Λόγια με τα οποία ο υπουργός «Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής», Ιωάννης Πλακιωτάκης, ανακοίνωσε στις 14 Απρίλη τη χρηματοδότηση των εφοπλιστών της ακτοπλοΐας με !
Μετά από το μεταξύ του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) και του ΥΝΑΝΠ, στις οποίες περιλαμβάνονταν και απειλές από τη μεριά του ΣΕΕΝ για διακοπή των δρομολογίων, οι απαιτήσεις των εφοπλιστών υλοποιούνται μία προς μία όλες. Ενδεικτικά:
• Σύναψη συμβάσεων ανάθεσης δρομολογίων δημόσιας υπηρεσίας (ΦΕΚ Α’75/30.03.2020).
• Παράταση των πιστοποιητικών των πλοίων για 3 μήνες (ΦΕΚ Α’75/30.03.2020). Σύμφωνα με την ετήσια μελέτη της XRTC για την ελληνική ακτοπλοΐα του έτους 2019, το 60% των καραβιών είναι ηλικίας άνω των 22 ετών και το 25% άνω των 30 ετών φτάνοντας μέχρι και τα 47 έτη! Κυριολεκτικά σαπάκια, τα οποία δεν πρέπει να εκτελούν δρομολόγια ούτε για άλλη μία μέρα.
• Ενταξη των εφοπλιστικών ΚΑΔ στις πληττόμενες επιχειρήσεις λόγω κοροναϊού (ΦΕΚ Α’75/30.03.2020), δηλαδή απαλλαγή τους -μέσω της αναστολής συμβάσεων εργασίας- απο μισθούς και ασφαλιστικές εισφορές των ναυτεργατών και αναστολή των φορολογικών και ασφαλιστικών τους υποχρεώσεων.
• Καθορισμός του Μεταφορικού Ισοδύναμου για το έτος 2020 στα 80.000.000 ευρώ (ΦΕΚ Β’ 1165/03.04.2020).
• Μείωση 20% στα λιμενικά τέλη (ΦΕΚ Α’84/13/04/2020).
Συνεχίζοντας με την τακτική «ό,τι πούν οι εφοπλιστές», την ίδια μέρα με την ανακοίνωση του ο Πλακιωτάκης υπέγραψε μαζί με τους Σκυλακάκη και Τσακίρη, υφυπουργούς Οικονομικών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων, αντίστοιχα, και την ΚΥΑ 2252.1.1/23305/2020 (ΦΕΚ Β’ 1426/15.04.2020) για τη χρηματοδότηση με 15 εκατομύρια ευρώ.
Μία μέρα αργότερα, ακολούθησε νέα ΚΥΑ (ΦΕΚ Β’ 1470/16.04.2020), η οποία καθορίζει τις λεπτομέρειες της σύναψης συμβάσεων ανάθεσης δρομολογίων δημόσιας υπηρεσίας. Τα δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας είναι στην πραγματικότητα κρατική πριμοδότηση προς τους εφοπλιστές για τις λεγόμενες άγονες γραμμές, δηλαδή τις γραμμές οι οποίες δεν παρουσιάζουν οικονομικό ενδιαφέρον (μέγιστη κερδοφορία) για τους εφοπλιστές, λόγω μικρής εμπορικής και επιβατικής κίνησης.
Στις λεπτομέρειες αυτής της ΚΥΑ και συγκεκριμένα στο Παράρτημα Ι (εδώ βλέπουμε ότι περιλαμβάνεται το μεγαλύτερο μέρος των ακτοπλοϊκών γραμμών της χώρας) καθορίζονται τα ελάχιστα δρομολόγια που θα εκτελούνται και το ποσό για κάθε δρομολόγιο ανά ακτοπλοϊκή γραμμή. Με τον καθορισμό των ελάχιστων δρομολογίων, οι πραγματικές ανάγκες των νησιωτών και των νησιών όχι μόνο δεν είναι προτεραιότητα για το ΥΝΑΝΠ, αλλά πρέπει να προσαρμοστούν στα συμφέροντα των εφοπλιστών. Συνεχίζονταςστο Παράρτημα ΙΙΙ, το οποίο αφορά τη σύμβαση που υπογράφεται μεταξύ του υπουργού ΝΑΝΠ και των εφοπλιστών, και ειδικότερα στην παράγραφο 7 με τίτλο «ισχύς σύμβασης», διαπιστώνουμε ότι αναφέρεται ως ημερομηνία λήξης η 30/4/2020!
Εν μέσω πανδημίας, με τα νοσοκομεία να έχουν χιλιάδες ελλείψεις σε γιατρούς και νοσηλευτές, σε κλίνες ΜΕΘ, σε ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό, με τους νοσοκομειακούς γιατρούς να εργάζονται χωρίς ατομικά μέσα προστασίας, με την εργατική τάξη να στενάζει από τα μέτρα της νεοφιλελεύθερης κυβέρνησης της ΝΔ και την εργαζόμενη κοινωνία να δυσκολεύεται να ανταποκριθεί ακόμα και σε βασικές καθημερινές ανάγκες, αποτελεί πρόκληση -τη στιγμή που ο λαός βρίσκεται στον πάτο της θάλασσας- οι εφοπλιστές να βγαίνουν για άλλη μια φορά στον αφρό, με την κυβέρνηση να ικανοποιεί όλες τις απαιτήσεις τους και να τους μπουκώνει με κρατικό χρήμα.