Το «άριστα 20» που εισέπραξε ο Φίλης από τον Τσίπρα έχει πρακτικό αντίκρισμα. Πρόκειται για τη σταθερή και άγρια περικοπή δαπανών στην πολύπαθη δημόσια εκπαίδευση, που εφαρμόζει το υπουργείο Παιδείας μεταχειριζόμενο χίλια δυο τερτίπια, κινούμενο απαρέγκλιτα εντός των ασφυκτικών ορίων των δεσμεύσεων των μνημονίων.
Την πολιτική αυτή, συνέχεια της πολιτικής όλων των προηγούμενων συνδυασμών συγκυβερνήσεων, επιβεβαίωσε για άλλη μια φορά ο Φίλης στη συνάντηση που είχε με την αντιπροσωπεία της ΔΟΕ, κατά την ημέρα πραγματοποίησης της 24ωρης απεργίας στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση στις 15 του Σεπτέμβρη.
Αντιγράφουμε από το Δελτίο Τύπου της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας:
Οι απαντήσεις από την πλευρά του Υπουργού Παιδείας κινήθηκαν στην τροχιά της αρχής ότι η εκπαίδευση δεν μπορεί να κινηθεί εκτός των ορίων που θέτει η οικονομική συγκυρία, δηλαδή τα μνημόνια.
Εντός του πλαισίου αυτού κινούμενος:
• Δεν απάντησε στο πότε και πόσοι μόνιμοι διορισμοί πρόκειται να πραγματοποιηθούν, με το σιβυλλικό ευφυολόγημα «θα γίνουν από την επόμενη κυβέρνηση».
• Προσπάθησε να ντύσει με παιδαγωγικό μανδύα (ξεχνώντας ότι συνομιλούσε με εκπαιδευτικούς) τις υπουργικές αποφάσεις που διαλύουν το ολοήμερο Νηπιαγωγείο και Δημοτικό, χρησιμοποιώντας παράλληλα φράσεις όπως: «ικανοποιήθηκε, επιτέλους, το αίτημα του ωραρίου των νηπιαγωγών», «υπάρχει αντίδραση απ’ τις νηπιαγωγούς γιατί ξεβολεύονται», «μόνο στην πρωινή βάρδια (των δημοτικών) θα υπάρχει σταθερή εργασιακή σχέση», «υπάρχουν δάσκαλοι που περισσεύουν», «υπήρχε σπατάλη πιστώσεων πέρυσι. Εγινε πάρτι», «με βάση τα στοιχεία που έχουμε δεν υπάρχει ανάγκη για 14.000 διορισμούς που έγιναν πέρυσι», «υπάρχει πληθώρα οργανικών θέσεων ιδιαίτερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη», «η εκπαίδευση μπορεί να λειτουργήσει με λιγότερους εκπαιδευτικούς», «του χρόνου μπορούμε να μαζέψουμε κι άλλο τα πράγματα», «οι οργανικές θέσεις είναι πολλές, έχουν δοθεί ρουσφετολογικά, θα πρέπει να δούμε τι θα κάνουμε με αυτές».
• Εκανε σαφές ότι ελάχιστες πιστώσεις για προσλήψεις αναπληρωτών πρόκειται να διατεθούν από εδώ και πέρα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, κατά κύριο λόγο ειδικής αγωγής και ειδικοτήτων (όσων θα χρειαστούν μετά από την αξιοποίηση όλων των ωρών που θα περισσέψουν από τη δευτεροβάθμια).
• Ξεκαθάρισε ότι δεν πρόκειται να ικανοποιηθεί το σύνολο των αιτημάτων για παράλληλη στήριξη επειδή είναι πάρα πολλά.
• Τόνισε ότι δε θεωρεί απόλυση τη μη πρόσληψη αναπληρωτών, ειδικά αν αυτοί έχουν εργαστεί για ένα χρόνο ή λιγότερο.
• Για τις οργανικές θέσεις των ειδικοτήτων ανέφερε ότι θα δοθούν στις διευθύνσεις κι ότι αν κάποιοι «περισσεύουν» θα τίθενται σταδιακά στη διάθεση της Περιφέρειας.
Μετά, λοιπόν τους πανηγυρισμούς των συριζαίων για την «επιστροφή στην κανονικότητα» την πρώτη ημέρα έναρξης της σχολικής χρονιάς, με «τα σχολεία ανοιχτά και τα βιβλία στη θέση τους», η μαγική εικόνα διαλύεται και τα πράγματα παίρνουν τις πραγματικές τους διαστάσεις μέσα από τα λεγόμενα του ίδιου του Φίλη.
♦ Ο υπουργός Παιδείας παράτησε το αφήγημα των 20.000 μόνιμων διορισμών εκπαιδευτικών για την επόμενη τριετία. Οι «θεσμοί» φρόντισαν να του τραβήξουν το αυτί, γιατί γι' αυτούς ακόμη και η δημαγωγική και παραπλανητική προπαγάνδα κρύβει κινδύνους, αφού δημιουργεί προσδοκίες στο «πόπολο».
Ακόμη και στα λόγια η υλοποίηση αυτής της εξαγγελίας παραπέμφθηκε στην «επόμενη κυβέρνηση» που οι συριζαίοι, αμυνόμενοι στις επιθέσεις της ΝΔ, τοποθετούν χρονικά στο τέλος της τετραετίας.
♦ Υπήρξε προκλητικός σχετικά με τη θεσμοθέτηση του διδακτικού ωραρίου των νηπιαγωγών, τους οποίους εν ολίγοις χαρακτήρισε «βολεψάκηδες». Οι νηπιαγωγοί ανέκαθεν διεκδικούσαν θεσμοθετημένο διδακτικό ωράριο ίδιο με αυτό των δασκάλων, αυτό, όμως που θέσπισε ο Φίλης είναι από πάνω μέχρι κάτω ένα ατέλειωτο ψέμα. Η ρύθμιση του υπουργού Παιδείας έφερε ουσιαστικά την αύξηση του διδακτικού ωραρίου των νηπιαγωγών.
Πρώτον, γιατί στην πραγματικότητα, ακόμη κι αν εξαιρέσουμε την «πρόωρη υποδοχή», που σταδιακά αναπόφευκτα θα γενικευθεί, το διδακτικό ωράριο υπολογίζεται στις 30 ώρες εβδομαδιαίως (οι νηπιαγωγοί έχουν σε καθημερινή βάση εφημερία, πρέπει να είναι σε διαρκή ετοιμότητα, γι' αυτό και τα διαλείμματα και ο χρόνος προσέλευσης-αναχώρησης είναι ουσιαστικά διδακτικός χρόνος), αν υπολογίσουμε τη διδακτική ώρα ίση με 45 πλήρη λεπτά καθόλη τη διάρκεια της ημέρας, ενώ στους δασκάλους η διάρκεια των διδακτικών ωρών μειώνεται το μεσημέρι σε 40 και 35 λεπτά.
Και δεύτερον, γιατί συνδέει τη σταδιακή μείωση του διδακτικού ωραρίου σύμφωνα με τα χρόνια υπηρεσίας, κατ' αναλογίαν με τα ισχύοντα στους δασκάλους, με την οργανικότητα των νηπιαγωγείων, παίρνοντας ως βάση τα τετραθέσια και άνω νηπιαγωγεία.
Ομως, μόνο 9 από τα 5.140 νηπιαγωγεία της χώρας ανήκουν σ' αυτή την κατηγορία και έτσι το σύνολο σχεδόν των νηπιαγωγών, ανεξάρτητα από χρόνια υπηρεσίας και βαθμό καθόλη τη διάρκεια του εργασιακού του βίου θα έχει 25 διδακτικές ώρες (σύμφωνα με τον υπολογισμό του υπουργείου).
Η ρύθμιση Φίλη για τα νηπιαγωγεία κατάφερε σοβαρότατο χτύπημα και στον εκπαιδευτικό και επιστημονικό ρόλο των νηπιαγωγών, τους οποίους πλέον διαχωρίζει σε κατηγορίες.
Τούτο επιτυγχάνεται με το ότι οι θέσεις των νηπιαγωγών στο Ολοήμερο δεν είναι ενιαίες, δεν υπάρχει η δυνατότητα εναλλαγής βάρδιας και ο εργαζόμενος νηπιαγωγός στο απογευματινό ωράριο κάνει πλέον καθαρή και με το νόμο φύλαξη.
♦ Με δεδομένο ότι πέρυσι ως το τέλος της σχολικής χρονιάς έμειναν ακάλυπτα 3.000 κενά (ο αριθμός αυτός ουδέποτε αμφισβητήθηκε από επίσημα χείλη), ενώ συνταξιοδοτήθηκαν και νέες εκατοντάδες εκπαιδευτικών, αποτελεί πρόκληση η δήλωση Φίλη ότι πέρυσι έγινε πάρτι με τις προσλήψεις.
Κοντολογίς, ο υπουργός Παιδείας προδιέγραψε μια πολιτική μεγάλων περικοπών, χρησιμοποιώντας τα μαγειρεμένα στοιχεία των διευθύνσεων του υπουργείου, που βασίζονται σε νέα σειρά συγχωνεύσεων-καταργήσεων τμημάτων, στις δεύτερες και τρίτες αναθέσεις μαθημάτων στους εκπαιδευτικούς, στην κατάργηση του υπεύθυνου δάσκαλου για το Ολοήμερο και στη μείωση του διδακτικού χρόνου για το δημοτικό και το γυμνάσιο.
Ο Φίλης ουσιαστικά έθεσε θέμα μείωσης των οργανικών θέσεων και νέου κύματος συγχωνεύσεων-καταργήσεων («του χρόνου μπορούμε να μαζέψουμε κι άλλο τα πράγματα») και θέμα διορισμού πολύ λιγότερων αναπληρωτών, οι προσλήψεις των οποίων από τούδε και στο εξής θα αφορούν μόνο ειδικότητες και την ειδική αγωγή. Ετσι, χιλιάδες αναπληρωτές που πρόσφεραν χρόνια στο δημόσιο σχολείο, δουλεύοντας στις εσχατιές της χώρας με πενιχρούς μισθούς θα μείνουν άνεργοι.
Ευλόγησε δε και αυτός, όπως όλοι οι προκάτοχοί του-βαστάζοι των μνημονιακών δεσμεύσεων, τις εργασιακές σχέσεις-λάστιχο και στην εκπαίδευση, αφού «μόνο στην πρωινή βάρδια (των δημοτικών) θα υπάρχει σταθερή εργασιακή σχέση».