Το βρήκαμε τώρα. Οποιος/α δέχεται σκληρή κριτική για τα πεπραγμένα του σε κυβερνητική ή κρατική θέση ευθύνης διαμαρτύρεται ότι υφίσταται «δολοφονία χαρακτήρα». Καραμέλα τον έχουν κάνει τον νεολογισμό και την πιπιλίζουν με κάθε ευκαιρία.
Βγήκε, λοιπόν, με ανάρτησή της στα social media και η κα Ιωάννα Τσιαπαρίκου, την οποία διόρισε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ επικεφαλής της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, να καταγγείλει ότι «βρίσκεται σε εξέλιξη συντονισμένη Δολοφονία Χαρακτήρα στο πρόσωπό» της. Με… μετριοφροσύνη χιλίων Μακάκων η εν λόγω κυρία μας ενημερώνει ότι εργάζεται «25 συναπτά έτη, με ήθος, σιωπηλά και αποτελεσματικά», πως «από όπου και να πέρασα, ναυτιλία, κοινωνική ασφάλιση, υγεία, μεταφορές, η πορεία μου και η δουλειά μου υπήρξε αψεγάδιαστη» και πως «οι σπουδές και οι περγαμηνές μου (σ.σ. sic!) είναι πραγματικές και αδιαμφησβήτητες». Ρίχνει και λίγο… Βασιλάκη Καΐλα («δεν προέρχομαι από πολιτικό ή οικονομικό τζάκι»), λίγο Στέλιο Καζαντζίδη («τα κατάφερα μόνη, προερχόμενη από πάμφτωχη οικογένεια») και μια γερή δόση metoo που πάει με όλα («επειδή είμαι γυναίκα»), για να καταλήξει, πάντα με… μετριοφροσύνη: «Θα συνεχίσω να λέω την αλήθεια και να κάνω ό,τι περνάει από τα χέρια μου για να μπορούν να ζήσουν τα παιδιά μας στη χώρα μας με ασφάλεια και προοπτική. Θα υπερασπίζομαι το Δίκιο και την Αλήθεια!».
Λοιπόν, κα Τσιαπαρίκου, σε ό,τι μας αφορά δεν μας ενδιαφέρουν ούτε το φύλο σας, ούτε η κοινωνική σας καταγωγή, ούτε οι σπουδές σας (δεν είναι τίποτα το εξαιρετικό, άλλωστε), ούτε η οικογενειακή σας κατάσταση. Θα μείνουμε αυστηρά στα γεγονότα κι αν έχετε τα κότσια να απαντήσετε σ’ αυτά.
Η κα Τσιαπαρίκου και η ΡΑΣ ήταν εξαφανισμένες όλα αυτά τα χρόνια. Δεν την ακούσαμε ποτέ να εκφράζει ενδιαφέρον για την ασφάλεια των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών, αν και έχει τη σχετική αρμοδιότητα. Οι λιγοστές παρεμβάσεις, όπως αναφέρονται στην ιστοσελίδα της ΡΑΣ, αφορούν καθυστερήσεις δρομολογίων και δικαιώματα επιβατών. Για την ασφάλεια δεν υπάρχει τίποτα. Δεν ήξερε η κα Τσιαπαρίκου ότι το δίκτυο ήταν απολύτως ανασφαλές; Αν δεν ήξερε, όφειλε αμέσως μετά τα «σημεία και τέρατα» που αποκαλύφθηκαν να παραιτηθεί. Αν είχε μια σταλιά τσίπα.
Ομως η κα Τσιαπαρίκου δεν μπορεί να επικαλεστεί άγνοια, γιατί στα τέλη Οκτώβρη του 2022 της κοινοποιήθηκε το εξώδικο του σωματείου των μηχανοδηγών, που προειδοποιούσε γι’ αυτό που ερχόταν, γι’ αυτό που οδήγησε στο έγκλημα των Τεμπών. Επομένως, από την πρόεδρο της ΡΑΣ δεν αναζητείται τσίπα και φιλότιμο, ιδιότητες που προφανέστατα υπάρχουν σ’ αυτήν εν πλήρη ανεπαρκεία, αλλά πρέπει να αναζητηθούν ποινικές ευθύνες, διότι δεν παρενέβη ακόμη και τότε που προειδοποιήθηκε εγγράφως και εξωδίκως για την πλήρη έλλειψη ασφάλειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
«Ολα καλά»…
Η ΡΑΣ, ως Εθνική Αρχή Ασφάλειας, εκδίδει κάθε χρόνο Ετήσια Εκθεση Ασφάλειας. Η τελευταία έκθεση που έχει δημοσιευτεί αφορά το 2021 (έχει ημερομηνία Σεπτέμβρης 2022). Από τις 74 σελίδες της διαπιστώνει κανείς μια αφόρητη γραφειοκρατική σαπίλα. Μιλάμε για «ξεπέτα», στην οποία όλα εμφανίζονται «μια χαρά»: η κυβέρνηση βελτιώνει το δίκτυο, ο ΟΣΕ και οι εταιρίες ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις ασφάλειας και υλοποιούν τις υποδείξεις της ΡΑΣ κτλ. κτλ. Οπότε γιατί να κινητοποιηθεί η ΡΑΣ μετά το εξώδικο του σωματείου των μηχανοδηγών, όταν η ίδια δεν θεωρούσε ότι υπάρχει «χοντρό» πρόβλημα ασφάλειας;
Στις 11 Γενάρη του 2023, ενάμιση μήνα πριν από το έγκλημα στα Τέμπη, εκδόθηκε Δελτίο Τύπου της ΡΑΣ με τον πομπώδη τίτλο: «ΡΑΣ: αιφνιδιαστικοί έλεγχοι σε πάντε αμαξοστοιχίες της Hellenic Train AE». Ο τίτλος… τρομάζει, όμως το αντικείμενο είναι αστείο συγκρινόμενο με τη ζοφερή πραγματικότητα που αποκαλύφθηκε μετά το έγκλημα. Τι βρήκαν οι έλεγχοι; «Καθυστέρηση επικαιροποιήσεων στα πιστοποιητικά ορισμένων μηχανοδηγών με ευθύνη της σιδηροδρομικής επιχείρησης»! Φιλοξενεί και δήλωση της προέδρου το Δελτίο Τύπου: «Πριν από μερικούς μήνες, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων ανταποκρίθηκε στην επείγουσα ανάγκη της σιδηροδρομικής αγοράς για νέους μηχανοδηγούς, υλοποιώντας ταχύτατα τη διεξαγωγή εξετάσεων. Θα πρέπει όμως και οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις να είναι συνεπείς στην επικαιροποίηση των εγγράφων και των πιστοποιητικών, τα οποία αποδεικνύουν τις ειδικές επαγγελματικές γνώσεις και την εμπειρία των μηχανοδηγών. Οι ενέργειες της Αρχής για τη συμμόρφωση των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων με τους κανόνες και τις υποχρεώσεις ασφαλείας είναι διαρκείς για αυτό και ενδεχόμενοι αιφνιδιαστικοί έλεγχοι μπορούν και πρέπει να διενεργούνται οποιαδήποτε στιγμή». Το σιδηροδρομικό δίκτυο ήταν μπάχαλο και εγκυμονούσε το έγκλημα των Τεμπών κι αυτοί ασχολούνταν με τα τυπικά. Σαν να σε σταμάτησε τροχόμπατσος και να σε «έγραψε» επειδή είχες ξεχάσει το δίπλωμα (όχι γιατί δεν έχεις δίπλωμα, αλλά επειδή άλλαξες μπουφάν και το ξέχασες στο προηγούμενο).
Στις 17 Μάρτη του 2023, δυόμισι εβδομάδες μετά το έγκλημα στα Τέμπη, η ΡΑΣ ανακοίνωσε πως «διαπίστωσε σοβαρές ενδείξεις παράβασης από τον Διαχειριστή Υποδομής, ήτοι τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ ΑΕ) που σχετίζονται με το Σύστημα Διαχείρισης Ασφάλειας του». Η ΡΑΣ, που τα έβρισκε όλα εντάξει, διαπίστωσε, μετά το έγκλημα στα Τέμπη, σοβαρές παραβάσεις στην ασφάλεια! Ποιες ήταν οι παραβάσεις; Διερεύνησε, λέει, «τον κύκλο της εκπαίδευσης του Προσωπικού Κλάδου Κυκλοφορίας στον οποίο συμμετείχε ο σταθμάρχης που εμπλέκεται στο δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2022 και διαπίστωσε ότι δεν τεκμηριώνεται η σωστή και ολοκληρωμένη θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση των εκπαιδευόμενων του συγκεκριμένου κύκλου μαθητείας, σύμφωνα με τις απαιτήσεις που καταγράφονται στον Οδηγό Σπουδών»!
Μιλάμε για τον ορισμό της προστυχιάς: για το «δυστύχημα» (και όχι έγκλημα) φταίει ο σταθμάρχης και ο ΟΣΕ που του έδωσε άδεια σταθμάρχη χωρίς να τον εκπαιδεύσει σωστά (όπως και τους υπόλοιπους της ίδιας «φουρνιάς»). Για την απουσία τηλεδιοίκησης και ψηφιακής επικοινωνίας, για τις μονοβάρδιες στα σταθμαρχεία κτλ. ούτε λέξη!
Δεν θα υπερασπιστούμε, βέβαια, εμείς τον ΟΣΕ και τον τρόπο με τον οποίο εκπαίδευσε τους σταθμάρχες που προσέλαβε άρον-άρον για να μπαλώσει τις τρύπες, όμως μόνον αυτό το πρόβλημα ασφάλειας βρήκε η ΡΑΣ; ‘Η μήπως αυτό ήταν το μείζον πρόβλημα ασφάλειας;
Για να φανεί καλύτερα η προστυχιά της ΡΑΣ και της… μετριόφρονος προέδρου της, θα σταθούμε σε ένα από τα μείζονα προβλήματα ασφάλειας του σιδηροδρομικού δικτύου.
Η ΡΑΣ «κρατούσε το φανάρι»
Το λεγόμενο Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου της Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (ERTMS) αποτελείται από δύο υποσυστήματα. Το ένα είναι το Σύστημα Ελέγχου Τρένων ETCS, η περιβόητη τηλεδιοίκηση, που την μάθαμε όλοι πλέον, μετά το έγκλημα στα Τέμπη, και το άλλο είναι το GSM-R, το σύστημα ασύρματης επικοινωνίας όλων των εμπλεκόμενων στην κυκλοφορία (μηχανοδηγοί συρμών, σταθμαρχεία κτλ.).
Το GSM-R είναι ένα σχετικά απλό σύστημα, καθώς βασίζεται στο σύστημα της κινητής τηλεφωνίας (GSM) προσαρμοσμένο στη λειτουργία του σιδηρόδρομου, με κεραίες κατά μήκος της γραμμής, ακόμη και μέσα στις σήραγγες (όπου δεν πιάνουν ούτε οι ασύρματοι ούτε τα κοινά κινητά) και με πομποδέκτες στους συρμούς, στα σταθμαρχεία και στα κέντρα τηλεδιοίκησης. Για να το πούμε απλά, μ’ αυτό το σύστημα όλοι ακούνε όλους. Κι αν υπήρχε αυτό, ο μηχανοδηγός του Ιντερσίτι, που αποδεδειγμένα έψαχνε να βρει ποιος οδηγεί την εμπορική αμαξοστοιχία, θα είχε άμεση επικοινωνία με τον συνάδελφό του και θα είχαν σταματήσει τους συρμούς προτού συγκρουστούν.
Η εγκατάσταση του GSM-R έχει κι αυτή μια μακρά ιστορία μίζας και πλιάτσικου. Το έργο συμβασιοποιήθηκε το 2006 (!) υπό τον τίτλο «Προμήθεια συστήματος ραδιοκάλυψης GSM-R με συναφείς υπηρεσίες για τον σιδηροδρομικό άξονα Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας (ΠΑΘΕΠ)». Τη δουλειά πήρε η Siemens με αρχικό προϋπολογισμό λίγο πάνω από τα 57 εκατ. ευρώ. Είχαν, όμως, «ξεχάσει» να προβλέψουν στη σύμβαση τον… εξοπλισμό, γι’ αυτό και δύο χρόνια αργότερα, τον Μάρτη του 2008, υπογράφηκε και δεύτερη σύμβαση, για την προμήθεια του εξοπλισμού, συνολικού ύψους 17 εκατ. ευρώ!
Η αρχική σύμβαση προέβλεπε παράδοση εντός 24 μηνών (δηλαδή στις 24.9.2008) αλλά το έργο παραδόθηκε το 2018! Τι είναι μια δεκαετία μπροστά στην αιωνιότητα, ε κυρία Τσιαπαρίκου μας; Αλλά ξεχάσαμε, εσείς δεν ξέρατε τίποτα, εσείς… απλά προεδρεύετε.
Το GSM-R παραδόθηκε το 2018, αλλά δεν έχει λειτουργήσει ακόμη μέχρι σήμερα! Η ΕφΣυν δημοσίευσε έγγραφο του ΟΣΕ με ημερομηνία 7 Φλεβάρη του 2018, στο οποίο ο τότε τότε πρόεδρος της ΕΡΓΟΣΕ Χρήστος Διονέλης ενημερώνει το ΔΣ της εταιρίας για το GSM-R ότι «το 100% των συμβατικά προβλεπόμενων ποσοτήτων έχει παραδοθεί και λειτουργεί σε πλήρη επιχειρησιακή διαθεσιμότητα».
Ο ΟΣΕ, όμως, έστειλε στη ΡΑΣ αίτηση για πιστοποίηση του GSM-R στα τέλη του 2021. Mε σχεδόν τέσσερα χρόνια καθυστέρηση! Μάλιστα, η μισή καθυστέρηση είναι επί ΣΥΡΙΖΑ και η άλλη μισή επί ΝΔ. Δεν πρέπει να εξηγήσουν ο Σπίρτζης και ο Καραμανλής, ο Τσίπρας και ο Μητσοτάκης, ο ΣΥΡΙΖΑ και η ΝΔ, το λόγο αυτής της τριετούς καθυστέρησης; Για τη ΡΑΣ και την Τσιαπαρίκου δεν ρωτάμε, αυτή ήταν απλό delivery girl (για να λέμε τα πράγματα με τ’ όνομά τους).
Στις 8 Ιούλη του 2022, η ΡΑΣ εξέδωσε Δελτίο Τύπου με τίτλο «Εκδόθηκε η πρώτη έγκριση διαλειτουργικότητας για τη διαχείριση της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας». Αναφέρει ότι «προχώρησε στην πρώτη έγκριση θέσης σε λειτουργία σταθερής εγκατάστασης του ψηφιακού συστήματος Ραδιοκάλυψης GSM-R, στα τμήματα του σιδηροδρομικού άξονα: Πειραιάς – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, Κιάτο – Αεροδρόμιο και των κλάδων της γραμμής Θριάσιο – Ικόνιο και Οινόη – Χαλκίδα εξαιρουμένου του τμήματος Τιθορέα – Δομοκός» και δίνει έναν πανηγυρικό τόνο στην ανακοίνωση:
«Η χορήγηση θέσης σε λειτουργία της σταθερής εγκατάστασης φωνητική ραδιοεπικοινωνία του παρατρόχιου υποσυστήματος ραδιοδικτύου κλάσης Α (GSM-R φωνή μόνο), στα τμήματα του σιδηροδρομικού άξονα που προαναφέρθηκαν, αποτελεί ένα από τα πιο ουσιαστικά βήματα για τον εκσυγχρονισμό του ελληνικού σιδηροδρόμου. Το σύστημα GSM-R (σύστημα ραδιοκάλυψης), είναι ένα από τα ψηφιακά συστήματα διαχείρισης σιδηροδρομικής κυκλοφορίας (European Railways Traffic Management System ERTMS), που αποτελεί το σύστημα προτύπων για τη διαχείριση και τη διαλειτουργικότητα της σηματοδότησης των σιδηροδρόμων από την Ε.Ε.
Πρόκειται για ένα ψηφιακό σύστημα επικοινωνίας, το οποίο στηρίζεται στο παγκοσμίως αποδεδειγμένα αξιόπιστο σύστημα κινητής τηλεφωνίας GSM, που καλύπτει όλες τις ανάγκες ασφαλούς επικοινωνίας ενός σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου. Η λειτουργία του, θα βελτιώσει σημαντικά την ασφάλεια και την αποδοτικότητα των σιδηροδρομικών μεταφορών. Θα ενισχύει τη διαλειτουργικότητά της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας, επιτρέποντας στις αμαξοστοιχίες να αναπτύσσουν μεγαλύτερες ταχύτητες, και μειώνοντας έτσι, τις χρονοαποστάσεις των ταξιδιών.
Πρόκειται τέλος για ένα έργο, το οποίο εντάσσεται στο πλαίσιο της ανάταξης και αναβάθμισης του συστήματος σηματοδότησης, ικανοποιώντας πλήρως τις τεχνικές προδιαγραφές διαλειτουργικότητας που ενισχύουν το σιδηροδρομικό σύστημα, επιτρέποντας την ασφαλή και συνεχή κυκλοφορία αμαξοστοιχιών για την επίτευξη υψηλών επιδόσεων».
Ο… αναπτυξιακός λυρισμός στο φόρτε του, καλύπτει μ’ ένα απαλό πούσι τη ζοφερή πραγματικότητα που εγκυμονούσε το έγκλημα. Βρισκόμαστε, λοιπόν, στον Ιούλη του 2018 και πλέον γνωρίζουμε ότι: το GSM-R συμβασιοποιήθηκε το 2006 με χρόνο ολοκλήρωσης το 2008, ολοκληρώθηκε το 2018, στάλθηκε για έγκριση στη ΡΑΣ με τέσσερα χρόνια καθυστέρηση, πήρε έγκριση τον Ιούλη του 2023 (δεκαπέντε χρόνια μετά από τότε που θα έπρεπε να έχει τεθεί σε λειτουργία!), αλλά ακόμη δεν έχει τεθεί σε λειτουργία!
Γιατί δεν έχει τεθεί σε λειτουργία το εγκατεστημένο από το 2018 και εγκεκριμένο από τη ΡΑΣ τον Αύγουστο του 2022 GSM-R; Γιατί αντιδρά η ιταλική Hellenic Train ΑΕ.
Το OPEN δημοσιοποίησε «εξαιρετικά επείγον» έγγραφο που έστειλε στις 18 Αυγούστου του 2022 στη Hellenic Train ο (παραιτηθείς πλέον) διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ. Ο ΟΣΕ ζητάει από την ιταλική εταιρία να τεθεί σε εφαρμογή το GSM-R. Η Hellenic Train αντέδρασε επικαλούμενη διάφορες δικαιολογίες και ο ΟΣΕ της έδινε διάφορες παρατάσεις. Η τελευταία παράταση δόθηκε στις 18 Αυγούστου του 2022 και υποτίθεται πως ήταν για τις 30.11.2022. «Πέραν της 30.11.2022 δεν πρόκειται να δοθεί περαιτέρω παράταση» αναφέρει το έγγραφο του ΟΣΕ:
Γνωρίζουμε, βέβαια, ότι στις 28 Φλεβάρη του 2023 το GSM-R δεν λειτουργούσε και ο μηχανοδηγός του Ιντερσίτι έψαχνε απεγνωσμένο με το κινητό του να βρει ποιος συνάδελφός του οδηγούσε την εμπορική αμαξοστοιχία που κατέβαινε από Νέους Πόρους προς Λάρισα.
Τα «Νέα» παρουσίασαν την αλληλογραφία ΟΣΕ – Hellenic Train και τους διάφορους προσχηματικούς λόγους που επικαλούνταν οι Ιταλοί. Μέχρι και έλλειψη εκπαίδευσης του προσωπικού τους επικαλούνταν, ενώ ο ΟΣΕ στο έγγραφό του ανέφερε πως με δική του μέριμνα «όλο το προσωπικό μηχανοδήγησης (παλαιό, νεότερο και υπό εκπαίδευση) της Επιχείρησής σας (σ.σ. της Hellenic Train) έχει εκπαιδευτεί στη χρήση του συστήματος GSM-R».
Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλούνται τα «Νέα», ο πραγματικός λόγος καθυστέρησης των Ιταλών είναι ότι τα τρένα ETR-470 που έφεραν στην Ελλάδα, δεν διαθέτουν συμβατό σύστημα με το ελληνικό GSM-R και γι΄ αυτό οι Ιταλοί έπαιζαν τις καθυστερήσεις. Πρόκειται για τα γνωστά σαπάκια, τα «Λευκά Βέλη», που οι Ιταλοί είχαν αναγκαστεί να αποσύρουν από τον ελβετικό σιδηρόδρομο και τα έφερναν στην Ελλάδα.
Δεν θα ρωτήσουμε τι έκανε η ΡΑΣ και η πρόεδρός της γι’ αυτό το τεράστιο ζήτημα, γιατί η απάντηση είναι αυτονόητη: δεν έκαναν τίποτα. Το χειρότερο, όμως, είναι πως η ΡΑΣ έκανε πλάτες στους Ιταλούς!
Είδαμε πως η ΡΑΣ ανακοίνωσε την έγκριση του εγκατεστημένου στη σιδηροδρομική υποδομή συστήματος GSM-R στις 8 Ιούλη του 2022. Μια εβδομάδα, αργότερα, στις 15 Ιούλη του 2022, η ΡΑΣ εξέδωσε το επόμενο Δελτίο Τύπου της με τίτλο: «Ολοκληρώθηκε η πιστοποίηση της 5ης αμαξοστοιχίας ETR της TRENITALIA S.p.A».
Οπως αναφέρεται, η ΡΑΣ «ολοκλήρωσε την πιστοποίηση της αμαξοστοιχίας ΕTR 470.004, εγκρίνοντας τη χορήγηση έγκρισης συμμόρφωσης οχήματος με εγκεκριμένο τύπο οχήματος. Με την παρούσα έγκριση, η οποία πραγματοποιήθηκε μετά από σχετική αίτηση της Εταιρείας, ολοκληρώνεται ο κύκλος πιστοποιήσεων για το τροχαίο υλικό της TRENITALIA S.p.A που εξυπηρετεί το επιβατικό μεταφορικό έργο στη βασική σιδηροδρομική γραμμή της χώρας.
Υπενθυμίζεται, ότι προηγήθηκε η αρχική πιστοποίηση της ΡΑΣ για την πρώτη αμαξοστοιχία ETR 470, (χορήγησης έγκρισης οχήματος για διάθεση στην αγορά -έγκριση τύπου οχήματος). Ακολούθησε η πιστοποίηση τριών αμαξοστοιχιών, των ETR 470.001, ETR 470.006 και ETR 470.008. Με τελευταία, την αίτηση της TRENITALIA S.p.A για την αμαξοστοιχία ΕTR 470.004.
Η σχετική αίτηση εξετάστηκε λεπτομερώς από την Ομάδα Αξιολόγησης της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, η οποία σε εύλογο χρόνο ολοκλήρωσε τον έλεγχο του φακέλου της υποβληθείσας αίτησης, κρίνοντας ότι είναι πλήρης, σύμφωνα με τη σχετική ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία. Με απόφασή της, η Ολομέλεια της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων προχώρησε στην επικύρωση της έγκρισης οχήματος συμμορφούμενου με τύπο, με συγκεκριμένο αριθμό αναγνώρισης (European Identification Number). Παράλληλα εξουσιοδότησε την Πρόεδρο της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων κ. Ιωάννα Τσιαπαρίκου να υπογράψει και να υποβάλλει όλα τα αναγκαία έγγραφα που αφορούν την παρούσα έγκριση, στην ηλεκτρονική πλατφόρμα OSS του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA) ως “Υπεύθυνη Λήψης Απόφασης“».
Οι Ιταλοί έφερναν τρένα που το σύστημά τους ήταν ασύμβατο με το εγκατεστημένο από τον ΟΣΕ σύστημα GSM-R και η ΡΑΣ πιστοποιούσε αυτά τα τρένα για να κυκλοφορήσουν στο δίκτυο. Τα πιστοποιούσε ακόμη και μετά την έγκριση της λειτουργίας του εγκατεστημένου GSM-R! Και περνούσε τις πιστοποιήσεις στην πλατφόρμα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων.
Η ιδιωτικοποίηση δολοφονεί
Δεν έχει νόημα να ρωτήσουμε την κα Τσιαπαρίκου και τους υπόλοιπους της ΡΑΣ αν ήταν απλώς οι «χρήσιμοι ηλίθιοι» των Ιταλών ή «έτρεξε και κάτι άλλο». Δεν πρόκειται για υπόθεση προσώπων. Τα πρόσωπα ενδιαφέρουν μόνο ως αποδεικτικό υλικό για τη διερεύνηση ενός συστημικού εγκλήματος, ενός καπιταλιστικού εγκλήματος.
Η τοποθετημένη από τον ΣΥΡΙΖΑ στην προεδρία της ΡΑΣ Ιωάννα Τσιαπαρίκου ήταν η γυναίκα που έβλεπε τα τρένα να περνούν και υπέγραφε ότι όλο το σύστημα είναι ασφαλές. Το ίδιο θα έκανε οποιοσδήποτε άλλος ή οποιαδήποτε άλλη βρισκόταν στη θέση της. Γιατί αυτός είναι ο ρόλος των περιβόητων Ρυθμιστικών Αρχών, που είναι ένα απαραίτητο «ντεσού» των ιδιωτικοποιήσεων.
Ιδιωτικοποιούν τη ΔΕΗ; Φτιάχνουν και μια Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας. Ιδιωτικοποιούν τον ΟΣΕ; Φτιάχνουν και μια Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων. Το επίσημο κράτος απεκδύεται κάθε ευθύνης και στήνει έναν «ανεξάρτητο» μηχανισμό (που στην πραγματικότητα είναι μηχανισμός του κράτους), προκειμένου να εξυπηρετεί με πιο ευέλικτο και κυρίως πιο ελαστικό τρόπο τα συμφέροντα των καπιταλιστών.
Ο ΟΣΕ μετατράπηκε σε ανώνυμη εταιρία, με το μετοχικό του κεφάλαιο να ανήκει στο κράτος, για να πληρώνει ο κρατικός προϋπολογισμός τις υποδομές και να μην είναι υποχρεωμένοι οι ιδιώτες καπιταλιστές να επενδύουν μεγάλη μάζα σταθερού κεφάλαιου. Το κυκλοφοριακό έργο (τα κέρδη δηλαδή) παραδόθηκε σε ιδιώτες καπιταλιστές. Και ανάμεσά τους έβαλαν τη ΡΑΣ, για να γίνονται όλα στα μουλωχτά.
Αυτή είναι η ουσία των ιδιωτικοποιήσεων που δολοφονούν χάριν του μέγιστου κέρδους. Και σ’ αυτό οι ευθύνες ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ είναι ενιαίες και αδιαίρετες.