Την περασμένη βδομάδα, αξιολογώντας τις διαπραγματεύσεις μεταξύ των ομάδων και των συνδρομητικών καναλιών για τα τηλεοπτικά δικαιώματα του πρωταθλήματος της Super League, καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι η μοναδική λύση για το ελληνικό ποδοσφαιρικό οικοδόμημα είναι η κατεδάφισή του, καθώς η καθοδική πορεία από άποψη θεάματος και η εικόνα απαξίωσής του συνεχίζονται, χωρίς να υπάρχει φως στο τούνελ.
Στην αρχή του καλοκαιριού, όταν ξεκινούσαν οι διαπραγματεύσεις, υπήρχε ένα αισιόδοξο κλίμα στην ποδοσφαιρική πιάτσα και οι ιδιοκτήτες των ομάδων πίστευαν ότι θα βγουν κερδισμένοι από τον ανταγωνισμό μεταξύ των δυο συνδρομητικών καναλιών Η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική, αφού τα δυο κανάλια επέλεξαν να μην κονταροχτυπηθούν αλλά να διαθέσουν ένα συγκεκριμένο ποσό (αθροιστικά NOVA και Cosmote θα δώσουν λιγότερα φράγκα από αυτά που έδωσε πέρσι η NOVA), να κλείσουν συμφωνία με τις εμπορικές πρωτοκλασάτες ομάδες και να δώσουν ό,τι περισσέψει στις μικρομεσαίες ομάδες, με αποτέλεσμα τις συνεχείς αναβολές της έναρξης του πρωταθλήματος.
Κάποια δημοσιογραφικά «παπαγαλάκια» προσπαθούν να πείσουν ότι η στάση των συνδρομητικών καναλιών οφείλεται κατά κύριο λόγο στη γενικότερη οικονομική κρίση, λόγω της πανδημίας, και δευτερευόντως στη μίζερη κατάσταση που βρίσκεται το ελληνικό ποδόσφαιρο. Το βασικό τους επιχείρημα είναι ότι αργά ή γρήγορα θα εφαρμοστεί η «ολιστική μελέτη» που ετοίμασαν ΦΙΦΑ και ΟΥΕΦΑ και συνεπώς το ποδόσφαιρο θα βγει από το σημερινό τέλμα και θα αυξήσει την ανταγωνιστικότητά του. Κατά την άποψή τους, έχοντας αυτό το δεδομένο, θεωρούσαν σίγουρο ότι οι μάνατζερ των τηλεοπτικών καναλιών θα έσπευδαν να «δέσουν» τις ομάδες, προσφέροντας καλύτερους οικονομικούς όρους και μεγαλύτερη διάρκεια στις συμφωνίες για τα τηλεοπτικά δικαιώματα. Δεν το έκαναν, γιατί υπάρχει ένα «θολό» οικονομικό τοπίο λόγω της πανδημίας, που τους αναγκάζει να μην πάρουν το ρίσκο και να ακολουθήσουν πιο «συντηρητικές» πρακτικές.
Δεν θα χρειαστεί ιδιαίτερη προσπάθεια για να αντικρούσουμε την άποψή τους. Ως «παπαγαλάκια» έχουν στόχο να αβαντάρουν τον Αυγενάκη και τους κολαούζους του και να μας πείσουν ότι θα αλλάξει η κατάσταση στο ελληνικό ποδόσφαιρο. Ομως, όσο κι αν προσπαθούν, εκτός από τη πραγματικότητα τους διαψεύδει και ο τρόπος που αντιμετώπισαν την κατάσταση τα συνδρομητικά κανάλια, τα οποία επέλεξαν να μειώσουν τα φράγκα για τις ελληνικές ομάδες και να αντιμετωπίσουν το ελληνικό πρωτάθλημα ως ένα «αναγκαίο κακό».
Οσοι έχουν μια στοιχειώδη επαφή με τις εξελίξεις στο ελληνικό ποδόσφαιρο καταλαβαίνουν ότι οι μανατζαραίοι των καναλιών έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η πορεία απαξίωσής του θα συνεχιστεί. Αν θεωρούσαν ότι η εφαρμογή της «ολιστικής μελέτης» θα άλλαζε τα δεδομένα, θα έπαιρναν το ρίσκο και θα έριχναν φράγκα στην πιάτσα, αξιοποιώντας προς όφελός τους τη δύσκολη οικονομική κατάσταση που βρίσκονται οι περισσότερες ομάδες. Φράγκα υπάρχουν, όχι γιατί το είπε ο Γιωργάκης, αλλά γιατί το αποδεικνύουν τα δυο κανάλια με τις επιλογές τους. Αν δούμε το τηλεοπτικό τοπίο που έχει διαμορφωθεί, θα διαπιστώσουμε ότι παρά την επίδραση της πανδημίας στην οικονομική τους κατάσταση, τα δυο κανάλια, με εξαίρεση το πρωτάθλημα της Super League, έδωσαν μάχη για να εξασφαλίσουν τα δικαιώματα των ευρωπαϊκών πρωταθλημάτων και διοργανώσεων.
H NOVA, που εξαγοράστηκε από τον όμιλο United Group που ανήκει στη BC Partners, μπήκε δυναμικά και στο χώρο των αθλητικών μεταδόσεων. Ανανέωσε τα δικαιώματα της Euroleague (μπάσκετ), που έχει μια σημαντική μερίδα τηλεθεατών, και αποφάσισε να μειώσει το μπάτζετ για το ελληνικό πρωτάθλημα, κλείνοντας συμφωνία μόνο με το ερυθρόλευκο μπλοκ (Ολυμπιακός, Αρης, Ατρόμητος, ΠΑΣ Γιάννενα) και τον Αστέρα Τρίπολης, προκειμένου να διεκδικήσει πιο εμπορικές διοργανώσεις. Κατάφερε να πάρει τα δικαιώματα της γερμανικής Bundesliga και της ισπανικής Primera Division από την Cosmote, διατήρησε τη γαλλική Ligue 1, η οποία αναβαθμίζεται με τη μεταγραφή του Μέσι στην Παρί Σεν Ζερμέν, και από τη σεζόν 2022-23 θα έχει και τα δικαιώματα της αγγλικής Premier League.
Στην αντίπερα όχθη, η Cosmote «έβαλε πόδι» στο πρωτάθλημα της Super League έχοντας την πλειοψηφία των ομάδων (Παναθηναϊκός, ΑΕΚ, ΟΦΗ, Ιωνικός, Παναιτωλικός, Λαμία, Βόλος, Απόλλωνας Σμύρνης), διατήρησε την ιταλική Serie A, «έσωσε» για τη φετινή χρόνια την αγγλική Premier League και μετά από σκληρή μάχη με τη NOVA κατάφερε να κρατήσει τα δικαιώματα του ΝΒΑ και να αποκτήσει τα δικαιώματα για όλες τις ευρωπαϊκές ποδοσφαιρικές διοργανώσεις (Champions League, Europa League, Europa Conference League). Οπως τόνισε ο CEO της Cosmote, Χρήστος Μαζαράκης, ο όμιλος αποφάσισε να επενδύσει στις κορυφαίες ευρωπαϊκές διοργανώσεις, ελπίζοντας ότι θα μπορέσει να αυξήσει τα έσοδά του και να καλύψει τις απώλειες που είχε το 2020 (οι απώλειες πλησίασαν το 10%).
Από τα παραπάνω γίνεται φανερό ότι τα δυο συνδρομητικά κανάλια έδωσαν σκληρή μάχη για τα εξασφαλίσουν τα δικαιώματα των διοργανώσεων που θα τους επιτρέψουν να αυξήσουν τα έσοδά τους, αδιαφορώντας για το ελληνικό πρωτάθλημα, γεγονός που αποτελεί τη μεγαλύτερη απόδειξη για τη συνέχεια της καθοδικής του πορείας.
Κος Πάπιας
ΥΓ. Με βάση τη συμφωνία των ομάδων της Super League και των συνδρομητικών καναλιών, κάθε Σαββατοκύριακο θα βλέπουμε ζωντανά τέσσερις από του επτά αγώνες του πρωταθλήματος (ποσοστό 57%). Για κάποιους ίσως να αποτελεί μια θετική εξέλιξη του παζαριού για τα τηλεοπτικά δικαιώματα και να ακούγεται «ελκυστικό», όμως η ζωή θα τους προσγειώσει. Το θέαμα που προσφέρουν οι ελληνικές ομάδες είναι κάτω του κακού και όπως λένε στην ποδοσφαιρική αργκό «το παιχνίδι δε βλέπεται». Σε μια δύσκολη οικονομική περίοδο, όσοι συνεχίζουμε να παρακολουθούμε την αγωνιστική δράση του πρωταθλήματος, θα πρέπει στα γενικά οικογενειακά έξοδα να προσθέσουμε και το κόστος αγοράς κολλυρίων που είναι απαραίτητα για την προστασία των ματιών μας.