Με σπορ καθημερινή εμφάνιση για να ταιριάζει με το περιβάλλον μιας εργατικής λαϊκής συνοικίας, όπως είναι το Πέραμα, ο πορφυρογέννητος αυτοκρατορίσκος Μητσοτάκης παρέα με το πρώην «ορφανό» του Σημίτη και νυν υπουργό Παιδείας της νεοφιλελεύθερης κυβέρνησης της ΝΔ Πιερρακάκη, έδωσαν την παράσταση «καινούργιο λουστράρισμα της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης», με ντεκόρ το «Πρότυπο ΕΠΑΛ» Περάματος και κάποιους μαθητές.
Η επιλογή της περιοχής είχε τον συμβολισμό της: Τα παιδιά των εργατών, των λαϊκών οικογενειών, είναι παιδιά ενός «κατώτερου θεού». Δεν μπορούν να ονειρευτούν ούτε έχουν ελπίδα να επιλέξουν σπουδές στα ΑΕΙ. Η μόνη διέξοδος που έχουν είναι η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση. Η οποία, όμως, για να γίνει ελκυστική πρέπει να περαστεί με νέο λούστρο, όπως έγινε άλλωστε τόσες φορές στο παρελθόν, καθώς επιδίωξη διαχρονική του συστήματος και της αστικής τάξης είναι να ανακοπεί η τάση της νεολαίας της ελληνικής εργαζόμενης κοινωνίας για πανεπιστημιακές σπουδές.
Για να γίνει καθαρό τι εννοεί, ο Μητσοτάκης, πέρασε προηγουμένως μια βόλτα από τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη των συνεχών εγκλημάτων κατά της ζωής των εργατών (που αποκαλούνται από τον εσμό κάθε χρώματος «εργατικά ατυχήματα») και της άγριας εκμετάλλευσης από την COSCO. Και στη συνέχεια ανέλαβε να διαφημίσει στους μαθητές του ΕΠΑΛ Περάματος τους βαμμένους με αίμα και ιδρώτα μισθούς των εργατών: «Αν δείτε τους μισθούς εδώ στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη θα δείτε ότι δεν μιλάμε για μεροκάματα κατώτατου μισθού. Αρα για μένα έχει σημασία να σπάσουμε το στίγμα που έχει η επαγγελματική εκπαίδευση ότι είναι για τα παιδιά που δεν μπορούν να μπουν στο πανεπιστήμιο». Ο Μητσοτάκης είπε με άλλα λόγια αυτά που είχε πει για τον «ψυκτικό από το Περιστέρι». Μόνο που τώρα άλλαξε η τοποθεσία, οπότε άλλαξε και το προδιαγεγραμμένο «πεπρωμένο» των μαθητών από το Πέραμα, που κατά τον κυνικό Μητσοτάκη, στην καλύτερη περίπτωση, είναι η επαγγελματική διέξοδος στη Ζώνη.
Στο κακοστημένο σόου παρουσιάστηκε το νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, που σύντομα θα ψηφισθεί, όπως είπε ο Μητσοτάκης. Θυμίζουμε ότι το νομοσχέδιο είχε παρουσιαστεί από τον Πιερρακάκη στο υπουργικό Συμβούλιο της 31ης Οκτώβρη.
Τι προέκυψε, λοιπόν, και στήθηκε τώρα η φιέστα; Προέκυψε το γεγονός ότι στο επόμενο υπουργικό συμβούλιο, κατά πάσα πιθανότητα αύριο Τετάρτη 20 του Δεκέμβρη, ο Πιερρακάκης θα παρουσιάσει τη «νομοθετική πρωτοβουλία» της, διά της πλαγίας οδού, κατάργησης του άρθρου 16 του Συντάγματος -που ρητώς αναφέρεται στην απαγόρευση ίδρυσης και λειτουργίας ιδιωτικών ΑΕΙ- και της εγκατάστασης στη χώρα μας ιδιωτικών πανεπιστημίων μέσω των διακρατικών συμφωνιών του άρθρου 28 του Συντάγματος που ορίζει ότι το διεθνές δίκαιο είναι υπεράνω του εθνικού (πρεμιέρα έγινε με την Κύρωση της Συμφωνίας μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου «σχετικά με την αμοιβαία ακαδημαϊκή αναγνώριση πανεπιστημιακών τίτλων σπουδών Ανωτάτων και Ανωτέρων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και άλλων Εγκεκριμένων Ιδρυμάτων»).
Η φιέστα είχε σκοπό να γλυκάνει το «κινίνο» που ετοιμάζεται για το δημόσιο πανεπιστήμιο, να λειτουργήσει παραπειστικά ότι η κυβέρνηση τάχα ενδιαφέρεται για τα παιδιά της εργαζόμενης κοινωνίας και των φτωχών λαϊκών στρωμάτων.
Τα ιδιωτικά ΑΕΙ, η ένταση των ταξικών φραγμών στο Λύκειο (Τράπεζα θεμάτων, Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, μείωση ακόμη και αυτού του «κλειστού αριθμού» εισακτέων, κ.λπ.), που δημιουργεί τεράστια δεξαμενή «πελατών» για τα ιδιωτικά μαγαζιά των εμπόρων της γνώσης, η εξώθηση των παιδιών της εργατικής τάξης στη λεγόμενη «Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση» είναι κρίκοι μιας και αδιαίρετης αντιδραστικής, αντιεκπαιδευτικής αλυσίδας, που κρατά στα χέρια του το κεφάλαιο.
Τις ρυθμίσεις που θα περιέχει το νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση-Κατάρτιση είχαμε σχολιάσει σε άρθρο μας με τίτλο: «Φρου-φρου κι αρώματα και στο βάθος μείωση των δαπανών και σύνδεση με την καπιταλιστική αγορά», αποσπάσματα του οποίου παραθέτουμε:
Δεν πρωτοτυπεί, λοιπόν, ο Πιερρακάκης, απλά στολίζει την νέα προσπάθεια με πολλά φρου φρου κι αρώματα. Θα ιδρυθούν, λέει 60 campus (!) (ο βαρύγδουπος όρος παραπέμπει σε κάτι πολύ… αναβαθμισμένο, καθώς χρησιμοποιείται κυρίως για τα πανεπιστήμια), μέσα στα οποία θα λειτουργούν Ε.Σ.Κ., ΕΠΑ.Λ. και Ι.Ε.Κ.
Θα λειτουργήσει επίσης Ψηφιακή Πύλη Ενημέρωσης των Γραφείων Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (Γ.Ε.Α.Σ.)., το «ζουμί» της οποίας, πέρα από τις φανφάρες για ενημέρωση των ενδιαφερόμενων για ποιες ειδικότητες έχουν «απορρόφηση» στην αγορά εργασίας -λες και η μεγάλη ανεργία ειδικά στους νέους οφείλεται στο μη επαρκές εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό-, είναι η αναζήτηση από τις επιχειρήσεις νέων εκμεταλλευόμενων σε θέσεις «πρακτικής άσκησης» και «μαθητείας» ή και εργασίας (κατά κανόνα επισφαλούς).
Υπενθυμίζουμε ότι οι αλλαγές που θα επιχειρήσει ο Πιερρακάκης πατούν πάνω στο πλαίσιο που στήθηκε επί Κεραμέως.
Σύμφωνα με αυτό:
- Θεσμοθετήθηκαν οι Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (Ε.Σ.Κ.) και οι Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑ.Σ.) Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. Πρόκειται για διετείς δομές που απευθύνονται σε απόφοιτους Γυμνασίων! Κοντολογίς, νομιμοποιήθηκε και διευρύνθηκε η παιδική εργασία. Δεκατετράχρονα παιδιά κλήθηκαν να γίνουν εργατάκια (αντικαθιστώντας τους καλφάδες του μεσαίωνα και της οθωμανικής κυριαρχίας), αφού η «άπονη ζωή» ή το γεγονός ότι «δεν παίρνουν τα γράμματα» τα οδηγούν να ξεχάσουν από πολύ νωρίς τα όνειρά τους. Εξ ου και ο Πιερρακάκης ανακοίνωσε ότι θα ενθαρρυνθεί η ίδρυση περισσότερων Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης.
- Η «αναβάθμιση» των ΙΕΚ πραγματοποιήθηκε μέσω του λουκέτου στα δημόσια ΙΕΚ που έχουν λιγότερους από 250 σπουδαστές σε Αθήνα, Πειραιά και Θεσσαλονίκη και 100 στην υπόλοιπη Ελλάδα (εκτός παραμεθόριων περιοχών) και της παράδοσης των σπουδαστών στους ιδιώτες εμπόρους του είδους.
- Θεσμοθετήθηκε το Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Σ.Ε.Ε.Κ.) «με τριετή θητεία, με συμμετοχή και των κοινωνικών εταίρων, εκπροσώπων της αγοράς και λοιπών εμπλεκόμενων φορέων».
- Θεσμοθετήθηκε το Συμβούλιο Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας (Σ.Σ.Π.Α.Ε.). Αποστολή του είναι η «υποβολή εισηγήσεων-γνωμοδοτήσεων προς το Κ.Σ.Ε.Ε.Κ. για θέματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης (ποιοι τομείς και ποιες ειδικότητες πρέπει να λειτουργήσουν, ποια ειδικά μαθήματα απαιτούνται, κ λπ., ανάλογα με τις «αναπτυξιακές ανάγκες» της κάθε Περιφέρειας). Συμμετέχουν εκπρόσωποι εργοδοτικών φορέων, της Περιφέρειας, και της Περιφεριακής Ενωσης Δήμων, καθώς και αστογραφειοκράτες συνδικαλιστές της ΓΣΕΕ.
- Περάστηκε νέο «λούστρο» στα ΕΠΑΛ με τη δημιουργία των Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων. Κριτήρια για τον χαρακτηρισμό των ΕΠΑ.Λ. σε Π.ΕΠΑ.Λ. «συνιστούν ιδίως: α) τα προσόντα και η επάρκεια του εκπαιδευτικού προσωπικού τους, β) η συμμετοχή σε εκπαιδευτικά προγράμματα, καινοτόμες δράσεις, ευρωπαϊκά προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης, γ) το μέγεθός τους, δ) η τοποθεσία τους και ε) η συνεργασία τους με τοπικές επιχειρήσεις και Α.Ε.Ι. της περιφέρειας στην οποία ανήκουν». Σε αυτά εισάγονται απόφοιτοι υποχρεωτικής εκπαίδευσης (Γυμνάσιο) με βάση τον βαθμό του απολυτηρίου τους.
Οι αλλαγές Πιερρακάκη
Η ουσία των αλλαγών που θα επιχειρηθούν βασίζεται πάνω σε δύο άξονες: στη μείωση των δαπανών και στη μεγαλύτερη εμπλοκή της καπιταλιστικής αγοράς.
Γι’ αυτό
- Σε κάθε campus διορίζεται μάνατζερ (Εκτελεστικός Διευθυντής) με «αυξημένα προσόντα».
- Ιδρύονται τα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Ε.Ε.Κ), στα οποία θα συνυπάρχουν οι Ε.Σ.Κ. τα ΕΠΑΛ και τα ΙΕΚ ενώ θα παρέχεται και Μεταλυκειακό Ετος – Τάξη Μαθητείας. Η ίδρυσή τους θα δημιουργήσει «τις κατάλληλες προϋποθέσεις για την ανάπτυξη συνεργειών μεταξύ όλων των δομών της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και τη σύνδεσή της με την αγορά εργασίας και την τοπική οικονομία».
«Το προτεινόμενο μοντέλο θα ενθαρρύνει τη συνεργασία μεταξύ των διαφορετικών επιπέδων, με στόχο τη βέλτιστη ανταπόκριση στις ανάγκες της αγοράς εργασίας αλλά και την αποφυγή επικαλύψεων… Στόχος της παρέμβασης είναι η ολιστική προσέγγιση της μάθησης, οι συνέργειες, η εξοικονόμηση πόρων, η καινοτομία και η διάχυση καλών πρακτικών, η ενίσχυση της σύζευξης με την αγορά εργασίας και την τοπική κοινωνία…».
Για την ίδρυση ενός Κ.Ε.Ε.Κ. θα πρέπει να συνυπάρχουν στον ίδιο χώρο (campus) τουλάχιστον μία δομή εκπαίδευσης, μία δομή κατάρτισης κι ένα εργαστηριακό κέντρο (Ε.Κ.), ενώ τα Γραφεία Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (Γ.Ε.Α.Σ.) αναβαθμίζονται και θα αποτελούν οργανική μονάδα κάθε Κ.Ε.Ε.Κ.
Κοντολογίς, το συμμάζεμα όλων των μορφών Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης σε ένα χώρο θα διευκολύνει α) την προσπάθεια για περαιτέρω μείωση της χρηματοδότησης, αφού η μια δομή θα αλληλοσυμπληρώνει την άλλη με κατάργηση των επικαλύψεων σε ειδικότητες, κοινή χρήση των εργαστηρίων, του προσωπικού, κ.λπ και β) την παρέμβαση της «αγοράς». Οι καπιταλιστές σε περιφερειακό επίπεδο θα έχουν πληρέστερη και καθαρότερη εικόνα για τις ευκαιρίες που τους προσφέρονται όσον αφορά τον καθορισμό των ειδικοτήτων (στις οποίες έχουν λόγο) και τον αριθμό των προσφερόμενων εργατικών «χεριών».
- Επιχειρείται εν νέου λουστράρισμα των ΙΕΚ με την «αναβάθμισή» τους, ώστε «να αποκτήσουν έναν εξαιρετικά διευρυμένο ρόλο σε ό,τι αφορά στην ενεργό διασύνδεση των καταρτιζόμενων και των αποφοίτων τους με την αγορά εργασίας σε τοπικό, περιφερειακό και κλαδικό επίπεδο». Μην ξεχνάμε ότι στον δρόμο των ΙΕΚ κατευθύνονται οι απόφοιτοι των Λυκείων μέσω του δεύτερου μηχανογραφικού, που καθιέρωσε η Κεραμέως. Στόχος να προσφερθούν «καθρεφτάκια στους ιθαγενείς», οι οποίοι θα πετσοκοπούν από τη λαιμητόμο των πανελλαδικών εξετάσεων.
- Η ίδια παραπλανητική προπαγάνδα, καλλιέργειας ψεύτικων ελπίδων αφορά και την εξαγγελία για τη «διάχυση των καινοτομιών Προτύπων Επαγγελματικών Λυκείων Π.ΕΠΑ.Λ.». σταδιακά σε όλα τα ΕΠΑΛ.
Και μόνο η διατήρηση των ΕΠΑΛ στον αντίποδα των Γενικών Λυκείων, βάζει ταφόπλακα στην απαίτηση για υποχρεωτικό Λύκειο Γενικής Μόρφωσης για όλα τα παιδιά.
Κυβέρνηση και υπουργείο Παιδείας παρουσιάζουν τα Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια ως μια σοβαρή τάχα πρόταση και λαμπρή διέξοδο για τους μαθητές τους προερχόμενους κυρίως από την εργατική τάξη και τα φτωχά λαϊκά στρώματα, τους οποίους δήθεν δεν υποτιμούν και δε θέλουν να τους ρίξουν στα τάρταρα της αμορφωσιάς και της φθηνής ειδίκευσης. Τις αυταπάτες αυτές επιδιώκουν τώρα να ενισχύσουν με την διάχυση των «καινοτομιών» και των «καλών πρακτικών» των Πρότυπων ΕΠΑΛ σε όλα τα Επαγγελματικά Λύκεια.