Οταν την περασμένη βδομάδα ο Χατζηδάκης έδινε ρεσιτάλ γκεμπελισμού με τις γνωστές δηλώσεις του για τους «απατεώνες ανέργους των βορείων προαστίων» που εκμεταλλεύονται τον ΟΑΕΔ (με την αμέριστη βοήθεια των ραδιοκάναλων και των πρόθυμων παπαγάλων που «ψοφάνε» για τέτοιες… αποκαλύψεις), ανέφερε συχνά τη λέξη «επιδόματα», για να χαρακτηρίσει τις… τεράστιες παροχές που υποτίθεται πως αυτοί έπαιρναν. Καλλιεργούσε έτσι μία σκόπιμη σύγχυση, αφήνοντας να εννοηθεί ότι μέσα σε αυτά είναι και το το επίδομα των μακροχρόνια ανέργων, που δίνεται μετά τη λήξη της 12μηνης ταχτικής επιδότησης ανεργίας. Ως γνήσιος γκεμπελίσκος, υπολόγιζε ότι όσοι από την «κοινή γνώμη» δεν γνωρίζουν ακριβώς πως έχουν τα πράγματα, θα καταπιούν αμάσητη την προπαγάνδα του.
Το ψέμα του φαίνεται πεντακάθαρα, αρκεί να ρίξουμε μια ματιά στις προϋποθέσεις 3 και 4 που βάζει η υπάρχουσα νομοθεσία για τη χορήγηση αυτού του επιδόματος
ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ (…)
3) Να έχουν συμπληρώσει κατά την ημερομηνία υποβολής της σχετικής αίτησης, χρόνο ανεργίας αδιαλείπτως επί δωδεκάμηνο, παραμένουν εγγεγραμμένοι στα μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ, ανεξάρτητα ποια χρονική περίοδο έλαβαν την δωδεκάμηνη τακτική επιδότηση. Αν π.χ. ο ενδιαφερόμενος έχει λάβει επίδομα ανεργίας 12μηνης διάρκειας που έληξε την 05/12/1998 και υποβάλει αίτηση για το επίδομα μακροχρονίως ανέργου την 15/05/2012, θα πρέπει κατά το χρονικό διάστημα από 16/5/2011 έως 15/5/2012 να αποδεικνύεται η κατάσταση της διαρκούς 12μηνης διάρκειας ανεργίας του.
4) Το ετήσιο οικογενειακό εισόδημα να μην υπερβαίνει τα 12.000 ευρώ. Το συγκεκριμένο εισόδημα προσαυξάνεται κατά 587 ευρώ για κάθε ανήλικο τέκνο. (βλ. Κέντρο Πληροφόρησης Εργαζομένων και Ανέργων – ΚΕΠΕΑ της ΓΣΕΕ).
Αυτά ισχύουν μέχρι τώρα. Δεν υπάρχει περίπτωση, λοιπόν, άνεργος με μεγάλο εισόδημα («των βορείων προαστίων», όπως υποστήριζε η γκεμπελίστικη προπαγάνδα) να πάρει επίδομα μακροχρόνιας ανεργίας.
Τι προβλέπει, όμως, το νομοσχέδιο Χατζηδάκη γι’ αυτό το επίδομα; Διαβάζουμε σε Δελτίο Τύπου του υπουργείου Εργασίας στις 10 Μάρτη, στο κεφάλαιο 2ος άξονας: «Νέα εργαλεία για υποστήριξη των ανέργων και ενίσχυση της απασχόλησης». Η 5η παράγραφος μιλάει για εισαγωγή εισοδηματικών κριτηρίων (όμοια με το επίδομα θέρμανσης, χωρίς τα περιουσιακά κριτήρια) για τη διατήριση βοηθημάτων, παροχών κλπ., με στόχο την καταπολέμηση φαινομένων κατάχρησης και απάτης. Προσοχή: Εξαιρούνται από τη ρύθμιση το επίδομα μακροχρόνιας ανεργίας και το βοήθημα για αυτοτελώς και ανεξάρτητα απασχολούμενους, για τα οποία παραμένουν οι προϋποθέσεις που προβλέπει η ισχύουσα νομοθεσία.
Αφού λοιπόν διατηρούν το όριο των 12.000 ευρώ για τους μακροχρόνια ανέργους, τότε ποιες είναι οι παροχές στις οποίες θα βάλει εισοδηματικά κριτήρια ο Χατζηδάκης με το νέο έκτρωμα, που δεν ίσχυαν πριν; Εδώ πρόκειται γα μια σειρά διατάξεις που αφορούσαν μεταξύ άλλων τη δωρεάν μετακίνηση με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, την ελεύθερη είσοδο στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία, τις μοριοδοτήσεις στις προκηρύξεις του ΑΣΕΠ, αλλά και στα προγράμματα κοινωφελούς χαρακτήρα (συμβάσεις στους δήμους κλπ.), τη συμμετοχή στα προγράμματα κοινωνικού τουρισμού, το πρόγραμμα επιταγών αγοράς βιβλίων κλπ.
Αυτά είναι με λίγα λόγια τα… προνόμια, που τάχα εκμεταλλεύονταν τόσο οι «άνεργοι των ρετιρέ» όσοι και κάποιοι άλλοι που «παγιδεύονταν» -σύμφωνα με τα λεγόμενα του Χατζηδάκη- στην ιδιότητα του ανέργου. Ειδικά γι’ αυτή την κατηγορία, το ενημερωτικό σημείωμα του υπουργείου στις 10 Μάρτη αναφέρει χαρακτηριστικά πως «η μακρόχρονη παραμονή στο μητρώο του ΟΑΕΔ ατόμων που δεν εισπράττουν επίδομα ανεργίας, ούτε εμφανίζουν εισοδήματα από άλλες πηγές, δημιουργεί εύλογες υπόνοιες ότι κάποιοι προτιμούν να εργάζονται με “μαύρα“ προκειμένου να παραμένουν στο μητρώο του οργανισμού και να διατηρούν τις παροχές που συνδέονται με αυτό (μοριοδότηση για προσλήψεις στο Δημόσιο, προγράμματα δωρεάν κοινωνικού τουρισμού, δωρεάν μετακινήσεις, κ.ά.)!».
Αν είναι δυνατόν! Ισχυρίζονται στα σοβαρά, ότι υπάρχουν εργαζόμενοι που προτιμούν να δουλεύουν «μαύρα» για πολλά χρόνια (και όχι για λίγα μεροκάματα) και μάλιστα χωρίς να παίρνουν ούτε επίδομα ανεργίας, χάνοντας έτσι ένσημα, μόνο και μόνο για να… μην πληρώσουν εισιτήριο στα μέσα μεταφοράς και να αποκτήσουν μόρια από την ανεργία;
Το μέγεθος της ψευτιάς τους ξεπερνάει κάθε όριο, όταν αναφέρονται στα προγράμματα κοινωνικού τουρισμού. Ας δούμε τι λέει η ίδια η ιστοσελίδα του ΟΑΕΔ για τις προϋποθέσεις που μπαίνουν σε αυτό το πρόγραμμα. «Το πρόγραμμα απευθύνεται σε όσους/-ες κατά το προηγούμενο έτος από την έναρξη του προγράμματος: πραγματοποίησαν ως εργαζόμενοι/-ες πενήντα (50) ημέρες εργασίας στην ασφάλιση του e-ΕΦΚΑ (τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ) με εισφορές υπέρ Εργατικής Εστίας ή έλαβαν από τον ΟΑΕΔ πενήντα (50) ημέρες ειδικής παροχής προστασίας μητρότητας ή έλαβαν επιδότηση ανεργίας τουλάχιστον δύο (2) μηνών (πενήντα – 50 – ημερήσια επιδόματα) ή συγκέντρωσαν πενήντα (50) ημέρες αθροιστικά από τα παραπάνω (ημέρες εργασίας, ειδικής παροχής προστασίας μητρότητας και επιδότησης ανεργίας) ή είναι εγγεγραμμένοι/-ες στο Ειδικό Μητρώο Ανέργων ΑμεΑ του ΟΑΕΔ κατά την ημερομηνία λήξης υποβολής των αιτήσεων». Καθαρά πράγματα λοιπόν. Δεν μπορούσαν έτσι κι αλλιώς να συμμετέχουν σε αυτό το πρόγραμμα όσοι ήταν αρκετά συνεχόμενα χρόνια άνεργοι στα μητρώα του ΟΑΕΔ, αφού έμπαινε η προϋπόθεση να έχουν 50 ένσημα τον προηγούμενο χρόνο. «Λεπτομέρειες» θα πείτε. Εδώ ο υπουργός «μας» σηκώνει τη σημαία της καταπολέμησης της διαφθοράς των… αιώνιων άνεργων, τέτοια θα κοιτάμε τώρα;
Με βάση αυτή την πρόστυχη επιχειρηματολογία, λοιπόν, προσπαθούν να παρουσιάσουν τα ποσοστά ανεργίας του ΟΑΕΔ σαν… υπερβολικά φουσκωμένα, επειδή είναι λέει διπλάσια από αυτά της ΕΛΣΤΑΤ! «Τον Δεκέμβριο του 2021, οι εγγεγραμμένοι στο μητρώο του ΟΑΕΔ ήταν 1.100.099, ενώ τον ίδιο μήνα η ΕΛΣΤΑΤ κατέγραψε 596.067 ανέργους. Η ανεργία που καταγράφει η ΕΛΣΤΑΤ, με βάση τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς της Eurostat (όπως μετράται σε όλη την ΕΕ) ακολουθεί τα τελευταία χρόνια φθίνουσα πορεία. Αντίθετα οι εγγεγραμμένοι στο μητρώο του ΟΑΕΔ παραμένουν σταθερά στο επίπεδο του 1 εκατομμυρίου». «Ξεχνάνε» βέβαια ο Χατζηδάκης και οι ιθύνοντες του υπουργείου, ότι η ΕΛΣΤΑΤ κάνει μια εντελώς κάλπικη «έρευνα εργατικού δυναμικού», σε ένα ισχνότατο δείγμα, και δεν κάνει καταγραφή των πραγματικών ανέργων.
Η ΕΛΣΤΑΤ τους συμμετέχοντες σε προγράμματα κατάρτισης και επανακατάρτισης τους βγάζει από τη λίστα των καταγεγραμμένων ανέργων (δεν συμπεριλαμβάνονται ούτε στο εργατικό δυναμικό της χώρας). Ετσι, δισπράττεται μία λαθροχειρία. Μέσω της συνολικής μείωσης του εργατικού δυναμικού, μειώνεται και ο απόλυτος αριθμός των ανέργων που δίνει η ΕΛΣΤΑΤ. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με τους ανέργους που παίρνουν μέρος σε επιδοτούμενες θέσεις εργασίας (θεωρούνται κανονικοί εργαζόμενοι, παρόλο που σε λίγους μήνες θα μπουν και πάλι στη στρατιά των ανέργων), τους εποχικά εργαζόμενους στον τουρισμό κλπ. Επίσης, η ΕΛΣΤΑΤ θεωρεί τους μαθητευόμενους και εκπαιδευόμενους που δουλεύουν έστω και μια ώρα τη βδομάδα (ανεξάρτητα με ποιο τρόπο αμείβονται), εργαζόμενους. Ταυτόχρονα, δεν διατηρεί ούτε δίνει στοιχεία για τον αριθμό όσων εκπαιδεύονται, ώστε να βγουν τα ανάλογα συμπεράσματα. Το ίδιο ισχύει και για τους σπουδαστές των ΙΕΚ και των ΤΕΙ που κάνουν την εξάμηνη πρακτική τους εξάσκηση σε κάποιες εταιρίες.
Παρολαυτά, ο λαλίστατος νεοφιλελεύθερος υπουργός θεωρεί ότι η ΕΛΣΤΑΤ έχει το τεκμήριο της απόλυτης αλήθειας και άρα ο διπλάσιος αριθμός των εγγεγραμμένων στον ΟΑΕΔ οφείλεται τάχα σε αυτούς που… βολεύτηκαν με την ανεργία! Δηλαδή τι πιστεύει, ότι η ΕΛΣΤΑΤ κάνει… ελέγχους και καταγράφει ως εργαζόμενους κάποιους ανασφάλιστους που παρουσιάζονται ως… άνεργοι στα μητρώα του ΟΑΕΔ; Αστεία πράγματα.
Το θράσος τους όμως, δεν σταματάει εκεί. Δηλώνουν ότι «από τα στοιχεία του ΟΑΕΔ (σ.σ. ποια ακριβώς;) προκύπτει ότι σχεδόν 40.000 άτομα που είναι εγγεγραμμένα στο μητρώο του Οργανισμού για περισσότερο από ένα χρόνο, έχουν ετήσιο εισόδημα άνω των 20.000 ευρώ, ενώ περισσότεροι από 15.000 άνεργοι από αυτές τις εισοδηματικές κατηγορίες είναι εγγεγραμμένοι στα μητρώα του ΟΑΕΔ για περισσότερα από 5 χρόνια». Ακόμα και αν δεχτούμε προς στιγμή ως σωστά αυτά τα νούμερα, τι συμπέρασμα βγαίνει από αυτό; Οταν η ίδια η κυβέρνηση των α(χ)ρίστων έρχεται να επιδοτήσει με τα γνωστά ψίχουλα (22 λεπτά το λίτρο) την τιμή της βενζίνης, βάζει σαν ανώτατο όριο οικογενειακού εισοδήματος τις 30.000 ευρώ, γιατί είναι… σκανδαλώδες να θεωρείται άνεργος, με τα όποια δικαιώματα απορρέουν από αυτό (πχ δωρεάν μετακίνηση με τα μέσα μεταφοράς, μοριοδότηση κλπ) κάποιος με οικογενειακό ετήσιο εισόδημα π.χ. λίγο πάνω από 20.000 ευρώ; Θεωρούν ότι πρέπει να είναι μια ζωή… εξαρτημένος οικονομικά από την οικογένειά του;
Είναι φανερό, ότι με το νέο νομοθετικό έκτρωμα θέλουν να μειώσουν τον συνολικό αριθμό των εγγεγραμμένων στον ΟΑΕΔ, από τη μια για να παρουσιάζουν μικρότερη ανεργία από την πραγματική και από την άλλη για να προωθήσουν τις λεγόμενες «πολιτικές ενεργητικής απασχόλησης», δίνοντας τα λεφτά που προορίζονταν για τους ανέργους ως τσάμπα επιδότηση στους εργοδότες καπιταλιστές. (Γι’ αυτά έχουμε γράψει αναλυτικά εδώ και εδώ).
Εκτός από τα εισοδηματικά κριτήρια που θα θεσπίσουν, προσπαθούν και με άλλους τρόπους να βγάλουν ανέργους από τα μητρώα του ΟΑΕΔ. Για παράδειγμα, για όσους έχουν συμπληρώσει 5 χρόνια στον ΟΑΕΔ ως μακροχρόνια άνεργοι, προβλέπουν το… αστρονομικό ποσό των 300 ευρώ (εφάπαξ φιλοδώρημα), φτάνει να προχωρήσουν σε «κατάρτιση ψηφιακού ατομικού σχεδίου δράσης, σε συνεργασία με τον εργασιακό σύμβουλο της ΔΥΠΑ (όπως θα μετονομαστεί ο ΟΑΕΔ), που θα περιλαμβάνει γνώσεις, ικανότητες, δεξιότητες, προηγούμενη απασχόλησή του, ανάγκες κατάρτισης του αναζητούντος εργασία ή άλλες ενέργειες που θα διευκολύνουν την εύρεση εργασίας με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησής τους».
Αυτά ισχυρίζονται για ανθρώπους που λόγω ηλικίας και μεγάλου διαστήματος ανεργίας, η καπιταλιστική αγορά εργασίας τους έχει πετάξει στα αζήτητα και οι περισσότερες πιθανότητες να βρουν δουλειά είναι στα ολιγόμηνα επιδοτούμενα προπγράμματα. Το επόμενο βήμα θα είναι να γίνει υποχρεωτικό το «σχέδιο δράσης» και όποιος δεν το υλοποιεί σε συγκεκριμένο διάστημα να χάνει την ιδιότητα του ανέργου. Αυτό φαίνεται καθαρά, όταν αναφέρουν στο 1ο κεφάλαιο, με τίτλο «Μακροχρόνια Ανεργοι, η “παγίδα ανεργίας” (!) του ΟΑΕΔ», πως το 33% των ανέργων παραμένουν στο Μητρώο του ΟΑΕΔ για περισσότερο από πέντε χρόνια.
Οσοι βρίσκουν δουλειά κατά την περίοδο της ταχτικής επιδότησης ανεργίας θα συνεχίσουν να εισπράττουν το 50% του επιδόματος για όσο διάστημα απομένει μέχρι τη λήξη της περιόδου καταβολής του. Υποτίθεται πως με αυτόν τον τρόπο δίνουν «κίνητρο» στον άνεργο για να βρει πιο… νωρίς δουλειά, λες και ευθύνεται ο ίδιος για την ανεργία του! Βέβαια, το «επίδομα εργασίας» αποτελεί απλώς το «τυράκι». Ποια είναι η «φάκα»; Η προώθηση της μερικής απασχόλησης στα επιδοτούμενα προγράμματα του ΟΑΕΔ και το κόψιμο του ταχτικού επιδόματος ανεργίας για όσους αρνηθούν τρεις προσφερόμενες θέσεις επιδοτούμενης εργασίας μέσα σε αυτό το διάστημα.
Ούτε αυτό βέβαια αποτελεί καμιά… καινοτομία του Χατζηδάκη. Είναι διαχρονική η προσπάθεια των αστικών κυβερνήσεων να χτυπήσουν το επίδομα ανεργίας και τα δικαιώματα των ανέργων. Αυτό φαίνεται και στο ενημερωτικό σημείωμα που προαναφέραμε, στο οποίο οι ιθύνοντες του υπουργείου είναι από τις λίγες φορές που λένε… αλήθεια, όταν γράφουν μεταξύ άλλων: «8. Τόσα χρόνια γιατί δεν υπήρχαν συνέπειες για τους ανέργους στους οποίους ο ΟΑΕΔ προσέφερε όχι μια, αλλά τρεις δουλειές και εκείνοι αρνούνταν; Είχαν γίνει κάποιες προσπάθειες από το ΠΑΣΟΚ και από τον ΣΥΡΙΖΑ, οι οποίες όμως έμειναν ημιτελείς και δεν προχώρησαν.
Οι σχετικές ρυθμίσεις που ενεργοποιούμε τώρα βασίζονται ως ένα βαθμό στον νόμο 1545/1985. Επιπλέον, απόφαση του ΔΣ του ΟΑΕΔ του Μαρτίου 2018 μεταξύ άλλων ορίζει ως υποχρεώσεις των ανέργων να αναζητούν ενεργά εργασία, να συναινούν σε κατάλληλες θέσεις εργασίας, να συνεργάζονται με τον εργασιακό σύμβουλο και να συμμετέχουν σε προγράμματα κατάρτισης».
Ας δούμε τι προέβλεπε το άρθρο 7 του νόμου 1545/1985: «Αρθρο 7: Προϋποθέσεις επιδότησης, ύψος επιδόματος ανεργία, παραγραφή αξιώσεων. 1. Ο άνεργος που δεν αποδέχεται να απασχοληθεί σε εργασία που του προσφέρεται στον ευρύτερο επαγγελματικό του κλάδο ή δεν δέχεται να παρακολουθήσει προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης του ΟΑΕΔ ή άλλων φορέων που συνεργάζονται με τον ΟΑΕΔ για την ταχύρυθμη κατάρτιση του εργατικού δυναμικού χάνει την αξίωση για επιδότηση.
Ως εργασία στον ευρύτερο επαγγελματικό κλάδο θεωρείται εκείνη που εμπίπτει στην ομάδα επαγγελμάτων ή ειδικοτήτων ή εργασιών που ανάγονται στην τελευταία απασχόληση ή στην επαγγελματική κατάρτιση, γνώση ή εμπειρία του ασφαλισμένου.Με αποφάσεις του Υπουργού Εργασίας που εκδίδονται με γνώμη του Δ.Σ. του ΟΑΕΔ καθορίζονται σε ευρείες ομάδες τα συναφή επαγγέλματα, οι ειδικότητες ή οι εργασίες που συναπαρτίζουν τους ευρύτερους επαγγελματικούς κλάδους».
Το 2001, ο τότε υπουργός Εργασίας της κυβέρνησης Σημίτη, Ρέππας, είχε φέρει διάταξη, η οποία βασιζόταν σε αυτόν τον νόμο του ’85, και μεταξύ άλλων όριζε: «1. Eπιδοτούμενος άνεργος μπορεί να προσλαμβάνεται ή τοποθετείται σε θέση εργασίας με πλήρη ή μερική απασχόληση τηρουμένων των όρων και προβλέψεων της διάταξης της παραγράφου 1 του άρθρου 7 του N. 1545/1985 για όσο χρόνο διαρκεί η επιδότηση ανεργίας. Kατά τη διάρκεια της εργασίας του, ο τοποθετούμενος αμείβεται σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν για τους λοιπούς εργαζόμενους στον εργοδότη, ανάλογα με την ειδικότητα που απασχολείται και τις ώρες απασχόλησής του. Oι αποδοχές του σε οποιαδήποτε περίπτωση δεν μπορεί να είναι κατώτερες από το επίδομα ανεργίας που δικαιούται ο άνεργος».
Δηλαδή, με λίγα λόγια, ο άνεργος θα έπαιρνε ένα μέρος του επιδόματος ανεργίας από τον ΟΑΕΔ και το υπόλοιπο από τον εργοδότη, ο οποίος όμως θα έπαιρνε επιδότηση πάλι από τον ΟΑΕΔ, μέχρι να φτάσει η αμοιβή στο ύψος του βασικού μισθού. Δηλαδή, αν επρόκειτο για μερική απασχόληση (όπως σαφέστατα προέβλεπε η διάταξη), ο καπιταλιστής δεν θα πλήρωνε σχεδόν τίποτα από την τσέπη του. Και βέβαια, θα μπορούσε να βάζει τον εργάτη να δουλεύει μερικές ώρες περισσότερο «μαύρα», αφού ο τελευταίος δεν θα ήθελε να χάσει το επιδοτούμενο μεροκάματο. Και αν ο άνεργος αρνούνταν κάτι τέτοιο, θα έχανε το δικαίωμα στην επιδότηση εργασίας!
Αν και η διάταξη αυτή για την μερική απασχόληση είχε παραμείνει ανενεργή, υπήρξαν και άλλες προσπάθειες στο παρελθόν από τις αστικές κυβερνήσεις να εφαρμόσουν κάτι παρόμοιο, μετατρέποντας το επίδομα ανεργίας σε «επίδομα απασχόλησης». Δεν αναφέρεται τυχαία ο Χατζηδάκης και στον ΣΥΡΙΖΑ. Ηταν το 2016, όταν ο Κατρούγκαλος, ως υπουργός Εργασίας του ΣΥΡΙΖΑ, με την υφυπουργό Αντωνοπούλου, είχαν ανακοινώσει ένα τέτοιο μέτρο, που θα εφαρμοζόταν πιλοτικά σε 10.000 επιδοτούμενους ανέργους του ΟΑΕΔ, «με στόχο να ενισχυθεί η απασχόληση και η επιχειρηματικότητα στο χώρο των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων». Οι εργοδότες που θα προσλάμβαναν αυτούς τους ανέργους θα έπαιρναν οι ίδοοι το επίδομα ανεργίας και θα κάλυπταν τη διαφορά μέχρι το ύψος του βασικού μισθού! Αυτό θα συνέβαινε ακόμα και αν ο άνεργος ήταν ειδικευμένος και θα έπρεπε να πληρώνεται με βάση την κλαδική ή την ομοιοεπαγγελματική σύμβαση εργασίας. Τότε το επίδομα ανεργίας ανερχόταν στα 360 ευρώ και ο εργοδότης θα έβαζε άλλα 226 ευρώ (ή 151, αν ο άνεργος ήταν κάτω των 25 ετών).
Ολα αυτά που έχουν εφαρμοστεί στο παρελθόν, όπως και το τωρινό Χατζηδάκειο νομοσχέδιο με τον ψευδεπίγραφο τίτλο «Δουλειές Ξανά», βασίζονται στην ίδια ακριβώς λογική. Υποτίθεται πως επιδοτούν την «εργασία» (δηλαδή τα κέρδη των καπιταλιστών) και όχι την «ανεργία». Εχουμε εξηγήσει στα άρθρα μας για ποιους λόγους τα επιδοτούμενα προγράμματα «ενεργητικής απασχόλησης δεν αυξάνουν στο ελάχιστο το επίπεδο της απασχόλησης. Αξίζει όμως να θυμίσουμε τα αποκαλυπτικά στοιχεία μιας μελέτης που είχε παραγγείλει πριν από 21 χρόνια ο Ρέππας, αλλά επειδή τα στοιχεία της δεν τον βόλευαν, την «έθαψε» στα συρτάρια του υπουργείου Εργασίας. Αν θέλει σήμερα ο νεοφιλελεύθερος «σούπερμαν» Κ. Χατζηδάκης, ας την… ξεσκονίσει να της ρίξει μια ματιά! Του την αφιερώνουμε.
«Μελέτη (υπ’ αρ. 31825/2001) στις μελετητικές εταιρίες VFA – ΒΑΛΤΕΡ ΦΙΣΣΑΜΕΡ ΚΑΙ ΣΥΝ/ΤΕΣ ΕΠΕ και METRON ANALYSIS ΑΕ.
Tο πρόγραμμα επιδότησης της απασχόλησης ανέργων (πρόγραμμα ΠENΘE) παραμένει μέχρι σήμερα αδιερεύνητο όσον αφορά τις καθαρές επιπτώσεις του στην απασχόληση. Ομως, όπως προκύπτει από τη διεθνή βιβλιογραφία που αναφέρεται στην αξιολόγηση παρόμοιων προγραμμάτων, οι καθαρές επιπτώσεις που παρατηρούνται είναι ιδιαίτερα χαμηλές (το νεκρό βάρος είναι σύνηθες να φτάνει το 90%). Σχετικά φτωχές επιπτώσεις, μέσα από την μακροοικονομική προσέγγιση, προέκυψαν και από την εφαρμογή υποδείγματος» («Aξιολόγηση της πολιτικής αγοράς εργασίας και εκτίμηση της συμβολής της EΣA στην Eλλάδα από του έτους 1997 έως 2001» – Tελική Eκθεση).
Σχετικά με τους πόρους για την επαγγελματική κατάρτιση, το νομοσχέδιο Χατζηδάκη παραδίδει τη διαχείρισή τους στους καπιταλιστές, όταν αναφέρει στους τρεις άξονες για τη μεταρρύθμιση (θέση 4) πως προβλέπεται η «μεταφορά του ΛΑΕΚ στους κοινωνικούς εταίρους. Τα αποθεματικά θα παραμείνουν στην ΔΥΠΑ (σημερινός ΟΑΕΔ) μέχρι 31/12/2022, ενώ η διαχείριση του πόρου θα περάσει στους κοινωνικούς εταίρους της ΕΓΣΣΕ για την κατάρτιση εργαζομένων». Με αυτούς τους πόρους αναμένεται να γίνει μεγάλο… φαγοπότι, γι’ αυτό και οι καπιταλιστές, που όπως περιγράφει το σημείωμα του υπουργείου, κάνουν λόγο για έλλειψη ειδικευμένων θέσεων με σύγχρονες δεξιότητες κλπ., με αποτέλεσμα να μην μπορούν να καλύψουν θέσεις όχι μόνο υψηλών, αλλά και μεσαίων τεχνικών προσόντων (Παρατηρητήριο Ψηφιακού Μετασχηματισμού ΣΕΒ 2020).
Οταν παρουσιαστεί πλήρως το νομοσχέδιο θα επανέλθουμε.