Σε μια περίοδο που η παγκόσμια καπιταλιστική κρίση θερίζει με ρυθμό πολυβόλου όλες τις εργατικές κατακτήσεις και δικαιώματα, που είχαν καταφέρει με αγώνες και αίμα να κερδίσουν οι εργαζόμενοι, δεν αποτελεί κεραυνό εν αιθρία η δημοσίευση καταγγελίας της ΟΙΕΛΕ (Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών) για τις «Απίστευτες παρανομίες σε ιδιωτικό Νηπιαγωγείο στο Ηράκλειο Κρήτης». Απλώς επιβεβαιώνει την πεποίθηση ότι, όσο οι εργαζόμενοι δεν αντιδρούν σθεναρά και αποφασιστικά, όσο δεν υπάρχει ταξικό κίνημα που θα βάλει φραγμούς στις ορέξεις του κεφαλαίου τόσο πιο ασύδοτες, σκληρές και κοινωνικά ανάλγητες θα είναι οι επιθέσεις που θα δέχονται στα κεκτημένα δικαιώματά τους.
Κατόπιν, λοιπόν, καταγγελίας εκπαιδευτικού που υπηρετούσε σε ιδιωτικό νηπιαγωγείο του Ηρακλείου, για το όργιο παρανομιών και καταπάτησης της εργατικής και εκπαιδευτικής νομοθεσίας, η ΟΙΕΛΕ καταγγέλλει ότι:
♦ Παρά το γεγονός ότι οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί πλέον από την πρώτη ημέρα εργασίας τους είναι αορίστου χρόνου, η ιδιοκτήτρια εξέδιδε παράνομες συμβάσεις ορισμένου χρόνου προκειμένου να μην πληρώνει την εκπαιδευτικό το καλοκαίρι.
♦ Οι ορισμένου χρόνου συμβάσεις προκαλούν την αποχώρηση της εκπαιδευτικού τους καλοκαιρινούς μήνες, ακόμη και το διάστημα που βρισκόταν μέσα στην περίοδο προστασίας της μητρότητας.
♦ Το ωράριό της ήταν… 40 ωρών, ενώ το ανώτερο ωράριο για εκπαιδευτικό της πρωτοβάθμιας είναι 25 ώρες (για νηπιαγωγεία 1/θέσια, 2/θέσια και 3/θέσια).
♦ Δεν λάμβανε τις νόμιμες αποδοχές (δεν της αποδιδόταν το επίδομα τέκνου, ενώ δεν πληρωνόταν το καλοκαίρι), ενώ απασχολούνταν Σαββατοκύριακα και απογεύματα χωρίς να πληρώνεται.
♦ Το σχολείο μπλόκαρε (με τη συνέργεια της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης) τη δυνατότητα λήψης άδειας εννεάμηνης ανατροφής τέκνου για την εκπαιδευτικό με την αστεία δικαιολογία της μη… ανεύρεσης νηπιαγωγού!
Να σημειώσουμε εδώ ότι όλες οι πτυχές δραστηριότητας των ιδιωτικών εκπαιδευτικών ορίζονται από την εκπαιδευτική νομοθεσία. Δηλαδή, εργασιακό ωράριο, διδακτικές ώρες, αναλυτικά προγράμματα, καθηκοντολόγιο, προαγωγή σε μισθολογικό κλιμάκιο, κ.λπ., ενώ στο υπουργείο Εργασίας υπάγεται η υπογραφή σύμβασης στο ΕΡΓΑΝΗ, που οφείλει να συμβαδίζει με το διοριστήριο του υπουργείου Παιδείας και οι απολύσεις, σύμφωνα με τον κατάπτυστο νόμο Κεραμέως ( ν. 4713/2020 αρθ. 10).
Η ΟΙΕΛΕ καταλογίζει επίσης βαρύτατες πειθαρχικές και όπως σημειώνει (ενδεχομένως και ποινικές) ευθύνες στην Δ/νση Εκπαίδευσης, διότι ενώ γνώριζε εδώ και χρόνια το πρόβλημα, δεν έκανε απολύτως τίποτα, ενώ καθυστέρησε και την έκδοση του διοριστηρίου της εκπαιδευτικού για έναν ολόκληρο χρόνο, όταν το σύνηθες διάστημα έκδοσής του είναι 1,5 μήνας. Επιπλέον ενώ γνώριζε τις καταγγελίες δεν προέβησαν σε κανένα έλεγχο, ως όφειλαν. Ευθύνες αποδίδει και στην Επιθεώρηση Εργασίας που αρνήθηκε να ελέγξει την υπόθεση προβάλλοντας την αιτιολογία ότι το ζήτημα αφορά δημόσιους υπαλλήλους, παρ’ όλο που η καταγγέλλουσα είναι υπάλληλος ιδιωτικού δικαίου με σύμβαση στο ΕΡΓΑΝΗ.
Εν κατακλείδι
Η ΟΙΕΛΕ καταγγέλλει ότι με ευθύνη της κυβέρνησης και της ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ, η ιδιωτική εκπαίδευση σταδιακά μετατρέπεται σε ξέφραγο αμπέλι και ομολογεί ότι δεν είναι μοναδική αυτή η περίπτωση.
Εχει ενδιαφέρον, πραγματικά, να αναφερθούμε σε μια έρευνα της ΟΙΕΛΕ που αποτυπώνει με τον πιο γλαφυρό τρόπο πώς καταπατούνται από τους εμπόρους της γνώσης, στο όνομα της αποκόμισης του μέγιστου κέρδους τους, οι νόμοι και οι διατάξεις που προσφέρουν στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς κάποιες μικρές κατ’ επίφαση σταθερές συνθήκες εργασίας, κάτω από ένα άγριο καθεστώς εκβιασμών, αυθαιρεσιών και τρομοκρατίας και φυσικά, με την ανοχή αλλά και την αρωγή των κυβερνήσεων, που δίνουν «αέρα στα πανιά» των σχολαρχών να συνεχίσουν ανενόχλητοι το έργο τους…
Την πραγματοποίησε στην Ελλάδα υπό τον φόβο του φαινομένου Big Quit, δηλαδή της παραίτησης εκατομμυρίων εργαζόμενων στην ιδιωτική εκπαίδευση σε ολόκληρο το δυτικό κόσμο, λόγω των άσχημων εργασιακών συνθηκών (εντατικοποίησης της δουλειάς, χαμηλών αμοιβών, bullying, mobbing, κ.λπ) και συμμετείχαν σ’ αυτήν περίπου 800 ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί.
Στο τμήμα της έρευνας που αναφέρεται στις συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών, δηλώνεται ότι το 86% του συνόλου των δραστηριοτήτων που παρέχουν εκτός σχολικού προγράμματος οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί δεν αμείβεται. Η μεγαλύτερη και πιο συνηθισμένη κατηγορία παραβιάσεων της νομοθεσίας, είναι ο εξαναγκασμός σε δωρεάν εργασία τα απογεύματα, τα Σαββατοκύριακα, τις αργίες και τις διακοπές. Σε κάποιες, βέβαια, περιπτώσεις αμείβονται εξτρά, όμως σπάνια προσέρχονται με τη βούλησή τους.
Μέχρι το 2016
Δεν υπήρχε συγκεκριμένη νομοθετική πρόβλεψη για απογευματινές δραστηριότητες, γεγονός που βόλευε του ιδιοκτήτες σχολάρχες, ( οι οποίοι έβρισκαν πεδίο ελεύθερο για ευκαιρίες πλουτισμού), αφού τις παρείχαν στους γονείς σε υψηλές τιμές, χωρίς στις περισσότερες περιπτώσεις να καταβάλλουν αποδοχές στους εκπαιδευτικούς που απασχολούσαν. Σύμφωνα με έρευνα του Κλαδικού Ινστιτούτου της ΟΙΕΛΕ το 2012, το 97% περίπου από 478 εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν δεν πληρώθηκε καθόλου για τη συμμετοχή του. Το υψηλό αντίτιμο που ζητούσαν οι σχολάρχες από τους γονείς κατέληξε στα ιδιωτικά τους ταμεία.
Το 2016 με τον Ν. 4415/2016 αρθ. 28 (γνωστός ως «νόμος Φίλη»)
Θεσπίστηκε η δυνατότητα των ιδιωτικών σχολείων να παρέχουν αμιγώς εκπαιδευτικές δραστηριότητες ελεύθερα, οι ώρες απασχόλησης σε αυτές θεωρούνταν διδακτικές και αμείβονταν με βάση το εκπαιδευτικό μισθολόγιο, προσμετρούνταν δε στην εκπαιδευτική προϋπηρεσία.
Αποτέλεσμα ήταν περίπου το 80-85% των σχολαρχών να γράφουν στα παλιά τους τα παπούτσια το νόμο και να μην δηλώνουν ούτε τις περισσότερες δραστηριότητες, ούτε τα παιδιά, ούτε όμως και τους απασχολούμενους εκπαιδευτικούς. Το πάρτι του μαύρου χρήματος άρχισε να ανθεί με την αδήλωτη εργασία και τη φοροδιαφυγή. Ποιος θα τους ήλεγχε άραγε;
Και έρχεται ο Ν. 4713/2020 της Κεραμέως
Ο πολυδιαφημισμένος ως νόμος «απελευθέρωσης των ιδιωτικών σχολείων και… αύξησης των εισοδημάτων τους μέσω των δράσεων», οι οποίες όμως είχαν ήδη θεσμοθετηθεί με τον προηγούμενο νόμο, με τη διαφορά ότι με τον προηγούμενο νόμο οι ώρες που απασχολούνταν οι εκπαιδευτικοί στις απογευματινές δραστηριότητες αμείβονταν με βάση το εκπαιδευτικό μισθολόγιο και αναγνωρίζονταν ως ώρες προϋπηρεσίας, ενώ ο νόμος Κεραμέως αποχαρακτηρίζει τις δραστηριότητες από εκπαιδευτικές και έτσι ακόμα και αυτοί οι λίγοι που πληρώνονταν, πληρώνονται τώρα ως ανειδίκευτοι εργάτες χωρίς καμιά αναγνώριση της προϋπηρεσίας τους. Αποτέλεσμα, σύμφωνα πάντα με την έρευνα: Η μείωση των αποδοχών, που φτάνει ή και ξεπερνά το 50%.
Σύμφωνα με το Κλαδικό Ινστιτούτο της ΟΙΕΛΕ τον Απρίλη το ⅓ των εκπαιδευτικών απασχολείται στις δραστηριότητες αυτές και μόνο το 45% παίρνουν το… αξιόλογο ποσό των 6 ευρώ την ώρα (όταν οι γονείς καταβάλλουν χιλιάδες ευρώ κάθε χρόνο). Οι υπόλοιποι παρέχουν τις υπηρεσίες τους… «εθελοντικά» με το «πιστόλι» της ελεύθερης απόλυσης στον κρόταφο, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται.
Η κατάσταση είναι ακόμη χειρότερη σε ημερήσιες εκδηλώσεις που λαμβάνουν χώρα εκτός διδακτικού ωραρίου, απογεύματα ή Σαββατοκύριακα, όπως οι εορταστικές εκδηλώσεις, οι Open days που θεωρούνται ημέρες άγρας πελατών και τα λεγόμενα Bazaars κυρίως τα Χριστούγεννα. Εκτός ωραρίου, άρα θα έπρεπε, συμφώνως τω νόμω, όπως λένε και οι νομικοί να αμείβονται υπερωριακά. Τι λέει όμως η έρευνα; Σχεδόν το 90% δήλωσαν ότι δεν αμείβονται για τη συμμετοχή τους σε ημερήσιες εκδηλώσεις εκτός του διδακτικού τους ωραρίου.
Και φτάσαμε στο σημείο που η έρευνα αναφέρεται στην φύλαξη των παιδιών. Λέει χαρακτηριστικά:
Χάος απλήρωτης και αδήλωτης εργασίας και τεράστιοι κίνδυνοι υγείας και ασφάλειας των μαθητών.
Πέραν από τα Σαββατοκύριακα, φύλαξη παρέχεται σε περιόδους διακοπών (Χριστούγεννα, Πάσχα και καλοκαίρι) και σε δομές καλοκαιρινής φύλαξης μαθητών, τα γνωστά summer camps. Με βάση τις καταγγελίες, πολλοί εκπαιδευτικοί, κυρίως νηπιαγωγοί και δάσκαλοι Πρωτοβάθμιας, εξαναγκάζονται κυριολεκτικά να συμμετέχουν χωρίς αμοιβή και ασφάλιση με την απειλή είτε της απόλυσης είτε της μη καταβολής των καλοκαιρινών μισθών.
Οπως αναφέρει η ΟΙΕΛΕ φθάνουν καταγγελίες από ιδιωτικά σχολεία της Αττικής από τρομοκρατημένους και οργισμένους εκπαιδευτικούς, που κάνουν λόγο για ενέργειες ακραίου εκφοβισμού, προκειμένου να αναγκαστούν να δουλέψουν, αμισθί φυσικά, που ξεκινούν από απειλές παρακράτησης της νόμιμης μισθοδοσίας των καλοκαιρινών μηνών και φτάνουν μέχρι την απειλή της απόλυσης.
Εδώ σταματά το καθαρό μέρος της έρευνας της ΟΙΕΛΕ με τελικό συμπέρασμα ότι το 70% των ιδιωτικών εκπαιδευτικών θέλουν να φύγουν από τα ιδιωτικά σχολεία. Σημαντικός περιορισμός της έρευνας αναφέρει η Ομοσπονδία είναι ότι από το μ.ο. της προϋπηρεσίας των συμμετεχόντων στην έρευνα (16 χρόνια) διαπιστώνεται ότι, πολλοί προέρχονται από ιδιωτικά σχολεία με σταθερές εργασιακές σχέσεις. Επομένως είναι πιθανόν το ποσοστό αυτό να είναι μεγαλύτερο.
Ανατριχιάζεις πραγματικά, όχι μόνο για το τι συμβαίνει στα κάτεργα των καπιταλιστών, που σβήνουν τη δίψα τους για κέρδος από τον ιδρώτα, το αίμα και την πίκρα των εργαζομένων που εκμεταλλεύονται, αλλά και μόνο από την ασυναίσθητη οπτικοποίηση της παραπάνω καταγγελίας.
Για σκεφτείτε το λίγο.Οι χώροι ξεγνοιασιάς, ξεκούρασης, χαράς, παιχνιδιού, μακριά από τα αστικά σχολεία της στραγγαλισμένης παιδικότητας, της καταδυνάστευσης και του σκοταδισμού, μετατρέπονται σε χώρο μαρτυρίου και άγριας εκμετάλλευσης για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς, κάτω από τον ωμό εκβιασμό της παρακράτησης των νόμιμων μισθών τους και της απόλυσής τους…
Η ανατριχίλα και η οργή πρέπει κάποτε να μετουσιωθεί σε γνώση, συνείδηση και ταξικό αγώνα.