Αδίστακτοι, ο πρώην σημητικός τεχνοκράτης Τσακλόγλου και ο αυτοκρατορίσκος του νεοφιλελευθερισμού Μητσοτάκης, που έχει τον Τσακλόγλου μόνιμο υφυπουργό αντιασφαλιστικής πολιτικής, πετσοκόβουν τις συντάξεις χηρείας, με παράνομες εγκυκλίους, και την ίδια στιγμή δίνουν διπλές συντάξεις από το δημόσιο σε υπουργούς, βουλευτές, μετακλητούς που διορίζουν οι υπουργοί, νομάρχες, δημάρχους (σ’ αυτούς δίνουν ακόμα και εφάπαξ χωρίς να καταβάλλουν εισφορές!) και άλλους.
Οι επιζώντες σύζυγοι που δεν εργάζονται ή δεν παίρνουν σύνταξη εξ ιδίου δικαιώματος παίρνουν ως σύνταξης χηρείας το 70% του συνόλου της σύνταξης του θανόντος. Ο Βρούτσης, ο πρώτος υπουργός Εργασίας του Μητσοτάκη, με παράνομη εγκύκλιό του στις 18 Ιούλη του 2019, είχε αποφασίσει να αφαιρέσει από τη σύνταξη χηρείας τη λεγόμενη προσωπική διαφορά και η υπόλοιπη να υπολογίζεται με 70%. Πανηγύριζε, μάλιστα, ότι… αύξησε τις συντάξεις χηρείας.
Οι γυναίκες που παίρνουν σύνταξη εξ ιδίου δικαιώματος και τη σύνταξη του θανόντος συζύγου δικαιούνται δύο εθνικές συντάξεις και όχι μία όπως αποφάσισε ο Τσακλόγλου με παράνομη εγκύκλιό του στις 30 Δεκέμβρη του 2021.
Οι γυναίκες που εργάζονται ή παίρνουν σύνταξη εξ ιδίου δικαιώματος την πρώτη τριετία της χηρείας δικαιούνται το 70% της σύνταξης του θανόντος συζύγου. Στη συνέχεια και μέχρι τη συμπλήρωση του 67ου έτους της ηλικίας τους παίρνουν το 50% της σύνταξης του θανόντος. Με τη συμπλήρωση του 67ου έτους της ηλικίας δικαιούνται ξανά το 70% της σύνταξης του θανόντος.
Με την ίδια παράνομη εγκύκλιο, στις 30 Δεκέμβρη του 2021, ο Τσακλόγλου μείωσε αυθαίρετα το ποσό της σύνταξης χηρείας που δικαιούται ο επιζών σύζυγος από 50% σε 35%.
Ο ίδιος άνθρωπος που πετσόκοψε αυθαίρετα τις συντάξεις χηρείας, ο Τσακλόγλου, με άλλη παράνομη εγκύκλιο, τον Απρίλη του 2022, έδωσε στους υπουργούς, τους αιρετούς των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού και σε άλλα μεγαλοστελέχη του αστικού κράτους το δικαίωμα να παίρνουν δύο συντάξεις από το δημόσιο (οι δήμαρχοι και εφάπαξ χωρίς να καταβάλλουν εισφορές)!
Τα δημοσιογραφικά παπαγαλάκια αποκρύπτουν το ότι οι εγκύκλιοι του Βρούτση και του Τσακλόγλου είναι παράνομες, ισχυρίζονται με θράσος ότι οι επιζώντες συνταξιούχοι πήραν… παράνομα δεκάδες χιλιάδες ευρώ και τους τρομοκρατούν γράφοντας ότι θα κληθούν να τα επιστρέψουν!
Με τον αντιασφαλιστικό νόμο Κατρούγκαλου (Ν. 4387/2016) επιβλήθηκαν σημαντικές μειώσεις στις συντάξεις χηρείας. Παραθέτουμε εκτενή αποσπάσματα από άρθρο μας με τίτλο: Πετσόκοψαν τις συντάξεις χηρείας (παράνομα και στη ζούλα), που δημοσιεύτηκε στις 27 Νοέμβρη του 2020 και αποκάλυπτε την παρανομία του τότε υπουργού Εργασίας, Βρούτση:
Την ώρα που πανηγύριζε ότι αυξάνει τις συντάξεις χηρείας από το 50% στο 70%, κρύβοντας μάλιστα το γεγονός ότι η σχετική διάταξη είχε ψηφιστεί από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, ο Βρούτσης έδινε εντολή με εγκύκλιο να πετσοκοπούν αυτές οι συντάξεις, αφαιρώντας την περιβόητη «προσωπική διαφορά». Ετσι οι συντάξεις χηρείας έγιναν η πρώτη κατηγορία συντάξεων από τις οποίες διαγράφηκε η «προσωπική διαφορά». Και μάλιστα, αυτό έγινε στη ζούλα και συνιστά παρανομία, διότι τίποτα τέτοιο δεν προβλέπεται στο σχετικό νόμο.
Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα με τη σειρά.
Ο αντιασφαλιστικός νόμος Κατρούγκαλου (ν. 4387/12.5.2016), στο άρθρο 12, παρ. 4, προέβλεπε ότι ο επιζών σύζυγος δικαιούνται σύνταξη χηρείας ίση με το 50% της σύνταξης που έπαιρνε ο θανών συνταξιούχος (με μειώσεις, όταν ο γάμος είχε γίνει μετά τη συνταξιοδότηση του θανόντος). Μάλιστα, η σύνταξη αυτή, εφόσον ο επιζών σύζυγος ήταν μικρότερος των 55 ετών, δινόταν μόνο για τρία χρόνια, μετά διακοπτόταν και ξαναδινόταν όταν ο επιζών σύζυγος συμπλήρωνε τα 67. Δηλαδή, στους επιζώντες συζύγους θανόντων συνταξιούχων, δεν περιορίστηκαν απλώς να μειώσουν τη σύνταξη στο 50%, αλλά τους άρπαξαν και μια δωδεκαετία συντάξεων!
Αυτή ήταν μια «κραγμένη» αντιασφαλιστική ρύθμιση που ξεσήκωσε τον κόσμο. Καθώς, λοιπόν, πλησίαζαν οι εκλογές του 2019 και ο ΣΥΡΙΖΑ αναζητούσε σωσίβιο εκλογικής επιβίωσης, αποφάσισε να τροποποιήσει αυτή τη διάταξη, για να το παίξει φιλολαϊκός. Ετσι, με το νόμο 4611/17.5.2019 κατήργησε το ηλικιακό όριο και την τριετία (παρ. 1 του άρθρου 19 του ν. 4611/2019) και ξαναθέσπισε τη χορήγηση σύνταξης στον επιζώντα σύζυγο ανεξάρτητα από την ηλικία του, ενώ αύξησε τη σύνταξη από το 50% στο 70% της σύνταξης που λάμβανε ο θανών σύζυγος (παρ. 4 του άρθρου 19 του ν. 4611/2019). Και οι δύο αυτές διατάξεις προβλέφτηκε να ισχύσουν και για όσες συντάξεις χηρείας είχαν ήδη εκδοθεί κατ’ εφαρμογήν του νόμου Κατρούγκαλου (παρ. 7 του άρθρου 19 του ν. 4611/2019), αλλά χωρίς αναδρομική εφαρμογή, με τη γνωστή λογική: «ό,τι σας αρπάξαμε καλώς το αρπάξαμε, από εδώ και πέρα… αποκαθιστούμε την αδικία»!
Ψήφισαν τις διατάξεις και τις παράτησαν, διότι είχαν πιο σοβαρά πράγματα ν’ ασχοληθούν (τις εκλογές, στις οποίες η Αχτσιόγλου είχε και ρόλο πορτ παρόλ του ΣΥΡΙΖΑ, ως «φρέσκο πρόσωπο» κτλ. κτλ.).
Τις εκλογές κέρδισε πανηγυρικά η ΝΔ (όπως είχε κερδίσει και τις ευρωεκλογές και τις δημοτικές-περιφερειακές) και στο υπουργείο Εργασίας επανέκαμψε ο Βρούτσης, που ήταν υπουργός και επί Σαμαροβενιζέλων. Ενας αστός πολιτικός που δίνει τεράστια σημασία στην προπαγάνδα, την οποία δε διστάζει να ασκήσει ακόμα και με γκεμπελίστικο τρόπο.
Μία από τις πρώτες ενέργειες που έκανε ο Βρούτσης ως υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων του Μητσοτάκη ήταν να υπογράψει την «αναγκαία εγκύκλιο για την παροχή οδηγιών προς τον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης σχετικά με την καταβολή των συντάξεων χηρείας κατ’ εφαρμογή του νόμου 4611/2019»…
Το ζήτημα, όμως, δεν είναι ο καυγάς ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ για την πατρότητα του 70%, αλλά το περιεχόμενο της εγκυκλίου Βρούτση, με το οποίο φαλκιδεύεται το 70%. Συγκεκριμένα, ορίζεται ότι το 70% της σύνταξης που θα πάρει ο επιζών σύζυγος δεν υπολογίζεται επί του συνόλου της σύνταξης που έπαιρνε ο θανών, αλλά μόνο επί της εθνικής και της ανταποδοτικής σύνταξης. Δηλαδή, αφαιρείται το ποσό που χαρακτηρίζεται ως προσωπική διαφορά!
Ιδού πραγματικό παράδειγμα φαλκίδευσης σύνταξης χηρείας. O θανών συνταξιούχος έπαιρνε σύνταξη 1120,66 ευρώ (384,00 εθνική + 389,05 ανταποδοτική + 347,61 προσωπική διαφορά).
Η σύνταξη χηρείας υπολογίστηκε μόνο στο 70% της εθνικής και της λεγόμενης ανταποδοτικής σύνταξης. Η λεγόμενη προσωπική διαφορά εξαιρέθηκε. Ετσι, αντί η σύνταξη χηρείας να είναι (1120,66 Χ 70% =) 784,46 ευρώ, είναι [(384,00 + 389,05) Χ 70% =) 541,14 ευρώ. Μ’ αυτό το κόλπο η σύνταξη χηρείας μειώθηκε κατά 243,32 ευρώ!
Πρέπει να σημειωθεί ότι –πέραν της κοινωνικής αναλγησίας- έχουμε να κάνουμε και με απατεωνιά. Ο νόμος δεν αναφέρεται σε τέτοιο υπολογισμό, δεν εξαιρεί την «προσωπική διαφορά» από τον υπολογισμό της σύνταξης χηρείας. Ο νόμος Κατρούγκαλου αναφέρεται στο 50% της σύνταξης που έπαιρνε ο θανών. Και με την τροποποίησή του άλλαξε απλά το ποσοστό και από 50% έγινε 70% της σύνταξης. Η αφαίρεση της προσωπικής διαφοράς γίνεται παράνομα. Ο Βρούτσης νομοθέτησε με μια εγκύκλιο!
Και ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει καμιά διαφωνία σ’ αυτό, όπως αποδεικνύεται από το ότι δεν έχει ασκήσει καμιά κριτική επί της ουσίας. Μάλιστα, όπως μπορεί κανείς να διαπιστώσει από την ίδια την εγκύκλιο Βρούτση, τα σχετικά ερωτήματα από τον ΕΦΚΑ είχαν τεθεί από τις 21 Ιούνη του 2019, δηλαδή επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Το πιθανότερο είναι ότι οι συριζαίοι είχαν έτοιμη τη φαλκίδευση του δικού τους νόμου και την άφησαν πεσκέσι στη ΝΔ, για να μη χρεωθούν το πολιτικό κόστος προεκλογικά. Ο Βρούτσης κατάφερε να κρατήσει κρυφό το θέμα και παράλληλα επιχείρησε να βγάλει πολιτική υπεραξία ισχυριζόμενος ότι αυτός αύξησε τις συντάξεις χηρείας.
Πέρα από μια τεράστια αδικία σε βάρος των συνταξιούχων χηρείας, που συνεχίζει την αδικία που θεσπίστηκε με την αρχική εκδοχή του νόμου Κατρούγκαλου, με τη συγκεκριμένη εξέλιξη έχουμε μια ακόμα επιβεβαίωση του ότι η περιβόητη προσωπική διαφορά δε θεωρείται συνταξιοδοτικό δικαίωμα, αλλά… χαριστική πράξη. Οπως την έκοψαν από τις συντάξεις χηρείας, έτσι θα την κόψουν κάποια στιγμή και από τις συντάξεις γήρατος. Η νέα φάση της οικονομικής κρίσης είναι το κατάλληλο περιβάλλον για να προχωρήσουν σ’ αυτή την αντιασφαλιστική απόφαση, επικαλούμενοι την ανάγκη… περιορισμού της σπατάλης από τον ΕΦΚΑ
Μέχρι τώρα δεν γνωρίζουμε σε ποια έκταση εφαρμόστηκε αυτή η παράνομη εγκύκλιος του Βρούτση, ούτε αν έγιναν παρεμβάσεις από τις συνταξουχικές οργανώσεις και ποια ήταν η τύχη τους. Με αυτή την υπενθύμιση θέλουμε να τονίσουμε με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο πως το πετσόκομμα των συντάξεων χηρείας, σε όποιο βαθμό και αν έγινε, είναι παράνομο και γι’ αυτό η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν νομιμοποιείται να ζητήσει ως αχρεωστήτως καταβληθέντα τα ποσά των συντάξεων χηρείας που υπολογίστηκαν με το 70% επί του συνόλου της σύνταξης των θανόντων συζύγων, χωρίς να αφαιρεθεί η λεγόμενη προσωπική διαφορά.
Επίσης, οι συνταξιουχικές οργανώσεις οφείλουν να παλέψουν για να επιστραφούν τα ποσά που κόπηκαν από τις συντάξεις χηρείας με την αφαίρεση της προσωπικής διαφοράς.
Ακόμα και με ο αντιασφαλιστικός νόμος Κατρούγκαλου προβλέπει ότι οι επιζώντες σύζυγοι δικαιούνται δύο εθνικές συντάξεις, μία για τη σύνταξη εξ ιδίου δικαιώματος και μια για τη σύνταξη χηρείας. Ο Τσακλόγλου, χωρίς να τροποποιήσει τη σχετική διάταξη του νόμου Κατρούγκαλου, αποφάσισε με παράνομη εγκύκλιο στις 30 Δεκέμβρη του 2021, ότι ο επιζών σύζυγος δικαιούται μόνο μία εθνική σύνταξη. Παραθέτουμε ένα απόσπασμα αυτής της εγκυκλίου:
«Με βάση τα ανωτέρω, μία εθνική σύνταξη χορηγείται σε κάθε πρόσωπο που δικαιούται σύνταξη γήρατος ή σύνταξη αναπηρίας ή σύνταξη αιτία θανάτου από τον e-ΕΦΚΑ. Σε περίπτωση σώρευσης περισσοτέρων δικαιωμάτων σύνταξης στο ίδιο πρόσωπο, ρητώς ορίζεται, ότι χορηγείται μία εθνική σύνταξη. Ο κανόνας αυτός εφαρμόζεται ανεξαρτήτως της προέλευσης του συνταξιοδοτικού δικαιώματος, δηλαδή ανεξαρτήτως εάν οι συντάξεις είναι εξ ιδίου δικαιώματος ή κατά μεταβίβαση, και σε οποιονδήποτε συνδυασμό σώρευσης (δύο συντάξεις ίδιας αιτίας ή σύνταξη γήρατος και αναπηρίας / σύνταξη γήρατος και θανάτου / σύνταξη αναπηρίας και θανάτου). Τα ανωτέρω προκύπτουν, άλλωστε και από την αναφορά της διάταξης σε «συνταξιούχους ή δικαιούχους».
Σε άρθρο με τίτλο: Παράνομη εγκύκλιος Τσακλογλου για την καταβολή της εθνικής σύνταξης (9 Γενάρη του 2022) είχαμε αποκαλύψει την παρανομία. Παραθέτουμε εκτενή αποσπάσματα απ’ αυτό το άρθρο για να υπάρχει πλήρης ενημέρωση γι’ αυτή τη σκανδαλώδη αντιασφαλιστική ρύθμιση:
Στα χνάρια της γενικής γραμματέας Αννας Στρατινάκη κινείται ο υφυπουργός Εργασίας Πάνος Τσακλόγλου, εκδίδοντας παράνομη εγκύκλιο για την καταβολή της λεγόμενης εθνικής σύνταξης…
Στις 12 Μάη του 2016 δημοσιεύτηκε ο αντεργατικός-αντιασφαλιστικός νόμος Κατρούγκαλου (Ν. 4378/2016). Στις παραγράφους 1 και 5 του άρθρου 7 ξεκαθαριζόταν ότι καταβάλλεται μία εθνική σύνταξη μόνο στις περιπτώσεις των άμεσα δικαιούχων περισσότερων της μιας σύνταξης και όχι στις περιπτώσεις που η δεύτερη σύνταξη είναι σύνταξη χηρείας, π.χ. όταν χήρα ή χήρος συνταξιούχος, εκτός από τη δική της/του σύνταξη, ως άμεσα δικαιούχος, παόρνει και σύνταξη του θανόντα ή της θανούσης συζύγου. Παραθέτουμε αυτές τις δύο παραγράφους:
«1. Η Εθνική Σύνταξη καταβάλλεται από τον Ε.Φ.Κ.Α. σε όλους, όσοι θεμελιώνουν δικαίωμα σύνταξης εξ ιδίου δικαιώματος ή ανικανότητας ή κατά μεταβίβαση, σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις…
-
- Σε περίπτωση σώρευσης συντάξεων χορηγείται μία εθνική σύνταξη. Στην περίπτωση συνταξιούχου ή δικαιούχου μιας πλήρους και μιας μειωμένης κύριας σύνταξης, το ποσό της χορηγούμενης εθνικής σύνταξης είναι πλήρες. Σε περίπτωση συνταξιούχου ή δικαιούχου δύο μειωμένων κύριων συντάξεων, καταβάλλεται το ποσοστό της εθνικής σύνταξης που αντιστοιχεί σε καθεμία από αυτές, εφόσον το άθροισμά τους είναι μικρότερο ή ίσο με το πλήρες ποσό της εθνικής σύνταξης».
Είναι φανερό, λοιπόν, ότι σύμφωνα με το νόμο 4387/2016 μόνο οι δικαιούχοι περισσότερων της μιας συντάξεων δικαιούνται την καταβολή μόνο μίας εθνικής σύνταξης των 384 ευρώ!
Στις 22 Δεκέμβρη του 2016 εκδόθηκε από τη Γενική Διεύθυνση Κοινωνικής Ασφάλισης (ΓΔΚΑ) της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικών Ασφαλίσεων (ΓΓΚΑ), που υπάγεται στο Υπουργείο Εργασίας, η εφαρμοστική εγκύκλιος του αντιασφαλιστικού νόμου 4387, με αριθμό πρωτοκόλλου Φ800000/οικ.60272/2196.
Παραθέτουμε το ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 5, από τη σελίδα 16 της εγκυκλίου (ολόκληρη την εγκύκλιο δημοσιεύουμε στο τέλος):
«Γυναίκα λαμβάνει αναπηρική σύνταξη εξ ιδίου δικαιώματος, με βαθμό αναπηρίας 70%, ύψους 600 ευρώ. Ε.Σ. (σ.σ. εθνική σύνταξη) 288 ευρώ + Α.Σ. (σ.σ. ανταποδοτική σύνταξη) 312 ευρώ. Ο ασφαλισμένος σύζυγος πεθαίνει την 15.02.2020 και δικαιούτο σύνταξης 900 ευρώ (Ε.Σ. 384 + Α.Σ. 516).
Την πρώτη τριετία η επιζώσα σύζυγος λαμβάνει κανονικά την σύνταξη εξ ιδίου δικαιώματος και η σύνταξη λόγω θανάτου που θα λάβει αντιστοιχεί στο 50% της σύνταξης που δικαιούτο ο θανών (50% Χ 900=450 ευρώ και αναλύεται σε Ε.Σ. 192 ευρώ και Α.Σ. 258 ευρώ.
Σύνολο συντάξεων εξ ιδίου δικαιώματος και θανάτου: 1050 ευρώ (Ε.Σ. 288+192 και Α.Σ. 312+258)».
Το παραπάνω παράδειγμα εκείνης της εγκυκλίου, που είναι σύμφωνη με τις διατάξεις του νόμου 4387/2016, ο Τσακλόγλου το καταργεί, καθ΄ υπόδειξη του νεοφιλελεύθερου Χατζηδάκη. Ο τότε υφυπουργός Α. Πετρόπουλος, που υπέγραψε αυτή την εγκύκλιο, δεν έκανε καμιά χάρη στους συνταξιούχους, ερμηνεύοντας αυθαίρετα το νόμο. Αυτό το κάνουν τώρα ο Τσακλόγλου με τον Χατζηδάκη με την κατάπτυστη εγκύκλιό τους.
Η εγκύκλιος Πετρόπουλου δημοσιεύτηκε το 2016 στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ του υπουργείου Εργασίας. Τη δημοσιεύουμε προς διευκόλυνση των συνταξιουχικών οργανώσεων, για να έχουν όπλα στα χέρια τους προκειμένου να αντιμετωπίσουν επιθετικά τον νεοφιλελεύθερο Χατζηδάκη και να μην εμφανίζονται οι συνταξιούχοι σαν ζήτουλες.
Επειδή η εγκύκλιος Πετρόπουλου δεν ικανοποίησε τη διοίκηση του ΕΦΚΑ, μολονότι είναι ξεκάθαρη και δε δημιουργεί ασάφειες, έβαλε τις υπηρεσίες της να στείλουν στις 9 Ιούνη του 2017 το έγγραφο Σ51/12/9.06.2017, με ερωτήματα για την εφαρμογή του άρθρου 12 του νόμου 4287/2016. Στην ουσία, η Γενική Διεύθυνση Απονομής Συντάξεων (ΓΔΑΣ) του ΕΦΚΑ διαφωνούσε με το ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 5 της εγκυκλίου Πετρόπουλου για την καταβολή της εθνικής σύνταξης.
Η Γενική Διεύθυνση Κοινωνικής Ασφάλισης της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικών Ασφαλίσεων απάντησε στη Γενική Διεύθυνση Απονομής Συντάξεων του ΕΦΚΑ στις 22 Ιούνη του 2017. Το έγγραφο, με αριθμό πρωτοκόλλου Φ80000/26767/1138, δεν δημοσιεύτηκε ποτέ. Το δημοσιεύουμε και αυτό στο τέλος προς βοήθεια των συνταξιουχικών οργανώσεων. Εδώ παραθέτουμε ένα απόσπασμα :
«2. Ως προς το δεύτερο ερώτημά σας, σχετικά με την εφαρμογή της παρ. 5 του αρ. 7 του ν. 4387/2016, σε περίπτωση που το ίδιο πρόσωπο λαμβάνει σύνταξη εξ ιδίου δικαιώματος και είναι και δικαιούχος σύνταξης λόγω θανάτου από 13.05.2016 και εφεξής, σας γνωρίζουμε ότι η διάταξη αυτή αφορά περιπτώσεις σώρευσης συντάξεων σε περίπτωση συνταξιοδότησης εξ ιδίου και μόνο δικαιώματος, όπου αυτό προκύπτει (λ.χ. γήρατος και αναπηρίας).
Στην περίπτωση επομένως, δικαιούχου μίας σύνταξης εξ ιδίου δικαιώματος και μίας σύνταξης λόγω θανάτου, οι περιορισμοί της ως άνω διάταξης δεν έχουν εφαρμογή και συνεπώς τα δύο ως άνω δικαιώματα αντιμετωπίζονται αυτοτελώς, για τον υπολογισμό του ποσού τόσο της εθνικής, όσο και της ανταποδοτικής σύνταξης, που απορρέει από το καθένα (βλ. παράδειγμα 5, σελ. 16 σχετικής εγκυκλίου – ΑΔΑ: ΨΟ4Μ465Θ1Ω-ΡΦΘ).
Και τούτο, λαμβανομένου υπόψη ότι το δικαίωμα συνταξιοδότησης λόγω θανάτου, ουσιαστικά προκύπτει από την καταβολή ασφαλιστικών εισφορών του θανόντα, ο οποίος θα δικαιούτο αυτοτελή εθνική σύνταξη» (οι υπογραμμίσεις στο πρωτότυπο, η έμφαση δική μας).
Είναι ξεκάθαρη, λοιπόν, η τοποθέτηση της Γενικής Διεύθυνσης Κοινωνικής Ασφάλισης, ότι σε τις περιπτώσεις όπως η σύνταξη χηρείας είναι δικαίωμα των συνταξιούχων να παίρνουν δύο εθνικές συντάξεις και ότι αυτό δεν έρχεται σε αντίθεση με τις διατάξεις του αντιασφαλιστικού νόμου 4387/2016 για την καταβολή της εθνικής σύνταξης.
Και βέβαια, είναι παράνομη η εγκύκλιος Τσακλόγλου, που καταργεί αυθαίρετα τόσο το ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 5 της εγκυκλίου Φ80000/οικ.60272/2196 όσο και το σημείο 2 του εγγράφου Φ80.000/26767/1138/22/6/2017.
Αναφέρει η παράνομη εγκύκλιος Τσακλόγλου:
«Κατόπιν των ανωτέρω (σ.σ. των αυθαίρετων ερμηνειών, δηλαδή) το παράδειγμα 5 της υπ΄ αριθμ.Φ80.000/οικ.60.272/2196/23.12.2016 (ΑΔΑ:ΨΟ4Μ465ΘΙΩ-ΡΦΘ) Εγκυκλίου και το σημείο 2 της υπ’ αριθμ. Φ80.000/26767/1138/22.6.2017 Εγκυκλίου ανακαλούνται ως αντίθετα με τα ανωτέρω» (η έμφαση δική μας – διευκρινίζουμε ότι το δεύτερο έγγραφο σεν είναι εγκύκλιος αλλά απαντητικό έγγραφο της ΓΔΚΑ στην ΓΔΑΣ του ΕΦΚΑ).
Γι’ αυτό και η παράνομη εγκύκλιος Τσακλόγλου πρέπει εδώ και τώρα να καταργηθεί.
Δεν γνωρίζουμε σε πόσους επιζώσες/ντες συζύγους εφαρμόστηκε αυτή η παράνομος εγκύκλιος. Οι συνταξιουχικές οργανώσεις οφείλουν να διεκδικήσουν τις περικοπές που έγιναν από την εφαρμογή της.
Οι επιζώσες/ντες σύζυγοι που εργάζονται ή παίρνουν σύνταξη εξ ιδίου δικαιώματος δικαιούνται μετά την πρώτη τριετία από το θάνατο του/της συζύγου και μέχρι τη συμπλήρωση του 67ου έτους της ηλικίας το 50% της σύνταξης του/της θανόντος/ούσης συζύγου.
Με την ίδια παράνομη εγκύκλιο της 30ής Δεκέμβρη του 2021 ο Τσακλόγλου αποφάσισε αυθαίρετα ότι δικαιούνται το 35%, σε πλήρη αντίθεση με την παράγραφο 5 του άρθρου 19 του νόμου 4611/2019. Την παραθέτουμε:
«Η περίπτωση β΄ της παραγράφου 5 του άρθρου 12 του ν. 4387/2016 αντικαθίσταται ως εξής:
«β) Μετά την πάροδο της τριετίας, αν ο επιζών εργάζεται ή αυτοαπασχολείται ή λαμβάνει σύνταξη από οποιαδήποτε πηγή, καταβάλλεται, αναλόγως της χρονικής διάρκειας της εργασίας ή αυτοαπασχόλησης, το πενήντα τοις εκατό (50%) της σύνταξης, η οποία δεν μπορεί να υπολείπεται των κατώτατων ορίων των περιπτώσεων α΄, β΄ και γ΄ της υποπαραγράφου Β΄ της παραγράφου 4».
Θυμίζουμε ότι αυτή η διάταξη δεν πρωτοεισήχθη με αυτόν τον νόμο. Προβλεπόταν και στο άρθρο 13 παράγραφος 1β του αντιασφαλιστικού νόμου 3863/2010, που είχε πολιτογραφηθεί ως νόμος Λοβέρδου. Την παραθέτουμε και αυτή:
«Μετά την πάροδο της τριετίας, σε περίπτωση που ο επιζών των συζύγων εργάζεται ή αυτοαπασχολείται ή λαμβάνει σύνταξη από οποιαδήποτε πηγή, η σύνταξη περιορίζεται στο 50% της σύνταξης λόγω θανάτου έως τη συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας του. Μετά τη συμπλήρωση του ορίου αυτού ο επιζών σύζυγος λαμβάνει το 70% της σύνταξης αυτής».
Προβλέπει η παράνομη εγκύκλιος Τσακλόγλου (η έμφαση δική μας):
«Με βάση τα ανωτέρω, σε περίπτωση που ο/η επιζών-ούσα σύζυγος μετά την πάροδο της τριετίας βρεθεί να λαμβάνει σύνταξη από οποιαδήποτε πηγή, τότε η σύνταξη χηρείας καταβάλλεται εφεξής μειωμένη κατά 50%. Αναφορικά με το συγκεκριμένο εδάφιο, σημειώνονται τα ακόλουθα:
▪ Καταβάλλεται το 50% της σύνταξης που ελάμβανε ο επιζών σύζυγος, δηλαδή το 50% του 70% της σύνταξης του θανόντος (το 35% της σύνταξης του θανόντος)».
Δεν γνωρίζουμε σε πόσες/ους επιζώσες/ντες συζύγους έχει εφαρμοστεί αυτή η παράνομη διάταξη. Είναι υποχρέωση των συνταξιουχικών οργανώσεων να διεκδικήσουν την καταβολή του συνόλου των περικοπών που έγιναν.
Παραθέτουμε όλη την παράνομη εγκύκλιο Τσακλόγλου της 30ής Δεκέμβρη του 2021:
EGKYKL_TSAKLOGLOY_30-12-21Ενεργώντας με προκλητική ταξική μεροληψία, ο Τσακλόγλου εξέδωσε άλλη παράνομη εγκύκλιο στις 20 Απρίλη του 2022, για να μοιράσει δεύτερες συντάξεις από το Δημόσιο σε διατελέσαντες υπουργούς, υφυπουργούς, γενικούς γραμματείς, βουλευτές, νομάρχες, δημάρχους, ακόμα και μετακλητούς υπαλλήλους (στους δημάρχους και εφάπαξ, πέραν της δεύτερης σύνταξης). Και ταξικά συνεπής στην παρανομία του ο υφυπουργός Τσακλόγλου: από τη μια πλήττει συνταξιούχους, από την άλλη ευνοεί στελέχη που υπηρέτησαν από κυβερνητικές ή αιρετές θέσεις το σύστημα.
Παραθέτουμε εκτενές απόσπασμα από άρθρο μας με τίτλο: Μοιράζουν δεύτερες συντάξεις από το δημόσιο σε μέλη και στελέχη κυβερνήσεων, βουλευτές και αιρετούς ακόμη και σε μετακλητούς, συν εφάπαξ στους δημάρχους (8 Μάη 2022), στο οποίο αποκαλύψαμε όλες τις πτυχές της σκανδαλώδους παράνομης εγκυκλίου του Τσακλόγλου:
Η νέα παράνομη εγκύκλιος Τσακλόγλου δημοσιεύτηκε στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ του υπουργείου Εργασίας στις 20 Απρίλη του 2022 και προβλέπει τα εξής:
Πρώτο, δίνει το δικαίωμα σε βουλευτές, προέδρους κοινοτήτων, δημάρχους, νομάρχες, προέδρους και αντιπροέδρους κυβέρνησης, υπουργούς, υφυπουργούς, γενικούς γραμματείς και μετακλητούς υπαλλήλους να παίρνουν δεύτερη σύνταξη από το Δημόσιο και μάλιστα αναδρομικά από την 1η Γενάρη του 2017.
Δεύτερο, δίνει το δικαίωμα στους δημάρχους να λαμβάνουν εφάπαξ χωρίς να έχουν καταβληθεί εισφορές.
Αναφορικά με τη διπλή σύνταξη από το Δημόσιο, σύμφωνα με την παράγραφο 8 του άρθρου 58 του ΠΔ 169/2007, δεν καταβάλλεται δεύτερη σύνταξη από το Δημόσιο. Αυτό αφήνει παγερά αδιάφορο τον Τσακλόγλου, που με την εγκύκλιό του δίνει το δικαίωμα στους προαναφερθέντες (δεν γνωρίζουμε σε πόσες χιλιάδες ανέρχονται) να παίρνουν διπλή σύνταξη από το Δημόσιο.
Παραθέτουμε το σχετικό εδάφιο από την κατάπτυστη εγκύκλιο Τσακλόγλου: «Δεν αποτελεί κανόνα που απαγορεύει την αξιοποίηση του χρόνου ασφάλισης η παρ. 8 του άρθρου 58 του π.δ. 169/2007, η οποία δεν επέτρεπε τη καταβολή δεύτερης σύνταξης από το Δημόσιο ταμείο. Η ανωτέρω διάταξη δεν εμποδίζει την αξιοποίηση χρόνου ασφάλισης εντός του e-Ε.Φ.Κ.Α».
Ο Τσακλόγλου δεν περιορίζεται στην παρανομία της χορήγησης δεύτερης σύνταξης σε όλους τους προαναφερθέντες από τις 26 Απρίλη του 2022. Με δεύτερη παρανομία εισάγει διάταξη στην εγκύκλιό του για αναδρομική εφαρμογή της από την 1η Γενάρη του 2017!
Για να έχει κάποια νομιμοφάνεια η αναδρομική εφαρμογή αυτής της παράνομης απόφασης, ανασύρει από τα κιτάπια του υπουργείου Εργασίας τη Γνωμοδότηση 233/11/2017 του ΣΤ’ Τμήματος του ΝΣΚ, την οποία έκανε αποδεκτή ο πρώην υφυπουργός Εργασίας Αναστάσιος Πετρόπουλος (κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ).
Η γνωμοδότηση 233, όμως, αφορούσε αποκλειστικά το αν οι πρώην πρόεδροι της Δημοκρατίας (ΠτΔ) δικαιούνται αποζημίωση για έξοδα παράστασης ύψους ενός μισθού βουλευτή. Οι Νομικοί Σύμβουλοι του ΣΤ’ Τμήματος αγνόησαν προκλητικά την παράγραφο 8 του άρθρου 58 του ΠΔ 169/2007 και αποφάσισαν ομόφωνα να δοθεί στην ουσία δεύτερη σύνταξη από το Δημόσιο Ταμείο (τον κρατικό προϋπολογισμό) στους πρώην ΠτΔ, βαφτίζοντάς την «αποζημίωση για έξοδα παράστασης», αρχής γενομένης από την 1η Γενάρη του 2017. Σαν τους καλόγερους που βαφτίζουν το κρέας ψάρι για να το χλαπακιάσουν… χωρίς να αμαρτάνουν!
Ο συριζαίος υφυπουργός Πετρόπουλος, αποδεχόμενος (δεν ήταν υποχρεωμένος) την παράνομη Γνωμοδότηση 233, διέπραξε την ίδια παρανομία με τον Τσακλόγλου, καθώς παραβίασε τη ρητή απαγόρευση για καταβολή δύο συντάξεων από το Δημόσιο Ταμείο.
Η διαφορά των αποφάσεων Πετρόπουλου-Τσακλόγλου ανάγεται μόνο στον αριθμό των δικαιούχων της δεύτερης σύνταξης από το Δημόσιο Ταμείο. Το ύψος της σχετικής δαπάνης είναι πολύ μεγαλύτερο στην περίπτωση του Τσακλόγλου, καθώς αναφέρεται σε χιλιάδες δικαιούχους, έναντι του μικρού αριθμού των ΠτΔ. Επό της αρχής, όμως, είναι και στους δύο κοινή η παραβίαση της παραγράφου 8 του άρθρου 58 του ΠΔ 169/2007, που άνοιξε το δρόμο για ανάλογες παραβιάσεις υπέρ των στελεχών της αστικής διακυβέρνησης.
Στο τέλος παραθέτουμε εκτενές απόσπασμα της παράνομης εγκυκλίου Τσακλόγλου, που αναφέρεται στη Γνωμοδότηση 233 και στο εφάπαξ που δίνεται παράνομα στους δημάρχους
Aναφορικά με το εφάπαξ των δημάρχων, σύμφωνα με το άρθρο 35 του αντιασφαλιστικού νόμου 4387/2016 (νόμος Κατρούγκαλου) οι συνταξιοδοτούμενοι δικαιούνται εφάπαξ υπό τον όρο της καταβολής ασφαλιστικών εισφορών. Στην εγκύκλιό του ο Τσακλόγλου αγνοεί αυτή τη διάταξη και προβλέπει ως μόνη προϋπόθεση την καταβολή κύριας σύνταξης! Παραθέτουμε το σχετικό απόσπασμα:
«Με βάση τα ανωτέρω, η εφάπαξ παροχή χορηγείται με μόνη προϋπόθεση τη συνταξιοδότηση από τον κλάδο κύριας ασφάλισης (λόγω γήρατος ή οριστικώς λόγω αναπηρίας). Επομένως, δεν κωλύει τη χορήγηση της εφάπαξ παροχής το γεγονός ότι από την έναρξη ισχύος του ν. 4387/2016 δεν απονέμεται χορηγία δημάρχου, αλλά ενιαία σύνταξη από τον e-Ε.Φ.Κ.Α., η οποία περιλαμβάνει το χρόνο ασφάλισης αιρετού. Δεδομένου ότι εντός e-Ε.Φ.Κ.Α. δεν καταβάλλεται, αλλά μία σύνταξη με βάση όλο τον ασφαλιστικό βίο ή περισσότερες ανταποδοτικές συντάξεις, σημειώνεται ότι η εφάπαξ παροχή καταβάλλεται εφόσον έχει απονεμηθεί σύνταξη/συντάξεις από τον e-Ε.Φ.Κ.Α., για την οποία/τις οποίες έχει αξιοποιηθεί ο χρόνος αιρετού».
Και σε αυτή τη διάταξη, για την παράνομη καταβολή εφάπαξ στους δημάρχους, ο Τσακλόγλου δεν παραλείπει να αναφερθεί για μια ακόμη φορά στην παράνομη καταβολή δύο συντάξεων από το Δημόσιο Ταμείο.
ΥΓ1. Οι κυβερνήσεις όλων των χρωμάτων αρνούνται διαχρονικά να δώσουν τόσο στους/στις εν ενεργεία όσο και στους/στις συνταξιούχους δημόσιους υπάλληλους (π.χ. εκπαιδευτικούς), μετά τον θάνατο του/της συζύγου δημόσιου υπάλληλου, μαζί με το μισθό ή τη σύνταξή τους και το 70% της σύνταξης του/της θανόντος/θανούσης συζύγου.
ΥΓ2. Το ΕΝΔΙΣΥ (Ενιαίο Δίκτυο Συνταξιούχων), που τώρα πρόσκειται ιδεολογικοπολιτικά στον ΣΥΡΙΖΑ, έβγαλε ως τώρα δύο Δελτία Τύπου (στις 27 Απρίλη και στις 5 Μάη, το τελευταίο με αφορμή την κατάθεση στις 4 Μάη Ερώτησης 49 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ). Και στις δύο ανακοινώσεις αποφεύγει όπως ο διάβολος το λιβάνι να αναφερθεί στη Γνωμοδότηση 233, γιατί με την αποδοχή της από τον Πετρόπουλο εκτίθεται ο ΣΥΡΙΖΑ, για τους λόγους που προαναφέραμε. Επίσης, δεν κάνει καμιά αναφορά στην παράνομη καταβολή εφάπαξ στους δημάρχους.
ΥΓ3. Ο εργατολόγος Διονύσης Τεμπονέρας (πρώην γενικός γραμματέας του υπουργείου Ναυτιλίας και μέλος της ΚΕ του ΣΥΡΙΖΑ) ανήρτησε στο facebook ανακοίνωσή του καταγγέλλοντας την κατάπτυστη εγκύκλιο Τσακλόγλου. Αυτός, σε αντίθεση με το ΕΝΔΙΣΥ, αναφέρθηκε στη Γνωμοδότηση 233, υποβάθμισε όμως τη σημασία της, προφανώς για να αποσείσει τις σοβαρές ευθύνες της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ για την αποδοχή της. Εγραψε συγκεκριμένα: «Με μια αυθαίρετη ερμηνεία, δίχως ρητή διάταξη νόμου, επικαλούμενος μια άσχετη γνωμοδότηση (ΝΣΚ 233/2017 που αναφέρεται σε επαναχορήγηση σύνταξης στον ΠτΔ, που ούτε εκλέγεται, ούτε διατηρεί υπαλληλική σχέση με το Δημόσιο και στην οποία είχε αντιδράσει ο Πρόεδρος και ο αντιπρόεδρος του ΝΣΚ».
Καταρχάς, να θυμίσουμε στον κ. Τεμπονέρα ότι στους νόμους οι διάφορες διατάξεις είναι σαφείς και δεν χρειάζεται η προσθήκη του επιθετικού προσδιορισμού «ρητή», που αποτελεί υπερβολή και δημιουργεί ασάφειες.
Στη σημασία της Γνωμοδότησης 233 αναφερθήκαμε παραπάνω. Θα προσθέσουμε μόνο πως δεν ισχύει ο ισχυρισμός του ότι δήθεν διαφώνησε ο Πρόεδρος του ΣΤ’ Τμήματος, αντιπρόεδρος του ΝΣΚ Ιωάννης-Κωνσταντίνος Χαλκιάς. Αυτός και δύο ακόμη νομικοί σύμβουλοι διαφώνησαν με την πλειοψηφία σε άλλα ερωτήματα, που δεν αφορούσαν την καταβολή δεύτερης σύνταξης από το Δημόσιο Ταμείο με τη μορφή της «αποζημίωσης για έξοδα παράστασης» των πρώην ΠτΔ!
Τέλος, επισημαίνουμε ότι και ο Δ. Τεμπονέρας απέφυγε να αναφερθεί στην καταβολή εφάπαξ στους δημάρχους.
ΥΓ4. Οι 49 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ κινούνται στη λογική που ανέπτυξε ο Δ. Τεμπονέρας, ενώ αποσιωπούν την παράνομη καταβολή εφάπαξ στους δημάρχους. Δεν αποκλείεται να είναι ο ίδιος ο συντάκτης της Ερώτησης, λόγω των ιδιοτήτων του, που αναφέραμε παραπάνω.
Το κυριότερο είναι πως με την κατάθεση Ερώτησης και όχι Επίκαιρης Επερώτησης ο ΣΥΡΙΖΑ υποβάθμισε πολύ το ζήτημα. Κατά το κοινώς λεγόμενο, έκανε μια κίνηση για το θεαθήναι, χωρίς να θέλει να στριμώξει την κυβέρνηση Μητσοτάκη να πάρει πίσω την κατάπτυστη εγκύκλιο Τσακλόγλου.
Θυμίζουμε ότι οι Ερωτήσεις δεν συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής. Απλά, οι ερωτώμενοι υπουργοί έχουν περιθώριο ένα μήνα για να απαντήσουν γραπτώς. Δεν δεσμεύονται ούτε σ’ αυτό και στις περισσότερες των περιπτώσεων δεν απαντούν καν. Η ανάγκη να υποβληθεί Επίκαιρη Επερώτηση από τον ΣΥΡΙΖΑ ως κόμμα απορρέει από το γεγονός ότι προϋπήρξε και η άλλη παράνομη εγκύκλιος Τσακλόγλου για το κόψιμο από τις χήρες της εθνικής σύνταξης των θανόντων συζύγων τους.