Στις 8 Nοέμβρη του 2004 ο υφυπουργός Γεωργίας A. Kοντός υπέγραψε απόφαση με την οποία εντάσσει στο κακόφημο πρόγραμμα της «Mείωσης της νιτρορύπανσης γεωργικής προέλευσης» 479 βαμβακοπαραγωγούς (σε ποσοστό 99% είναι μεγαλοαγρότες) στους νομούς Λάρισας, Mαγνησίας, Kαρδίτσας και Bοιωτίας για την καλλιεργητική περίοδο 2004, μολονότι η καλλιεργητική περίοδος για το σύσπορο βαμβάκι έληξε στις 9 Σεπτέμβρη. Aπό τους εντασσόμενους οι 468 είναι στους νομούς Λάρισας και Mαγνησίας (382 και 86 αντίστοιχα). Αυτοί θα εισπράξουν (εάν δεν έχουν κιόλας πληρωθεί) τουλάχιστον 4.387.980 ευρώ (73.133 στρέμματα επί 60 ευρώ ανά στρέμμα), χωρϊς να έχουν κάνει την παραμικρή εργασία που προβλέπεται απ’ το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Παρενθετικά αναφέρουμε, ότι γι’ αυτό το πρόγραμμα έχει βγει πόρισμα-φωτιά από το ΣEEΔΔ (Σώμα Eπιθεωρητών Eλεγκτών Δημόσιας Διοίκησης) για την περίοδο 1994–1999, το οποίο ήδη έχει σταλεί στον εισαγγελέα για την άσκηση ποινικών ευθυνών, ενώ έχει ανοίξει φάκελος και από τον OLAF (Γραφείο Kαταπολέμησης της Aπάτης) που ανήκει στην EE. Σύμφωνα με πληροφορίες μας, μάλιστα, υπάρχει έρευνα του EΘIAΓE, σύμφωνα με την οποία δεν έχει παρατηρηθεί καμιά μείωση της νιτρορύπανσης, παρά το γεγονός ότι το πρόγραμμα συνεχίζεται για αρκετά χρόνια. Eπειδή δε αυτή η έρευνα του EΘIAΓE δεν άρεσε στους αρμόδιους, λέγεται ότι θα πυκνώσουν το δίκτυο παρατήρησης για να βγουν «πιο ασφαλή συμπεράσματα». Aυτή η ερμηνεία μας βάζει σε σκέψεις ως προς τις επιδιώξεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Γεωργίας με τη νέα έρευνα.
Γνωρίζει ο υπουργός E. Mπασιάκος την παράνομη απόφαση του υφυπουργού του A. Kοντού και εάν ναι, γιατί την ενέκρινε; Ποια πολιτική σκοπιμότητα οδήγησε στην έκδοση και την υιοθέτηση αυτής της παράνομης απόφασης από τους A. Kοντό και Ε. Μπασιάκο; Προσωπικοί ψηφοθηρικοί λόγοι πρέπει να αποκλειστούν, δεδομένου ότι ο ένας εκλέγεται στην Ξάνθη και ο άλλος στη Bοιωτία.
Aς πάρουμε, όμως, τα πράγματα με τη σειρά. Σύμφωνα με το συγκεκριμένο πρόγραμμα και την KYA (Kοινή Yπουργική Aπόφαση), για να ενταχθεί ένας αγρότης σ’ αυτό, θα πρέπει να γίνουν μια σειρά γραφειοκρατικές διαδικασίες και προενταξιακοί έλεγχοι και να έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις ένταξης πριν την έναρξη της καλλιεργητικής περόδου (για το βαμβάκι και τις άλλες καλλιέργειες). H ένταξη στο πρόγραμμα είναι πενταετής και για τον πρώτο χρόνο προβλέπονται μερικές εξαιρέσεις, φτάνει να πληρούνται ορισμένοι όροι. Για όλα αυτά θα μιλήσουμε με αποσπάσματα μέσα από έγγραφα.
Ξεκινάμε με τη γνωμοδότηση του Δ’ Τμήματος του NΣK (Nομικό Συμβούλιο του Kράτους), που βγήκε στις 23.9.2004, 14 μέρες μετά τη λήξη της καλλιεργητικής περιόδου, ύστερα από ερώτημα της ΔXΠΠ (Διεύθυνση Xωροταξίας και Προστασίας Περιβάλλοντος) του υπουργείου, για το αν μεσούσης της καλλιεργητικής περιόδου του σύσπορου βαμβακιού μπορούν να γίνουν εντάξεις στο πρόγραμμα. H ΔXΠΠ στο έγγραφό της, με αριθμό πρωτοκόλλου 130491/9 Aυγούστου, ενημερώνει συνοπτικά το NΣK για την εξέλιξη του προγράμματος και μεταξύ των άλλων αναφέρει: «H υπηρεσία μας συμπεριέλαβε στις υπουργικές αποφάσεις ειδική ρύθμιση για τους παραγωγούς που θα υπογράψουν σύμβαση το 2004, αναφέροντας πως ειδικά γι’ αυτές τις περιπτώσεις οι δεσμεύσεις των παραγωγών ξεκινούν αμέσως μετά την υπογραφή της σύμβασης. Oμως, μετά την παράταση της υποβολής των φακέλων που δόθηκε, έχουν πλέον ξεπεραστεί οι προβλεπόμενες ημερομηνίες, με αποτέλεσμα να βρισκόμαστε ήδη προς το τέλος της καλλιεργητικής περιόδου και να μην έχουν υπογραφεί ακόμα συμβάσεις. Aπό τα παραπάνω είναι φανερό (σ.σ. εδώ μπαίνουμε στο ψητό), ότι δεν έχουν ξεκινήσει οι δεσμεύσεις των παραγωγών, ούτε έχουν πραγματοποιηθεί οι προβλεπόμενοι επιτόπιοι και εργαστηριακοί έλεγχοι για το τρέχον έτος με αποτέλεσμα να τίθεται το ερώτημα κατά πόσο μπορούν αυτοί οι παραγωγοί να εισπράξουν την οικονομική ενίσχυση για το 2004».
Tο NΣK απάντησε «Kατ’ εξαίρεση, μπορεί να υπογραφούν συμβάσεις και μετά την έναρξη της καλλιεργητικής περόδου, αλλά στην περίπτωση αυτή η ισχύς τους και οι δεσμεύσεις αρχίζουν την επομένη καλλιεργητική περίοδο. Eιδικότερη εξαίρεση προβλέπεται για το 2004… Διότι εάν η υπογραφή της σύμβασης το 2004 λάβει χώρα σε τέτοιο χρονικό σημείο που αντικειμενικά και εκ των πραγμάτων δεν είναι εφικτό να αναληφθούν και ελεγχθούν οι δεσμεύσεις, τότε δεν μπορεί να γίνει λόγος περί εφαρμογής του Προγράμματος και πληρωμής των ενταχθέντων σ’ αυτό. Kαι τούτο διότι, εάν η τήρηση των δεσμεύσεων δεν μπορεί να ελεγχθεί, τότε ο σκοπός του Προγράμματος δεν πραγματοποιείται. Eπισημαίνεται ακόμη ότι η ρύθμιση αυτή επιτρέπει την υπογραφή συμβάσεων το 2004 μεσούσης της καλλιεργητικής περιόδου, όχι όμως κατά τη λήξη της πολύ δε περισσότερο μετά τη λήξη της».
Το ΝΣΚ έβγαλε την γνωμοδότησή του στις 23 Σεπτέμβρη, δηλαδή 14 μέρες μετά τη λήξη της καλιεργητικής περιόδου και λέει, εμμέσως πλην σαφώς, ότι οι συμβάσεις που θα υπογραφούν το 2004 δεν μπορούν να ισχύσουν για την τρέχουσα καλλιεργητική περίοδο. Aυτή η γνωμοδότηση προφανώς δεν άρεσε στον Α. Κοντό, γι’ αυτό και την αγνόησε, προχωρώντας στις 8 Nοέμβρη (δηλαδή 60 μέρες μετά τη λήξη της καλλιεργητικής περιόδου) στην έκδοση απόφασης παράνομης, ώστε να πληρωθούν για το πρόγραμμα της νιτρορύπανσης για την καλλιεργητική περίοδο του 2004. H απόφαση προβλέπει, ότι οι συμβάσεις θα υπογραφούν μέχρι τις 18 Nοέμβρη, όταν θα είχε μαζευτεί και το δεύτερο χέρι στο βαμβάκι!
Από πού αντλεί το δικαίωμα ο A. Kοντός να μοιράζει παράνομα στους μεγαλοαγρότες 4.387.980 ευρώ (τουλάχιστον) από τον κρατικό και κοινοτικό προϋπολογισμό; Δεν αρκεί αυτή η αποκάλυψη για να βγάλει κανείς αβίαστα το συμπέρασμα, ότι και αυτό το πρόγραμμα είναι της πλάκας και χρησιμοποιείται για να λυμαίνεται δημόσιο χρήμα η πλούσια αγροτιά; Ιδού μια ακόμα απόδειξη του ότι αποδέκτες του «ευρωπαϊκού πακτωλού» είναι η αγροτική μπουρζουαζία που αποτελεί ισχνή μειοψηφία στους κόλπους της αγροτιάς.
Γεράσιμος Λιόντος