Από τα μέσα του περασμένου Απρίλη, η υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Αχτσιόγλου, διαφήμιζε ρυθμίσεις για τους κούριερ, οι οποίες είχαν συμπεριληφθεί σε νομοσχέδιο για τη ρύθμιση οφειλών στους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης. Ηταν η περίοδος που όλο το αστικό σύστημα επεδείκνυε το υποκριτικό του ενδιαφέρον γι’ αυτόν τον σκληρά εργαζόμενο και εκμεταλλευόμενο κλάδο εργατών. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με όσα έλεγε η Αχτσιόγλου στις αρχές Απρίλη, προβλεπόταν:
♦ Ο ιδιοκτήτης είναι υποχρεωμένος να παρέχει μέσα προστασίας στους εργαζόμενους κούριερ.
♦ Στην περίπτωση που το όχημα που χρησιμοποιεί ο κούριερ είναι ιδιοκτησίας του ιδιοκτήτη της επιχείρησης, αυτός είναι υποχρεωμένος και να το συντηρεί.
♦ Οταν το όχημα ανήκει στον κούριερ, ο καπιταλιστής εργοδότης είναι υποχρεωμένος να καταβάλλει το 15% του κατώτατου μισθού και σε περίπτωση μερικής απασχόλησης το 15% της προκύπτουσας αναλογίας του κατώτατου μισθού.
Το νομοσχέδιο για τις 120 δόσεις στα Ταμεία κατατέθηκε στη Βουλή στις 6 Μάη, συζητήθηκε στις 13 και 14 Μάη, ψηφίστηκε στο σύνολό του στις 15 Μάη και δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ στις 17 Μάη. Τα άρθρα που αφορούν τις διατάξεις για τους κούριερ είναι το 55 και το 56.
Στο άρθρο 55 προβλέπεται η υποχρέωση του εργοδότη να αναγγέλλει στο Πληροφοριακό Σύστημα Εργάνη τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος. Ομως, πρέπει να εκδοθεί απόφαση του υπουργού Εργασίας για να καθοριστεί η διαδικασία καταχώρησης του οχήματος. Αυτές τις μέρες επικοινωνήσαμε με υπηρεσιακούς παράγοντες και μάθαμε ότι η υπουργική απόφαση δε βγήκε ακόμα! Η Αχτσιόγλου έχει άλλες δουλειές, όπως να ξεκατινιάζεται σε χιπστεροκάναλα.
Η έκδοση αυτής της υπουργικής απόφασης προβλέφτηκε προφανώς για να καταστούν νεκρό γράμμα οι συγκεκριμένες διατάξεις για τους κούριερ. Τη χρονική στιγμή που ψηφίστηκε ο νόμος εξυπηρετούσε εκλογικές σκοπιμότητες του ΣΥΡΙΖΑ και τίποτα περισσότερο.
Στο άρθρο 56 προβλέπεται η έκδοση Κοινής Απόφασης των υπουργών Εργασίας, Προστασίας του Πολίτη και Υποδομών και Μεταφορών. Η έκδοση αυτής της ΚΥΑ είναι προαπαιτούμενο προκειμένου να ισχύσουν οι διατάξεις για τους κούριερ. Ούτε αυτή η ΚΥΑ εκδόθηκε από τους υπουργούς του ΣΥΡΙΖΑ!
Τέλος, όσον αφορά την καταβολή του 15% της αμοιβής των κούριερ όταν αυτοί χρησιμοποιούν δικό τους όχημα, η συγκεκριμένη διάταξη είναι πονηρή και μετριάζει πολύ το ποσό που πρέπει να καταβάλλουν οι καπιταλιστές στους κούριερ. Επαναλαμβάνουμε τι προβλέπει ακριβώς η διάταξη: Οι εργοδότες είναι υποχρεωμένοι να καταβάλλουν το 15% του νόμιμου κατώτατου μηνιαίου μισθού ή της αντίστοιχης προκύπτουσας αναλογίας σε περίπτωση μερικής απσχόλησης.
Τι συμβαίνει στη ζωή; Ρωτήσαμε κούριερ που δουλεύουν με δική τους μηχανή και μάθαμε ότι τους ασφαλίζουν με μερική απασχόληση, ενώ δουλεύουν περισσότερες ώρες από το τετράωρο. Αυτό γίνεται, προφανώς για να τους ασφαλίζουν για μικρότερο μεροκάματο, ενώ τις υπόλοιπες ώρες απασχόλησης τους πληρώνουν με ωρομίσθιο χωρίς ασφάλιση. Ετσι, στα χαρτιά ο κούριερ φαίνεται ότι αμείβεται με το μισό του κατώτατου μισθού , των 650 ευρώ, με αποτέλεσμα να παίρνει για το όχημά του το 15% των 325 ευρώ, δηλαδή 48,75 ευρώ το μήνα, όταν θ’ αρχίσουν να εφαρμόζονται αυτές οι διατάξεις.