Είναι απίστευτοι οι τρόποι τους οποίους σκαρφίζονται οι συριζαίοι του υπουργείου Παιδείας για να περικόψουν ακόμη και αυτές τις ελάχιστες δαπάνες για το δημόσιο σχολείο. Το κάνουν αυτό με τρόπο υπόγειο, ύπουλο και συνάμα προκλητικό, έτσι ώστε να φαίνονται ως φυσιολογική εξέλιξη οι καταργήσεις και συγχωνεύσεις τμημάτων και η αποπομπή των μαθητών, ειδικά αυτών των φτωχών λαϊκών στρωμάτων, από τη δημόσια εκπαίδευση και η δημιουργία δεξαμενής πλεοναζόντων εκπαιδευτικών.
Μετά τις αυστηρές προδιαγραφές για την εγγραφή νηπίων και μαθητών του Δημοτικού στα Ολοήμερα σχολεία, τις ρυθμίσεις για το νέο Ενιαίου Τύπου Ολοήμερο Δημοτικό και αυτές που σχεδιάζονται για τον Ενιαίο Τύπο Ολοήμερου Νηπιαγωγείου με τη μείωση των ωρών στο ωρολόγιο πρόγραμμα και τις ώρες διδασκαλίας μαθημάτων, τη λειτουργία του Ολοήμερου ανάλογα με τις περισσευούμενες ώρες των εκπαιδευτικών από το πρωινό πρόγραμμα, την κατάργηση του υπεύθυνου δάσκαλου για το απογευματινό πρόγραμμα στα Ολοήμερα Δημοτικά, τον σχεδιαζόμενο διαχωρισμό του πρωινής ζώνης από την απογευματινή στο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο, τις δεύτερες και τρίτες αναθέσεις της διδασκαλίας μαθημάτων, τις ελάχιστες μεταθέσεις εκπαιδευτικών (το χαμηλότερο ποσοστό των τελευταίων τουλάχιστον 50 ετών!), που τους στέρησαν το δικαίωμα να πλησιάσουν τον τόπο διαμονής των οικογενειών τους, ενώ την ίδια στιγμή τα οργανικά εκπαιδευτικά κενά είναι χιλιάδες, το υπουργείο Παιδείας προχώρησε σε δυο νέες ρυθμίσεις:
Αυτή για τις προϋποθέσεις λειτουργίας τμημάτων Ομάδων μαθημάτων Προσανατολισμού και μαθημάτων επιλογής στο Γενικό Λύκειο και αυτή για τις εγγραφές μαθητών στα Εσπερινά Σχολεία.
Προϋποθέσεις λειτουργίας τμημάτων Ομάδων μαθημάτων Προσανατολισμού και μαθημάτων επιλογής στο Γενικό Λύκειο
Μέσα στο καλοκαίρι, με τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές στα σπίτια τους, η συγκυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ επέλεξε σαν τον κλέφτη (προσφιλής μέθοδος όλων των πολιτικών ηγεσιών του υπουργείου Παιδείας διαχρονικά) να νομοθετήσει προκειμένου να κλείσει τμήματα στο Λύκειο και να στερήσει το δικαίωμα των μαθητών να επιλέξουν τα μαθήματα Επιλογής και την Ομάδα Προσανατολισμού της αρεσκείας τους.
(Σύμφωνα με το ισχύον σύστημα, στη Β' Λυκείου, οι μαθητές επιλέγουν ανάμεσα σε δύο Ομάδες Προσανατολισμού, την Ομάδα «ανθρωπιστικών σπουδών» και την Ομάδα «θετικών σπουδών», ενώ στη Γ' Λυκείου προστίθεται ακόμη μια Ομάδα, αυτή των «σπουδών οικονομίας και πληροφορικής» και οι μαθητές καλούνται να επιλέξουν μία εκ των τριών).
Με Υπουργική Απόφαση που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 2182/14-7/2016, το υπουργείο Παιδείας έθεσε ακόμα πιο αυστηρά κριτήρια από αυτά που ίσχυαν μέχρι πέρυσι και ορίζονταν με την ΥΑ 116883/Δ2/2015 ΦΕΚ 1589/Β/29-7-2015 (ΥΑ Κουράκη) για τη λειτουργία Ομάδων Προσανατολισμού και τμημάτων Επιλογής, στα Γενικά Λύκεια της χώρας.
Τα αυστηρά κριτήρια αφορούν στην εισαγωγή και της «κατηγορίας» στην οποία ανήκει κάθε σχολείο, εκτός από τον ελάχιστο αριθμό μαθητών που απαιτείται για τη λειτουργία τμημάτων Ομάδας Προσανατολισμού και τμημάτων Επιλογής.
Οι «κατηγορίες» των σχολείων ρυθμίζονται σύμφωνα με πληθυσμιακά κριτήρια. Τα σχολεία των κατηγοριών Α΄- Γ΄ βρίσκονται μέσα ή κοντά στα μεγάλα αστικά κέντρα.
Η απόφαση για τη λειτουργία τμημάτων Επιλογής και μαθημάτων Ομάδων Προσανατολισμού παίρνεται σε συνδυασμό με την «κατηγορία» του σχολείου, τον κατώτατο αριθμό των μαθητών ανάλογα αν το Λύκειο έχει συνολικά ένα, δύο, τρία ή περισσότερα τμήματα Γενικής Παιδείας στη Β΄και Γ΄Λυκείου, ενώ διατηρείται και το άκρως αντιεκπαιδευτικό μέτρο των 27 μαθητών ως ανώτατο όριο για τη δημιουργία δεύτερου τμήματος.
Στην περίπτωση δε, των σχολείων της «κατηγορίας» Α΄-Γ΄ (που αφορά και το μεγαλύτερο αριθμό μαθητών πανελληνίως) για τη δημιουργία και λειτουργία τμήματος μιας Ομάδας Προσανατολισμού, η απόφαση παίρνεται απευθείας από το υπουργείο Παιδείας κεντρικά, χωρίς να ληφθούν υπόψη ούτε καν οι εισηγήσεις της κατώτερης διοικητικής ιεραρχίας (των Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης), ώστε να αποκλειστεί κάθε περίπτωση πρόκλησης «ατυχημάτων».
Ο συνδυασμός των παραπάνω προϋποθέσεων μπορεί, λοιπόν, να δημιουργήσει συνθήκες τέτοιες ώστε στα σχολεία που φοιτούν λίγοι μαθητές να είναι υπαρκτός ο κίνδυνος να μη συμπληρώνεται ο απαιτούμενος αριθμός μαθητών για τη δημιουργία τμήματος κάποιας Ομάδας Προσανατολισμού, ενώ υπάρχει περίπτωση και οι μαθητές να αναγκαστούν να αλλάξουν σχολείο προκειμένου να παρακολουθήσουν την Ομάδα της επιλογής τους (με ό,τι συνεπάγεται αυτό για την οικονομική τους κατάσταση) ή να εξαναγκαστούν σε άλλη επιλογή Ομάδας από αυτή που πραγματικά επιθυμούν.
Στην ΥΑ, το υπουργείο Παιδείας αναφέρει υποκριτικά ότι «Σε απομονωμένα Γενικά Λύκεια της νησιωτικής και ηπειρωτικής χώρας όπου οι σχολικές μονάδες ανήκουν στις κατηγορίες Η΄-ΙΒ΄ και στα οποία η μετακίνηση των μαθητών είναι αντικειμενικά αδύνατη, μπορεί να εγκριθεί η λειτουργία τμήματος Ομάδας Προσανατολισμού ανεξάρτητα από τον αριθμό των φοιτώντων μαθητών μετά από πλήρως αιτιολογημένη εισήγηση του Διευθυντή της Διεύθυνσης Δ/θμιας Εκπ/σης και απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπ/σης», ενώ αμέσως μετά συμπληρώνει ότι αυτό μπορεί να γίνει «υπό την προϋπόθεση ότι υπηρετούν στα σχολεία αυτά ειδικότητες εκπαιδευτικών που μπορούν να καλύψουν τη διδασκαλία των γνωστικών αντικειμένων».
Οπως αντιλαμβάνεται κανείς, η πρόνοια αυτή (να λειτουργεί τμήμα ανεξάρτητα του απαιτούμενου ελάχιστου αριθμού μαθητών) είναι στην πράξη σχεδόν ανύπαρκτη, εφόσον τα εκπαιδευτικά κενά είναι χιλιάδες, διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών αποκλείονται όλα τα μνημονιακά έτη και τα σχολεία λειτουργούν με αναπληρωτές, που την επόμενη σχολική χρονιά αναμένεται να είναι και λιγότεροι.
Εγγραφές μαθητών στα Εσπερινά Σχολεία
Το δεύτερο μέτρο περιορισμού των δαπανών είναι η εγκύκλιος που θέτει νέα αυστηρά εισοδηματικά κριτήρια για τις εγγραφές και μετεγγραφές ανηλίκων στα Εσπερινά Λύκεια, απαιτώντας ταυτόχρονα αντίγραφο φορολογικής δήλωσης του κηδεμόνα με το οποίο να πιστοποιείται το αντίστοιχο όριο του εισοδήματος.
Σε ανακοίνωσή της η ΟΛΜΕ αναφέρει τα εξής:
Είναι γνωστό ότι τα Εσπερινά Σχολεία εξυπηρετούν ιδιαίτερες ανάγκες εργαζόμενων μαθητών και συνεπώς η λειτουργία τους υπόκειται σε ιδιαίτερους όρους και προϋποθέσεις…
Πιο συγκεκριμένα στην εγκύκλιο με Αρ.Πρωτ.Φ1/95628/Δ2/10-06- 2016/ΥΠΠΕΘ αναφέρεται:
«Ειδικότερα, για την μετεγγραφή ανηλίκων από Ημερήσια σε Εσπερινά Λύκεια θα πρέπει να ζητείται:
1. Βεβαίωση εργασίας ανηλίκου από τον εργοδότη (με σφραγίδα του εργοδότη).
Εάν πρόκειται για απασχόληση ανηλίκου σε οικογενειακή επιχείρηση, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.7 του αρ. 45 του Ν.4186/2013, απαιτείται υπεύθυνη δήλωση των κηδεμόνων που να βεβαιώνει τα ανωτέρω με θεωρημένο το γνήσιο της υπογραφής, εκτός αν κατατίθεται αυτοπροσώπως και
2. Αντίγραφο φορολογικής δήλωσης του γονέα/κηδεμόνα του μαθητή.
Από τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος θα πρέπει να προκύπτει ότι το ετήσιο εισόδημα (πραγματικό) είναι κάτω από 8.879 ευρώ, προσαυξημένο κατά 3.000 ευρώ ετησίως ανά μέλος ή κάτω από 17.270 ευρώ για νοικοκυριά με δύο ενήλικες και 2 εξαρτώμενα μέλη (μέσο ετήσιο εισόδημα-έρευνα εισοδήματος, ΕΛΣΤΑΤ 2014).
Επισημαίνεται ότι οι ανωτέρω διατάξεις τυγχάνουν εφαρμογής και στην περίπτωση των εγγραφών των ανήλικων μαθητών σε Εσπερινά Λύκεια.
Ακολούθως, αναφορικά με τις εγγραφές ενηλίκων σε Εσπερινά Λύκεια, σας γνωρίζουμε ότι βάσει του αρ. 45 του Ν. 4186/2013 “Στα Εσπερινά Σχολεία δύνανται να εγγράφονται ενήλικες, χωρίς βεβαίωση εργασίας ή ανεργίας“. Κατά συνέπεια, πρόκειται για δυνατότητα των ενηλίκων να έχουν πρόσβαση σε Εσπερινά Σχολεία σε περίπτωση που δεν καλύπτονται οι θέσεις από ανηλίκους για τους οποίους πιστοποιείται η ανάγκη εργασίας για βιοπορισμό σύμφωνα με τα ανωτέρω ή από ενήλικες εργαζόμενους ή κατόχους κάρτας ανεργίας σε ισχύ.
Τέλος, οι κηδεμόνες των μαθητών ή οι ίδιοι οι μαθητές, εφόσον είναι ενήλικοι, θα πρέπει να υποβάλουν τα εν λόγω δικαιολογητικά επικαιροποιημένα κατά την έναρξη κάθε σχολικού έτους φοίτησης».
Η αυστηροποίηση των εισοδηματικών κριτήριων θα οδηγήσει έξω από τα εσπερινά σχολεία ανήλικους μαθητές.
Με βάση την εγκύκλιο η φοίτηση του μαθητή θα μπαίνει σε αμφισβήτηση κάθε χρόνο αφού θα πρέπει να επαναβεβαιώνει τα στοιχεία του κατά την εγγραφή του κάθε χρόνο, και έτσι αν κάποιος μαθητής για κάποια από τις χρονιές φοίτησής του αλλάξει το εισοδηματικό κριτήριο θα χάνει το δικαίωμα εγγραφής και συνέχισης της φοίτησης στο σχολείο του!