Με καμάρι ανακοινώνει στην ιστοσελίδα της η Οδοντιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών τα αποτελέσματα της «εσωτερικής αξιολόγησης». Ετσι, γίνεται μια από της πρώτες πανεπιστημιακές σχολές που εφαρμόζουν μια σημαντική πτυχή του νόμου-πλαίσιο και του νόμου για την αξιολόγηση. Με χρήση ερωτηματολογίου προς τους φοιτητές «αξιολογούνται» όλα τα εξάμηνα φοίτησης, η θεωρητική και εργαστηριακή εκπαίδευση, με σαφή προσανατολισμό στο έργο των διδασκόντων.
Οι ερωτήσεις που κλήθηκαν να απαντήσουν οι φοιτητές ήταν μεν γενικού περιεχομένου: «Οι στόχοι του μαθήματος ήταν σαφείς;», «Η ύλη που καλύφθηκε ανταποκρινόταν στους στόχους του μαθήματος;», αλλά το βάρος έπεφτε στην «ποιότητα» της δουλειάς των διδασκόντων: «Οι διδάσκοντες, σε ποσοστό πάνω από 70%, παρουσίασαν κατανοητά το μάθημά τους;», «Ηταν προσιτοί και ενθάρρυναν τους φοιτητές να διατυπώνουν απορίες και ερωτήσεις και να αναπτύσσουν την κρίση τους;», «Ηταν συνεπείς στις υποχρεώσεις τους;».
Θυμίζουμε ότι ο νόμος-πλαίσιο της Γιαννάκου, στο άρθρο 5 παρ. 5, απαιτεί τη «συμμόρφωση προς τη διαδικασία αξιολόγησης». Ομως, κανένα πανεπιστημιακό ίδρυμα της χώρας, δεν είχε τολμήσει να εφαρμόσει στην πράξη το νόμο για την αξιολόγηση, φοβούμενο την αντίδραση του φοιτητικού κινήματος. Η εδώ και καιρό απουσία του φοιτητικού κινήματος από το προσκήνιο δίνει την ευκαιρία να… «διασφαλιστεί η ποιότητα της εκπαίδευσης» στα μουλωχτά.
Αυτή η πτυχή του νόμου είναι ιδιαίτερα σημαντική. Μελετώντας το ερωτηματολόγιο που δόθηκε στους φοιτητές της Οδοντιατρικής είναι φως φανάρι ότι εξετάζουν την «ποιότητα του διδακτικού, ερευνητικού έργου και την ποιότητα του προγράμματος σπουδών». Εφαρμόζουν δηλαδή κατά γράμμα την αντι-εκπαιδευτική λογική του νόμου για την αξιολόγηση, ο οποίος συν τοις άλλοις προειδοποιεί: «Η εσωτερική αξιολόγηση λαμβάνεται υπόψη για την εξωτερική αξιολόγηση του διδακτικού, ερευνητικού ή άλλου έργου της ακαδημαϊκής μονάδας από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες».
Είναι φανερό ότι η Οδοντιατρική Σχολή προετοιμάζει το έδαφος για την εξωτερική αξιολόγηση, φέρνει ένα βήμα πιο κοντά τη διαδικασία εκείνη που με μαθηματική ακρίβεια οδηγεί στην υποχρηματοδότηση των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, στην δημιουργία σχολών διαφόρων επιπέδων, έτσι ώστε να μπορεί με άνεση να μπαίνει λουκέτο στα μη κερδοφόρα και «αντιπαραγωγικά» ιδρύματα. Για να μπορέσει να δημιουργηθεί μια ελίτ που θα ρουφάει τα κονδύλια του κρατικού κορβανά. Φαίνεται ότι ο σύλλογος διδασκόντων της Οδοντιατρικής, που ενέκρινε τη διεξαγωγή της εσωτερικής αξιολόγησης, βιάζεται αρκετά να ανέβει στο βάθρο των «καλών» πανεπιστημίων.
Το μόνο ελπιδοφόρο της υπόθεσης είναι η σχεδόν ανύπαρκτη συμμετοχή των φοιτητών. Η συντριπτική πλειοψηφία γύρισε την πλάτη σε αυτήν την απόφαση της σχολής. Μόνο 14 φοιτητές συμπλήρωσαν το ερωτηματολόγιο στο 5ο εξάμηνο, 37 στο 7ο κτλ. Συνολικά, 104 φοιτητές από όλα τα εξάμηνα συμμετείχαν στη διαδικασία. Δυστυχώς, όμως, αυτού του είδους η αποδοκιμασία δεν αρκεί, το μήνυμα δεν φτάνει στ’ αυτιά των αρμοδίων και η απουσία του φοιτητικού κινήματος αφήνει όλο το χώρο ελεύθερο ώστε να περάσουν στη ζούλα και λίγο-λίγο και τις υπόλοιπες διατάξεις του νόμου-πλαίσιο, τον οποίο το φοιτητικό κίνημα δεσμεύτηκε ότι θα «καταργήσει στην πράξη».