Οι νεοφιλελεύθεροι τύπου Σκυλακάκη δεν διακρίνονται για τη… σπιρτάδα του πνεύματός τους. Μαθημένοι να κυκλοφορούν στα σαλόνια της αστικής τάξης και να συναγελάζονται με καπιταλιστές και μανατζαραίους, δυσκολεύονται όταν πρέπει να κάνουν δηλώσεις πολιτικού χαρακτήρα και λαϊκής απεύθυνσης. Οχι όταν ασκούν πολιτική (σ’ αυτό είναι αδίστακτοι, ψυχροί, κοινωνικά ανάλγητοι), αλλά όταν πρέπει να παρουσιάσουν αυτή την πολιτική στο εκλογικό ακροατήριο (γι’ αυτούς ο λαός δεν είναι παρά εκλογικό ακροατήριο με συμπεριφορά όχλου). Οταν, λοιπόν, δεν κατέχουν την τέχνη του λαϊκισμού και σιχαίνονται οτιδήποτε το λαϊκό, δεν είναι καθόλου δύσκολο να εκπέσουν στο επίπεδο της γελοιότητας.
Αυτό ακριβώς έπαθε ο στενός φίλος της οικογένειας Μητσοτάκη και νυν αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, συνεντευξιαζόμενος στα «Παραπολιτικά». Τον ρώτησαν για τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα καύσιμα και ο Σκυλακάκης είπε τα εξής εκπληκτικά:
«Ο φόρος στα καύσιμα είναι ένας αντιστρόφως προοδευτικός φόρος. Δηλαδή τα καύσιμα, τα πιο φτωχά νοικοκυριά τα χρησιμοποιούν πολύ λιγότερο γιατί δεν έχουν αυτοκίνητο, ο βαρύς φόρος στα καύσιμα είναι στη βενζίνη και είναι τεράστιος, αλλά τα φτωχά νοικοκυριά δεν έχουν αυτοκίνητο. Το μεγαλύτερο κομμάτι των συνταξιούχων, πάρα πολλοί άνεργοι δεν έχουν επίσης. Αυτοί δε, που έχουν δύο, τρία αυτοκίνητα, που δεν τους λες φτωχούς της κοινωνίας, θα ωφεληθούν περισσότερο».
Αφού έκανε αυτή τη… μεγαλοφυή οικονομική-ταξική ανάλυση, ο Σκυλακάκης κατέληξε στο εξίσου… μεγαλοφυές συμπέρασμα: «Οπότε θα κάναμε μία μείωση φόρου που θα ωφελεί κατά κύριο λόγο τους πιο πλούσιους και θα αφήνει απροστάτευτους τους φτωχότερους, φαίνεται παράλογο»!
Οπως αντιλαμβάνεστε, στήθηκε πάρτι στα λεγόμενα κοινωνικά δίκτυα. Και τότε εμφανίστηκε ο… λαϊκός Χρήστος Σταϊκούρας για να… βάλει τα πράγματα στη θέση τους. Μιλώντας στο ραδιόφωνο του Alpha, «άδειασε» μεγαλοπρεπέστατα τον Σκυλακάκη, δηλώνοντας πως «είναι γεγονός ότι υπάρχει ακρίβεια. Δεν ισχυρίζομαι ότι δεν είναι μεγάλο το κόστος, δεν ισχυρίζομαι ότι δεν επιβαρύνονται τα νοικοκυριά. Προφανώς και λαϊκές οικογένειες έχουν αυτοκίνητο».
Ο Σταϊκούρας προσπάθησε απλώς να πάρει το αίμα του πίσω. Στο λαιμό του κάθεται ο Σκυλακάκης, που εκτός του Γενικού Λογιστήριου του Κράτους έχει πάρει από τον Μητσοτάκη και την αρμοδιότητα για το Ταμείο Ανάκαμψης (τα μπικικίνια δηλαδή), αφήνοντας στον Σταϊκούρα την αρμοδιότητα του… καφετζή της οδού Νίκης. Επί της ουσίας, ο Σταϊκούρας δεν είπε τίποτα, εκτός από ένα αόριστο «θα υπάρξει λύση και στο θέμα της αύξησης των καυσίμων». Γιατί, απλούστατα, επί της ουσίας δε διαφωνεί σε τίποτα με τον Σκυλακάκη.
Το μέγαρο Μαξίμου δεν άφησε ακάλυπτο τον άνθρωπό του στο υπουργείο Οικονομικών. Δόθηκε εντολή στον κυβερνητικό εκπρόσωπο να καλύψει πλήρως τον Σκυλακάκη και να ξεκαθαρίσει ότι δεν πρόκειται να μειωθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στα καύσιμα. Ο Οικονόμου δήλωσε:
«Ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στα καύσιμα είναι ένα πάρα πολύ μεγάλο έσοδο του κρατικού Προϋπολογισμού. Αρα, μοιραία, πηγαίνουμε στο προηγούμενο που σημαίνει ότι θα οδηγούσε σε πολύ μεγάλο κίνδυνο την εκτέλεση του Προϋπολογισμού. Οταν κανείς συζητά για τέτοιου είδους μεγάλα ποσά μπαίνει και η παράμετρος, εάν στην ουσία θα βοηθούνταν όσο έπρεπε και όσο θα μπορούσαν με ένα τόσο μεγάλο μέτρο, που έχει τόσο μεγάλο δημοσιονομικό κόστος, αυτοί που έχουν πραγματικά πολύ μεγάλη ανάγκη. Αυτό είπε ο κ. Σκυλακάκης και τίποτα περισσότερο».
Πήρε τη «γραμμή» και ο ακροδεξιός τηλεπλασιέ-τηλεμαϊντανός-υπουργός και ανέλαβε να την… εκλαϊκεύσει (αφού δεν τα κατάφερε ο Σκυλακάκης). Μιλώντας προχθές στο πρωινάδικο της ΕΡΤ1 (σε απόλυτα προστατευμένο περιβάλλον, καταπώς το συνηθίζει), είπε:
«Δυνατότητα για να μειώνουμε όλα τα έσοδα του κράτους και να στείλουμε τον προϋπολογισμό στα βράχια δεν έχουμε. Ο,τι μέτρο θα λάβουμε θα πρέπει να είναι νοικοκυρεμένο, εντός των πλαισίων του προϋπολογισμού, για να ξέρουν όλοι ότι εδώ είμαστε σοβαροί άνθρωποι και δεν παίζουμε με την οικονομία. Οταν μία κυβέρνηση παίζει με την οικονομία, στο τέλος το πληρώνει ακριβά ο λαός. Το ζήσαμε στο παρελθόν, μην το ξαναζήσουμε. Εμάς αυτό που μας νοιάζει είναι, στη μεγαλύτερη παγκόσμια ενεργειακή κρίση από το 1970, να περάσει όλη η κοινωνία μας απέναντι ενωμένη και να μην μείνει κανένας μόνος του πίσω. Οι πόροι που έχουμε πρέπει να διανεμηθούν με έναν κοινωνικά δίκαιο τρόπο. Η οριζόντια μείωση του φόρου στα καύσιμα πιθανόν να μην είναι αυτός ο κοινωνικά δίκαιος τρόπος, γιατί θα έδινε μια μικρή ελάφρυνση σε αυτόν που είναι φτωχότερος και μια μεγαλύτερη ελάφρυνση σε αυτόν που είναι πλουσιότερος».
Χθες επανήλθε ο Σταϊκούρας, απαντώντας διά του Γραφείου Τύπου του ΥΠΟΙΚ σε δήλωση του εκπροσώπου Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ Ηλιόπουλου. Ο Ηλιόπουλος είχε δηλώσει πως «την ώρα που οι κ. Μητσοτάκης, Σταϊκούρας και Γεωργιάδης αποκλείουν τη μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα με γελοίους ισχυρισμούς, μέχρι και η επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, Κριστίν Λαγκάρντ, μετά και την Κομισιόν, προκρίνει την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία για όσο διαρκεί η κρίση. Σε ερώτηση του κ. Παπαδημούλη απάντησε ότι είναι ένα μέτρο που μπορεί να εφαρμοστεί για όσο διαρκεί η κρίση, προκειμένου να ανακουφιστούν οι πιο ευάλωτοι συμπολίτες μας».
Ο Σταϊκούρας απάντησε παραθέτοντας ολόκληρη την τοποθέτηση της Λαγκάρντ, την οποία είχε πετσοκόψει ο συριζαίος, για να βάλει τη Λαγκάρντ… να συμφωνεί με τον ΣΥΡΙΖΑ. Είπε, λοιπόν, η Λαγκάρντ: «Προφανώς, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει λάβει θέση, έχει δημοσιεύσει έναν κατάλογο πιθανών εργαλείων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν και τα οποία, κατά την άποψή μας, από δημοσιονομική σκοπιά θα πρέπει να επικεντρωθούν στους πιο ευάλωτους, θα πρέπει να είναι βραχυπρόθεσμα και να εφαρμόζονται για όσο διάστημα οι τιμές της ενέργειας προκαλούν ιδιαίτερη δυσχέρεια σε αυτά τα νοικοκυριά που επωμίζονται το κύριο βάρος του υψηλού ενεργειακού κόστους. Δεν είμαι ακριβώς εξοικειωμένη με το είδος του μέτρου που προβλέπεται από τις ελληνικές αρχές, αλλά, ξέρετε, ένα είδος γενικού ΦΠΑ δεν φαίνεται να είναι το στοχευμένο εργαλείο που συνιστάται προκειμένου να ελαφρυνθεί πραγματικά το βάρος σε εκείνους που είναι οι πιο ευάλωτοι».
Και συμπλήρωσε ο Σταϊκούρας: «Οπως προκύπτει από την αυτούσια δήλωση της κας. Λαγκάρντ – την οποία σκοπίμως παραλείπει να αναφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ, προφανώς γιατί δεν τον συμφέρει – η επικεφαλής της ΕΚΤ αναφέρει το ακριβώς αντίθετο από αυτό που ισχυρίζεται η Αξιωματική Αντιπολίτευση και μιλά για την ανάγκη στήριξης των πιο ευάλωτων πολιτών όσο διαρκεί η κρίση. Αυτό ακριβώς κάνει, ήδη, η Κυβέρνηση εδώ και μήνες, έχοντας διαθέσει, μέχρι σήμερα, 1,75 δισ. ευρώ για τη στήριξη των πιο ευάλωτων νοικοκυριών και επιχειρήσεων από τις ανατιμήσεις στην ενέργεια».
Συμπέρασμα: ανεξάρτητα από τη χυδαία και γελοία δήλωση του Σκυλακάκη, δεν υπάρχει καμιά διαφωνία στο οικονομικό επιτελείο, στην κυβέρνηση, στο μέγαρο Μαξίμου επί της εφαρμοζόμενης πολιτικής. Δεν προτίθενται να μειώσουν τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στα καύσιμα, για να μη μειώσουν τα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού. Θα συνεχίσουν να δίνουν κάποια προνοιακά φιλοδωρήματα (σαν αυτά που μοιράζει ο Σκρέκας για την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας), κάθε μήνα και λιγότερα, και ταυτόχρονα θα σοδειάζουν όλο και περισσότερα έσοδα στα κρατικά ταμεία (όταν αυξάνονται οι τιμές αυξάνεται και το ποσό του ΦΠΑ και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης), για να τα μοιράζουν στους καπιταλιστές, στο όνομα της ανάπτυξης.
Μπορεί να μοιράζουν τα δισ. με τη σέσουλα στους καπιταλιστικούς ομίλους, όμως αυτά τα δισ. τα βγάζουν στύβοντας εργαζόμενους και συνταξιούχους. Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στα καύσιμα είναι ένας έμμεσος φόρος. Οπως και ο ΦΠΑ. Ως έμμεσοι φόροι είναι οι κατ’ εξοχήν αντιλαϊκοί φόροι, γιατί πληρώνονται από τη μεγάλη κοινωνική πλειοψηφία των εργαζόμενων και συνταξιούχων, που αποτελούν τη βασική καταναλωτική μάζα. Για να το πούμε με ένα απλό παράδειγμα, οι δέκα «Φεράρι» των αστών δεν καταναλώνουν τόση βενζίνη όσο τα δύο χιλιάδες «Χιουντάι» των εργατών και των συνταξιούχων. Αρα, οι αστοί ως τάξη πληρώνουν πολύ λιγότερο Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης καυσίμων απ’ αυτόν που πληρώνουν οι εργαζόμενοι και οι συνταξιούχοι.
Χώρια το γεγονός ότι οι αστοί χρησιμοποιούν αυτοκίνητα που τα εμφανίζουν σαν ιδιοκτησία των επιχειρήσεών τους (και όχι μόνο αυτοκίνητα, αλλά και υπηρετικό προσωπικό και άλλες δαπάνες), οπότε δεν πληρώνουν ειδικό φόρο κατανάλωσης, ο οποίος μετατρέπεται σε δαπάνη της επιχείρησης και εκπίπτει από τα κέρδη. Δηλαδή, ένα μέρος των κερδών, που χρησιμοποιούνται για την παρασιτική διαβίωση των αστών, καταναλώνεται απ’ αυτούς αφορολόγητο!
Αυτό που συμβαίνει στην πραγματική οικονομία είναι το ακριβώς αντίθετο απ’ αυτό που ισχυρίζονται οι κυβερνητικοί απατεώνες. Η μείωση των έμμεσων φόρων, των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης και του ΦΠΑ, θα λειτουργούσε υπέρ της λαϊκής πλειοψηφίας και όχι υπέρ της αστικής τάξης. Οσο για τη μείωση των εσόδων του προϋπολογισμού, μπορούν να την εξασφαλίσουν με την αύξηση της φορολογίας κερδών των καπιταλιστικών επιχειρήσεων και με την αύξηση της άμεσης φορολογίας των μεγάλων εισοδημάτων, επί τη βάσει μιας πραγματικά προοδευτικής (με τη μαθηματική έννοια του όρου) φορολογικής κλίμακας. Αυτοί όμως μειώνουν τη φορολογία των καπιταλιστικών κερδών και τη φορολογία εισοδήματος των μεγαλοαστών και γονατίζουν το λαό με τη δυσβάστακτη έμμεση φορολογία.