Η μετονομασία των ΤΕΕ σε ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ, από την κυβέρνηση της ΝΔ, ήταν υποτίθεται το πρώτο βήμα της «αναβάθμισης» της τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης. Επί της ουσίας δεν άλλαξε τίποτε για τα παιδιά αυτά που φοιτούν στα Επαγγελματικά Λύκεια και τα οποία θεωρούνται σταθερά, από την ημέρα της ίδρυσης της τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης, παιδιά ενός κατώτερου θεού, απόπαιδα της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Αλλωστε, αυτός ήταν εξαρχής και ο λόγος ίδρυσης και λειτουργίας αυτών των τύπων Λυκείων, με στόχο να απορροφούνται οι κοινωνικοί κραδασμοί από τα πρόωρα στραπατσαρισμένα όνειρα των παιδιών των φτωχών λαϊκών στρωμάτων, που αποδεικνύονται «ανίκανα» να παρακολουθήσουν τη Γενική Εκπαίδευση. Κάθε αστική κυβέρνηση, που σέβεται τον εαυτό της, επενδύει και σ’ αυτόν τον τομέα, του λουστραρίσματος της μόστρας των δομών της τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης, ώστε να κρατούνται οι ψηφοφόροι στα κλουβιά τους και ταυτόχρονα να αναβαπτίζεται το «κοινωνικό προφίλ» των κυβερνώντων. Ολα αυτά μέχρι να αποδειχτεί εκ νέου «άνθρακες ο θησαυρός» και τη σειρά της να πάρει μια νέα ψευτομεταρρύθμιση, που όμως αφήνει ανέγγιχτη την ουσία, που είναι η ίδια η κατάργηση της ΤΕΕ και η θεσμοθέτηση της ενιαίας 14χρονης δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης (μαζί με τα 2 χρόνια του Νηπιαγωγείου), της οποίας η παρακολούθηση θα είναι υποχρεωτική για όλα τα παιδιά μέχρι την ηλικία των 18 ετών.
Το δεύτερο βήμα της «αναβάθμισης» ήταν, σύμφωνα με τις εξαγγελίες Γιαννάκου, η παροχή της δυνατότητας στους μαθητές των Επαγγελματικών Λυκείων να μπουν και στα Πανεπιστήμια και όχι μόνο στα ΤΕΙ, κάτι που μπορούσαν να πετύχουν ως τώρα οι απόφοιτοι του Β΄ κύκλου των ΤΕΕ, συμμετέχοντας στις ειδικές πανελλαδικές εξετάσεις. Ο «μποναμάς» που ήρθε με εγκύκλιο, που εξέδωσε το υπουργείο Παιδείας, θα ισχύσει από το επόμενο έτος και αποδείχτηκε για μια ακόμη φορά άνευ ουσιαστικής αξίας και χρησιμότητας, ενώ φόρτωσε τα παιδιά με περισσότερο άγχος και με το βάρος ενός επιπλέον μαθήματος. Συγκεκριμένα, η εγκύκλιος προβλέπει ότι οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ έχουν δυο δυνατότητες: Η μια είναι να επιδιώξουν την εισαγωγή τους στο σύνολο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και η άλλη να μπουν μόνο στα ΤΕΙ βάσει ποσόστωσης. Στην πρώτη περίπτωση, οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ θα εξετάζονται σε έξι μαθήματα, εκ των οποίων τα τέσσερα είναι Γενικής Παιδείας και τα δύο ειδικότητας. Στα μαθήματα Γενικής Παιδείας, τα θέματα θα είναι κοινά με τους απόφοιτους των Γενικών Λυκείων. Ειδικά δε, για την εισαγωγή σε Σχολές και Τμήματα του 5ου επιστημονικού πεδίου, οι υποψήφιοι θα εξετάζονται σε επτά μαθήματα. Η κατανομή των τμημάτων των σχολών στα πέντε επιστημονικά πεδία και οι συντελεστές βαρύτητας στα κοινά εξεταζόμενα μαθήματα θα είναι ίδια και για τους δυο τύπους Λυκείων. Οπως, αντιλαμβάνεται κανείς, στην περίπτωση αυτή, μόνο εικονική είναι η δυνατότητα των αποφοίτων των ΕΠΑΛ να μπουν στα Πανεπιστήμια. Η αδυναμία στη συγκρότησή τους, απόρροια όχι μόνο της κοινωνικοοικονομικής τους θέσης, αλλά και της ίδιας της εκπαιδευτικής διαδικασίας που παρακολούθησαν στον διαφορετικό αυτό τύπου Λυκείου (τον σαφώς υποβαθμισμένο, σε σχέση με το Γενικό Λύκειο), τους φέρνει σαφώς σε δυσμενέστερη θέση από τους συνυποψηφίους τους, τους προερχόμενους από τα Γενικά Λύκεια. Τα ίδια θέματα, λοιπόν, στις πανελλαδικές εξετάσεις στα τέσσερα μαθήματα Γενικής Παιδείας, θα είναι λαιμητόμος γι’ αυτά τα παιδιά.
Στη δεύτερη περίπτωση, που θα επιλέξουν την εισαγωγή τους μόνο στα ΤΕΙ, μέσω των ειδικών πανελλαδικών εξετάσεων, τους επιφυλάσσεται μια έκπληξη. Στα εξεταζόμενα μαθήματα (τα Μαθηματικά και δυο επαγγελματικά μαθήματα ειδικότητας, σύμφωνα με την αρχική εξαγγελία του ΥΠΕΠΘ, δια στόματος του πρώην υφυπουργού Καλού), προστίθεται ακόμη ένα, η Νεοελληνική Γλώσσα. Τα νέα πληροφορούνται οι μαθητές ενώ είναι σε διακοπές και ουσιαστικά θα μάθουν για όλα αυτά και για το περιεχόμενο των μαθημάτων που θα διδαχτούν από το Σεπτέμβρη, όταν ήδη θα φοιτούν στη Γ΄ ΕΠΑΛ. Ψιλά γράμματα για την κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας, που κομπάζουν ότι πραγματοποίησαν στο ακέραιο τις υποσχέσεις τους.
Γιούλα Γκεσούλη








