Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, προκειμένου να ικανοποιήσει μία από τις πολλές απαιτήσεις του διεθνούς χρηματιστικού κεφαλαίου (αναφερόμαστε στην έγκαιρη και συνεχή καταβολή των υπέρογκων τόκων), έριξε την καπιταλιστική οικονομία της Ελλάδας σε βαθιά κρίση και επιτάχυνε τη διαδικασία κινεζοποίησης τόσο του ελληνικού προλεταριάτου όσο και του ελληνικού λαού. Μια κρίση από την οποία δεν θα μπορέσει να βγει η Ελλάδα, εάν η σημερινή κυβέρνηση κι αυτές που θα τη διαδεχθούν δεν ολοκληρώσουν την κινεζοποίηση της εργαζόμενης ελληνικής κοινωνίας και δεν πετύχουν να βάλουν στο γύψο τον ελληνικό λαό. Προκειμένου η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ να πετύχει τους στόχους αυτούς, έχει ανάγκη να χρησιμοποιεί εκτός από το βούρδουλα και το καρότο. Ισχυρίζεται, λοιπόν, ότι αργά μεν αλλά σταθερά δημιουργεί τους όρους «για να βγει η οικονομία από την ύφεση». Προπαγανδίζει ότι οι θυσίες του ελληνικού λαού δεν θα πάνε χαμένες και ότι από τώρα ήδη άρχισαν να αποδίδουν σιγά-σιγά καρπούς. Σαν απόδειξη παρουσιάζει τις εξαγωγές προϊόντων.
Ισχυρίζεται η κυβέρνηση, ότι το δίμηνο Γενάρη-Φλεβάρη του 2011 οι εξαγωγές αυξήθηκαν πάρα πολύ σε σχέση με το 2010. Πώς έγινε αυτό το «θαύμα», σε μια περίοδο που η καπιταλιστική κρίση έπληξε όλες τις χώρες, που το ευρώ είναι υπερτιμημένο σε σχέση με το δολάριο, που… που… Αυτό το θαύμα έγινε με τη βοήθεια της… δημιουργικής λογιστικής του αρμόδιου υφυπουργού Δ. Κουσελά.
Μέχρι τις 29 Δεκέμβρη του 2010, τα εφόδια των πλοίων και των αεροσκαφών που κινούνταν εντός της Ελλάδας και της ΕΕ δεν συμπεριλαμβάνονταν στις εξαγωγές. Ως εφόδια από το υπουργείο Οικονομικών θεωρούνται τα καύσιμα, τα αγαθά για σκοπούς συντήρησης ή επιδιόρθωσης (π.χ. λάδια, ανταλλακτικά), τα αγαθά που χρησιμοποιούνται από τα πληρώματα των πλοίων ή των αεροσκαφών και τα αγαθά που προορίζονται για λιανική πώληση στους επιβάτες των πλοίων και των αεροσκαφών. Τη στιγμή που γράφουμε αυτό το σχόλιο έχουμε από την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛ.ΣΤΑΤ.) στοιχεία μόνο για τα καύσιμα που εφοδιάζονται τα πλοία και τα αεροσκάφη και όχι για όλα τα εφόδια. Με βάση αυτά τα στοιχεία (που δεν εξαντλούν το σύνολο των εφοδίων) φτιάξαμε τον Πίνακα που δημοσιεύουμε.
Προκαταβολικά πρέπει να κάνουμε μια σημαντική επισήμανση. Η καπιταλιστική Ελλάδα εισάγει (και δεν εξάγει) αργό πετρέλαιο προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες της σε πετρέλαιο και στα παράγωγά του. Ετσι, όταν η ΕΛΣΤΑΤ αναφέρεται σε εξαγωγές πετρελαιοειδών, προφανώς μέχρι τις 29 Δεκέμβρη του 2010, εννοούσε τον εφοδιασμό με καύσιμα των πλοίων και αεροσκαφών που είχαν προορισμό εκτός της Ελλάδας και των κρατών-μελών της ΕΕ.
Από τον Πίνακα διαπιστώνουμε ότι τα εξαγόμενα πετρελαιοειδή (στην ουσία τα καύσιμα εφοδιασμού πλοίων και αεροσκαφών) μέχρι το 2010 αντιπροσώπευαν πολύ μικρό ποσοστό των συνολικών εξαγωγών, το οποίο δεν ξεπέρασε στην καλύτερη περίπτωση το 10%. Και ξαφνικά, τους μήνες Γενάρη και Φλεβάρη του 2011 το ποσοστό αυτό έκανε ένα μπουμ, σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2010. Το Γενάρη του 2011 αυξήθηκε κατά 2,21 φορές σε σχέση με το Γενάρη του 2010 και το Φλεβάρη του 2011 κατά 4,33 φορές σε σχέση με το Φλεβάρη του 2010!
Μπορεί κανείς σοβαρός μελετητής που σέβεται τον εαυτό του να ισχυριστεί, ότι αυτό το μπουμ οφείλεται στην αύξηση των δρομολογίων των πλοίων και αεροσκαφών που είχαν προορισμό τρίτες χώρες (εκτός δηλαδή των κρατών μελών της ΕΕ); Κατηγορηματικά όχι, γιατί όλοι γνωρίζουν ότι λόγω της βαθιάς καπιταλιστικής οικονομικής κρίσης είχαμε μεγάλη μείωση των δρομολογίων τόσο των πλοίων, όσο και των αεροσκαφών. Συμπληρωματικά, πρέπει να παρατηρήσουμε ότι στην αύξηση των εξαγωγών το περασμένο δίμηνο που είναι μικρότερη απ’ αυτή που παρουσιάζει η ΕΛΣΤΑΤ), μαζί με τα πετρελαιοειδή συνέβαλε και η αύξηση των καυσίμων.
Ετσι, το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης των εξαγωγών οφείλεται στην απόφαση του Δ. Κουσελά να συμπεριλάβει στις εξαγωγές και τα καύσιμα των πλοίων και των αεροσκαφών που είχαν προορισμό τόσο το εσωτερικό όσο και τα κράτη μέλη της ΕΕ. Αυτό αποτυπώνεται στην τρίτη σειρά του Πίνακα, όπου καταγράφεται η αξία των καυσίμων με τα οποία εφοδιάστηκαν τα πλοία και τα αεροσκάφη. Το Γενάρη του 2010, η αξία των καυσίμων ήταν 77,5 εκατ. ευρώ και το Γενάρη του 2011 ανήλθε σε 238,7 εκατ. ευρώ. Το Φλεβάρη του 2010 η αξία των καυσίμων ήταν 40,14 εκατ. ευρώ και το Φλεβάρη του 2011 ανήλθε σε 231,69 εκατ. ευρώ!
Αφαιρέσαμε αυτό το μαϊμούδισμα των στοιχείων για τις εξαγωγές των πετρελαιοειδών που έκανε ο Δ. Κουσελάς και εξετάσαμε τις εξαγωγές και στις δύο περιπτώσεις. Δηλαδή εξαγωγές μαζί με τα πετρελαιοειδή και εξαγωγές χωρίς τα πετρελαιοειδή.
Το Γενάρη του 2011, σε σχέση με το Γενάρη του 2010, στην περίπτωση που συνυπολογίζουμε και τα πετρελαιοειδή, είχαμε μια αύξηση, 225,5 εκατ., ευρώ σε απόλυτα μεγέθη και ποσοστιαία 22,71%, ενώ χωρίς πετρελαιοειδή είχαμε αύξηση 225,5 εκατ. ευρώ και σε ποσοστό 24,63%. Το Γενάρη όμως του 2011, σε σχέση με το Γενάρη του 2008, είχαμε στην πρώτη περίπτωση (δηλαδή μαζί με τα πετρελαιοειδή) αύξηση 48,6 εκατ. ευρώ και σε ποσοστό 4,02%, ενώ χωρίς πετρελαιοειδή είχαμε αύξηση 48,6 εκατ. ευρώ και σε ποσοστό 4,45%.
Το Φλεβάρη του 2011, σε σχέση με το Φλεβάρη του 2010, μαζί με τα πετρελαιοειδή είχαμε μια αύξηση 161,14 εκατ. ευρώ και σε ποσοστό 15,2%. Το Φλεβάρη του 2011, σε σχέση με το Φλεβάρη του 2008, μαζί με τα πετρελαιοειδή είχαμε μια μείωση των εξαγωγών κατά 107,77 εκατ. ευρώ και σε ποσοστό 7,7%.
Προχωρώντας και κάνοντας σύγκριση των αυξήσεων του διμήνου του 2011 με το δίμηνο του 2009, βλέπουμε ότι το Γενάρη του 2011 προς το Γενάρη του 2009 είχαμε μια αύξηση 228,7 εκατ. ευρώ και σε ποσοστό 23,68%, ενώ το Φλεβάρη του 2011, σε σχέση με το Φλεβάρη του 2009, είχαμε μια αύξηση 90,81 εκατ. ευρώ και σε ποσοστό 7,44%.
Μετά την αφαίρεση του μαϊμουδίσματος του Δ. Κουσελά, διαπιστώνουμε ότι το Φλεβάρη του 2011 τα ποσοστά και τα απόλυτα μεγέθη των αυξήσεων των εξαγωγών σε σχέση με την τριετία 2008-2010 μειώνονται σε σχέση μ’ αυτά που παρατηρήθηκαν το Γενάρη του 2011. Επιπλέον, οι εξαγωγές του Φλεβάρη του 2011 σε σχέση με το Φλεβάρη του 2008 μειώνονται κατά 107,77 εκατ. ευρώ και σε ποσοστό 7,7%.
Απ΄ όλα όσα εκθέσαμε ως εδώ βγαίνουν μερικά συμπεράσματα:
Πρώτον, ο Δ. Κουσελάς μαϊμούδισε τα στοιχεία για τις εξαγωγές προκειμένου να εμφανίσει μεγάλες αυξήσεις τους τόσο ποσοστιαία όσο και σε απόλυτα μεγέθη. Η εικονική αυτή αύξηση των εξαγωγών μαζί με τα πετρελαιοειδή θα καταγραφεί και στα στοιχεία του Μαρτίου, γιατί η δεύτερη τροποποιητική του απόφαση, στην οποία δεν συμπεριλαμβάνει πια τα εφόδια των πλοίων και των αεροσκαφών που έχουν προορισμό την Ελλάδα και τα κράτη μέλη της ΕΕ, εκδόθηκε στις 17 Μάρτη του 2011. Στις 12 Μάη, η ΕΛΣΤΑΤ θα εκδώσει το δελτίο Τύπου για τις εξαγωγές και θα επιβεβαιωθεί ο ισχυρισμός μας.
Δεύτερον, βιάστηκαν το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης και η ΕΛΣΑΤ να μιλήσουν για μεγάλες αυξήσεις στις εξαγωγές και εμμέσως πλην σαφώς ν’ αφήσουν να εννοηθεί ότι θα σταθεροποιηθεί η ανοδική τάση στις εξαγωγές. Τα στοιχεία του Φλεβάρη του 2011 δεν επιτρέπουν κάτι τέτοιο. Την επόμενη βδομάδα που θα δημοσιοποιηθούν τα στοιχεία για τις εξαγωγές του Μάρτη, θα μπορούμε να μιλήσουμε με μεγαλύτερη σιγουριά για την τάση αυτή.