Την πρόθεσή του να στηρίξει αποφασιστικά την ψευτοανωτατοποίηση των ΤΕΙ, κατέδειξε το ΠΑΣΟΚ, στη συζήτηση του σχετικού νομοσχέδιου στη Βουλή. Οι δηλώσεις για «ψευδεπίγραφο, πρόχειρο, χωρίς στόχευση νομοσχέδιο, προδιαγεγραμμένα αποτυχημένο» (Μπόλαρης, εισηγητής ΠΑΣΟΚ), αποδείχτηκαν κενές περιεχομένου, όπως στην ουσία κενή περιεχομένου απεδείχθη και η στάση του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης να μην ψηφίσει το νομοσχέδιο επί της αρχής.
Γιατί στη συνέχεια, στην κατ’ άρθρο συζήτηση, το ΠΑΣΟΚ ψήφισε τα 22 από τα 27 άρθρα (ποσοστό 81%) του Α΄ και Β΄ Κεφαλαίου του νομοσχέδιου, που αφορούν κυρίως στα Τεχνολογικά Ιδρύματα. Μεταξύ αυτών είναι, καταρχάς, τα άρθρα που δίνουν το δικαίωμα διεξαγωγής έρευνας στα ΤΕΙ, με την ίδρυση των εργαστηρίων έρευνας, τα οποία αυτονομούνται και υπακούουν σε δικό τους εσωτερικό κανονισμό, ενώ έχουν τη δυνατότητα να συνεργάζονται με εκπαιδευτικά ιδρύματα και ερευνητικά κέντρα της ημεδαπής και της αλλοδαπής (άρθρα 1 και 2). Παρότι ο Μπόλαρης κατέκρινε στην ομιλία του το γεγονός ότι τα έσοδα των εργαστηρίων ΤΕΙ προέρχονται αποκλειστικά από κληρονομιές και δωρεές, από την εκτέλεση ερευνητικών προγραμμάτων για λογαριασμό τρίτων και από την πώληση των ερευνητικών και επιστημονικών προϊόντων, ενώ δεν διατίθεται ούτε ένα ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό (άρθρο 4), όταν ήρθε η ώρα της πράξης υπερψήφισε το συγκεκριμένο άρθρο, προφανώς αναλογιζόμενος ότι την ίδια αντίληψη περί κρατικής χρηματοδότησης των Ιδρυμάτων έχει και το ΠΑΣΟΚ, την οποία θα κληθεί σύντομα, ως κυβέρνηση, να εφαρμόσει και γι’ αυτό είναι καλό να έχει λυμένα από τώρα τα χέρια του με το νομοσχέδιο, που χρεώθηκε η ΝΔ.
Το ίδιο έπραξε το ΠΑΣΟΚ και με το άρθρο 32 (συμπεριλαμβάνεται στο Κεφάλαιο Γ΄ με τις λοιπές διατάξεις), που αφορά στα Ερευνητικά Πανεπιστημιακά Ινστιτούτα, που «μπορούν να χρηματοδοτούνται από οποιονδήποτε φορέα του δημόσιου ή ιδιωτικού τομέα» και να «συνάπτουν προγραμματικές συμβάσεις με το Δημόσιο, ΝΠΔΔ, Οργανισμούς Τοπικής και Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και ΝΠΙΔ του ευρύτερου δημόσιου τομέα».
Ακόμη, το ΠΑΣΟΚ ψήφισε το άρθρο 17, που προεξοφλεί το «λουκέτο» ή την αλλαγή γνωστικού αντικειμένου ή τη μετονομασία (τα φτιασιδώματα δηλαδή προσέλκυσης σπουδαστών-πελατών) στα Τμήματα των ΤΕΙ, στα οποία ο αριθμός των κατ’ έτος εγγεγραμμένων σπουδαστών είναι μικρότερος του 10% του αριθμού των εισακτέων στο Τμήμα για πέντε συνεχόμενα ακαδημαϊκά έτη.
Επίσης, το ΠΑΣΟΚ ψήφισε το άρθρο 19, που επιτρέπει τη διοργάνωση κοινών προπτυχιακών προγραμμάτων στα περιφερειακά ΤΕΙ-ΑΕΙ (παραδόσεις, σεμινάρια, φροντιστηριακές ασκήσεις, εργαστήρια, πρακτική άσκηση, εκπόνηση διπλωματικών εργασιών, διενέργεια εξετάσεων). Το άρθρο αυτό επιφέρει ισχυρό χτύπημα στις πανεπιστημιακές σπουδές, αφού τις υποβαθμίζει εξόφθαλμα, θεωρώντας ότι υπάρχει επαρκέστατη αντιστοιχία σπουδών (μεταξύ των πολυτεχνικών και πανεπιστημιακών σχολών πενταετούς και τετραετούς διάρκειας και των ΤΕΙ), προσόντων και βαθμίδων του εκπαιδευτικού προσωπικού και αντιστοιχία στάθμης φοιτητών. Με το άρθρο αυτό ανοίγει ο δρόμος για συλλογή πιστωτικών μονάδων από διάφορες δομές εκπαίδευσης, σύμφωνα με τις επιταγές της Μπολόνια (η συλλογή πιστωτικών μονάδων από δομές μη τυπικής εκπαίδευσης -π.χ. κολέγια, δια βίου εκπαίδευση κ.λ.π.- είναι το επόμενο βήμα).
Προσβλέποντας σε μια μελλοντική διαχείριση των αποφοίτων των ΤΕΙ, σε σχέση με τον καθορισμό των επαγγελματικών δικαιωμάτων (άλλωστε το ΠΑΣΟΚ γνωρίζει καλά ότι η ίδρυση και η συνέχιση της λειτουργίας των ΤΕΙ σκοπούς παραπλάνησης της νεολαίας που αποζητά πανεπιστημιακή μόρφωση εξυπηρετούν και όχι ανάγκες του επιπέδου ανάπτυξης του ελληνικού καπιταλισμού), το ΠΑΣΟΚ καταψήφισε τη σχετική διάταξη του άρθρου 18. Απέφυγε έτσι και να συγκρουστεί με τους πανεπιστημιακούς και την ισχυρή συντεχνία του ΤΕΕ, που αντέδρασαν σφόδρα και σύσσωμα σ’ αυτή τη διάταξη.
Για τον ίδιο λόγο, και δημαγωγώντας με τα ζητήματα δημοκρατίας, η αξιωματική αντιπολίτευση, καταψήφισε και το άρθρο 24, που μετέφερε την αρμοδιότητα λήψης απόφασης από τη Σύγκλητο στο Πρυτανικό Συμβούλιο, εφόσον αυτή δεν είχε καταστεί δυνατή «για οποιονδήποτε λόγο» για δυο διαδοχικές φορές. Εκρινε ότι δεν είναι του παρόντος η αποκάλυψη των μεθόδων αναχαίτισης του μαχητικού φοιτητικού κινήματος, που εμποδίζει με τις παρεμβάσεις του τη λήψη αντιδραστικών αποφάσεων, που μπορεί να είναι και διαφορετικές από αυτές που επιλέγει η ΝΔ, πλην όμως έχουν την ίδια στόχευση και κινούνται στην ίδια λογική.
Καταψηφίστηκε επίσης η πρωτοφανής διάταξη που έδινε το δικαίωμα στο –κατ’ ουσίαν ιδιωτικό– Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδας να διοργανώνει μεταπτυχιακά ακόμα και σε Σχολές που δεν υπάρχουν προπτυχιακές σπουδές (άρθρο 29), ενώ υπερψηφίστηκε το άρθρο που ρυθμίζει θέματα χρηματοδότησης της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας (άρθρο 28), μιας και το ΠΑΣΟΚ είναι θερμός οπαδός της αξιολόγησης. Κοντολογίς, αποδεικνύεται ότι ο ανέξοδος καταγγελτικός βερμπαλισμός ενάντια στο νομοσχέδιο για τα ΤΕΙ, υιοθετήθηκε από το ΠΑΣΟΚ για να εξυπηρετήσει αποκλειστικά την προεκλογική προπαγάνδα.
Οσον αφορά στον ΣΥΡΙΖΑ, έχουμε να παρατηρήσουμε (εκτός από το αλαλούμ της παρουσίας των βουλευτών του στη Βουλή) ότι επιβεβαιώνεται περίτρανα ο οπορτουνισμός, η κατά κόρον επιλεκτική τοποθέτηση (υπέρ ή κατά) απέναντι σε διατάξεις ενός συνολικά αντιδραστικού νομοσχέδιου, η υποβοήθηση τελικά του συστήματος, παράλληλα με την προσπάθεια να καλλιεργείται το απαραίτητο φλερτ με το κίνημα, ώστε να «τσιμπολογούνται» οι πολυπόθητοι ψήφοι. Ο ΣΥΡΙΖΑ καταψήφισε το νομοσχέδιο επί της αρχής, πλην όμως υπερψήφισε τα άρθρα για την ίδρυση και λειτουργία των ερευνητικών εργαστηρίων των ΤΕΙ. Καταψήφισε το άρθρο 4 για τη χρηματοδότησή τους, όπως επίσης και τα άρθρα 17 (για το λουκέτο και τη μετονομασία των ΤΕΙ), 18 (για τα επαγγελματικά δικαιώματα) και 24 (μεταφορά λήψης απόφασης από τη Σύγκλητο στο Πρυτανικό Συμβούλιο), ενώ υπερψήφισε τη μείωση της διάρκειας του εξαμήνου στις 13 εβδομάδες (άρθρο 13) και το σημαντικό άρθρο 19 που καθιερώνει τα κοινά προπτυχιακά προγράμματα ΑΕΙ-ΤΕΙ. Υπερψήφισε επίσης την κραυγαλέα διάταξη για το Διεθνές Πανεπιστήμιο (άρθρο 29), ενώ δήλωσε «παρών» στο άρθρο 28, που αφορά στην αξιολόγηση των Ιδρυμάτων.
Γιούλα Γκεσούλη