«Ηρθαμε στην αλυσίδα “Κρητικός“ γιατί έχει τη χαμηλότερη σε αξία καλάθι απ’ όλες τις αλυσίδες και θέλω να την επιβραβεύσουμε». «Ηρθαμε στον “Σκλαβενίτη“ για δύο λόγους. Πρώτον να συγχαρώ την αλυσίδα που έκανε μία μεγάλη προσπάθεια και έχει ένα από τα χαμηλότερα σε τιμές καλάθι του νοικοκυριού, με το σύνολο του καλαθιού να είναι στα 90 ευρώ. Εκαναν και κάτι άλλο που μου άρεσε πολύ. Το απόγευμα ο “Σκλαβενίτης“ προχώρησε σε νέες μειώσεις τιμών σε άλλα 30 προϊόντα, γι’ αυτό και καθυστερήσαμε λίγο να παρουσιάσουμε την τελική κάρτα γιατί έπρεπε να κάνουμε τους επανυπολογισμούς με τις νέες τιμές». «Πρώτα απ’ όλα θέλω να συγχαρώ την αλυσίδα Α-Β. Εχει ένα από τα χαμηλότερα συνολικά σε αξία καλάθι και με αρκετά επώνυμα προϊόντα και με private labels βέβαια, αλλά έχουν κάνει μια πολύ σοβαρή προσπάθεια». «Εχω έρθει σε ένα κατάστημα της αλυσίδας “Μασούτης“, το οποίο έχει πολύ χαμηλές τιμές».
Ο τηλεπλασιέ συνεχίζει κάθε Πέμπτη να «προμοτάρει» τους φαταούλες των αλυσίδων σούπερ-μάρκετ, μπας και με το γκεμπελίστικο «πες, πες, ψέματα» καταφέρει να πείσει κάποιους για το «καλάθι» του, που ο ίδιος επαίρεται ότι αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία, που «ίσως να πρέπει να γίνει αντικείμενο μιας πιο εξειδικευμένης επιστημονικής έρευνας», όπως ήδη έκανε ο… δόκτωρ Νικολάκης Παπανδρέου που «ως κάτοχος διδακτορικού πάνω σε θέματα του εμπορικού ανταγωνισμού, ίσως έχει θέσει κάποιους προβληματισμούς»!
Ο κόσμος, βέβαια, επιμένει στο… ιστορικό πλέον «αρχίδια καπαμά» (αυτό είναι πράγματι θέμα για διδακτορικό). Γιατί, απλούστατα, έχει εμπειρία από σούπερ μάρκετ. Επειδή μάζεψαν τις «προσφορές» και κάποια προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (που πάντα έχουν χαμηλότερη τιμή σε σχέση με τα «επώνυμα») και τα ονόμασαν «καλάθι του νοικοκυριού», δεν μπορούν να ξεγελάσουν τους ανθρώπους που πηγαίνουν κάθε εβδομάδα στο σούπερ μάρκετ και ξέρουν πόσα έδιναν για τα χρειώδη παλαιότερα και πόσα είναι αναγκασμένοι να δίνουν τώρα.
Και οι ίδιες οι αλυσίδες δε δίνουν καμιά ιδιαίτερη σημασία στο «καλάθι». Πας στις δύο μεγαλύτερες, αυτές που έχουν πάνω από το 60% του συνολικού τζίρου, και είναι φανερό ότι έχουν ανακατέψει τα εμπορεύματα του «καλαθιού» με τα υπόλοιπα εμπορεύματα της ίδιας κατηγορίας. Αν ο κόσμος έψαχνε ν’ αγοράσει αποκλειστικά ή κυρίως από το «καλάθι», να είστε σίγουροι ότι θα μάζευαν σε ξεχωριστό ράφι όλα τα σχετικά εμπορεύματα. Ο κόσμος, όμως, αγοράζει προϊόντα που τυχαίνει να είναι στο «καλάθι», επειδή τα αγόραζε και προηγούμενα και όχι επειδή η αλυσίδα τα έβαλε στο «καλάθι».
Το «καλάθι» δεν περνάει στον κόσμο, όμως, εκείνο που δεν έχει γίνει ευρέως γνωστό είναι πως μιλάμε για έναν κλάδο από αιματορουφήχτρες. Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, έχοντας εκτοπίσει τα μικρά μαγαζιά σε κάθε γειτονιά, ακόμη και στις επαρχιακές πόλεις πλέον, κερδοσκοπούν ασύστολα, πουλώντας με τεράστια ποσοστά κέρδους. Μιλάμε για 22% που βάζουν σε όλα τα εμπορεύματα και το βαφτίζουν «έξοδα προβολής και διάθεσης» και για ένα επιπλέον περιθώριο κέρδους 20% κατά μέσο όρο.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ
Το «καλάθι» της μεγάλης απάτης
Ο ακροδεξιός τηλεπλασιέ-τηλεμαϊντανός-υπουργός Ανάπτυξης, όμως, λειτουργεί σαν διαφημιστής των αλυσίδων, προσβλέποντας στη στήριξη των ιδιοκτητών τους προς τον ίδιο.
Τώρα, μηχανεύτηκε και το «καλάθι των Χριστουγέννων» και το «καλάθι του άι-Βασίλη». Το πρώτο είναι η προσθήκη τεσσάρων προϊόντων (γαλοπούλα, μοσχάρι, τσουρέκι ή βασιλόπιτα και σοκολάτα), για το διάστημα από 14 Δεκέμβρη μέχρι 4 Γενάρη. Ο,τι πρέπει για τις αλυσίδες, για να πάρουν κι άλλο τζίρο από χασάπικα και φούρνους-ζαχαροπλαστεία (για ξεκάρφωμα δεν έβαλε κουραμπιέδες και μελαμακάρονα, λες και δε θα τα διαφημίσουν οι αλυσίδες σε χαμηλότερη τιμή, χρησιμοποιώντας αυτά τα εμπορεύματα σαν κράχτες και παίρνοντας τζίρο από φούρνους και ζαχαροπλαστεία, ιδιαίτερα τώρα που η ακρίβεια αδειάζει τα πορτοφόλια εν ριπή οφθαλμού).
Οσο για το «καλάθι του άι-Βασίλη», το μηχανεύτηκε με τους μεγαλοπαιχνιδάδες που κι αυτοί θέλουν ν’ αρπάξουν το τζίρο από τα μικρά μαγαζιά. Ευκαιρία να ξεστοκάρουν ό,τι τους έχει μείνει στις αποθήκες από τα προηγούμενα χρόνια και να «σπρώξουν» φτηνιάρικο εμπόρευμα που έχουν παραγγείλει στην Κίνα. Καρφώθηκε κιόλας ο ακροδεξιός τηλεπλασιέ κτλ., λέγοντας: «Οι περισσότερες αλυσίδες μας έχουν πει ότι θα συμπεριλάβουν πολύ περισσότερα από ένα και το καλάθι θα είναι εξαιρετικά πλούσιο και εορταστικό». Δουλεύει για μια χούφτα αλυσίδες παιχνιδιών (δεν χρειάζεται να πούμε ονόματα, τις γνωρίζετε), που θέλουν να χρησιμοποιήσουν το «καλάθι» σαν κράχτη για να τραβήξουν περισσότερο κόσμο στα μαγαζιά τους. Ετσι και τραβήξουν περισσότερο κόσμο, ξέρουν αυτοί πώς δουλεύει η μπίζνα, με τα παιδιά να «σταυρώνουν» τους γονείς, τις θείες και τους θείους, τις νονές και τους νονούς να τους πάρουν το παιχνίδι που έχουν βάλει στο μάτι.
ΥΓ1. Ρωτήθηκε ο ακροδεξιός τηλεπλασιέ κτλ.: Είπατε ότι τα μελομακάρονα, οι κουραμπιέδες και τα λοιπά κάνουν αθέμιτο ανταγωνισμό στους φούρνους. Το μοσχάρι και η γαλοπούλα δεν κάνουν αθέμιτο ανταγωνισμό στα κρεοπωλεία; Απάντησε: «Ασφαλώς, αλλά κρέας αγοράζουμε από το σούπερ μάρκετ, δεν μπορείς να πεις ότι το σούπερ μάρκετ δεν είναι και αγορά κρέατος. Αλλά τα μελομακάρονα και οι κουραμπιέδες δεν είναι ο κύριος χώρος τους τα σούπερ μάρκετ». Τα κρεοπωλεία τα έσβησε μεμιάς από το χάρτη, ενώ το όλο επιχείρημα αποκαλύπτει ωμή αγυρτεία.
ΥΓ2. Ερώτηση δημοσιογράφου: «Είναι εντυπωσιακή η μείωση τού 30-40%. Είναι όντως μία εντυπωσιακή μείωση, γιατί όμως δεν μπορεί να δουλέψει ο ανταγωνισμός υπό φυσιολογικές συνθήκες και πρέπει να κάνουμε ένα καλάθι και τι είναι αυτό που τελικά οδήγησε στη μείωση αυτή;»! Αν υπήρχε βραβείο παπαγαλακίου, θα το διεκδικούσε… ευπροσώπως!