Οταν ακόμη και η δεξιά πρόεδρος της ΕΙΝΑΠ Ματίνα Παγώνη υπογράφει κείμενο απόφασης που «καταδικάζει την πρόθεση της κυβέρνησης να φέρει νομοσχέδιο για την ίδρυση Ιδιωτικών Πανεπιστημίων, η οποία θα έχει ως συνέπεια την περαιτέρω εμπορευματοποίηση της Εκπαίδευσης, την όξυνση των κοινωνικών ανισοτήτων, καθώς και την απαξίωση των παρεχόμενων τίτλων» και «την προσπάθεια της κυβέρνησης να τρομοκρατήσει τους αγωνιζόμενους φοιτητές νομίζοντας πως με το φόβητρο της εισαγγελικής έρευνας θα καταπνίξει το κύμα αντιδράσεων στα σχέδιά της, που εκφράζεται με κύμα καταλήψεων σε σχολές και μεγαλειώδη συλλαλητήρια σε όλη τη χώρα», τότε τα πράγματα για τον Μητσοτάκη και τους σχεδιασμούς του δεν πάνε καθόλου καλά.
Εν τω μεταξύ καθημερινά πληθαίνουν οι ανακοινώσεις συλλογικών φορέων ενάντια στα ιδιωτικά πανεπιστήμια και την κατεδάφιση του άρθρου 16.
Η απόφαση της ΕΙΝΑΠ
EINAP_IDIOTIKA_AEIΑπόφαση Συνέλευσης Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών ΑΠΘ
Τα μέλη της Συνέλευσης (αρ. συνεδρίασης 296/5-2-2024 ) μαζί με τις διδάσκουσες και τους διδάσκοντες ΕΕΠ, ΕΔΙΠ και ΕΤΕΠ του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών ΑΠΘ δηλώνουμε ομόφωνα την αντίθεσή μας στο επικείμενο νομοσχέδιο που, με παράκαμψη του άρθρου 16 του Συντάγματος, επιχειρεί να νομιμοποιήσει την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων στη χώρα μας.
Όλα τα μέλη του Τμήματος, με αίσθημα ευθύνης για τον εκπαιδευτικό και κοινωνικό μας ρόλο, καταβάλλουμε καθημερινά υπέρμετρες προσπάθειες, πέραν του συμβατικού μας ωραρίου και των υποχρεώσεών μας και καταφέρνουμε να ανταποκριθούμε επιτυχώς στις διδακτικές, ερευνητικές και διοικητικές ανάγκες του Τμήματος που είναι ιδιαίτερα αυξημένες λόγω της εντεινόμενης υποστελέχωσης και υποχρηματοδότησης και των χρόνιων, σοβαρών προβλημάτων στις υποδομές μας που δυσχεραίνουν το έργο μας και θέτουν σε κίνδυνο τους φοιτητές μας και εμάς. Γνωρίζουμε, επομένως, πολύ καλά ποιοι είναι οι παράγοντες που υποβαθμίζουν τη δημόσια δωρεάν εκπαίδευση την οποία υπερασπιζόμαστε ως πολύτιμο κοινωνικό αγαθό. Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια δεν θα λύσουν κανένα από αυτά τα προβλήματα, αντιθέτως θα τα εντείνουν. Η εμπειρία από τον χώρο της υγείας και της μέσης εκπαίδευσης καθώς και η εμπειρία από το καθεστώς ιδιωτικοποίησης των πανεπιστημίων στο εξωτερικό μας το επιβεβαιώνει.
Σε συμφωνία με τις αποφάσεις του ΕΣΔΕΠ ΑΠΘ, της ΠΟΣΔΕΠ, της ΠΟΣΕΕΔΙΠ και πολλών Τμημάτων του Πανεπιστημίου μας αλλά και της συντριπτικής πλειοψηφίας των μεμονωμένων συναδελφισσών και συναδέλφων μας, καταδικάζουμε τις εντεινόμενες προσπάθειες τρομοκράτησης και εκβιασμού από την κυβέρνηση που με εισαγγελικές παρεμβάσεις και απειλές διώξεων παρεμβαίνει ωμά στο ακαδημαϊκό μας έργο και πλήττει την ακαδημαϊκή μας αξιοπρέπεια, προσβάλλοντας το νομικά κατοχυρωμένο δικαίωμα των διδασκόντων και διδασκουσών να ορίζουμε εμείς οι ίδιοι τον τρόπο εξέτασης και διδασκαλίας των γνωστικών μας αντικειμένων. Οι εξετάσεις του Τμήματος μας θα διενεργηθούν στον χρόνο που θα είναι εφικτό και με τρόπο που θα αποφασίσουν οι διδάσκουσες και οι διδάσκοντες του τμήματος και με όρους ακαδημαϊκής αξιοπιστίας.
Υπερασπιζόμαστε σθεναρά την πρόσβαση των φοιτητριών και φοιτητών μας στη δημόσια ανώτατη εκπαίδευση χωρίς οικονομικούς φραγμούς. Το κράτος οφείλει να καλύπτει με τη χρηματοδότησή του το σύνολο των αναγκών μιας σύγχρονης και κοινωνικά ωφέλιμης καλλιτεχνικής ανώτατης εκπαίδευσης την οποία εμείς υπηρετούμε και θα συνεχίσουμε να υπηρετούμε, διεκδικώντας την ουσιαστική της αναβάθμιση.
Απόφαση της Πανελλήνιας Ενωσης Φιλολόγων
Οι εξελίξεις, που συμβαίνουν στην ανώτατη εκπαίδευση, έρχονται ως συνέχεια χρόνιων προσπαθειών να παρακαμφθεί το άρθρο 16 του Συντάγματος, το οποίο απαγορεύει την ίδρυση ιδιωτικών ΑΕΙ. Οι εξελίξεις αυτές μετατρέπουν με επιταχυνόμενο ρυθμό την Παιδεία σε εμπόρευμα, ενώ, ταυτόχρονα, οδηγούν στην περαιτέρω υποβάθμιση των πτυχίων αλλά και των συνθηκών σπουδών.
Η δυνατότητα ίδρυσης μη κρατικών πανεπιστημίων, είναι μια άδικη και αντιδραστική τομή εις βάρος της μεγάλης πλειοψηφίας των φοιτητών, της κοινωνίας, της επιστήμης.
Βρισκόμαστε αντιμέτωποι με την καταστρατήγηση ενός ιστορικού δικαιώματος, αυτού της πρόσβασης στη δημόσια και δωρεάν παιδεία υψηλού επιπέδου. Η νομιμοποίηση ιδιωτικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων, σε ευρεία κλίμακα, αποτελεί απειλή για τα κατακτημένα επαγγελματικά μας δικαιώματα, είτε αυτά αφορούν τη φύση του επαγγέλματός μας είτε την επαγγελματική μας κατοχύρωση, ιδιαίτερα όσον αφορά τον τομέα των ανθρωπιστικών σπουδών, αφού υποβαθμίζουν αυτή καθαυτή την ποιότητα της πανεπιστημιακής μόρφωσης. Η ιδιωτικοποίηση της δημόσιας εκπαίδευσης, πλήττει την ίδια τη γνώση, την επιστήμη και την ελεύθερη και ανεμπόδιστη πρόσβαση όλων στο αγαθό της παιδείας, ενισχύοντας τους ταξικούς φραγμούς, οι οποίοι εμποδίζουν την πρόσβαση των μαθητών στην ανώτατη εκπαίδευση.
Παράλληλα, η ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης θα οδηγήσει στην υποτίμηση των πτυχίων και στην καταστρατήγηση των επαγγελματικών δικαιωμάτων χιλιάδων αποφοίτων των πανεπιστημίων μας. Δεν εξαιρούνται, βέβαια, και οι απόφοιτοι των φιλοσοφικών-φιλολογικών σχολών, οι οποίες, εξαιτίας της κρίσης των ανθρωπιστικών σπουδών, σταδιακά περιθωριοποιούνται. Στις συνθήκες αυτές, επιδεινώνεται η θέση χιλιάδων μόνιμων και αναπληρωτών/τριών εκπαιδευτικών, αφού, ταυτόχρονα, εμπορευματοποιείται η απόκτηση επιπλέον, εκτός του βασικού πτυχίου, προσόντων και πιστοποιήσεων.
Το νομοσχέδιο για το «εθνικό απολυτήριο», εξάλλου ανοίγει τον δρόμο για την παγίωση ενός σχολείου, το οποίο θα έχει τον χαρακτήρα εξεταστικού κέντρου, διευρύνοντας τις «πανελλαδικές εξετάσεις» σε όλες τις τάξεις του Λυκείου και εξουθενώνοντας τις μαθήτριες και τους μαθητές με τον ατελείωτο εξεταστικό μαραθώνιο της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) και της Τράπεζας Θεμάτων. Διαπιστώνουμε, επομένως ότι σταδιακά θα μειωθεί ο αριθμός των μαθητών που κατευθύνονται προς το Γενικό Λύκειο, γεγονός που θα κάνει ακόμα πιο δύσκολη την πρόσβασή τους στο πανεπιστήμιο.
Ήδη, πριν τη δημοσιοποίηση του νομοσχεδίου, και δη σε εξεταστική περίοδο, είναι καταφανής η προσπάθεια να εκβιαστεί η συναίνεση των φοιτητών και της κοινωνίας, με «επιχειρήματα» τα οποία βασίζονται σε μία ωφελιμιστική λογική.
Η κυβέρνηση επιλέγει την παράπλευρη νομοθεσία, επειδή η θεσμοθέτηση που επιδιώκει είναι αντισυνταγματική, υποδεικνύοντας, με αυτόν τον τρόπο, στους νέους ανθρώπους, τους φοιτητές και τους μελλοντικούς επιστήμονες, πώς να παραβαίνουν τις συνταγματικές αρχές, ενώ, ταυτόχρονα, αξιοποιεί ως μέσα τη συκοφάντηση και την καταστολή του αγώνα που δίνουν μαθητές και φοιτητές σε όλη την Ελλάδα.
Κατεξοχήν πληττόμαστε εμείς οι φιλόλογοι και ερευνητές στο πεδίο των ανθρωπιστικών σπουδών, διότι η ανταποδοτική λογική της εμπορευματοποίησης των αντικειμένων μας, θα μας έθετε αυτοστιγμεί, όχι μόνον εκτός δραστηριότητας αλλά και εκτός επαγγέλματος.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το μόνο πανεπιστήμιο το οποίο μπορεί να προασπίσει την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών και την αυθεντικότητα της γνώσης είναι το δημόσιο.
Το δημόσιο πανεπιστήμιο θα ωφεληθεί πραγματικά, μόνο εάν αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά οι μόνιμες ελλείψεις που υπάρχουν σε διδακτικό προσωπικό, σε κρατική χρηματοδότηση, σε ερευνητικές υποδομές και υλικοτεχνικό εξοπλισμό που θα είναι στη διάθεση των φοιτητών, ενώ θα πρέπει να εξασφαλιστεί η φοιτητική μέριμνα και οι επαρκείς και αξιοπρεπείς εστίες.
Οι μάχιμοι φιλόλογοι οφείλουμε να συνεχίσουμε και να κλιμακώσουμε τους αγώνες, διεκδικώντας ανώτατη εκπαίδευση δημόσια και δωρεάν.