Γράψαμε προχθές για το στοχευμένο χτύπημα των σιωναζιστών εναντίον δημοσιογράφων του Αλ-Τζαζίρα στη βορεινή πλευρά της Ράφα, χωρίς εκείνη τη στιγμή να έχουμε περισσότερες πληροφορίες.
Οι δημοσιογράφοι που χτυπήθηκαν ήταν ο ανταποκριτής του Αλ-Τζαζίρα, Ισμαΐλ Αμπού Ομάρ και ο συνάδελφός τους φωτογράφος Αχμεντ Ματάρ. Και οι δύο τραυματίστηκαν σοβαρά και υποβλήθηκαν σε απανωτές χειρουργικές επεμβάσεις στο Ευρωπαϊκό Νοσοκομείο, νοτιοανατολικά της Χαν Γιούνις.
Υπό κανονικές συνθήκες αυτό δε θα γινόταν ποτέ, αλλά στις συνθήκες του γενοκτονικού πολέμου των σιωναζιστών επιτρέπεται στα τηλεοπτικά συνεργεία να μπαίνουν ακόμα και στις χειρουργικές αίθουσες για να μεταδίδουν στον κόσμο την αλήθεια. Οι εικόνες που τραβούν αποτελούν ιστορική τεκμηρίωση.
Ο αγγειοχειρουργός Δρ Μοχάμεντ Αλ-Σάερ εξήγησε πως ολοκληρώθηκε η πρώτη επέμβαση στον Ισμαΐλ Αμπού Ομάρ και περιλάμβανε ακρωτηριασμό του δεξιού ποδιού πάνω από το γόνατο και διακοπή της αιμορραγίας στο αριστερό πόδι. Οπως εξήγησε ο γιατρός, η κατάσταση του δημοσιογράφου είναι επί του παρόντος σταθερή μετά τη διακοπή της σοβαρής αιμορραγίας και την επιστροφή ζωτικών σημείων, σημειώνοντας ότι υπήρχαν και τραυματισμοί στο άνω άκρο, που αντιμετωπίστηκαν.
Ο ίδιος ο Ισμαΐλ Αμπού Ομάρ, όταν συνήλθε, μίλησε τηλεφωνικά στο Αλ-Τζαζίρα και είχε πλήρη επίγνωση της κατάστασής του: «Εγινε ακρωτηριασμός του δεξιού μου ποδιού και υποβλήθηκα σε αρκετές χειρουργικές επεμβάσεις και είμαι σε καλύτερη κατάσταση υγείας σε σύγκριση με αυτό που συνέβαινε πριν από μία ώρα».
Είπε πως οι κατοχικοί πύραυλοι στόχευαν σκόπιμα την ομάδα του Αλ-Τζαζίρα και πως ο συνάδελφός του Αχμεντ Ματάρα νοσηλεύεται στην Εντατική και είναι ακόμα σε κωματώδη κατάσταση. Τόνισε ότι δεν υπάρχουν ταμπού για το Ισραήλ σε αυτόν τον τρελό πόλεμο στη Λωρίδα της Γάζας, καθώς στοχεύει σκόπιμα δημοσιογράφους, ιατρικές ομάδες, νοσοκομεία και καταυλισμούς προσφύγων.
«Οι κατοχικοί πύραυλοι δεν θα μας κάνουν να κρυφτούμε. Θα συνεχίσουμε την πορεία μας μέχρι η εικόνα της Γάζας να φτάσει σε όλο τον κόσμο», είπε ο Αμπού Ομάρ από το κρεβάτι του νοσοκομείου. Πρόσθεσε ότι το μήνυμά του είναι να κοιτάξει ο κόσμος το λαό της Γάζας, ο οποίος έχει υπομείνει περισσότερα από όσα θα μπορούσε να αντέξει. Εκφράζοντας τη βαθιά του απογοήτευση που δεν σταμάτησε η αιματοχυσία, είπε με πίκρα: «Σαν να μην έχει ηχώ το μήνυμά μας στον κόσμο».
Σε ό,τι αφορά τους τραυματισμούς τους, ο Αμπού Ομάρ μίλησε ως ρεπόρτερ: Καλύπταμε την περιοχή Καϊζάν Αλ-Ναζάρ στη νότια Λωρίδα της Γάζας, όπου ήταν δυνατή η πρόσβαση στο Διαδίκτυο, και τεκμηριώσαμε ένα βομβαρδισμό με drone, που είχε στόχο παλαιστίνιους αμάχους. Στη συνέχεια, αποφασίσαμε να εγκαταλείψουμε την περιοχή. Πρόσεξα ότι τα αναγνωριστικά τους drone πετούσαν με περίεργο τρόπο. Πριν προλάβουμε να φύγουμε, τα αναγνωριστικά αεροπλάνα, που δεν σταμάτησαν να πετούν με περίεργο τρόπο, μάς στόχευσαν με πύραυλο.
Πράγματι, λίγο πριν από τον τραυματισμό τους και καθώς προετοιμαζόταν για συνδεθεί ζωντανά με το δελτίο ειδήσεων του Αλ-Τζαζίρα, ο Αμπού Ομάρ παρατήρησε ένα drone που πετούσε πάνω του. Οι εικόνες δεν μεταδόθηκαν, έμειναν όμως στη «μπάνκα» του καναλιού:
Η κατάσταση της υγείας του Ισμαΐλ Αμπού Ομάρ επιδεινώθηκε μετά από νέα αιμορραγία στο αριστερό του πόδι. Οι γιατροί στο Ευρωπαϊκό Νοσοκομείο προγραμμάτισαν επείγουσα χειρουργική επέμβαση για να σταματήσουν την αιμορραγία, ενώ χρειάζονται αίμα, είδος δυσεύρετο, όπως δυσεύρετα είναι απαραίτητα ιατρικά υλικά.
Ο φωτογράφος Αχμεντ Ματάρ είναι ακόμα διασωληνωμένος στην Εντατική. Εγινε νευροχειρουργική επέμβαση για την αφαίρεση θραυσμάτων που είχαν σφηνωθεί στο κεφάλι του και οι γιατροί χαρακτηρίζουν την κατάστασή του κρίσιμη.
Οι σιωναζιστές, για πρώτη φορά βγήκαν και δήλωσαν ότι στόχευσαν σκόπιμα το συνεργείο του Αλ-Τζαζίρα, γιατί ο Ισμαΐλ Αμπού Ομάρ είχε διπλό ρόλο: δημοσιογράφος του Αλ-Τζαζίρα και υποδιοικητής μονάδας στο Τάγμα Ανατολικής Χαν Γιούνις της Χαμάς, που φωτογράφισε τον εαυτό του στο Κιμπούτς Νιρ Οζ στις 7 Οκτώβρη!
Δείτε την προκλητική επίσημη ανακοίνωση του σιωναζιστικού στρατού στο Χ:
Ismail Abu Omar holds two roles. According to @AlJazeera , he’s a journalist. According to common sense, he’s a terrorist.
How do we know this? Abu Omar is a deputy company commander in Hamas’ Eastern Battalion of Khan Yunis who filmed himself in Kibbutz Nir Oz during the… pic.twitter.com/eHYR14o0RI
— Israel Defense Forces (@IDF) February 14, 2024
Δεν ξέρουμε αν η φωτογραφία είναι τραβηγμένη στο Νιρ Οζ στις 7 Οκτώβρη, όμως ακόμα και αδαείς αντιλαμβάνονται πως κάποιος που θέλει να παίξει διπλό ρόλο δεν φωτογραφίζεται με ακάλυπτο πρόσωπο σε μια καταδρομική επιχείρηση, όταν ξέρουμε πως όλοι οι μαχητές της Παλαιστινιακής Αντίστασης αφήνουν ακάλυπτα μόνο τα μάτια τους. Αν ο Αμπού Ομάρ βρέθηκε στο Νιρ Οζ, ήταν εκεί ως δημοσιογράφος και όχι ως μαχητής. Δεν της λείπουν δα οι μαχητές της Χαμάς, ώστε να «κάψει» έναν δημοσιογράφο (αν υποθέσουμε ότι είναι μέλος της – και έχει κάθε δικαίωμα ως παλαιστίνιος πολίτης να έχει πολιτικές πεποιθήσεις και πολιτική ένταξη).
Ο Αμπού Ομάρ και ο Ματάρ είναι γνωστοί μεταξύ των συναδέλφων τους για το θάρρος και τη συνεχή δραστηριότητά τους. Ο Αμπού Ομάρ ονομάζεται από τους συναδέλφους του «ο άνθρωπος του πεδίου», λόγω της ορμητικότητάς του που τον οδηγεί στα πιο επικίνδυνα ρεπορτάζ.
Στα 38 του χρόνια σήμερα, ο Ισμαΐλ Αμπού Ομάρ, με καταγωγή από τη Μπάνι Σουχάιλα, κωμόπολη ανατολικά της Χαν Γιούνις, έγγαμος με τρία παιδιά, απόφοιτος πανεπιστημιακής σχολής δημοσιογραφίας και μέσων ενημέρωσης, ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του ως ακτιβιστής στο Διαδίκτυο και στους ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης. Το 2008 εντάχθηκε στον τοπικό ραδιοφωνικό σταθμό «Voice of Al-Aqsa» ως συντάκτης στο newsroom. Αργότερα, μετακόμισε στο τμήμα ανταποκριτών για να γίνει ραδιοφωνικός ανταποκριτής στο Κυβερνείο Khan Yunis. Πέρα από το ραδιόφωνο, έγραφε στην τοπική εφημερίδα Al-Resala.
Διακρίθηκε για τα ρεπορτάζ του στους πολέμους του 2012 και του 2014, στις συνοριακές πορείες επιστροφής, στη μάχη «Saif al-Quds» το 2021. Τραυματίστηκε δύο φορές. Στις 8 Ιούνη του 2018, όταν χτυπήθηκε από ισραηλινό κάνιστρο χημικών αερίων στην πλάτη και στις 13 Σεπτέμβρη του 2023, λίγο πριν από τον πόλεμο Κατακλυσμός του Αλ-Ακσα. Αυτή τη φορά το κάνιστρο αερίων τον βρήκε στο στήθος. Λόγω της δουλειάς που είχε δείξει και επειδή στη νότια Λωρίδα τον ήξεραν και οι πέτρες και ήξερε κάθε σημείο, το Αλ-Τζαζίρα τον ενέταξε στο δυναμικό του.
Ο δημοσιογράφος Μοχάμεντ Σαλαμά λέει πως ο φίλος του Αμπού Ομάρ ήταν «ένας από τους πιο δραστήριους και πιστούς συναδέλφους και συνέχιζε τη δουλειά του ως αργά. Του τηλεφωνούσα στις δύο τη νύχτα και τον έβρισκα παρόντα και διαπίστωσα ότι είχε μια τράπεζα πληροφοριών πρόθυμη να παρέχει ακριβείς πληροφορίες, να συνδέεται στενά με τα γεγονότα και να ενδιαφέρεται για όλες οι εξελίξεις. Τον χαρακτηρίζει ταλέντο, αναζητά δημιουργικότητα και εξέλιξη, είναι από αυτούς που έχουν κατακτήσει την τέχνη της ακρόασης και παρακολουθεί όλα τα διεθνή και τοπικά πρακτορεία ειδήσεων σε μόνιμη βάση».
Ο Σαλαμά θεωρεί ότι η δουλειά του Αμπού Ομάρ με το Al-Jazeera ξεχώρισε, επειδή μπόρεσε να γίνει «η φωνή της Χαν Γιούνις και της Γάζας», η οποία αποκαλύπτει τα εγκλήματα της Κατοχής και μεταφέρει τα δεινά του λαού. Πέτυχε στη δουλειά του ως ανταποκριτής στη Khan Yunis, επειδή είναι «γιος της πόλης, γνωρίζει τους δρόμους και τα σοκάκια της, τον σέβονται ιδιαίτερα οι κάτοικοί της και δεν του λείπει το θάρρος», προσθέτει ο Σαλαμά, ο οποίος δεν παρέλειψε να σημειώσει ότι, παρά την τόλμη και το θάρρος του, ο Αμπού Ομάρ ήταν προσεκτικός στην τήρηση των κανόνων ασφαλείας, φορούσε πάντα διακριτικό Τύπου, κράνος και αλεξίσφαιρο γιλέκο.
Ο Ράμι Χρέις, αρχισυντάκτης τοπικής εφημερίδας, αφού περιέγραψε μερικά από τα ριψοκίνδυνα αποκαλυπτικά ρεπορτάζ του Αμπού Ομάρ, επεσήμανε ότι η στόχευσή του ήταν σκόπιμη και έγινε επειδή αποκάλυψε πολλά από τα κατοχικά εγκλήματα πολύ γρήγορα από τη διάπραξή τους, με ήχο και βίντεο, επειδή είχε ιδιαίτερη σχέση με τις πηγές.
Ο Αχμεντ Ματάρ είχε το προσωνύμιο «ο καλλιτέχνης της φωτογραφίας», λόγω των σπουδών του και της ενασχόλησής του με τον κινηματογράφο και την τηλεόραση μυθοπλασίας και τεκμηρίωσης. Ο φίλος του δημοσιογράφος Ναφέζ Αμπού Λίμπντε είπε στο Al Jazeera Net: Ο Ματάρ είναι περίπου 40 ετών, κάτοικος της συνοικίας Σεΐχ Ραντουάν στην πόλη της Γάζας, και είναι κάτοχος διπλώματος φωτορεπορτάζ από το Palestine Technical College το 2008. Ξεκίνησε τη δουλειά του στο πρακτορείο Ramattan, ως φωτογράφος και παραγωγός, και συνεργάστηκε με πολλά σημαντικά κανάλια ως φωτογράφος, προτού συνεργαστεί με το Al-Jazeera κατά τη διάρκεια του τρέχοντος πολέμου.
Ανέφερε ότι ο Ματάρ είχε ταξινομηθεί ως ένας από τους καλύτερους φωτογράφους, γεγονός που του επέτρεψε να πάει σε αποστολές στο εξωτερικό, συμπεριλαμβανόμενης της κάλυψης των περιοδειών συμφιλίωσης μεταξύ των κινημάτων Φατάχ και Χαμάς στην Αίγυπτο και την Αλγερία. Διακρίνεται από εμπειρία, υψηλό επαγγελματισμό και δραστηριότητα, προσθέτοντας ότι και αυτός πήγαινε πάντα στην πρώτη γραμμή των γεγονότων και είχε τραυματιστεί στις συνοριακές πορείες επιστροφής.
Εκτός από το φωτορεπορτάζ, ο Ματάρ διακρίνεται για την επάρκειά του στον κινηματογράφο και τη φωτογραφία ντοκιμαντέρ. Ο Aμπού Λίμπντε είπε: «Ο Matar συμμετείχε στη μαγνητοσκόπηση δραματικών έργων και είναι ένας από τους λίγους φωτογράφους που είναι ικανοί στη χρήση κινηματογραφικών μηχανών. Ανάμεσα στα έργα που γύρισε ως διευθυντής φωτογραφίας είναι οι σειρές The Soul, Fist of the Free, Path of Redemption (το πρώτο και δεύτερο μέρος) και Heaven’s Gate. Γύρισε και ντοκιμαντέρ για κρατούμενους στις κατοχικές φυλακές.
Ακόμα και με ένα πόδι
Ελπίζουμε οι δύο συνάδελφοι να αναρρώσουν και να γυρίσουν στη δουλειά. Εστω και με ένα πόδι ο Ισμαΐλ. Δεν είναι λίγοι οι ακρωτηριασμένοι άνθρωποι στη Γάζα.
Ο 33χρονος Χαζέμ Σουλεϊμάν, δημοσιογράφος στη Γάζα, με το ένα πόδι ακρωτηριασμένο κινείται με το ποδήλατό του στους δρόμους της Ράφα, κρατώντας το κινητό του στο χέρι και καταγράφοντας τα εγκλήματα του σιωναζισμού. Με εξαιρετική προσοχή, ο Σουλεϊμάν κινείται ανάμεσα στους κατεστραμμένους δρόμους και τα ερείπια των σπιτιών, τραβάει φωτογραφίες και βίντεο, ακούει τις μαρτυρίες των επιζώντων και τις δημοσιεύει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Ο Σουλεϊμάν έχασε το πόδι του μετά από πυροβολισμό που δέχτηκε από τους σιωναζιστές το 2018, όταν κάλυπτε τις Πορείες της Επιστροφής. Συνεχίζει με ένα πόδι, προσπαθώντας να ρίξει φως στον ανθρώπινο πόνο του λαού στη Λωρίδα της Γάζας. Καταγράφοντας τα τραγικά γεγονότα, ο Σουλεϊμάν «κυνηγάει» επίσης πλάνα που αντικατοπτρίζουν την ομορφιά της ζωής και την αθωότητα της παιδικής ηλικίας στην πόλη του, όπως και από τις ζωές των εκτοπισμένων στους καταυλισμούς και τις καθημερινές δραστηριότητες στους δρόμους της Ράφα.
Μιλώντας στο πρακτορείο Anadolu, ο Σουλεϊμάν πρόσθεσε ότι το όνειρό του από την παιδική του ηλικία ήταν η φωτογραφία και ότι ο τραυματισμός του τον ώθησε να εργαστεί σκληρά για να καταγράψει τα εγκλήματα της ισραηλινής κατοχής εναντίον του παλαιστινιακού λαού. Εξέφρασε την περηφάνια του επειδή, αν και είναι ανάπηρος, μπορεί και μεταδίδει το μήνυμα των βασάνων του παλαιστινιακού λαού και τόνισε πως θα παραμείνει σταθερός στο να μεταφέρει αυτά τα δεινά σε όλο τον κόσμο.