Close Menu
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
  • Στήλες
    • Η Αποψή Μας
    • Στο Ψαχνό
    • Zoom
    • Βαθύ Κόκκινο
    • Αντικυνωνικά
    • Dixi et salvavi animam meam
X (Twitter) YouTube RSS
Τελευταία Νέα :
  • Σαν σήμερα 12 Νοέμβρη
  • Επέτειος μιας σπουδαίας αντιστασιακής επιχείρησης
  • Δεν «έπιασε» στο Ηράκλειο το Crown Iris – Είχε ανακοινωθεί συγκέντρωση αλληλεγγύης στην Παλαιστίνη
  • Oι Υεμενίτες ανακοίνωσαν ότι σταμάτησαν τις επιθέσεις σε σιωνιστικών συμφερόντων τάνκερ
  • Προκλητική κυβερνητική μεθόδευση για να κουκουλωθεί το έγκλημα της Πύλου
  • Ενα ντοκιμαντέρ σκοπιμοτήτων και η καλύτερη ταινία της χρονιάς
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
X (Twitter) YouTube RSS
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
Πλοήγηση:Αρχική»Παιδεία»Το σχολείο δέσμιο του συστήματος
Παιδεία

Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

Το σχολείο δέσμιο του συστήματος

Eksegersi.grBy Eksegersi.gr12 Ιούλ 2008, 00:00

Τα όσα συνέβησαν στο 132ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών, είναι μια ακόμη τρανή απόδειξη για το ότι το σχολείο αποτελεί ισχυρό μηχανισμό του κράτους, μέσω του οποίου αναπαράγονται η κυρίαρχη ιδεολογία και οι εκμεταλλευτικές σχέσεις στην παραγωγή. Γι’ αυτό και το αστικό κράτος δεν είναι διατεθειμένο να αφήσει να κυριαρχήσουν σ’ αυτό απόψεις ή πρακτικές, που αλλοιώνουν, έστω και στο ελάχιστο, τον χαρακτήρα του σχολείου και την αποστολή του. Οι οποιεσδήποτε αλλαγές σε προοδευτική κατεύθυνση έγιναν, πραγματοποιήθηκαν κάτω από την πίεση ισχυρού εκπαιδευτικού και λαϊκού κινήματος (π.χ. καθιέρωση δημοτικής, κατάργηση επιθεωρητισμού), είτε επειδή το απαιτούσαν οι ανάγκες της παραγωγής (π.χ. καθιέρωση εννιάχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης). Οι αλλαγές αυτές, παρότι ανακούφισαν τα λαϊκά στρώματα, δεν ήραν την ουσία του περιεχομένου, της δομής και λειτουργίας του σχολείου. Σταθερά δε, το αστικό κράτος -και ανάλογα και με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του εκάστοτε κυβερνώντος κόμματος- με διάφορες ενέργειες και παρεμβάσεις υπονομεύει τις αλλαγές αυτές και προσπαθεί να αδυνατίσει τη θετική επίδρασή τους στις λαϊκές μάζες (π.χ. επαναφορά των αρχαίων ελληνικών στο γυμνάσιο, νόμοι για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών-μαθητών-σχολικών μονάδων, καθιέρωση όλο και περισσότερων εξετάσεων, πανελλαδικές μέσα στο λύκειο, καθιέρωση βάσης του 10, σκέψεις για καθιέρωση εξετάσεων στην Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού, κ.λπ.). Την προσπάθεια αυτή επιτείνουν ο ευρύτερος προσανατολισμός της καπιταλιστικής παραγωγής (απασχολήσιμος) και βοηθά η σχεδόν παντελής απουσία του κινήματος.

Η περίπτωση του 132ου ΔΣ

Το 132ο ΔΣ ανήκει στο σχολικό συγκρότημα της Γκράβας (χτίστηκε το 1970), το οποίο στεγάζει 4.500 μαθητές, διαμοιρασμένους σε 21 σχολεία των δυο πρώτων βαθμίδων της εκπαίδευσης. Το σχολείο λειτουργεί σε διπλοβάρδια και σ’ αυτό φοιτούν 180 παιδιά, εκ των οποίων το 72% είναι παιδιά μεταναστών. Η πλειονότητα των παιδιών προέρχεται από φτωχές οικογένειες. Εχει δηλαδή το σχολείο αυτό όλα τα σκληρά χαρακτηριστικά, που σημαδεύουν ένα δημόσιο σχολείο και μάλιστα στον υπερθετικό βαθμό. Οι συνθήκες αυτές σε συνδυασμό με την εκπαιδευτική διαδικασία, που δε συγκινεί, απωθεί και αποδιώχνει τα παιδιά, έβγαζαν ένα εκρηκτικό αποτέλεσμα, απόρροια του οποίου ήταν η δημιουργία πολλών προβλημάτων, όπως μαθητική διαρροή, «παραβατική» συμπεριφορά, έξαρση της ξενοφοβίας και του κοινωνικού αποκλεισμού, «λειτουργικό αναλφαβητισμό», κ.λπ. Στο σχολείο αυτό, έτυχε όμως να υπάρχει και μια ομάδα εκπαιδευτικών με ευαισθησίες, που δεν άντεχε το τέλμα και τη σιδερένια φτέρνα της σχολικής καθημερινότητας, που ήθελε να δράσει, να δημιουργήσει ένα παιδαγωγικό περιβάλλον, που θα «κάλυπτε το παιδαγωγικό έλλειμμα» και μια διευθύντρια, που «αποτελούσε το συνδετικό κρίκο μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων στις συγκεκριμένες δραστηριότητες» (σ.σ. οι εκφράσεις από την ανακοίνωση της ομάδας εκπαιδευτικών του 132ου ΔΣ). Από το 2002, χρησιμοποιώντας τον άξονα του κοινωνικού αποκλεισμού του προγράμματος της «Ολυμπιακής Παιδείας», οι εκπαιδευτικοί του σχολείου πρότειναν και πέτυχαν να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του προγράμματος Ολυμπιακής Παιδείας και τον προϊστάμενο του 4ου Γραφείου, δράσεις, όπως μαθήματα ελληνικών στους μετανάστες γονείς και μαθήματα μητρικής γλώσσας στους αλλοδαπούς μαθητές, θεωρώντας (σωστά) ότι η εκμάθηση της μητρικής γλώσσας και της κουλτούρας από τα παιδιά των μεταναστών και αντίστοιχα η εκμάθηση της γλώσσας της χώρας υποδοχής (εν προκειμένω των ελληνικών) από τους γονείς, αποτελεί βασική προϋπόθεση για την ομαλότερη ένταξη των παιδιών στο σχολείο και φυσικά αναφαίρετο δικαίωμά τους. Μετά το 2004 άρχισαν τα πρώτα προβλήματα, με το επιχείρημα ότι το πρόγραμμα της Ολυμπιακής Παιδείας σταμάτησε (χρηματοδοτούνταν από το Γ΄ ΚΠΣ). Τότε ο σύλλογος δασκάλων του σχολείου, με βάση την Υπουργική Απόφαση για τη «Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, την Ιδρυση και λειτουργία Τάξεων Υποδοχής και Φροντιστηριακών Τμημάτων», που προβλέπει ότι «το μάθημα της γλώσσας και κουλτούρας της χώρας προέλευσης είναι προαιρετικό και, εφόσον υπάρξει ικανός αριθμός μαθητών (7-15) διδάσκεται για 4 ώρες την εβδομάδα εκτός του ωρολογίου προγράμματος στην περίπτωση που η τάξη έχει πλήρες ωρολόγιο πρόγραμμα», πρότεινε τη λειτουργία Φροντιστηριακού Τμήματος, με δασκάλα (που διέθετε το σχετικό πτυχίο) μητέρα του σχολείου αλβανικής υπηκοότητας και ελληνικής εθνικότητας. Το ΠΥΣΠΕ Α΄ Αθήνας ενέκρινε τη λειτουργία του ΦΤ και έστειλε στις αρχές του 2007 διοριστήριο στη δασκάλα των αλβανικών. Στη συνέχεια, όμως, φαίνεται ότι επικράτησαν «ωριμότερες σκέψεις» στην διοικητική ιεραρχία και ο σύλλογος δασκάλων ενημερώθηκε τηλεφωνικά ότι κάποιο λάθος έγινε και ότι η δασκάλα των αλβανικών δε μπορεί να πληρωθεί, χωρίς όμως να υπάρξει και κανένα έγγραφο, που να ανακαλεί επίσημα το διορισμό της. Η χαριστική βολή δεν άργησε να έρθει. Με πρόσχημα τις νέες κρίσεις διευθυντών και χρησιμοποιώντας ως μοχλό την περιβόητη «συνέντευξη», η διευθύντρια του σχολείου βαθμολογείται με μικρότερο βαθμό από αυτόν που απαιτούσε ο διορισμός της εκ νέου στο 132ο ΔΣ και τοποθετείται σε άλλο σχολείο. Στη θέση της έρχεται «βαμμένος» δεξιός διευθυντής, που δηλώνει ότι «εκτελεί εντολές άνωθεν» και διακόπτει (τα μαθήματα μητρικής γλώσσας διακόπηκαν) ή απονευρώνει όλα τα προγράμματα που λειτουργούσαν στο σχολείο, με το πρόσχημα ότι ήταν μη νόμιμα. Στην παραληρηματική προπαγάνδα ενάντια στους εκπαιδευτικούς του 132ου ΔΣ και στα προγράμματα που αυτοί υλοποιούσαν, συμμετείχε όλος ο εσμός του φασιστικού και ρατσιστικού μπλοκ (δημοσιεύματα στο «Παρόν», το «Στόχο» ερωτήσεις και τοποθετήσεις των βουλευτών του ΛΑΟΣ Γεωργιάδη και Πλεύρη). Η εξέλιξη αυτή, προκάλεσε πολλές αντιδράσεις, που εκδηλώθηκαν με τη μορφή ψηφισμάτων συμπαράστασης στους δασκάλους και τη διευθύντρια του 132ου ΔΣ από διάφορους φορείς (συμπεριλαμβανομένων των ΔΟΕ, ΟΛΜΕ, πανεπιστημιακών καθηγητών και σχολικών συμβούλων), τη διοργάνωση ημερίδων, τις ερωτήσεις βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ στη βουλή, την απεύθυνση στον Συνήγορο του Παιδιού με έγγραφη καταγγελία του Συλλόγου Διδασκόντων.

 Και εδώ, κατά τη γνώμη μας, υπάρχει και το πρόβλημα. Οι αντιδράσεις δεν ξέφυγαν έξω από τα νόμιμα πλαίσια του συστήματος, έξω από τα δομικά πλαίσια της εκπαίδευσης και του οργανωμένου γραφειοκρατικού συνδικαλισμού. Η υπόθεση του 132ου ΔΣ δεν έγινε υπόθεση όλων των δασκάλων, όλων των γονιών, όλης της κοινωνίας. Ολοι αυτοί παρακολουθούν εκ του μακρόθεν τα τεκταινόμενα, όπως παρακολουθούν άπραγοι ή και απαθείς τις εκδηλώσεις ρατσιστικής βίας όπου αυτές εκδηλώνονται. Το να καταδικάζουν το γεγονός από τον καναπέ τους, κινούμενοι κυρίως από ανθρωπιστικά αισθήματα απέναντι στους μετανάστες και τα παιδιά τους, δεν φτάνει. Απαιτείται ταξική συνειδητοποίηση, ταξική κινητοποίηση. Από την άλλη, η περίπτωση του 132ου αποτελεί την εξαίρεση. Δεν κινητοποίησε τους εκπαιδευτικούς στα σχολεία να ενεργήσουν μαζικά αντίστοιχα, ώστε να ασκηθεί μέγιστη πίεση στο υπουργείο και να μη μπορεί αυτό να απομονώσει εύκολα το συγκεκριμένο σχολείο. Με δυο λόγια δεν υπήρξε κίνημα από την ελληνική εργαζόμενη κοινωνία, από τους εκπαιδευτικούς, γι’ αυτό και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας αρνείται να πράξει το αυτονόητο, να υλοποιήσει την υποχρέωση που έχει απέναντι στους μετανάστες και τα παιδιά τους, να διδάσκονται τη μητρική γλώσσα και την κουλτούρα τους.

Βέβαια, στο 132ο ΔΣ δεν πραγματοποιούνταν μόνο μαθήματα αλβανικής γλώσσας στα παιδιά. Πραγματοποιούνταν παράλληλα και άλλα προγράμματα και δράσεις που γεννούσε το μυαλό των εκπαιδευτικών, στην προσπάθειά τους να αγκαλιάσουν τα αλλοδαπά παιδιά και να τα κάνουν αποδεκτά από τους έλληνες συμμαθητές και τους γονείς τους. Ετσι π.χ. υπήρχε διαφορετική προσέγγιση των λεγόμενων «εθνικών γιορτών», χωρίς να ακολουθείται το πατροπαράδοτο σκηνικό τελετών, με προβολή πανανθρώπινων αξιών, όπως αυτές της ελευθερίας και της ειρήνης, οι ανακοινώσεις του σχολείου εκδίδονταν και σε άλλες γλώσσες, κ.λπ. Το αποκορύφωμα, που ήταν και κόκκινο πανί για το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων ήταν η αντικατάσταση του Πάτερ ημών από την πρωινή προσευχή με ένα ποίημα, απόσπασμα από το «πρωινό άστρο» του Γ. Ρίτσου. Η τιμή του Στυλιανίδη και του Λυκουρέντζου αυτό δεν το σήκωσε. «Εγώ είμαι εδώ για να προστατεύω τις αξίες της ελληνορθόδοξης παράδοσης» δήλωσε ο υφυπουργός.

Σύσσωμη η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΠΘ πέταξε στην άκρη τα προσχήματα, περί μεταναστευτικής πολιτικής και ευαισθησίας απέναντι στα παιδιά των μεταναστών (θυμίζουμε ότι παλιότερα υπήρξε και προσπάθεια του ΥΠΕΠΘ να πετάξει έξω απ’ το σχολείο τα παιδιά των μεταναστών που ήταν «παράνομα» στην Ελλάδα). Συνειδητοποιώντας ότι οι «πρωτοβουλίες» των δασκάλων του 132ου ΔΣ φεύγουν έξω από αυτά που η πολιτική τους τακτική επιβάλλει, ότι μπορούν να δημιουργήσουν προηγούμενο και παράδειγμα για άλλα σχολεία, δεχόμενοι πιέσεις ταυτόχρονα από το ακροδεξιό ακροατήριό τους, αποφάσισαν να δράσουν δια ροπάλου. Δεν αρκεί, λοιπόν, ότι μειώθηκαν οι τάξεις υποδοχής στα σχολεία και από 578  που ήταν το 2005 (λίγες και πάλι σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες), έγιναν 322 το 2003 και μόλις 179 σήμερα, παρόλο που αυξήθηκε ο πληθυσμός των αλλοδαπών μαθητών, δεν αρκεί ότι το εκπαιδευτικό προσωπικό της πρόσθετης διδακτικής στήριξης μένει απλήρωτο για μήνες. Πρέπει να κοπεί ο βήχας κάθε επίδοξου που θα τολμήσει να αμφισβητήσει την κυρίαρχη κατεύθυνση στο σχολείο, την κυρίαρχη πολιτική. Το υπουργείο Παιδείας παραβιάζει ακόμη και τη δική του νομοθεσία (παράδειγμα η ΥΑ για τη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση), όταν δεν εξυπηρετούνται οι κοντοπρόθεσμοι στόχοι του ή όταν κρίνει ότι διακυβεύονται σημαντικότερα ζητήματα, όπως είναι η αμφισβήτηση γενικότερων αξιών του συστήματος (έστω και αν αυτή η αμφισβήτηση πραγματοποιείται δια της τεθλασμένης και ασυνείδητα από κάποιους) και σε κάθε περίπτωση φροντίζει να διαφυλάξει, όπως αυτό θεωρεί αποτελεσματικότερα, το μηχανισμό του σχολείου από αυτούς που θα επιδιώξουν να τον αλλοιώσουν ή να τον διαβρώσουν. «Το εκπαιδευτικό σύστημα και κυρίως το περιεχόμενο της εκπαιδευτικής ύλης δεν είναι υπόθεση του κάθε δι-ευθυντή σχολείου, είναι θέμα εθνικής πολιτικής, καθορίζεται μέσα από νόμιμες διαδικασίες μέσα από το ΥΠΕΠΘ και όλοι οι λειτουργοί της εκπαίδευσης οφείλουν να παρακολουθούν το πρόγραμμα…Σε καμιά περίπτωση δεν μπορούμε να αφήσουμε το κάθε σχολείο και τον κάθε εκπαιδευτικό να κάνει δική του πολιτική» δηλώνει ο Στυλιανίδης και στο ίδιο μήκος κύματος ο Λυκουρέντζος συμπληρώνει: «Δεν είναι δυνατόν να μείνει η τύχη της εκπαιδευτικής διαδικασίας στην πρωτοβουλία και στην αυθαίρετη σκέψη ή επιλογή του οποιουδήποτε εκπαιδευτικού…Ολα είναι μέσα στο πλαίσιο των νόμων. Εγώ εδώ ως υφυπουργός είμαι για να τηρώ τους νόμους» (σ.σ. Αυτός έχει και το μαχαίρι και το πεπόνι, μπορεί, λοιπόν, να δίνει ό,τι ερμηνεία θέλει στην εφαρμογή των νόμων).

Επιμύθιο

Δεν έχουμε την πρόθεση να χρεώσουμε στους δασκάλους του 132ου ΔΣ προθέσεις και απόψεις που δεν γνωρίζουμε. Αλλωστε, οι ίδιοι ισχυρίζονται στην ανακοίνωσή τους ότι «δεν είχαμε την αυταπάτη ότι θα δημιουργήσουμε μια νησίδα ¨εκπαιδευτικής όασης¨ στο 132ο ΔΣ». Απλώς, εμείς υπογραμμίζουμε από τη μεριά μας, ότι τέτοιου είδους πρωτοβουλίες έχουν αξία να γίνονται χωρίς αυταπάτες, από τη σκοπιά της αποκάλυψης του αγριανθρωπικού συστήματος μέσα στο οποίο ζούμε, ώστε να υπηρετηθεί η πολιτική προπαγάνδα και ζύμωση μέσα στα πλατιά λαϊκά στρώματα των ταξικών θέσεων. Και βέβαια μέσα από μια τέτοια δραστηριότητα, εκμεταλλευόμενοι κάθε χαραμάδα, οι ταξικοί εκπαιδευτικοί μπορούν να στηρίξουν τα παιδιά των φτωχών λαϊκών στρωμάτων στη μόρφωση και στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς τους, χτίζοντας αξίες όπως η αγωνιστικότητα, η μαχητικότητα στη διεκδίκηση δικαιωμάτων, η αξιοπρέπεια, το συλλογικό πνεύμα.

Εκτύπωση 🖨
Κοινοποίηση: Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp
Προηγούμενο Άρθρο

Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

Μας έκαναν στόχο
Επόμενο άρθρο

Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

Πράσινα δαμάσκηνα και ψιλές ελιές …

Σχετικά Αρθρα

Tηλεκπαίδευση στα υπό κατάληψη σχολεία – Οι εκπαιδευτικοί απαντούν με Απεργία-Αποχή

Παιδεία 7 Νοέ 2025, 20:27

Κυνήγησαν και συνέλαβαν μαθητή Γυμνασίου και του ζητούσαν να «δώσει» συμμαθητές του για να έχει ελαφρυντικά!

Παιδεία 7 Νοέ 2025, 19:50

Εκπαιδευτικοί: Δεν ανεχόμαστε τους εκβιασμούς και τις αυθαιρεσίες της Διοίκησης

Εργατικά 5 Νοέ 2025, 21:47

14 μήνες φυλάκιση χωρίς αναστολή, για ένα σύνθημα υπέρ της Παλαιστίνης σε πανεπιστημιακό τοίχο

Καταστολή 5 Νοέ 2025, 21:43

Οι πρυτάνεις μαντρόσκυλα της κυβέρνησης

Παιδεία 4 Νοέ 2025, 17:30

Μητσοτάκης: Ο σφαγέας των φοιτητών

Παιδεία 3 Νοέ 2025, 18:15
Ροή Ειδήσεων
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 12 Νοέμβρη

12 Νοέ 2025, 00:01
Διεθνή

Επέτειος μιας σπουδαίας αντιστασιακής επιχείρησης

11.11.2028: Ο μάρτυρας Νουρ αλ-Ντιν Μπάρακα και οι σύντροφοί του ξεπάτωσαν μια ομάδα σιωναζιστών κατασκόπων

11 Νοέ 2025, 23:37
Πολιτική

Δεν «έπιασε» στο Ηράκλειο το Crown Iris – Είχε ανακοινωθεί συγκέντρωση αλληλεγγύης στην Παλαιστίνη

11 Νοέ 2025, 21:06
Διεθνή

Oι Υεμενίτες ανακοίνωσαν ότι σταμάτησαν τις επιθέσεις σε σιωνιστικών συμφερόντων τάνκερ

11 Νοέ 2025, 19:51
Καταστολή

Προκλητική κυβερνητική μεθόδευση για να κουκουλωθεί το έγκλημα της Πύλου

11 Νοέ 2025, 19:29
Πολιτισμός

Ενα ντοκιμαντέρ σκοπιμοτήτων και η καλύτερη ταινία της χρονιάς

11 Νοέ 2025, 17:16
Κόντρες

Αυτή και τα… άβατάρ της

11 Νοέ 2025, 12:33
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 11 Νοέμβρη

11 Νοέ 2025, 00:01
Διεθνή

Σκληρές διαπραγματεύσεις για το ζήτημα των αποκλεισμένων στη Ράφα παλαιστίνιων μαχητών

10 Νοέ 2025, 20:17
Διεθνή

Χάιθαμ Αμπού Γασλάν: «Κανείς δεν μπορεί να αφοπλίσει τον παλαιστινιακό λαό – Δεν δεχόμαστε διεθνή επιτροπεία»

Συνέντευξη του ηγετικού στελέχους της Παλαιστινιακής Ισλαμικής Τζιχάντ

10 Νοέ 2025, 19:21
Πολιτική

Οταν η Γκιλφόιλ χαρακτήριζε τους Ελληνες κακομαθημένα σκυλιά που κατουρούν στο χαλί

10 Νοέ 2025, 14:23
Κόντρες

Κόμμα είν’ αυτό ή απορρυπαντικό;

10 Νοέ 2025, 13:39
Αθλητισμός

Αιωρούμενοι πάνω από το φαράγγι του Βίκου με τη σημαία της Παλαιστίνης

10 Νοέ 2025, 09:56
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 10 Νοέμβρη

10 Νοέ 2025, 00:01
Διεθνή

Ταξιαρχίες Αλ-Κασάμ: Στο λεξιλόγιό μας δεν υπάρχει η λέξη παράδοση

Νέο ξεφτίλισμα των σιωναζιστών στη Ράφα

9 Νοέ 2025, 20:14
Διεθνή

Ουαλίντ Κιλάνι: «Η Αντίσταση υπάρχει εξαιτίας της κατοχής»

Συνέντευξη του εκπρόσωπου της Χαμάς

9 Νοέ 2025, 13:48
Οικονομία

Η Ελλάδα ως μπανανία-ενεργειακό hub των ΗΠΑ

9 Νοέ 2025, 10:37
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 9 Νοέμβρη

9 Νοέ 2025, 00:01
Πολιτισμός

Oταν η φιλαρμονία γίνεται δυσαρμονία, χρειάζονται (και) καπνογόνα

8 Νοέ 2025, 06:36
Αντικυνωνικά

ΑΝΤΙΚΥΝΩΝΙΚΑ

8 Νοέ 2025, 00:02
Εκδηλώσεις στην Κόντρα
Η Yπόθεση Ζορζ Ιμπραήμ Αμπνταλλά
Εφετείο ΧΑ
Ουκρανία
Επιλεγμένα θέματα
10 Μάι 2022, 22:55

Ο ρωσικός ιμπεριαλισμός από θέση ισχύος

«Ο πλούτος των κοινωνιών όπου κυριαρχεί ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής εμφανίζεται σαν ένας “τεράστιος σωρός…

21 Απρ 2022, 13:42

Καρλ Μαρξ: Μισθός, τιμή και κέρδος

21 Νοέ 2021, 07:31

Κινέζικος Ιμπεριαλισμός: Tα περιθώρια της παλιάς υψηλής κερδοφορίας στενεύουν

Παρά τη συνεχιζόμενη υπερεκμετάλλευση του προλεταριάτου

Περισσότερα…

Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 12 Νοέμβρη

Ημέρα κατά της πνευμονίας.

Αυστρία: Ημέρα δημοκρατίας (1918).

1873: Διαδήλωση φοιτητών στα Προπύλαια διαλύεται από το ιππικό και με τη χρήση -για πρώτη φορά- πυροσβεστικών αντλιών.

1968: Εξι καταδίκες μελών της ΔΑ στη Θεσσαλονίκη.

1969: Ο Τζον Λένον αρνείται να παραλάβει μετάλλιο της βασίλισσας Ελισάβετ, διαμαρτυρόμενος για το Βιετνάμ.

1979: Καταδικάζεται ο ακροδεξιός βομβιστής Ν. Παναγόπουλος σε κάθειρξη 25 χρόνων.

1980: Βόμβες (ΕΛΑ) στα super markets «Δήμητρα» (Αμπελόκηποι) και «Μαρινόπουλος» (Δροσοπούλου).

1981: Η 17 Νοέμβρη καθιερώνεται ως επίσημη σχολική εορτή.

Εκτύπωση 🖨
Η Παπάρα…

Κάθε κρίσιμη στιγμή συνοδεύεται από αυτή την εσωτερική παρόρμηση. Να μη δεχτείς τον κόμπο ως τελικό όριο. Να βρεις τον τρόπο, με ευθύνη, με σταθερότητα, με κόστος, να περάσεις απέναντι. Αυτή η δύναμη δεν προκύπτει από τη φιλοδοξία, αλλά από την ανάγκη να παραμείνεις πιστός σε μια αποστολή που υπερβαίνει το πρόσωπό σου. Να υπηρετήσεις όχι αυτό που σε συμφέρει, αλλά αυτό που θεωρείς σωστό. Το βιβλίο αυτό γεννήθηκε από μια τέτοια ανάγκη. Όχι από την ανάγκη για προσωπική δικαίωση. Δεν γράφτηκε για να εξωραΐσει αποφάσεις, να ωραιοποιήσει γεγονότα ή να κατασκευάσει ένα αφήγημα βολικό για τον συγγραφέα του. Ο αναγνώστης, εξάλλου, γρήγορα θα συνειδητοποιήσει πως το βιβλίο γράφτηκε από την αίσθηση μιας εσωτερικής υποχρέωσης: την ανάγκη της μαρτυρίας. (…) Οι αποφάσεις που έπρεπε να ληφθούν δεν είχαν απλώς πολιτικό κόστος· είχαν ηθικό βάρος, κοινωνική προέκταση, ιστορική διάσταση. Ένιωθα να κουβαλώ στις πλάτες μου τα φαντάσματα των αδικαίωτων αγώνων του χθες, αλλά και τις ελπίδες μιας ολόκληρης γενιάς που τόλμησε να πιστέψει ότι τα πράγματα μπορούσαν να αλλάξουν. (…) Ήξερα πια, βιωματικά, τι σημαίνει να κυβερνάς με κομμένη την ανάσα και σε συνθήκες τήξης: να σηκώνεις το βάρος και τις επιθέσεις, να αντέχεις την αμφισβήτηση, να προστατεύεις ό,τι μπορεί να σωθεί και να χτίζεις ό,τι δεν υπήρχε. (…) Αυτή η πολιτική είναι έφοδος στον ουρανό. Η πολιτική σε φθείρει, ναι, αλλά σου χαρίζει κάτι πολύτιμο. Τη σπάνια δυνατότητα να συνδεθείς αληθινά με την εποχή σου. Να αφήσεις πίσω σου μια ανεξίτηλη σφραγίδα, μια κληρονομιά που θα ξεπερνά τον χρόνο και το πρόσωπό σου. Να δεις την όμορφη χώρα σου να στέκεται όρθια και τον λαό της να έχει σηκωθεί λίγο ψηλότερα. (…) Σε μια εποχή όπου η πολιτική είχε γίνει διαχείριση της παρακμής, εμείς επιχειρήσαμε να αρθρώσουμε μια διαφορετική αφήγηση. Δεν το πετύχαμε πάντα. Δεν ήταν όλες οι μάχες νικηφόρες. Αλλά κάθε μας βήμα συνοδευόταν από το όνειρο ενός καλύτερου, πιο δίκαιου κόσμου για τους πολλούς, για τους πιο αδύναμους. Γράφω γιατί θέλω να δείξω πως μπορεί να έκανα λάθη, αλλά ποτέ δεν μου έλειψε το θάρρος, ούτε όμως και άφησα τη χώρα μου μοιρολατρικά να τη σπρώξουν στον γκρεμό οι ίδιοι αυτοί που στη συνέχεια θα μας έδειχναν με το δάχτυλο ως υπεύθυνους της καταστροφής. Γράφω γιατί θέλω να δείξω πως έθεσα τον εαυτό μου στην υπηρεσία της χώρας μου αλλά και στην υπόθεση της κοινωνικής δικαιοσύνης, επιδιώκοντας με όλη τη φλόγα της ψυχής μου, και με την τελευταία ικμάδα των δυνάμεών μου, μια καλύτερη μοίρα για αυτόν τον βασανισμένο λαό.

Αλέξης Τσίπρας

(Με το ίδιο θράσος που είχε ως υποψήφιος πρωθιυπουργός, όταν έταζε ότι θα καταργήσει τα μνημόνια με ένα νόμο σε ένα άρθρο, με το ίδιο θράσος που είχε ως πρωθυπουργός, όταν οργάνωνε fake δημοψήφισμα και μετά μετέτρεπε το «όχι» σε «ναι», επανέρχεται τώρα διεκδικώντας ένα νέο ξεκίνημα. Δε διστάζει να αυτοαποθεωθεί με τον πιο χυδαίο, τον πιο αηδιαστικό τρόπο. Χειρότερα από το κάνουν ο Μητσοτάκης και η δική του τσογλανοπαρέα. Παραμένει πάντα ο ίδιος πολιτικός αλήτης: αρριβίστας, αμοραλιστής, αδίστακτος. Ενα τεράστιο «εγώ» στο οποίο δε χωρούν ούτε οι πρώην συνεργάτες του στον ΣΥΡΙΖΑ. Ta πάντα είναι σε πρώτο ενικό πρόσωπο)

Εκτύπωση 🖨
Αφίσες









Αρχείο Εφημερίδας
Εκδόσεις
25 Σεπ 2022, 13:12

Η ανατροπή του καπιταλισμού προϋπόθεση για τη λύση του ζητήματος της κατοικίας

27 Μαρ 2022, 17:35

Σοσιαλιστική οικοδόμηση και καπιταλιστική παλινόρθωση στην ΕΣΣΔ

Κατεβάστε ελεύθερα τη μελέτη

11 Οκτ 2020, 11:30

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (κατεβάστε ελεύθερα τη μπροσούρα)

29 Αυγ 2020, 10:01

Η αλήθεια για τους Σλαβομακεδόνες

Ο ΠΟΛΥΧΡΟΝΟΣ ΑΝΕΛΕΗΤΟΣ ΔΙΩΓΜΟΣ ΕΝΟΣ ΛΑΟΥ

Αφιερώματα
17 Σεπ 2020, 19:22

Εγκληματικό, εθνικοσοσιαλιστικό μόρφωμα ήταν και παραμένει η Χρυσή Αυγή και οι παραφυάδες μετά τη διάσπασή της

4 Νοέ 2017, 00:00

100 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ

Ο μεγάλος Οκτώβρης του 1917 εξακολουθεί να διδάσκει το προλεταριάτο

30 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (7)

23 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (6)

Δείτε όλες τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ

Δείτε όλα τα ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Πολιτικές Δίκες
  • Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

    17Ν
    • Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

      Εφετείο 17Ν
  • Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

    ΕΛΑ
    • Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

      Δεύτερη Δίκη ΕΛΑ
    • Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

      Εφετείο ΕΛΑ
    • Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

      Πρώτη Δίκη ΕΛΑ
  • Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

    Επαναστατικός Αγώνας
    • Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

      Πρώτη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
    • Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

      Εφετείο Επαναστατικού Αγώνα
    • Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

      Δεύτερη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
  • Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

    Συνωμοσία Πυρήνων της Φωτιάς
    • Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

      3η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

      4η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

      Δίκη Σ.Π.Φ.
Παλαιστίνη
  • Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

    Σπάζοντας την πολιορκία
    • Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

      Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

      Το ημερολόγιο της αποστολής
    • Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

      Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (4)
    • Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

      Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (3)
    • Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

      Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (2)
    • Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (1)
Σύνδεσμοι
  • Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

    Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

    Ποιοι είμαστε
  • Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

    Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

    Επικοινωνία
  • Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

    Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

    Όροι χρήσης
  • Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

    Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

    Ποιοι είμαστε
  • Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

    Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

    Επικοινωνία
  • Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

    Η περίπτωση του 132ου Δημοτικού Σχολείου

    Όροι χρήσης

Πληκτρολογήστε παραπάνω και πατήστε Enter για αναζήτηση. Πατήστε Esc για ακύρωση.

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας. Εφόσον συνεχίσετε στη σελίδα μας, θεωρούμε ότι είστε ικανοποιημένοι με αυτό.
Ρυθμίσεις CookieΣυνέχεια
Διαχείριση συναίνεσης

Σύνοψη απορρήτου

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας (analytics). Δεν μπορούμε να εξακριβώσουμε την προσωπική σας ταυτότητα από τα cookies. Τα cookies αποθηκεύονται αποκλειστικά στη δική σας συσκευή (υπολογιστή, tablet, κινητό τηλέφωνο) και η ιστοσελίδα δε διατηρεί κανένα αρχείο ή βάση δεδομένων με προσωπικά δεδομένα σας.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
_GRECAPTCHA5 months 27 daysThis cookie is set by Google. In addition to certain standard Google cookies, reCAPTCHA sets a necessary cookie (_GRECAPTCHA) when executed for the purpose of providing its risk analysis.
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
wordpress_test_cookiesessionThis cookie is used to check if the cookies are enabled on the users' browser.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
CookieDurationDescription
__cf_bm30 minutesThis cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
_ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
_lscache_vary2 daysNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI4 minutesNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI_SHORTpastNo description
abj404_solution_REQUEST_URI_UPDATE_URL4 minutesNo description
wordpress_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_logged_in_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_sec_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpresspass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpressuser_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-postpass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-settings-0pastNo description
wp-settings-time-0pastNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo