Close Menu
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
  • Στήλες
    • Η Αποψή Μας
    • Στο Ψαχνό
    • Zoom
    • Βαθύ Κόκκινο
    • Αντικυνωνικά
    • Dixi et salvavi animam meam
X (Twitter) YouTube RSS
Τελευταία Νέα :
  • Η ύπουλη δολοφονική επίθεση των σιωναζιστών στη Ντόχα έγειρε κι άλλο τη ζυγαριά υπέρ της Παλαιστινιακής Αντίστασης
  • Σαν σήμερα 10 Σεπτέμβρη
  • Οταν η διερμηνεία γίνεται επάγγελμα βαρύ και ανθυγιεινό
  • Δυο παιδικά μάτια καθρεφτίζουν τη Γάζα, την Παλαιστίνη
  • Ντόχα (Κατάρ): Οι σιωναζιστές προσπάθησαν να δολοφονήσουν τους παλαιστίνιους διαπραγματευτές, ηγετικά στελέχη της Χαμάς
  • Η Ιερουσαλήμ στη Τζαμπάλια στέλνει περήφανο χαιρετισμό
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
X (Twitter) YouTube RSS
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
Πλοήγηση:Αρχική»Παιδεία»Το σχέδιο Πισσαρίδη ρίχνει βαριά τη σκιά του στη Σύνοδο των Πρυτάνεων
Παιδεία

Το σχέδιο Πισσαρίδη ρίχνει βαριά τη σκιά του στη Σύνοδο των Πρυτάνεων

Eksegersi.grBy Eksegersi.gr14 Ιούλ 2021, 16:13

Από σήμερα ως το Σάββατο 17 Ιουλίου διεξάγεται στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών η Σύνοδος Πρυτάνεων. Η Κεραμέως θα παρέμβει στη Σύνοδο διαδικτυακά και είναι σίγουρο ότι θα επικαλεστεί τα όσα αναφέρονται στο σχέδιο Πισσαρίδη για τα Πανεπιστήμια. Θα τα επικαλεστεί όχι ως απλές απόψεις, αλλά ως κατευθύνσεις που το αμέσως επόμενο διάστημα το υπουργείο Παιδείας θα φέρει με σχετικό νομοσχέδιο στη Βουλή.

Αλλωστε γι’ αυτό ακριβώς το λόγο συγκροτήθηκε η «ανεξάρτητη» Επιτροπή Πισσαρίδη.  Για να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο, ως think tank, στην εφαρμογή της αντιδραστικής, αντιλαϊκής πολιτικής. Πολλές από αυτές τις κατευθύνσεις, η κυβέρνηση Μητσοτάκη τις έχει ήδη εφαρμόσει στην εκπαίδευση ή τις προωθεί με το νομοσχέδιο που τώρα είναι σε «διαβούλευση» για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.

Σε άρθρο μας με τίτλο Επιτροπή Πισσαρίδη για την εκπαίδευση: Περσινά ξινά σταφύλια, στις 2 Δεκεμβρίου 2020, γράφαμε τα εξής όσον αφορά τα «πορίσματα» της Επιτροπής σχετικά με τα Πανεπιστήμια:

Απορρίπτεται ακόμη και η ιδέα του ιδρύματος ως χώρου συγκροτημένης επιστημονικής γνώσης που οδηγεί σε σαφή και καθορισμένα επαγγελματικά δικαιώματα, διαμόρφωσης στέρεης επιστημονικής σκέψης, κοινωνικής συνείδησης με όρους προσφοράς στο κοινωνικό σύνολο και έμφαση στις ανθρωπιστικές αξίες, πολιτικοποίησης, με ελευθερία έκφρασης και ελεύθερη διακίνηση ιδεών.

Στον αντίποδα προτείνονται η αποθέωση της αγοράς, η υποταγή των Πανεπιστημίων στις «ανάγκες της», δηλαδή στις ανάγκες του κεφαλαίου, οι πρακτικές με λογική κόστους-οφέλους, η λειτουργία με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια που κάνουν τα πανεπιστημιακά ιδρύματα να προσομοιάζουν σε επιχειρήσεις ΑΕ, η κατάταξη με μέτρο την «αποδοτικότητα», τα κριτήρια της οποίας είναι ποσοτικά και «μετρούνται» στη βάση της σκληρής ανταγωνιστικότητας των πανεπιστημίων, που έχει επιβάλει διεθνώς το κεφάλαιο (λίστες κατάταξης). Κοντολογίς, η πρόταση της επιτροπής συμπυκνώνεται σε έναν όρο: «επιχειρηματικό πανεπιστήμιο».

Στην κατεύθυνση αυτή έχουμε

  • «Περισσότερη αυτονομία στα πανεπιστήμια», που μεταφράζεται σε διαφοροποιήσεις στην εσωτερική οργάνωση, τη διαχείριση των πόρων και τον σχεδιασμό των προγραμμάτων σπουδών.
  • Προγράμματα σπουδών για όλα τα γούστα και τις «τσέπες».Τα Πανεπιστήμια συμμετέχουν με στόχο το κέρδος και την αύξηση της χρηματοδότησής τους στην απάτη της «διά βίου μάθησης» με βραχύχρονα και ταχύρρυθμα προγράμματα σπουδών (την πατρότητα διεκδικεί ο ΣΥΡΙΖΑ).
  • Προγράμματα σπουδών-σούπα. Ως εκ τούτου προτείνεται η εισαγωγή των φοιτητών σε Σχολές και όχι σε Τμήματα, τα οποία ιδρύονται και λειτουργούν στη βάση προσέγγισης με συγκροτημένο και συνεκτικό τρόπο μιας επιστήμης και που λογικά οδηγούν σε καθορισμένα επαγγελματικά δικαιώματα. Οι φοιτητές του προτεινόμενου μοντέλου θα «τσιμπολογούν» μαθήματα από διάφορους τομείς, θεωρώντας ότι έτσι αποκτούν τις δεξιότητες (γιατί περί αυτού πρόκειται και όχι για στέρεη επιστημονική γνώση ενός συγκεκριμένου επιστημονικού αντικειμένου), που κάθε φορά απαιτεί η καπιταλιστική αγορά, με την ελπίδα επαγγελματικής αποκατάστασης, που πολύ γρήγορα, όμως, θα αποδεικνύεται φρούδα. Το αποτέλεσμα θα είναι οι «αεριτζήδες επιστήμονες» και οι απελπισμένοι άνεργοι πτυχιούχοι.
  • Στην παραπάνω λογική εντάσσεται και ο «ανασχεδιασμός του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αλλά και των προγραμμάτων σπουδών». Ενισχύονται οι κατευθύνσεις και ειδικότητες σε γνωστικά αντικείμενα όπου υπάρχει αυξημένη ζήτηση από την αγορά και περιορίζονται ειδικότητες όπου υπάρχει «υπερβάλλουσα προσφορά αποφοίτων». Τη νύφη θα πληρώσουν κυρίως οι ανθρωπιστικές σπουδές.
  • Αξιολόγηση Πανεπιστημίων και χρηματοδότηση υπό την αίρεσή της. Μέρος της χρηματοδότησης θα βασίζεται σε «αντικειμενικές ανάγκες» και το υπόλοιπο θα δίνεται μόνο σε περίπτωση που έχουν επιτευχθεί οι στόχοι που το κάθε ίδρυμα συμφωνεί με το υπουργείο Παιδείας, στο πλαίσιο των «προγραμματικών συμφωνιών στρατηγικού σχεδιασμού» (το μέτρο ήδη έχει νομοθετηθεί από την κυβέρνηση Μητσοτάκη).
  • Δημιουργούνται Κέντρα Αριστείας, η λειτουργία των οποίων θα παίζει ρόλο στις διεθνείς λίστες κατάταξης.
  • Επαναφορά των κακόφημων Συμβουλίων Ιδρυμάτων, με αυξημένη συμμετοχή εξωτερικών μελών, που θα αναλάβουν τον στρατηγικό σχεδιασμό, την εκλογή των οργάνων διοίκησης (πρυτάνεις, κοσμήτορες), την οργάνωση και ενίσχυση της επιχειρηματικής λειτουργίας και την προώθηση της «εξωστρέφειας».
  • Η προώθηση της «εξωστρέφειας» πραγματοποιείται με τις «συνεργασίες με ιδρύματα του εξωτερικού για τη δημιουργία κοινών προγραμμάτων σπουδών, τόσο σε προπτυχιακό όσο, και σε μεταπτυχιακό επίπεδο», με ξενόγλωσσα προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών για την προσέλκυση φοιτητών-πελατών που θα καταβάλλουν δίδακτρα, καλοκαιρινά προγράμματα, κ.λπ.
  • Πλήρης προσαρμογή στις αρχές του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης. Υιοθέτηση όλων των κατευθύνσεων που επιτάσσουν η Διακήρυξη της Μπολόνια, η συνθήκη της Λισσαβόνας, κ.ά. Για να «ενισχυθεί η αναγνώριση των σπουδών» και «η ελκυστικότητα των ελληνικών πανεπιστημίων σε διεθνές επίπεδο», η διάρθρωση των σπουδών στα ελληνικά πανεπιστήμια πρέπει να οργανωθεί σε κύκλους, ακολουθώντας το μοντέλο της Μπολόνια, που εφαρμόζεται μαζικά στα αγγλοσαξωνικά πανεπιστήμια, το μοντέλο δηλαδή 3-5-8 (3 χρόνια ο προπτυχιακός κύκλος, 2 ο μεταπτυχιακός, 3 ο διδακτορικός). Πρόκειται για εμφανέστατη υποβάθμιση των πανεπιστημιακών σπουδών στην Ελλάδα, δεδομένου ότι σε κανένα Τμήμα-Σχολή-Πανεπιστήμιο η φοίτηση δεν είναι κάτω από 4 χρόνια.
  • Επαναφορά του κατασταλτικού μέτρου των «ενεργών φοιτητών». Προβλέπονται γενικά και αόριστα «αντικίνητρα» για όσους δεν ολοκληρώνουν έγκαιρα τις σπουδές τους. Η επιτροπή δεν αναφέρεται, για προφανείς λόγους σκοπιμότητας, στην οριστική διαγραφή αυτών των φοιτητών, καθώς είχε ξεσηκωθεί θύελλα αντιδράσεων από το φοιτητικό κίνημα όταν η Διαμαντοπούλου επιχείρησε να εφαρμόσει το μέτρο. Γι΄αυτό κάνει επίσημη αναφορά μόνο σε ένα πιο «ήπιο» μέτρο, όπως είναι «η εισαγωγή τέλους επανεγγραφής για όσους παρατείνουν τις σπουδές τους πέρα από τον προβλεπόμενο χρόνο ολοκλήρωσής τους».
  • «Εξορθολογισμός» απαιτείται και για τις ελλειπέστατες ήδη κρατικές δαπάνες για τη φοιτητική μέριμνα (σίτιση, στέγαση, συγγράμματα). Οι φοιτητές πρέπει να αρκεστούν ακόμη και σε ηλεκτρονικά ή μεταχειρισμένα συγγράμματα, ενώ οι φτωχοί εξ αυτών, για να μπορέσουν να τελειώσουν τις σπουδές τους, μπορούν να διεκδικήσουν «άτοκα δάνεια», που θα τους σκλαβώνουν για μια ζωή, αφού θα τα αποπληρώνουν μετά την ένταξη στην αγορά εργασίας (λέμε τώρα). Το παράδειγμα του υποθηκευμένου μέλλοντος των χιλιάδων αμερικανών αποφοίτων πανεπιστημίων δείχνει το δρόμο.
  • «Σημαντικά περιθώρια εξοικονόμησης πόρων» υπάρχουν και μέσω της πολιτικής καταργήσεων-συγχωνεύσεων ΤΕΙ, που αναφανδόν εντάχθηκαν στα πανεπιστήμια από τους συριζαίους.

Χαρακτηριστικές προτάσεις της επιτροπής Πισσαρίδη για την εκπαίδευση

  • Αυτονομία των σχολικών μονάδων. Ορισμένες αρμοδιότητες μπορούν να μεταβιβασθούν από την κεντρική διοίκηση στις επιμέρους σχολικές μονάδες. Λειτουργία της κάθε μονάδας ανάλογα με τις τοπικές ανάγκες και ευκαιρίες.
  • Στην τοπική αυτοδιοίκηση (αποκέντρωση είτε στους δήμους είτε στις περιφέρειες), μπορούν να μεταβιβαστούν αρμοδιότητες, όπως ιδίως η διαχείριση του κύριου και βοηθητικού προσωπικού των σχολικών μονάδων.
  • Εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, με βάση τις εκροές της εκπαιδευτικής διαδικασίας (όπως η επίδοση των μαθητών, εισαγωγή σε τριτοβάθμια ιδρύματα) και τις εισροές (επίδοση σε προγενέστερο στάδιο, και ειδικές προκλήσεις κάθε σχολείου). Η αξιολόγηση οργανώνεται και συντονίζεται από κεντρικό ανεξάρτητο φορέα. Σύνδεση με κάποιας μορφής παροχή θετικών ή αρνητικών κινήτρων. Στο πλαίσιο αυτό, κατανομή της κρατικής χρηματοδότησης στις σχολικές μονάδες, ώστε να συνδεθεί με την επίτευξη εκπαιδευτικών στόχων.
  • Δημοσιοποίηση αποτελεσμάτων αξιολόγησης, ώστε να βελτιώνεται η πληροφόρηση γονέων και μαθητών.
  • Τακτική αξιολόγηση των δομών και των λειτουργιών του εκπαιδευτικού συστήματος συνολικά. Αυτή η μορφή αξιολόγησης με τη σειρά της, μπορεί να οδηγήσει στη δημιουργία ισχυρότερων και αποτελεσματικότερων εκπαιδευτικών μονάδων.
  • «Αποκομματικοποίηση και αξιοκρατική ανάδειξη των στελεχών της διοίκησης της εκπαίδευσης», με διαδικασίες «ανεξάρτητες και αδιάβλητες» (π.χ. μέσω ΑΣΕΠ), με βάση περιορισμένα «αντικειμενικά» και αυξημένα ουσιαστικά ποιοτικά κριτήρια και προσόντα (σ.σ. βλέπε πολιτικά αρεστοί στην εκάστοτε κυβέρνηση που προωθούνται με πριμοδότηση της «συνέντευξης»).
  • Καλύτερη επιλογή κατά την είσοδο στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών, με αδιάβλητες διαγωνιστικές διαδικασίες. Καλύτερες αμοιβές με σύνδεσή τους με την υπηρεσιακή εξέλιξη και αξιολόγηση. Ειδικά για τους εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αναμόρφωση της αρχικής τους εκπαίδευσης, κατά προτίμηση σε δεύτερο κύκλο σπουδών που να καταλήγει σε αναβαθμισμένο πιστοποιητικό παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας.
  • Επέκταση του ολοήμερου σχολείου και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Θετικό παράγωγο είναι η απρόσκοπτη συμμετοχή των γονέων τους στην αγορά εργασίας. Προς την κατεύθυνση της διευκόλυνσης της απασχόλησης των γονέων, θα μπορούσε επίσης να εξετασθεί και η δυνατότητα των σχολείων για δημιουργική απασχόληση μαθητών σε εθελοντική βάση κατά την περίοδο των θερινών διακοπών.
  • Στροφή στη σύγχρονη επαγγελματική εκπαίδευση. Αναβάθμιση και βελτίωση της ελκυστικότητας της λυκειακής (ΕΠΑΛ) αλλά και της μεταλυκειακής (ΙΕΚ) επαγγελματικής εκπαίδευσης.
  • Στενή συνεργασία του Υπουργείου Παιδείας με τους κοινωνικούς εταίρους και τις τοπικές κοινωνίες. Ιδρυση δικτύου πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων, στήριξη και επέκταση της μαθητείας στα ΕΠΑΛ, επέκταση του δικτύου των ΙΕΚ, αλλά και αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των εκπαιδευτικών μονάδων αυτών των βαθμίδων – κυρίως των ΙΕΚ – για την ενίσχυση του ρόλου των κοινωνικών εταίρων στον σχεδιασμό της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης (π.χ. επιλογή ειδικοτήτων, καθορισμός προγραμμάτων σπουδών και μαθησιακών αποτελεσμάτων).
  • Θεσμοθέτηση του Εθνικού Απολυτηρίου που χορηγείται με βάση εξέταση σε αυξημένο αριθμό επιλεγόμενων μαθημάτων (7-9).
  • Εξορθολογισμός πόρων. Οι δημόσιες δαπάνες στην εκπαίδευση χρειάζεται να αυξηθούν τα επόμενα χρόνια, ώστε να συγκλίνουν τουλάχιστον με τον μέσο όρο των χωρών της ΕΕ, με έμφαση στην αύξηση των δαπανών για την προσχολική εκπαίδευση. Υπάρχουν όμως και σημαντικά περιθώρια για εξοικονόμηση πόρων σε κάποιους τομείς.
  • Στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, η αναλογία μαθητών-εκπαιδευτικών είναι σκόπιμο να συγκλίνει με το μέσο όρο των χωρών της ΕΕ. Στην κατεύθυνση αυτή μπορεί να συμβάλλει η σύγκλιση του διδακτικού και εργασιακού ωραρίου των εκπαιδευτικών, η αναδιάρθρωση του ημερήσιου ωραρίου λειτουργίας (διάρκεια διδακτικών ωρών και διαλειμμάτων) και των ωρολογίων προγραμμάτων των σχολείων, καθώς και η αύξηση του μεγέθους των τάξεων (με αύξηση του ελάχιστου αριθμού μαθητών ανά τάξη). Απαραίτητη η προώθηση συγχωνεύσεων σχολείων και η δημιουργία μεγαλύτερων εκπαιδευτικών μονάδων, καθώς και η ενοποίηση της διοίκησής τους, ανά περιοχή, που θα επιτρέψει καλύτερη αξιοποίηση των πόρων και όλων των κατηγοριών του προσωπικού τους.
  • Περισσότερη αυτονομία στα πανεπιστήμια ως προς την εσωτερική τους οργάνωση, τη διαχείριση των πόρων τους, τον σχεδιασμό των προγραμμάτων σπουδών, τα κριτήρια εισαγωγής, τον αριθμό των εισακτέων, κλπ. Αύξηση της κοινωνικής τους λογοδοσίας. Χρηματοδότηση με διαφανή κριτήρια τόσο στη βάση των αντικειμενικών αναγκών τους (αριθμός φοιτητών, γνωστικά αντικείμενα, υποδομές, κλπ.), όσο και με όρους επίτευξης συγκεκριμένων ανά ίδρυμα στόχων, στο πλαίσιο πολυετών προγραμματικών συμφωνιών στρατηγικού σχεδιασμού μεταξύ των ιδρυμάτων και του Υπουργείου Παιδείας.
  • Συμβούλια Ιδρυμάτων, με αυξημένη συμμετοχή εξωτερικών μελών, και με ισχυρές και αποφασιστικές αρμοδιότητες στο στρατηγικό σχεδιασμό και στην επιλογή εκτελεστικής διοίκησης των πανεπιστημίων (πρυτάνεις, κοσμήτορες). Συμβολή των Συμβουλίων στη σύνδεση των πανεπιστημίων με την αγορά εργασίας, αλλά και με τις διεθνείς εξελίξεις στην ανώτατη εκπαίδευση.
  • Στρατηγική ανάδειξης και στήριξης των μονάδων ερευνητικής και εκπαιδευτικής αριστείας στο εσωτερικό των πανεπιστημίων, με αξιοκρατικές διαδικασίες από διεθνείς επιτροπές αξιολόγησης. Στήριξη στον επαναπατρισμό ελλήνων επιστημόνων και προσέλκυση διακεκριμένων αλλοδαπών επιστημόνων στο πλαίσιο ενός αναβαθμισμένου θεσμού των επισκεπτών καθηγητών (visiting professorships).
  • Ανασχεδιασμός του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αλλά και των προγραμμάτων σπουδών, με ενίσχυση κατευθύνσεων και ειδικοτήτων σε γνωστικά αντικείμενα όπου αναμένεται σημαντική αύξηση της ζήτησης στην αγορά εργασίας τα επόμενα χρόνια και σταδιακό περιορισμό ειδικοτήτων, όπου αναμένεται ή ήδη παρατηρείται υπερβάλλουσα προσφορά αποφοίτων. Αυτό μπορεί ευκολότερα να επιτευχθεί, εφόσον ενισχυθεί η οργανωτική ευελιξία των ιδρυμάτων και η κύρια οργανωτική ακαδημαϊκή μονάδα είναι η Σχολή (που καλύπτει ευρύτερο φάσμα συγγενών γνωστικών αντικειμένων) αντί του – συχνά υπερεξειδικευμένου – Τμήματος. Η οργάνωση των πανεπιστημίων με βάση τις Σχολές, στις οποίες θα πρέπει να εισάγονται οι φοιτητές, θα συμβάλλει και στη δυνατότητα οριζόντιας κινητικότητας μεταξύ προγραμμάτων.
  • Ανοιγμα των ελληνικών πανεπιστημίων σε συνεργασίες με ιδρύματα του εξωτερικού για τη δημιουργία κοινών προγραμμάτων σπουδών, τόσο σε προπτυχιακό όσο, και σε μεταπτυχιακό επίπεδο.
  • Θεσμοθέτηση και ενίσχυση Κέντρων Αριστείας στην ανώτατη εκπαίδευση.
  • Εισαγωγή κινήτρων και αντικινήτρων για την έγκαιρη ολοκλήρωση των σπουδών από τους φοιτητές. Στην κατεύθυνση αυτή, θα μπορούσε να εξεταστεί και η εισαγωγή τέλους επανεγγραφής για όσους παρατείνουν τις σπουδές τους πέρα από τον προβλεπόμενο χρόνο ολοκλήρωσής τους.
  • Σημαντικά περιθώρια εξοικονόμησης πόρων υπάρχουν και στην ανώτατη εκπαίδευση, καθώς η ενσωμάτωση των ΤΕΙ στα πανεπιστήμια δεν συνοδεύτηκε από τον απαραίτητο περιορισμό του κατακερματισμού των ιδρυμάτων με τη διασπορά σχολών και τμημάτων τους σε πολλές διαφορετικές πόλεις και κωμοπόλεις.
  • Οι κρατικές δαπάνες φοιτητικής μέριμνας (σίτισης, στέγασης, συγγραμμάτων, κλπ.) χρειάζονται εξορθολογισμό και ενίσχυση της αποτελεσματικότητάς τους. Ειδικότερα, οι επιλογές των φοιτητών μπορούν να διευρυνθούν μεταξύ έντυπων, ηλεκτρονικών ή και μεταχειρισμένων συγγραμμάτων. Στον αναγκαίο εξορθολογισμό της φοιτητικής μέριμνας μπορεί επίσης να συμβάλλει η εισαγωγή μηχανισμού άτοκων δανείων, με ευνοϊκούς όρους αποπληρωμής (μετά την ένταξη στην αγορά εργασίας, από ένα ύψος εισοδημάτων και πάνω, χωρίς εμπλοκή τραπεζών) για την κάλυψη του κόστους διαβίωσης στη διάρκεια των σπουδών.
  • Στρατηγική διεθνοποίησης των πανεπιστημίων. Προσέλκυση φοιτητών από το εξωτερικό με καταβολή διδάκτρων. Οργάνωση ξενόγλωσσων προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων, με ή χωρίς συνεργασία με πανεπιστήμια άλλων χωρών. Πλήρης προσαρμογή των ελληνικών πανεπιστημίων στις αρχές του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης, ώστε να ενισχυθεί η αναγνώριση των σπουδών που παρέχουν στο εξωτερικό και η ελκυστικότητά τους σε διεθνές επίπεδο. Στο πλαίσιο αυτό απαιτείται, ειδικότερα, η προσαρμογή της διάρθρωσης των σπουδών (3-5-8), καθώς και η προσαρμογή των διαδικασιών ακαδημαϊκής και επαγγελματικής αναγνώρισης των πτυχίων, με ριζική αναμόρφωση του εθνικού θεσμικού πλαισίου, λαμβάνοντας υπόψη το ευρωπαϊκό πλαίσιο αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων και επαγγελματικής ισοδυναμίας. Κύρωση διεθνών συμβάσεων για την αναγνώριση πτυχίων (Σύμβαση της Λισσαβόνας) και η προώθηση της σύναψης διμερών συμφωνιών ακαδημαϊκής αναγνώρισης με άλλες χώρες. Ανοιγμα σε αλλοδαπούς φοιτητές και των προγραμμάτων που προσφέρονται στην ελληνική γλώσσα.
  • Χρηματοδότηση ερευνητικών προγραμμάτων από επιχειρήσεις. Ο επιχειρηματικός τομέας θα μπορούσε να συνεργασθεί με τα πανεπιστήμια για τη χρηματοδότηση συγκεκριμένων ερευνητικών προσπαθειών, τα αποτελέσματα των οποίων θα μπορούσαν να εκμεταλλευτούν οι χρηματοδοτούσες επιχειρήσεις με κατάλληλη προσυμφωνημένη αποζημίωση των ερευνητών και των πανεπιστημίων.
  • Επέκταση του ρόλου των πανεπιστημίων στη δια βίου μάθηση. Μεγάλα περιθώρια συνεργασίας των πανεπιστημίων με την επιχειρηματική κοινότητα, με όφελος και για τα δύο μέρη.

Γιούλα Γκεσούλη

Εκτύπωση 🖨
ΣΥΝΟΔΟΣ ΠΡΥΤΑΝΕΩΝ ΣΧΕΔΙΟ ΠΙΣΣΑΡΙΔΗ
Κοινοποίηση: Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp
Προηγούμενο ΆρθροΟ όφις μας εξαπάτησε…
Επόμενο άρθρο Ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο στο «στήσιμο» των κρουσμάτων

Σχετικά Αρθρα

Παραρτήματα-«αρπαχτές» ελληνικών πανεπιστημίων στην Κύπρο

Παιδεία 8 Σεπ 2025, 17:23

Πανεπιστημιοποιημένα Κολλέγια: Της διαπλοκής το κάγκελο

Παιδεία 6 Σεπ 2025, 19:49

Η Νομική Σχολή του… «Χάρβαρντ της Ιπποκράτους»

Παιδεία 4 Σεπ 2025, 08:34

ΠΟΣΔΕΠ για ιδιωτικά ΑΕΙ: Για ποια αναβάθμιση σπουδών μιλάτε;

Σχολή με ελάχιστα μέλη ΔΕΠ, χωρίς σοβαρό βαθμολογικό όριο εισαγωγής, συστεγαζόμενη με άλλες εκπαιδευτικές δομές και με πρόγραμμα σπουδών να εγκρίνεται σε μια νύχτα;

Παιδεία 3 Σεπ 2025, 21:06

Ολοκληρώθηκε η μούφα της ίδρυσης και λειτουργίας ιδιωτικών πανεπιστημίων – πανεπιστημιοποιημένων κολλεγίων

Παιδεία 1 Σεπ 2025, 14:25

Πολυτεχνείο Κρήτης: Κανένας εστιακός φοιτητής να μην φύγει από το σπίτι του!

Κινητοποίηση στην Πρυτανεία, Πέμπτη 4/9/25 στις 12:00

Παιδεία 1 Σεπ 2025, 08:33
Ροή Ειδήσεων
Διεθνή

Η ύπουλη δολοφονική επίθεση των σιωναζιστών στη Ντόχα έγειρε κι άλλο τη ζυγαριά υπέρ της Παλαιστινιακής Αντίστασης

Χαμάς: Παραμένουμε αμετακίνητοι στους όρους της Αντίστασης

10 Σεπ 2025, 11:31
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 10 Σεπτέμβρη

10 Σεπ 2025, 00:01
Κόντρες

Οταν η διερμηνεία γίνεται επάγγελμα βαρύ και ανθυγιεινό

9 Σεπ 2025, 21:02
Διεθνή

Δυο παιδικά μάτια καθρεφτίζουν τη Γάζα, την Παλαιστίνη

9 Σεπ 2025, 19:59
Διεθνή

Ντόχα (Κατάρ): Οι σιωναζιστές προσπάθησαν να δολοφονήσουν τους παλαιστίνιους διαπραγματευτές, ηγετικά στελέχη της Χαμάς

9 Σεπ 2025, 18:19
Διεθνή

Η Ιερουσαλήμ στη Τζαμπάλια στέλνει περήφανο χαιρετισμό

9 Σεπ 2025, 12:21
Διεθνή

Η Παλαιστινιακή Αντίσταση εκτέλεσε έξι δωσίλογους στην Πόλη της Γάζας

Δολοφονία μετά από προδοσία στελέχους του Λαϊκού Μετώπου και της ένοπλης πτέρυγάς του

9 Σεπ 2025, 10:12
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 9 Σεπτέμβρη

9 Σεπ 2025, 00:01
Διεθνή

ΗΠΑ και σιωναζιστές ψάχνουν αλλά δε θα βρουν κορόιδα ή ηττοπαθείς στην Παλαιστινιακή Αντίσταση

8 Σεπ 2025, 18:21
Παιδεία

Παραρτήματα-«αρπαχτές» ελληνικών πανεπιστημίων στην Κύπρο

8 Σεπ 2025, 17:23
Κόντρες

Μπουμπούκος ή μπουχέσας;

8 Σεπ 2025, 13:01
Διεθνή

Λονδίνο: Συλλήψεις 890 διαδηλωτών ενάντια στην απαγόρευση της Palestine Action

8 Σεπ 2025, 10:52
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 8 Σεπτέμβρη

8 Σεπ 2025, 00:01
Διεθνή

Υεμενίτικο drone έπληξε το αεροδρόμιο Ραμόν στο Εϊλάτ

7 Σεπ 2025, 19:59
Αθλητισμός

Η ζωώδης υπεράσπιση του No Politica, ακόμα και μπροστά σε μια γενοκτονία

7 Σεπ 2025, 13:48
Διεθνή

Χαμάς: Είμαστε έτοιμοι για συνολική συμφωνία που θα προβλέπει…

7 Σεπ 2025, 12:12
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 7 Σεπτέμβρη

7 Σεπ 2025, 00:01
Παιδεία

Πανεπιστημιοποιημένα Κολλέγια: Της διαπλοκής το κάγκελο

6 Σεπ 2025, 19:49
Διεθνή

Free Palestine στα μούτρα σας, καθίκια

6 Σεπ 2025, 12:32
Διεθνή

Αγύριστα κεφάλια…

6 Σεπ 2025, 11:58
Εκδηλώσεις στην Κόντρα
Η Yπόθεση Ζορζ Ιμπραήμ Αμπνταλλά
Εφετείο ΧΑ
Ουκρανία
Επιλεγμένα θέματα
10 Μάι 2022, 22:55

Ο ρωσικός ιμπεριαλισμός από θέση ισχύος

«Ο πλούτος των κοινωνιών όπου κυριαρχεί ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής εμφανίζεται σαν ένας “τεράστιος σωρός…

21 Απρ 2022, 13:42

Καρλ Μαρξ: Μισθός, τιμή και κέρδος

21 Νοέ 2021, 07:31

Κινέζικος Ιμπεριαλισμός: Tα περιθώρια της παλιάς υψηλής κερδοφορίας στενεύουν

Παρά τη συνεχιζόμενη υπερεκμετάλλευση του προλεταριάτου

Περισσότερα…

Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 10 Σεπτέμβρη

Ημέρα κατά της αυτοκτονίας.

Μπελίζ: Εθνική γιορτή.

1898: Δολοφονείται η αυτοκράτειρα της Αυστροουγγαρίας Ελισάβετ.

1911: Στρατιωτικός νόμος λόγω γενικής απεργίας στη Βαλένθια (Ισπανία)

1957: Βόμβα καταστρέφει σχολείο που δέχτηκε μαύρους στο Νάσβιλ (ΗΠΑ).

1976: Βόμβα στο κτίριο του ΣΕΒ (ΕΛΑ).

1984: Ενοποίηση Χωροφυλακής και Αστυνομίας Πόλεων.

2003: Ψυχοπαθής νεαρός μαχαιρώνει θανάσιμα την υπουργό Εξωτερικών της Σουηδίας Ανα Λιντ.

Εκτύπωση 🖨
Η Παπάρα…

Οι αμερικανοί φίλοι μου είναι ζευγάρι δικηγόρων από τη Νέα Υόρκη, με ευρεία μόρφωση, ενημερωμένοι και ψηφίζουν πάντα Δημοκρατικούς. Εβραίοι που δεν θρησκεύονται. Απεχθάνονται τον Νετανιάχου και φρίττουν με τα εγκλήματα στη Γάζα. Βρίσκονται, για τέταρτη φορά, στην Αθήνα. Και μένουν προς Λαγονήσι. Οταν τους είπα ότι η επιλογή διαμονής είναι ασύμφορη, λόγω απόστασης από το κέντρο, μου έδειξαν, στην οθόνη του κινητού, ένα αμερικανικό δημοσίευμα που σημείωνε ότι η Αθήνα είναι πλέον επικίνδυνη για τους Εβραίους. Το σχετικό ρεπορτάζ συνόδευε φωτογραφία από την «περιπολία» των αγοριών του Ρουβίκωνα στο κέντρο της πρωτεύουσας. Και αφού έδωσα τις απαραίτητες, καθησυχαστικές διευκρινίσεις, με ρώτησαν αν, πράγματι, όπως διάβασαν, η ελληνική κυβέρνηση αντιγράφει τις πρακτικές του Τραμπ στο Μεταναστευτικό. Εκεί βρέθηκα σε αμηχανία…

Kώστας Γιαννακίδης (Τα Νέα)

(Φέρουν οι εβραίοι – ειδικά οι μη θρησκευόμενοι – κάποιο σημάδι στο κούτελο που να υποδηλώνει εβραϊκή καταγωγή; Οχι. Γιατί να ανησυχούν, τότε, οι υποτιθέμενοι φίλοι του Γιαννακίδη, που ούτε κιπά στο κεφάλι θα φορούν, ούτε διακριτικά με το άστρο του Δαβίδ, ούτε εβραϊκά θα μιλούν, καθόσον Αμερικανοί; Δικηγόροι είναι, άνθρωποι έξυπνοι και της πιάτσας, δεν μπορεί να μην καταλαβαίνουν ότι κανένας στο κέντρο της Αθήνας δε θα αναγνώριζε το θρήσκευμα των προγόνων τους και δεν υπήρχε περίπτωση να τους στοχοποιήσει. Είναι και το άλλο: «απεχθάνονται τον Νετανιάχου και φρίττουν με τα εγκλήματα στη Γάζα», οπότε αν συναντούσαν φιλο-παλαιστίνιους διαδηλωτές θα αρκούσε να σηκώσουν το χέρι στο σήμα της νίκης, να τους χειροκροτήσουν ή έστω απλά να τους χαμογελάσουν. Θα μπορούσαν και να πορευτούν μαζί τους, όπως κάνουν εκατοντάδες χιλιάδες αντισιωνιστές εβραίοι στις ΗΠΑ και σε άλλες χώρες. Δυο έξυπνοι αμερικανοί δικηγόροι δεν μπορεί να μην το ξέρουν αυτό. Οπότε για ποιο λόγο να φοβούνται και να τρέχουν να μείνουν στο Λαγονήσι – αλλά να έρχονται στην Αθήνα, που σημαίνει να αντιμετωπίζουν τον ίδιο υποτιθέμενο κίνδυνο; ‘Η οι προοδευτικοί, μη θρησκευόμενοι εβραίοι του σχολιογράφου των «Νέων» είναι σιωνισταράδες του κερατά ή είναι ανύπαρκτα πρόσωπα που τα κατασκεύασε ο Γιαννακίδης για να κάνει μια ακόμα προβοκάτσια ενάντια στο κίνημα αλληλεγγύης στους Παλαιστίνιους, χρίζοντάς το «αντισημιτικό». Αν ήταν να τζογάρουμε, θα στοιχηματίζαμε στο δεύτερο. Φτηνιάρικο; Ασφαλώς. Δεν έχει απομείνει, όμως, κάτι πέραν των εντελώς φτηνιάρικων για να βγάζουν το «μεροκάματο» οι ραφινάτοι -όπως νομίζουν- υποστηρικτές της σιωνιστικής πολιτικής)

Εκτύπωση 🖨
Αφίσες









Αρχείο Εφημερίδας
Εκδόσεις
25 Σεπ 2022, 13:12

Η ανατροπή του καπιταλισμού προϋπόθεση για τη λύση του ζητήματος της κατοικίας

27 Μαρ 2022, 17:35

Σοσιαλιστική οικοδόμηση και καπιταλιστική παλινόρθωση στην ΕΣΣΔ

Κατεβάστε ελεύθερα τη μελέτη

11 Οκτ 2020, 11:30

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (κατεβάστε ελεύθερα τη μπροσούρα)

29 Αυγ 2020, 10:01

Η αλήθεια για τους Σλαβομακεδόνες

Ο ΠΟΛΥΧΡΟΝΟΣ ΑΝΕΛΕΗΤΟΣ ΔΙΩΓΜΟΣ ΕΝΟΣ ΛΑΟΥ

Αφιερώματα
17 Σεπ 2020, 19:22

Εγκληματικό, εθνικοσοσιαλιστικό μόρφωμα ήταν και παραμένει η Χρυσή Αυγή και οι παραφυάδες μετά τη διάσπασή της

4 Νοέ 2017, 00:00

100 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ

Ο μεγάλος Οκτώβρης του 1917 εξακολουθεί να διδάσκει το προλεταριάτο

30 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (7)

23 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (6)

Δείτε όλες τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ

Δείτε όλα τα ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Πολιτικές Δίκες
  • 17Ν
    • Εφετείο 17Ν
  • ΕΛΑ
    • Δεύτερη Δίκη ΕΛΑ
    • Εφετείο ΕΛΑ
    • Πρώτη Δίκη ΕΛΑ
  • Επαναστατικός Αγώνας
    • Πρώτη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
    • Εφετείο Επαναστατικού Αγώνα
    • Δεύτερη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
  • Συνωμοσία Πυρήνων της Φωτιάς
    • 3η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • 4η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • Δίκη Σ.Π.Φ.
Παλαιστίνη
  • Σπάζοντας την πολιορκία
    • Το ημερολόγιο της αποστολής
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (4)
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (3)
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (2)
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (1)
Σύνδεσμοι
  • Ποιοι είμαστε
  • Επικοινωνία
  • Όροι χρήσης
  • Ποιοι είμαστε
  • Επικοινωνία
  • Όροι χρήσης

Πληκτρολογήστε παραπάνω και πατήστε Enter για αναζήτηση. Πατήστε Esc για ακύρωση.

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας. Εφόσον συνεχίσετε στη σελίδα μας, θεωρούμε ότι είστε ικανοποιημένοι με αυτό.
Ρυθμίσεις CookieΣυνέχεια
Διαχείριση συναίνεσης

Σύνοψη απορρήτου

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας (analytics). Δεν μπορούμε να εξακριβώσουμε την προσωπική σας ταυτότητα από τα cookies. Τα cookies αποθηκεύονται αποκλειστικά στη δική σας συσκευή (υπολογιστή, tablet, κινητό τηλέφωνο) και η ιστοσελίδα δε διατηρεί κανένα αρχείο ή βάση δεδομένων με προσωπικά δεδομένα σας.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
_GRECAPTCHA5 months 27 daysThis cookie is set by Google. In addition to certain standard Google cookies, reCAPTCHA sets a necessary cookie (_GRECAPTCHA) when executed for the purpose of providing its risk analysis.
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
wordpress_test_cookiesessionThis cookie is used to check if the cookies are enabled on the users' browser.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
CookieDurationDescription
__cf_bm30 minutesThis cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
_ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
_lscache_vary2 daysNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI4 minutesNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI_SHORTpastNo description
abj404_solution_REQUEST_URI_UPDATE_URL4 minutesNo description
wordpress_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_logged_in_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_sec_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpresspass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpressuser_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-postpass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-settings-0pastNo description
wp-settings-time-0pastNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo