Σχολιάζοντας την ελληνική PISA, τις «εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα» για τους μαθητές της Στ’ Δημοτικού 300 Δημοτικών Σχολείων και της Γ’ Γυμνασίου 300 Γυμνασίων, που ορίσθηκαν για τις 18 Μαΐου, γράφαμε πως αυτές έχουν στόχο να μετακυλίσουν στις πλάτες των μαθητών και των εκπαιδευτικών την ευθύνη για τις εγκληματικές πολιτικές που εφαρμόστηκαν από όλες τις αστικές κυβερνήσεις στην εκπαίδευση. Στη συνέχεια δε, να αποτελέσουν έναν επιπλέον μηχανισμό τιμωρητικής αξιολόγησης και κατηγοριοποίησης μαθητών-εκπαιδευτικών-σχολικών μονάδων.
Σημειώναμε πως πρόκειται για ποσοτικές μετρήσεις της «αποτελεσματικότητας» του εκπαιδευτικού συστήματος, η οποία -αποτελεσματικότητα- μετριέται σύμφωνα με το βαθμό ανταπόκρισής του στις περιστασιακές ανάγκες της καπιταλιστικής αγοράς.
Ο στόχος αυτός αποτέλεσε κεντρική πολιτική επιλογή και σηματοδότησε την αποφασιστική στροφή του σχολείου στην εξειδίκευση και τις δεξιότητες και την απομάκρυνσή του, ακόμη και στα λόγια, από ό,τι είχε απομείνει από το σχολείο της διαμόρφωσης της ολοκληρωμένης προσωπικότητας.
Οι ψεύτικες διαβεβαιώσεις του υπουργείου Παιδείας ότι ο διαγωνισμός δεν συνδέεται με την αξιολόγηση καταρρίπτονται και από το γεγονός ότι δηλώνεται ρητά ότι «η εξαγωγή πορισμάτων, σχετικά με την πορεία υλοποίησης των Προγραμμάτων Σπουδών και τον βαθμό επίτευξης των προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων» αφορούν και τη σχολική μονάδα.
Στην επιβολή της Ελληνικής PISA, για την οποία πίεζαν καπιταλιστές και ΟΟΣΑ, και υιοθέτησε η πάντα προθυμότατη κυβέρνηση Μητσοτάκη, αντιτάσσεται και η Διδασκαλική Ομοσπονδία, κηρύσσοντας τρίωρη στάση εργασίας την ημέρα διεξαγωγής της, προκειμένου να την ακυρώσει στην πράξη, πιεζόμενη από ανάλογες αποφάσεις πολλών Συλλόγων Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Η απόφαση της ΔΟΕ
H κυβέρνηση και η πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ. σε εφαρμογή των άρθρων 104 και 108 του ν.4823/21 επιχειρεί, υποτίθεται, να διενεργήσει εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα σε εθνικό επίπεδο για τους/τις μαθητές/τριες της ΣΤ΄ τάξης 300 Δημοτικών και της Γ΄ τάξης 300 Γυμνασίων.
Την επόμενη σχολική χρονιά προβλέπεται η καθολική εφαρμογή των εξετάσεων σε όλα τα δημοτικά και γυμνάσια της χώρας οι οποίες αποτελούν μέρος του συνολικού αντιδραστικού σχεδιασμού του Υ.ΠΑΙ.Θ. για την εφαρμογή της αξιολόγησης μαθητών-εκπαιδευτικών-σχολικών μονάδων, με οδυνηρές συνέπειες για τη δημόσια εκπαίδευση, με περαιτέρω υποβάθμιση του ρόλου των εκπαιδευτικών και ασφυκτικό έλεγχο των σχολικών πρακτικών και διδασκαλίας.
Η δίωρη εξέταση σε Γλώσσα και Μαθηματικά με ποσοτικούς δείκτες και κοινά θέματα για όλη τη χώρα μετατρέπουν τους/τις μαθητές/τριες σε πειραματόζωα ενός ολέθριου πειράματος που έχει ως στόχο την κατηγοριοποίηση των σχολείων και τον μορφωτικό αποκλεισμό του μαθητικού πληθυσμού. Οι μαθητές/τριές μας οδηγούνται σε ένα αγώνα δρόμου ώστε να ανταπεξέλθουν σε «φασόν», πανελλήνιου τύπου εξετάσεις, που καλλιεργούν την κουλτούρα απόρριψης που θα τους συνοδεύει σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Επιδιώκουν να ενισχύσουν τον κοινωνικό ανταγωνισμό, τη λογική «όλοι εναντίον όλων», με τα αποτελέσματα να ιεραρχούν μαθητές και σχολεία, ανοίγοντας τον αντιδραστικό δρόμο για την γονεϊκή επιλογή σχολείων, μέσω της σύγκρισης!
Οι εξετάσεις PISA μόνο αθώες δεν είναι!
Αποτελούν εργαλεία του Ο.Ο.Σ.Α. και των αντιεκπαιδευτικών σχεδίων της Ε.Ε. για τη δημόσια εκπαίδευση. Επιχειρούν να αλλάξουν τη λειτουργία του δημόσιου σχολείου και να το μετατρέψουν σε ένα εξεταστικό κέντρο όπου θα κυριαρχεί η εμπορευματοποίηση του μορφωτικού αγαθού.
- Δεν θα επιτρέψουμε να μετατραπεί η γνώση σε τυποποιημένη μετρήσιμη δεξιότητα, θυσιάζοντας οποιαδήποτε έννοια ολόπλευρης ανάπτυξης και ουσιαστικής καλλιέργειας των μαθητών/τριών. Να μη «νεκρώσει» η γνώση και η κριτική σκέψη πάνω στα σύγχρονα κοινωνικά ζητήματα.
- Υπερασπιζόμαστε το δημόσιο σχολείο, τον παιδαγωγικό ρόλο των εκπαιδευτικών και τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών/τριών μας.
Με βάση τα παραπάνω:
Κηρύσσουμε πανελλαδική 3ωρη διευκολυντική στάση εργασίας για το πρώτο 3ωρο του πρωινού προγράμματος, στις 18 Μαΐου, ημέρα διεξαγωγής των εξετάσεων, προκειμένου να ακυρώσουμε τις εξετάσεις κατηγοριοποίησης και αποκλεισμού.
Καλούμε τους Συλλόγους Π.Ε. της χώρας να προβούν σε κοινές ενημερώσεις – συζητήσεις με τις ενώσεις – συλλόγους γονέων και συλλόγους διδασκόντων, ώστε να απορρίψουν τη συμμετοχή στις εξετάσεις.
Καλούμε τους εκπαιδευτικούς να συμμετέχουν στις κινητοποιήσεις προκειμένου να αποτραπεί η διάλυση του δημόσιου σχολείου.