Δεν προλαβαίνουμε να μετράμε τις ρυθμίσεις-δώρα προς τα κολλέγια που κάνει η κυβέρνηση Μητσοτάκη, που είναι τόσο λυσσασμένη με την ιδιωτικοποίηση των πάντων και στην περίπτωσή μας με την ιδιωτικοποίηση της Παιδείας.
Αυτήν τη φορά στο νομοσχέδιο-κατεδάφισης του δημόσιου Πανεπιστήμιου Μητσοτάκη-Κεραμέως, που ψηφίζεται σήμερα από τον κυβερνητικό λόχο, κατατέθηκε τροπολογία που δίνει το δικαίωμα στους απόφοιτους κολλεγίων να συμμετέχουν στη διαδικασία επιλογής των διοικήσεων των νομικών προσώπων δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου.
Ενημερωτικά αναφέρουμε ότι ΝΠΔΔ είναι οι ΟΤΑ τα Επιμελητήρια, οι Δικηγορικοί, Ιατρικοί, Φαρμακευτικοί Σύλλογοι, τα ΑΕΙ, τα Ερευνητικά Κέντρα, τα Νοσοκομεία, τα Ασφαλιστικά Ταμεία, κ.λπ.
Η εν λόγω τροπολογία (άρθρο 9)
- τροποποιεί την περ. (α) της παρ. 3 του άρθρου 20 του ν. 4735/2020 (Α’ 197), που αναφέρεται στα ακαδημαϊκά προσόντα που οφείλουν να διαθέτουν οι υποψήφιοι για να καταλάβουν θέση στη διοίκηση ενός ΝΠΔΔ (Πρόεδροι, Αντιπρόεδροι, Διοικητές, Αναπληρωτές Διοικητές, Υποδιοικητές, Διευθύνοντες ή Εντεταλμένοι Σύμβουλοι των ΝΠΔΔ και των ΝΠΙΔ που επιλέγονται από την κυβέρνηση)
- και δεν αλλάζει τα υπόλοιπα κριτήρια: (β) Πολύ καλή γνώση μιας ξένης γλώσσας κράτους μέλους της Ε.Ε. (γ) Πενταετής τουλάχιστον εργασιακή εμπειρία στον δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα.
Δεν θίγεται επίσης η διαδικασία κοινοβουλευτικής ακρόασης ή παροχής γνώμης, όπου αυτή προβλέπεται σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στον Κανονισμό της Βουλής.
Τι ισχύει λοιπόν, σχετικά με τα ακαδημαϊκά προσόντα και τι αλλάζει η τροπολογία;
- Iσχύουσα διάταξη:
«3. Τα απαιτούμενα προσόντα συμμετοχής στη διαδικασία του παρόντος είναι:
(α) Πτυχίο Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος της ημεδαπής ή ισότιμο της αλλοδαπής.
- Tροπολογία:
«3. Τα απαιτούμενα προσόντα συμμετοχής στη διαδικασία του παρόντος είναι:
(α) Πτυχίο ιδρύματος ανώτατης εκπαίδευσης (πανεπιστημιακού ή τεχνολογικού τομέα) ή μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών της ημεδαπής ή αρμοδίως αναγνωρισμένο πτυχίο ή μεταπτυχιακός τίτλος της αλλοδαπής,…».
Δηλαδή ενώ ως τώρα ακαδημαϊκό προσόν θεωρείται αποκλειστικά το πτυχίο ΑΕΙ της Ελλάδας ή ισότιμο του εξωτερικού, η τροπολογία ορίζει ότι ο κάτοχος πτυχίου «αρμοδίως αναγνωρισμένου» δύναται να πάρει μέρος στη διαδικασία επιλογής για θέσεις διοίκησης.
Τι σημαίνει δε «αρμοδίως αναγνωρισμένο»;
Σημαίνει ότι το πτυχίο έχει αναγνωριστεί από τις αρμόδιες αρχές της χώρας προέλευσης του πανεπιστήμιου που χορηγεί το πτυχίο στον απόφοιτο κολλεγίου που έχει συνάψει συμφωνία δικαιόχρησης με το εν λόγω πανεπιστήμιο.
Η τροπολογία αυτή δεν μπήκε ξεκάρφωτα. Ερχεται ως συμπλήρωμα των διατάξεων που υπάρχουν στο νομοσχέδιο Μητσοτάκη-Κεραμέως και αναφέρονται στον «εκσυγχρονισμό» του ΔΟΑΤΑΠ. Σύμφωνα με αυτές τις διατάξεις «στο Εθνικό Μητρώο Αναγνωρισμένων Ιδρυμάτων της Αλλοδαπής (σ.σ. «αναγνωρισμένο εκπαιδευτικό ίδρυμα» είναι το ίδρυμα ανώτατης εκπαίδευσης της αλλοδαπής που αναγνωρίζεται από τα αρμόδια όργανα της χώρας του) εντάσσονται επίσης ιδρύματα που οι τίτλοι σπουδών τους μπορεί να μην έχουν αντιστοιχηθεί και καταταχθεί στα επίπεδα 6, 7, και 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων, αρκεί τα προγράμματα σπουδών τους να έχουν αξιολογηθεί και πιστοποιηθεί από αναγνωρισμένες αρχές πιστοποίησης προγραμμάτων ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα απονομής του τίτλου σπουδών». Η ακαδημαϊκή αναγνώριση του τίτλου σπουδών που απονέμεται από ένα τέτοιο πανεπιστήμιο του εξωτερικού, που είναι ενταγμένο σε αυτό το Μητρώο, γίνεται πλέον αυτόματα, ενώ σε κάθε περίπτωση καταργείται η αξιολόγηση της ατομικής έκθεσης του ενδιαφερόμενου (περισσότερα εδώ).
Κοντολογίς, ο λόγος των αρχών πιστοποίησης προγραμμάτων ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα απονομής του τίτλου σπουδών, είναι πάνω απ’ όλα!
Σε συνδυασμό με τα παραπάνω αναφέρουμε ότι πολύ πρόσφατα ο Βορίδης έκανε δεκτή την γνωμοδότηση του Ε΄ Τμήματος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους 66/2016 (Συνεδρίαση 22 Μαρτίου 2016) και έτσι οι απόφοιτοι κολλεγίων (για την εγγραφή στα οποία δεν απαιτούνται άλλες προϋποθέσεις πέρα από τη δυνατότητα της «τσέπης» τους, ενώ και η ποιότητα των σπουδών δεν έχει καμιά σχέση με τις σπουδές στα δημόσια ΑΕΙ), που έχουν συνάψει συμφωνίες δικαιόχρησης με πανεπιστήμια του εξωτερικού, μπορούν πλέον να προσλαμβάνονται στο Δημόσιο ως υπάλληλοι κατηγορίας Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ), ενώ και οι υπηρετούντες υπάλληλοι, που είναι απόφοιτοι κολλεγίων, μπορούν να μεταταγούν στην κατηγορία υπαλλήλων ΠΕ με τις ανάλογες, βεβαίως, αποδοχές και εξέλιξη. Η περίπτωση αυτή αφορά απόφοιτους κολλεγίων που έχουν αποκτήσει βεβαίωση αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας από το Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων (ΣΑΕΠ).
Ολα όσα αναφέραμε προσθέτουν συνεχώς λιθαράκια στην κατεδάφιση του άρθρου 16 του Συντάγματος και στην προώθηση των ιδιωτικών πανεπιστημίων-ιδεολογική εμμονή του αγρίως νεοφιλελεύθερου Μητσοτάκη, γεγονός βεβαίως πολύ σημαντικό.
Ταυτόχρονα γίνονται προς άγραν ψήφων. Ειδικά η εν λόγω τροπολογία μπορεί να ανοίγει δρόμους, όμως, στη ζωή, προς το παρόν, είναι απλώς ένα καθρεφτάκι προς τους ιθαγενείς. Πρόκειται ίσως για κάποια φωτογραφική διάταξη που αφορά μια πολύ μικρή μειοψηφία ημετέρων αποφοίτων κολλεγίων, που διαθέτει και τα επιπλέον προσόντα, δηλαδή την «πενταετή τουλάχιστον εργασιακή εμπειρία στον δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα» ή την πενταετή εμπειρία σε θέση σημαντικής ευθύνης και απαιτήσεων στον δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα (άρθ. 3 παρ. 9 του ν. 3429/2005) για κατάληψη θέσης π.χ. διευθύνοντος συμβούλου στα ΝΠΔΔ, η συντριπτική πλειοψηφία, όμως, απέχει έτη φωτός από αυτά. Για να μην πούμε ότι η διαδικασία επιλογής περιλαμβάνει και κοινοβουλευτική ακρόαση από την Βουλή.
Γιούλα Γκεσούλη