαιτέρω ιδιωτικοποίηση εκ των έσω των δημόσιων ΑΕΙ, στην κατάργηση του δωρεάν χαρακτήρα τους και στη μετατροπή τους σε παρόχους εκπαιδευτικών υπηρεσιών χωρίς επιστημονικά εχέγγυα και με μειωμένα επαγγελματικά δικαιώματα.
Οι κυβερνητικοί χειρισμοί των διαρροών και της επικοινωνιακής εκστρατείας άνευ νομοσχεδίου προκάλεσαν από την αρχή μεγάλη αναστάτωση στην πανεπιστημιακή κοινότητα, αναστάτωση που ήρθαν να επιτείνουν στον μέγιστο βαθμό η προσπάθεια ποινικοποίησης της πανεπιστημιακής ζωής, οι αδόκιμες παρεμβάσεις κυβερνητικών στελεχών, καθώς και η προσπάθεια καταστρατήγησης, για πολλοστή φορά, του πανεπιστημιακού αυτοδιοίκητου με εγκυκλίους που υποδεικνύουν τον τρόπο διεξαγωγής της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Ως πανεπιστημιακοί δάσκαλοι βρισκόμαστε στο πλευρό όσων υπερασπίζονται το Δημόσιο Πανεπιστήμιο και διεκδικούμε να διασφαλιστεί και να ενισχυθεί ο Δωρεάν και Δημοκρατικός χαρακτήρας του που του επέτρεψε να προάγει την έρευνα και τη διδασκαλία. Δεν μπορούμε απλά να κρίνουμε τις αντιδράσεις αφήνοντας στο απυρόβλητο τις αιτίες που τις προκαλούν.
Ως ακαδημαϊκοί αδυνατούμε να κατανοήσουμε πως είναι δυνατόν να επιβληθεί ο τρόπος διενέργειας των εξετάσεων με υπουργικές εγκυκλίους. Οι εξετάσεις αποτελούν τμήμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, πρέπει να διασφαλίζεται η δυνατότητα συμμετοχής σε αυτές σε όσους το δικαιούνται και, σύμφωνα με τον νόμο, αποσκοπούν στην πιστοποίηση της απόκτησης των αναγκαίων γνώσεων από τους φοιτητές/τριες. Οι διδάσκοντες/ουσες έχουν την ευθύνη για την αρτιότητα της εξέτασης που διενεργούν και το υπηρεσιακό καθήκον αυτή να διεξάγεται με μεθόδους που θα προστατεύουν το αδιάβλητο της διαδικασίας. Γνωρίζουμε πολύ καλά ποια είναι τα διαθέσιμα ηλεκτρονικά μέσα και δεν θα ωφελήσει καμία σχετική ανακοίνωση ή απόφαση. Οι εξετάσεις πρέπει να είναι αδιάβλητες, όχι απλά να βαφτίζονται ως τέτοιες. Επίσης αδυνατούμε να κατανοήσουμε με ποια λογική οι εξ αποστάσεως εξετάσεις θα είναι αδιάβλητες και αποτελεσματικές για το ΕΚΠΑ ενώ το αντίθετο ισχύει, π.χ., για το Πανεπιστήμιο Πατρών.
Θα συνεχίσουμε να υπερασπιζόμαστε την ακαδημαϊκή ελευθερία και την προαγωγή της επιστήμης και δεν θα απαξιώσουμε την δουλειά μας ακολουθώντας αμφίβολες πρακτικές τηλε-εξέτασης και τηλε-εκπαίδευσης, που δεν λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαιτερότητες του κάθε μαθήματος ξεχωριστά.
Καλούμε τα διοικητικά όργανα των πανεπιστημίων και την πανεπιστημιακή κοινότητα να τιμήσουν το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων και το κύρος της ακαδημαϊκής ιδιότητας.